Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till gossen! Den bebisen måste ha tagit er med storm!? :p

Kl
Själv mår jag mycket bättre efter att ha tömt bröstet! Ingen feber än så länge, nytt återbesök på sjukhuset om två veckor om allt går som det ska. Hoppas att jag då blir frisk förklarad!

Annars har jag varit på läkarbesök med Olle idag också! 6640 gram och 59 cm !!! Killen jobbar hårt!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack, ja det kan man verkligen säga att han gjorde :D
Igår kom läkaren som gjorde vändningen och snittet för att kolla hur det var med oss. Han frågade om jag förstod vad som hände.
Ha ha, jag hade visst skojat och svarat lite roligt på något strax innan op och det är kanske inte så vanligt. BM hade visst varit lite chockad när jag sa att jag haft en del värkar under dagen men att de inte var så långa och det visade sig att jag var öppen 7 cm.
Vid vändningsförsöket var jag öppen 9 cm och ingen hade ens märkt att jag haft värkar under tiden. Han höll med om att jag var ganska smärttålig :angel:
Jobbigaste var att ligga på rygg, jag blev blek, svettades och hade väldigt svårt att andas. Läkaren sa att jag höll på att svimma :o

Skönt att du mår bättre och Olle sköter sig.

Angående namn... Vi funderar lite på Sid, visst kan man heta så?
 
Sv: Höstföräldrar 2013


Jozze! Dags att uppdatera listan igen :D :bump:
Yes box! :D Och nu ska jag ju uppdatera med din lilla gosses födsel också! Grattis! :bump:

Och grattis till Diskurs och Sassiball också! :banana:

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL. Joar född 8/9.
9:e Segelflygarinnan - första barnet Erik född 23/9.
21:a Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet Amanda, född 14/10
16:e Hljomalind - första barnet. Bob född 12/10.
16:e Sassiball - tredje barnet. Flicka född 24/10
16:e Diskurs - andra barnet. Pojke född 26/10
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL. Eirah född 9/10.

November
2:a Vimsan - andra barnet. Pojke född 30/10.
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Sara född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet

Har jag fått med alla nu? Och med rätt datum? Redigera annars gärna! :)

 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag var på min extrakoll hos BM i dag och blodtrycket var fortfarande högre (125/80) än vad jag har haft tidigare men som sagt inom normalintervallet, så hon var inte orolig. Jag sa att jag hade tagit det lugnt och att jag inte kände mig stressad (dock tror jag att jag var lite nervös över att bltr skulle visa på högt och det kan ju påverka) och hon sa att det var bra och att jag skulle fortsätta ta det lugnt. Jag hade inte gått upp mer sedan förra veckan iaf utan ligger kvar på mina stadiga 83 (gulp!) kg. :o

En annan potentiell stressfaktor är att lilla vovven ligger kvar hos veterinären sedan i förrgår. :( Han har opererats för urinsten och vi skulle ha fått hämta honom i går, men så när jag nästan är framme ringer sambon och säger att kliniken ringt honom och sagt att hunden skulle få vara kvar för att det droppade blod. Han mådde bra och de sa att det mest var för vår skull, att han inte ska bloda ner här hemma. Så vi får hämta honom i morgon. Vill ha hem honom nu!! Han är ju vår bebis och har aldrig sovit utan någon människa han känner i hela sitt liv - har vi varit bortresta har han sovit med "farfar" eller "farmor". :p

Nu ska jag plugga lite innan det är dags för studiebesök på Terminologicentrum.

Vimsan: Klart man kan heta Sid - det är väl kortform för Sidney? Dock är det väl ett engelskt namn så risken finns väl att folk uttalar det på svenska, med långt I. :) Jag antar att ni tänkt er att det ska uttalas med kort I ("sidd")?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Angående namn... Vi funderar lite på Sid, visst kan man heta så?

Sid Vicious kan i alla fall :p
Och enligt SCB:

Efternamn
Det finns 58 personer som har efternamnet Sid.
Förnamn
Det finns 5 kvinnor som har förnamnet Sid. Av dessa har 1 namnet Sid som tilltalsnamn.
Det finns 257 män som har förnamnet Sid. Av dessa har 167 namnet Sid som tilltalsnamn.

Så visst, det är ovanligt. Men det finns ett par.
 
Sv: Höstföräldrar 2013




September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL. Joar född 8/9.
9:e Segelflygarinnan - första barnet Erik född 23/9.
21:a Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet Amanda, född 14/10
16:e Hljomalind - första barnet. Bob född 12/10.
16:e Sassiball - tredje barnet. Flicka född 24/10
16:e Diskurs - andra barnet. Pojke född 26/10
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL. Eirah född 9/10.

November
2:a Vimsan - andra barnet. Pojke född 29/10.
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Sara född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet


Nästan rätt, min kom den 29:e ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Lilla lätta du :D
Jag skrev in mig på förlossningen i tisdags med en matchvikt på 104,6
Sa till Maken att det mer lät som en radiostation :p

Å mina händer var helt ok efteråt, men nu sticker det i dem igen. Skenorna ligger hemma men jag hade nog inte kunnat ha dem ändå. Bäbis äter ju ca 100 gånger per natt :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt att höra att det är fler än jag som sällar sig till tungvikts hörnan! :p nu gäller det dock att få bukt med vikten, vilket inte är helt lätt! Nu när det äntligen verkar som att jag är frisk måste jag ta tag i det här med träningen! Jag får ju dessutom ingen hjälp via amningen, så jag får ligga i lite extra! Har snackat lite med min barnmorsk om träning och jag måste ta det ganska lugnt eftersom jag haft sådana problem med bäckenet.
Vad gör ni för att komma i form? Vilka målsättningar har ni?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag vill också gå ner några kg, har inte vägt mig sedan jag blev gravid för jag får panik när jag ser att det går uppåt. Jag tänkte börja med att inte aktivt banta utan försöka välja lite nyttigare alternativ, tex frukt istället för kaka/kex/godis på kvällen. Men sen om det håller, det vet jag inte. Har nog runt 10 kg att bli av med.

Men alltså, brukar man väga sig när man kommer till förlossningen? Det har jag aldrig gjort, eller någon ens frågat om? iof har jag haft så kraftiga täta värkar när jag kommit in så att jag har i princip enbart kunnat säga ja eller nej, mer paus har inte funnits mellan värkarna.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag sällar mig verkligen till tungviktshörnan. Men jag var iaf 2v efter förlossningen nere på inskrivningsvikt.
Jag hoppas jag kan få lite hjälp av amningen. Annars ska jag försöka komma ut på promenader.
Skulle vilja gå o hämta sonen på dagis, men att få med sig honom hem skulle ta en evighet, även fast det bara är 2 km... Ingen vagn hsr vi som han kan åka i heller, cykla o så är inget alternativ heller.

Nä så det får nog bli promenader själv med Eirah :)

Igår åkte jag till ett arkiv i byn där dom har massa information om byns historia. Jag som älskar historia tyckte det var jötte roligt. Jag försöker dock hitta info om vårt hus, vilket jag gick bet på i dom två pärmarna jag trodde mig skulle hitta info (alla andra hus i byn hade massa info förutom vårt...). :( Men jag får fortsätta leta i pärmarna så kanske du slet upp något :)

Vart även tillfrågad om jag ville hålla i en studiecirkel om bruket i byn o det lilla samhälle som mitt hus ligger i( idag är det inget samhälle, men det vart på början o mitten av 1900-talet. Idag är det endast 8 familjer här). Ska anmäla mitt intresse o isf efter jul så Eirah blivit lite större o jag hunnit läsa på lite om bruket o samhället. Skulle vara grymt roligt o skönt att få göra något eget :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Var på bvc idag. Eirah hat gått upp ytterligare 300 gram o vuxit 0,5 cm på 1 v. Väger nu 4430 gram o är 51 cm lång :)
Stora tjejen!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har tänkt gå ner 30 kilo, jag :idea:

Dock är det ett långsiktigare mål. Jag och maken har nämligen kommit överens om att vi tillsammans ska gå ner 30 kilo till min födelsedag (i slutet av maj). Visar det sig vara för enkelt får vi helt enkelt öka på. Men det är roligt med parprojekt! :D

Vad det gäller sätt att nå vikten har jag tänkt mig att börja rätt enkelt, med promenader tillsammans med bebis. Jag hatar nämligen motion helhjärtat och behöver alltså skapa rutiner kring det med våld. När jag väl känner att jag har fått upp lite grundkondition igen får det väl bli sworkit, plus att jag funderar på att börja med någon mer "riktig" träningsaktivitet (organiserad sådan, alltså).

Maten lär fortsätta som den är idag. Det är nämligen inte den som är problemet här hemma (även om vi båda två är riktiga matälskare), utan det är snarare så att vi måste bli lite stränga när det gäller goda grejer som bullar, chips och efterrättspajer ... :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Åhh är så less o besviken på min sambo... Fast egentligen borde jag lärt mig. .
Vi firar 5 år idag o 4 års förlovning. Tror ni man fått ens ett sms idag? Nä... Utan det jag fick höra när han kom hem från jobbet var "Har du grattat syrran på födelsedagen?".. Hans syster fyller år idag... Svaret han dock vart "Ja.... o vi firar 5 år idag".. "bra, jo jag vet!".

Förra året så friade jag till honom när vi tillbringade en helg på hotell, hade gjort det speciellt o verkligen genomtänkt.
Så jag trodde iaf att jsg skulle få något idag, men icke..

Jag har den mest oromantiska samb o n på denna jord. Tom sonen säger "mamma, pappa måste köpa blommor åt dig!" O när jag svarar att det gör han inte så svarat han "pappa dum, jag köper blommor åt dig!" Så plockar han massa blommor av penséerna vi har :love: tur jag Jay någon som gör det iaf :)

Nog för att vi tänkt fira i helgen men jag får nog inget då heller o får jag det så är det för att jag är sur nu. ..
Så nu är jag sur på sambon o han fattar ingenting! :mad::banghead:

Jaja nog med gnäll :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, min man är också otroligt oromantisk. Jag har gett upp och kommer med övertydliga hintar när det närmar sig...:p dock överraskade han mig då vi väldigt enkelt förlovade oss, genom att väldigt fint förklara sin kärlek till mig! Jag är så ovan så jag började skratta nervöst.... O_o stackarn! Det lär han knappast göra om!!! :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja precis!! Det får nog bli Sid. Vi har pratat om Seth också men jag tycker bättre om Sid.

*kl*
Fick prata me en sjukgymnast idag om träning efter förlossningen.
Eftersom jag ska ta det lugnt i 6 veckor så är det bara promenader och knipövningar till en början.
Jag har inte vägt nu efteråt så jag vet inte vad jag har gått ner. Gick ju upp 20 kg så lite får man nog kämpa bort.
Men idag har benen svullnad och händerna sticker jättemycket :(
Hade tänkt slippa det nu när magen är borta.... :mad:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Å jag har "mensvärk". Kroppen börjar väl förbereda sig för det som komma skall...

Jag sällar mig även till tjockis-hörnet men det får bli en fråga för sen ;). Fast jag längtar efter att kunna röra mig o börja rida igen.

Min sambo är ingen romantiker han heller. Det försvann tillsammans med att nyförälskelsen lade sig :p.

Hade tänkt ha en lugn dag i morgon och göra ingenting...gissa vilkas värmesystem som lagt av? Tidigt kommer rörmockaren så det var den lugna morgonen.
Fast som sambon sa. "tur det gick sönder nu och inte om en månad när det är minusgrader ute och vi kanske kommit hem med vår bebis"
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis, grattis till den lilla vimsan-bebisen! Skönt att allt gick bra trots att det blev lite dramatiskt med väder, snitt och allt:) Angående namnet Sid, jag jobbar som lärare och har haft flera Sid-killar. Det uttalas då "Sidd", så visst kan killen heta det:)

****************************************************************

Usch, jag har börjat samla på mig en del vätska nu och får väl ansluta mig till er som har problem med att händerna domnar, sjukt irriterande! :meh: Annars känns det helt knäppt att det är november nu, det är ju den här månaden som det är meningen att vår bebis ska komma:nailbiting:

Längtar också jättemycket efter att kunna börja jobba med hästarna igen! Har gjort en deal med mig själv att jag inte skall börja sätta igång hästarna förrän februari. Då behöver jag inte ha dåligt samvete om det inte känns som om tid och ork finns innan det, hoppas bara att det går att komma igång sen på nåt vettigt sätt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Taaaack!
Nu är det 99 % säkert att det blir Sid (sidd) :D
Det känns rätt även om jag med all säkerhet kommer att kalla honom för Sidde!

Han har blivit vägd å nu väntar jag bara på läkaren som ska ge mig massa recept på sprutor och smärtlindring plus känna på mage och snitt. Sen får vi åka hem. Längtar ju nästan ihjäl mig efter storebror :love:

Jag har ju fått ny vätska i kroppen. Ben och fötter ser gigantiska ut och händerna domnar PLUS att magen känns stor och känseln är borta runt snittet :crazy: men... Det går väl över så småningom :p

Jag får nog också lugna mig med hästarna ett tag till. Blev rekommenderad att ta det lugnt i 6 veckor. Hästarna skulle snart behövas verkas, men de såg ok ut förra helgen så de klarar sig ett par veckor till. Även om det är hovis som gör de tunga lyften måste jag likväl vara med och helt lyfta fötterna på tvååringen någon gång innan :D

Snart är alla höstbäbisar födda!!! Så spännande för er som är kvar ( även om det är en dryg väntan ;) )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 188
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 973
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 366
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp