Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Lite allmänt och lite knapp och allt sånt där ;)

Personen som blev sur i mitt fall hade sedan förklarat sitt beteende för en gemensam vän som var med vid tillfället att hon blev sur för att "barn bara förstör ens vänskap" (hon vill inte ha barn själv). Tråkigt om hon ska känna så utifrån tidigare erfarenheter.
Den gemensamme vännen är däremot ofrivilligt barnlös och hon blev både glad och ledsen för vår och sin skull.

Vi har valt att inte skriva om den väntande avkomman på fb, främst för att om det skulle hända något så vill jag inte ha en miljon frågor från vem som helst.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Lite allmänt och lite knapp och allt sånt där ;)

Personen som blev sur i mitt fall hade sedan förklarat sitt beteende för en gemensam vän som var med vid tillfället att hon blev sur för att "barn bara förstör ens vänskap" (hon vill inte ha barn själv). Tråkigt om hon ska känna så utifrån tidigare erfarenheter.
Den gemensamme vännen är däremot ofrivilligt barnlös och hon blev både glad och ledsen för vår och sin skull.

Vi har valt att inte skriva om den väntande avkomman på fb, främst för att om det skulle hända något så vill jag inte ha en miljon frågor från vem som helst.

Men jisses, hur gammal är hon?! Klart att livet förändras när man får barn, men det är ju inte så att man ska flytta 500 mil bort! :banghead:
Att den andra blev både ledsen och glad kan jag förstå.. En kompis blev gravid samtidigt som mig, men fick missfall runt v10. :( Hon var tvungen att ta bort mig på Facebook ett par veckor för att klara av att bearbeta sin sorg, vilket jag har full förståelse för.

Jag har fått STORA diskussioner från (ej ridande) människor som ifrågasätter att jag rider fast jag är gravid. "Hade min flickvän blivit gravid hade jag minsann..." bla bla bla.. Enligt dom skulle man i stort sett inte göra något som innebar en risk, bara sitta hemma i 9 månader.. Är det något jag är trött på så är det moralpredikan! :wtf:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Men jisses, hur gammal är hon?! Klart att livet förändras när man får barn, men det är ju inte så att man ska flytta 500 mil bort! :banghead:
Att den andra blev både ledsen och glad kan jag förstå.. En kompis blev gravid samtidigt som mig, men fick missfall runt v10. :( Hon var tvungen att ta bort mig på Facebook ett par veckor för att klara av att bearbeta sin sorg, vilket jag har full förståelse för.

Jag har fått STORA diskussioner från (ej ridande) människor som ifrågasätter att jag rider fast jag är gravid. "Hade min flickvän blivit gravid hade jag minsann..." bla bla bla.. Enligt dom skulle man i stort sett inte göra något som innebar en risk, bara sitta hemma i 9 månader.. Är det något jag är trött på så är det moralpredikan! :wtf:

Åh, hon är bara 30 :angel:

Vad tråkigt för din kompis :( Fast jag skulle också förstå ett sådant agerande, det är ju, som någon skrev tidigare, inte personligt.

Hehe. Min sambo sa lika förr. "Den dag du blir gravid så får du inte rida den hästen", jag upplyste då sambon om att det är större risk att jag skulle bli stångad/klämd/trängd av en tjur/ko (som jag arbetade med då) än att hon skulle kasta av mig så illa "och du har ju inget emot att jag jobbar" :angel: .
Hästen är förvisso även känd under namnet "katapulten", men det är mest grundat på hennes hyss vid utsläpp och i tömkörning. Hon får inte riktigt till det (än) med ryttare på ryggen.
Den andra hästen, med noll koll på sina långa ben, har han däremot inget emot att jag rider. Rent teoretiskt sett så är risken större för en riktig vurpa med honom än med henne.
Nåja, han har gett upp hoppet nu och jag har lovat att den dag magen är ivägen och jag har sämre balans så slutar jag att jobba dom från ryggen.

Fast hans omsorg är rörande :love:. Han är rar och omtänksam. Andra människor blir bara irriterande :angel: :nailbiting::banghead:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*KL*

Happ, då fick jag "ordinationen" av min BM att ta det extra lugnt framöver.. Fogarna lindras lite av TENS tack och lov. Men nu får vi se om nästa komplikation kommer.. Blodtrycket var högt vid senaste besöket och lite spår av protein i urinen (var dock "ok" denna gången). Jippie.. :meh:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

I och med att blodtrycket blivit högt och det är spår av protein i urinen, så är det ju risk för det om det fortsätter..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Nu var det ett tag sedan jag var här, jag är nu färdigflyttad, det har varit fullt ös medvetslös ett par veckor nu, trodde det skulle lugna sig lite nu när dottern fick sommarlov men nästa veckas schema är helt galet.... :crazy:

I övrigt växer magen så det är helt galet! Nu kan alla som orkar stirra på min mage en stund se både armar, ben, fötter osv som emellanåt gör att magen står i fyra kanter! Roligt är det, men ibland gör det ont!

Jag löper även amok med mina hormoner och vid minsta motgång ligger gråten nära tillhands, något min sambo tycker är rätt tröttsamt nu "Du gråter ju jämnt!" säger han...:o

I övrigt kommer och går foglossningarna, det är inte tal om att klara av att jobba så just nu slåss jag med fk för att få sjukpenning, två månader vill jag ha sjukpenning sen hoppas jag få gravidpenning men jävlar så trött jag är på alla dessa jävla papper och skit som ska skickas till höger och vänster!!!!:rage:

Det är mycket just nu både till höger och vänster, saker som ska fixas och lösas och jag som bara vill få ta det lite lugnt...:( tog sovmorgon i morse och myste med dottern och sedan får jag genast ångest över allt jag borde gjort... :( det är inte kul, känner att det är svårt att koppla av och få njuta lite av livet...:cry:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Håller tummarna för att det löser sig med fk på ett smidigt sätt.

-----

Jag tittar på biggest looser och gråter för att de är så duktiga samtidigt som jag får lite ångest för hur jag kommer se ut när knyttet tittar ut...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har lite lättare att acceptera att jag gått upp denna graviditen än den förra, men visst är det jobbigt att se sig själv i en något rundare form.
Tur att hästen håller samma trivselvikt :p

1015588_352863718150187_1803169763_o.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Min ena häst har fått korta ben :D. Har ingen aning om hur det gått till :angel:.

FÖrsökte få lite hjälp från sambon att flytta ett par kartonger men han "skulle bara" o så gick han upp i rök... :-/
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Känner ni några rörelser från den lille ännu? Jag känner massor eller idag när jag ska lägga mig o hon sparkar på kissblåsan min :) Men känner inget utanpå ännu, har för mig att jag eller sambon gjorde de i v 24 förra gången, nu är jag i 21+2...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Min lilla bebis sparkade för fullt när jag satt i bilen igår på väg mot tävling, kändes lite konstigt att koncentrera sig på ridning sen ;)

Annars känner jag mest när jag sitter i soffan innan läggdags och även ibland tidigt på morgonen. Jag känner inte jättetydligt och bara någon gång så att det syns utanpå. Har moderkakan i framvägg, v 23 är jag i.

Vimsan, det var en fin bild på er två :love: så häftigt att man kan njuta av hästar i livets olika skeden, även som gravid och nybliven förälder.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Här är det mest fullt ös hela dagarna, känner utan problem utanpå och kan även bara sitta och titta på magen hur han bökar runt. Men sen är jag ju i vecka 29. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Håller med, här är det fullt ös hela dagarna och det syns utanpå sen flera veckor. Men jag är ju i v27 imorn, så det är ju inte så konstigt.. Har funderat på om jag kommer tänka på att sparkarna är borta efter förlossningen - tänker man på det? :)

KL
Funderat på en sak till; förlossningsställningar! Hur vet man vad som funkar bäst, ni som fött förut? Får man välja helt själv eller har BM "nåt att säga till om"? För dom är det ju klart enklast med "gynpositionen", men hört att man lätt spricker då. Rent spontant känns det lättast att ta i när man står på knä/huk. Kan man stå på alla fyra? :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag födde o gynställning, hade inte så mycket att välja på då han helt plötsligt var påväg. Dom hann inte ens förlänga sängen ( så inte barnet far i golvet) eller lägga dit mera skyd osv. jag fick sy två yttre stygn o fick ett skrapsår. Trots att han vägde 4630 gram.

Jag har snarare hört tvärtom med gynställningen, eftersom BM då kan hjälpa till med blöta varma handdukar (minskar risken för bristningar) samt att hindra barnet från att födas för snabbt vilket oxå ökar risken.

Att stå på knä/huk däremot ökar risken för bristningar. Finns en del studier om de, o falta vilka landsting som logger i topp för minsta antal sfinkter. Jämtland låg topp 5 så de.ländes bra :)

Googla på "föda i gynställning" så kommer de upp en studie från karolinska. Läste den lite snabbt o uppfattade ändå att upprätt i gyn eller benen på sängen är de bästa, men läste inte så noggrant.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hmm, intressant.. Jag har nämligen hört och läst tvärtom ang gynställning; just att det är vanligare att man brister då..

Mer saker som börjat dyka upp - profylax? Några som testat/ska testa? Är det värt pengarna? Någon som testat en webbaserad? Jag tror jag skulle tycka att det kändes lite... Larvigt..

Vad var det mer jag tänkte på...? Äsch, återkommer! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo, just... Hur gör ni för att sova på nätterna? Jag har redan börjat få fruktansvärt ont i ryggen om jag ligger/sitter/står för länge, och ibland tar det emot redan när jag lägger mig. Har en kudde bakom ryggen och en som stöd för magen, men det hjälper inte! :(
I natt testade jag att lägga mig på en kudde, men det kändes konstigt och gav mig huvudvärk... :P Har redan gått upp 10 kg (i v27) så jag börjar ana att sängen är för mjuk med..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag och sambon gick kurs hos Annas profylax inför min förra förlossning och jag rekommenderar det varmt! Vi ska gå en repetitionskurs den här gången.

Jag fick verkligen bra verktyg för att kunna klara av förlossningen och sambon tyckte det var jättebra också. Under förlossningen så frågade jag barnmorskorna flera gånger "hur klarar man det här om man inte gått profylax??" - de blev nog lite trötta på mitt tjat till slut men jag kände verkligen att jag inte hade klarat det utan profylax. Det hade jag såklart, man har inte mycket till val, men jag hade nog fått panik över att ha förlorat kontrollen. Min förlossning var en standardförlossning (typ 15 timmar från värkstar tills ungen var född) men jag klarade mig på lustgas och sterila kvaddlar vilket jag inte gjort utan verktygen från kursen.

Sen beror det kanske på vad det är för kurs. En del profylaxkurser kanske främst är fokuserade på andning. Den jag gick handlade om flera andra saker och fokuserade främst på avslappningen och det var den jag hade mest nytta av. Men man pratade även om målbilder och partnerns roll och hon som hade kursen var verkligen inspirerande.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Angående sömn så har jag inga särskilda problem som tur är, jag sover i framstupa sidoläge eftersom det känns skönast. Behöver inga extra kuddar eller så. Är i vecka 23.

Däremot så känner jag av mina fogar vilket jag inte gjorde sist. Det känns lite tråkigt, jag är van att gå långa promenader med hunden och vara ute och spåra i kuperad skog. Det går fortfarande, men jag känner av det och behöver ta det lugnt sen resten av dagen (vilket funkar skitbra när man har en vild tvååring att komma hem till! :D )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 173
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 962
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 344
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp