Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack!
Man får ta hästeriet som man hinner med mage och småbarn.
I helgen har jag ridit min sista CR-kurs, nästa är i Augusti men då är jag nog alldeles för tjock för att vara med.
Red min egna gamling och lånade två andra hästar. Bland annat den här gulingen.

995041_353154078121151_570811610_n.jpg


Angående förlossningsställning så tror jag det är bättre att känna sig fram .
Jag satt länge på en pilatesboll till värkarna började övergå mot krystningar.
Då ställde jag mig på knä med upphissat ryggstöd och hängde framåt.
Bytte efter ca 15-20 minuter till halvsittande ställning med benen mot några fotstöd. Provade först att bara lägga benen uppe på som på en gynundersökning men det kändes inte alls bra. Krystade 45 minuter och behövde bara sy 4 inre stygn.

Vi gick ingen profylaxkurs innan men pratade om andningen på föräldrargruppen innan. Dock missuppfattade jag det och andades snabbt när värkarna kom :crazy: Så gjorde jag tills en snäll sköterska gick förbi och takade om hur jag skulle göra :p
Andningen hjälpte mig jättemycket och jag klarade mig på det och lustgas.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Hoppar in som ny här. Jag och min man väntar vårt första barn i november, 17:e. Är alltså i v18+0 idag:) Har läst här i tråden ett tag men inte kommit mig för att presentera mig;)

Idag har jag haft en alldeles underbar kväll i stallet. Jag har mina båda hästar hemma i vårt nybyggda (förhoppningsvis snart helt färdiga;) ) stall. Mitt halvblodssto är en riktig olyckskorp och har haft ledigt nu i nästan 2 månader pga en muskelskada. Idag red jag första gången efter skadan, skritt och en långsida trav:D När jag senare pysslade på i stallet kände jag på nåt konstigt sätt att jag "sörjde" mina hästar.. Jag har i min bekantskapskrets flera vänner som har hästar och sedan bildat familj och hästintresset har försvunnit. Det här får mig att känna mig väldigt ensam. Jag saknar "hästkompisar" att bolla tankar med och jag känner mig ledsen inför tanken att jag också snart skulle vara DÄR, där hästarna inte längre ryms... Jag förstår självklart att bebisen och hela den tiden tar sitt och att ens prioriteringar ändras men jag vill bara inte tro att jag skall vara en som tappar allt, måste det gå så? Själv tycker jag att jag har realistisk syn på hur jag skall kunna upprätthålla hästintresset, har bra stöd av både man och min mamma så ridning 3-4 ggr /vecka känns realistiskt i framtiden. Nej suck. Jag bara babblar.. Hoppas att nån fick klarhet i mitt svamlande och kanske har lite egna tankar att bidra med.

Förutom det här så känns allt ok nu just:)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Välkommen :)

--->

Mätt efter en överraskningsmiddag på resturang. Törstig med för den delen...fast dricker jag för mycket så får jag inte sova hela natten ;)

Jag har inte känt några tydliga rörelser än, en morgon kände jag något som jag inte vet hur jag ska beskriva. "Ja men alltså, du vet, eh, öhh, typ som en bak och vänd fis fast mycket högre upp" :o lät det när jag skulle tala om det för sambon. Det kan ju lika gärna ha varit lite gas eller något annat.
Det är väl bara att vänta vidare.
På tisdag är det ju dags för rul, då får vi ju se så att den verkligen är där och inte bara har försvunnit ut i ingenting :angel: :o :p . Jag tycker även att det ska bli intressant med deras datum, jag har en diffus känsla av att vi kommer bli framflyttade till någon gång runt den 20/11. (16/11 är ju bm:s uträkning).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Välkommen!

Inte tror jag att du kommer att behöva dra ner så mycket på hästeriet, om det är så att du har ett starkt intresse och bra stöd som du skriver. Vill du så ordnar det sig på nåt sätt så att du kan ha lagom häst i ditt liv! Men visst kan det kännas vemodigt ändå att veta att det inte kommer att bli riktigt samma sak för ett tag framåt. Själv är jag bara medryttare och jag red sista gången för ett par veckor sen. Även om det var rätt läge att sluta (jag har börjat få lite ont både av hästskötseln och ridningen) så kändes det jättesorgligt. Jag har i alla fall bra kontakt med hästägaren och är välkommen att hälsa på så mycket jag vill och att komma tillbaks som medryttare igen sen när det är läge.

Ang. fosterrörelser så är det faktiskt först senaste dagarna jag varit riktigt säker på att det är det jag känt, och då är jag ändå i v.23. Det har varit för likt vanligt bubbel i magen innan, men nu börjar det bli tydligare och mer frekvent. Jättekul! Känns härligt att på nåt sätt ha lite kontakt med den lille. Idag tror jag till och med att jag kände det lite utifrån och kunde se en liten knuff.

Jag har också som nån skrev lite ryggproblem på nätterna, men nåt som hjälpt bra är att lägga på en extra skumgummimadrass på sängen så det blir mjukare. Vår säng är av fast modell, och har aldrig haft problem i den innan, så det var ju bra att hitta en enkel lösning som funkar åtminstone för tillfället.

Annars går det bra här. Gillar att lilla magen äntligen börjar synas något, och tycker än så länge att det är mysigt när folk vill känna lite på den. Foglossningarna har inte förvärrats nåt, har fått sämre power vad gäller promenader, men cykla går fint. Precis fått besked om beviljad gravidpenning 2 mån innan BF, så det känns skönt, och snart är det semester.

Jag har inte haft några humörsvängningar under graviditeten men nu märker jag att jag börjar bli väl känslosam, har grinat 3 ggr idag. Först rann tårarna när jag läste om kapitlet om förlossning i min gravidbok. Lite senare rann det igen bara för att jag TÄNKTE på hur det skulle kännas när vårt barn kommit ut. Och så till råga på allt såg jag 10 min på skärgårdsdoktorn, där det var en som födde barn, och då fick jag värsta gråtatacken som aldrig ville sluta. Galet, men också lite skönt på nåt sätt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hej, och välkommen! :)

Jag förstår precis hur du känner... Vi bor på egen gård med två hästar (inga inackorderingar), och jag är jätteorolig att vi (jag) inte ska ha råd att ha kvar dom.. :( Tidsmässigt är jag faktiskt inte orolig; det blir vad man gör det till.. Tid kommer alltid finnas, även om jag kommer sakna att bara kunna lasta in ena hästen och åka på långtävling en vecka, eller clinic en hel helg.. Det kommer väl fortfarande att gå, MEN det kommer krävas en hel del planering och övertalning hos sambon.. :meh:
Men just ekonomin oroar mig fruktansvärt... Har gjort en "fiktiv" planering av föräldraledighet, och den såg väl inte riktigt så hemsk ut som jag trodde, men.. Jag kommer väl få ut lite mer än hälften av vad jag får idag. :/
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad härligt med fler gravidmagar på hästryggen!

Här är en från när "vi" var på herd work-clinic i slutet av maj, i v24. :)

08e0de36c75111e28e0922000a9f1335_7.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag är i vecka 20 nu och försöker verkligen känna efter ifall jag kan känna av några rörelser i magen.... men neeej! Ingenting!
Förra gången var det inte förren i vecka 22-23 någonting men man brukar ju kunna känna det tidigare med nr 2 O_o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Är i v. 20 (19+5) och har känt rörelser ett tag nu.
Senaste dagarna så verkar den vilja ta sig ut nästan. Ja, genom huden då, inga andra vägar än tack och lov :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hi hi, ja det var tur att den inte tog det andra hållet redan :D
Jag har väl helt enkelt för mycket isolering runt bäbisen :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Senaste dagarna så verkar den vilja ta sig ut nästan. Ja, genom huden då, inga andra vägar än tack och lov :o


Haha, förstår precis vad du menar!! :D

halv kl* Idag var första (av fyra) träffen med föräldragruppen, verkar vara ett bra upplägg och en bra grupp - blev inte alls sån tunghäfta som jag trodde det skulle bli.. Rätt självklart, för vi alla hade ju i stort sett samma frågor och funderingar! :p Ännu gladare blev jag när jag insåg att det var två till ridtjejer i gruppen!
Och under hela träffen rörde sig magen fram och tillbaka och jag kunde inte sluta fnissa så fort jag tittade på den! Det är väl ingen annan som sitter och stirrar på min mage, men för en annan känns det som att hela världen ser hur det rör sig... :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

:D Nä, denna får väldigt gärna stanna där den är ett tag till.

Vete sjutton om lull-lullet runt om har att göra med hur mycket/när man känner nåt.
En av mina vänner är några veckor före mig, hon kände inget när hon då var i v. 20
Hon är väl inte heller så kraftig (större än mig, men det är de flesta).
Visserligen är det hennes 1:a och jag ska ju ha min 3:e. :nailbiting:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tror inte heller att isoleringen påverkar.
Man är väl olika helt enkelt.
Jag har en arbetskamrat som är två veckor efter mig och hon har känt sparkar i två-tre veckor :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nej, man får inte glömma bort att alla inte följer samma mall. Så lätt hänt att kolla i de där gravidböckerna om vad som ska hända vecka för vecka och tro att det är nåt fel på en när det inte stämmer... I den veckan ska man ha fått mage, var är min? I den veckan känner man rörelser, men det gör inte jag, är nåt fel med mitt barn? Sådär har i alla fall jag funkat, fast jag försökt låta bli.

Nu äntligen känner jag som sagt rörelserna och det har blivit så mycket roligare att vara gravid nu! Sambon väntar nu på att få känna för första gången, men det är så sällan det känns utanpå så den tajmingen är svår att lyckas med.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*halvt kl*
Jag gick in i v 19 i dag och har eventuellt känt rörelser i ca en vecka. Det känns som ett bubbel eller nervryckningar på insidan av magen. Jag är fortfarande osäker på om det verkligen är fosterrörelser men härom dagen sa jag till pojkvännen att jag nog trodde att det var det. Han lär väl inte kunna känna något än på några veckor.

Jag ska på RUL nästa vecka och jag tycker också att tiden går lååångsamt. Men innan jag vet ordet av det så är det väl dags. Jag vill ju verkligen veta att knodde/an därinne har det bra.

Är det förresten någon mer som får ont av att skratta, hosta, nysa etc? Oftast händer det när jag skrattar och då hugger det till långt ner i magen strax ovanför blygdbenet. Det kan göra rejält ont och hålla i ett tag. :crazy: Inte roligt alls. I övrigt mår jag bara bra. Har tappat ganska mycket aptit dock och fungerar ungefär som innan jag blev gravid, dvs jag kan glömma bort att äta och äter ganska lite. Får väl lov att skärpa mig.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Apropå "isolering" förresten så ska väl inte det ha betydelse. En bekant som ska ha ca 3,5 veckor före mig har känt rörelser sedan ett tag tillbaka och hon har grav övervikt. Själv ligger jag fortfarande inom normal-BMI trots ca 5 kg uppgång, så vi skiljer oss markant i isoleringsmängd och ändå kände hon troligtvis rörelser tidigare än jag.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Välkommen! :) Kul med en till novemberförälder. Jag stoppar in dig i listan:

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL
8:e Zvinto - första barnet
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:a Jettan- andra barnet
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
23:e Vår_Vinter (f.d Gra_vid) - andra barnet, flicka enligt RUL

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet
16:e Tramptass - första barnet (tidigare gravid2013)
16:e Andromedae - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e sprudlande - första barnet
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hej hej.
Jag satt och läste lite olika forum och trillade in här.
Kul att vi är så många som ska ha i höst :)

Jag är beräknad att få mitt första barn 16/11

Brukar vanligtvis inte skriva på forum men så roligt med andra som har häst och är gravida. Min häst har tyvärr det inte lätt just nu :(
Jag är dock bara i v19 men har haft väldig stark smärta och har ej kunnat göra så mycket med min ögonsten.. Kan inte ens cykla...
Hoppas det vänder snart..

Skönt att skriva av sig lite. Hoppas det var ok
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 173
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 962
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 344
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp