Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh va skönt! Vagn är ju en av de dyra inköpen annars.

Än så länge har jag inte köpt en enda pinal.
Har ju i princip allt kvar, det enda som behöver införskaffas sen är en syskonvagn och om det blir en tjej kanske jag får fixa lite tjejkläder också :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Verkar som det blir en "ny" vagn för oss ändå. Har suktat efter en särskild modell länge, men den är på tok för dyr för oss att köpa ny. Spanat på blocket länge, men ingen vettig i närheten. Helt plötsligt när vi funderar på att ordna den gamla vi har, så ligger det ute hela 2 stycken till definitivt överkomligt pris! Ska kika på den ena av dem på tisdag och se, ser den bra ut följer den med oss hem. :up:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Idag, i vecka 23+5, fick jag besked om att jag blivit beviljad graviditetspenning för den period jag ansökt för. Jag har BF 21/9 och får nu graviditetspenning från och med 21/6. Jag jobbar som sjuksköterska på PIVA mest men även äldrepsykiatrisk avdelning och avdelningen inriktad på affektiva sjukdomar. Jag ska försöka få semester sista veckan så då jobbar jag bara två veckor till :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt att ha det ordnat! Tog det lång tid för försäkringskassan att bevilja?

Jag har ordnat fram alla papper och tänkte gå igenom dem med arbetsgivaren nästa vecka o skicka in. Jag har bf 19 oktober och ska gå på semester i augusti, och sen hade jag hoppats kunnat få graviditetspenning den sista tiden. Känner redan nu att jag inte är snabb nog att få fatt i de små kvicka grisarna vid behandlingar o dylikt och någon ilsken sugga har jag ingen lust att komma i dispyt med just nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl
Ah, ännu en spykväll igår. Ljuvligt, ljuvligt.

MEN, nu är vi inne i vecka 17 här. Det betyder ju faktiskt att typ 40% av graviditeten är avklarad.

Ja, jag tillhör skaran "Vi-som-hatar-att-vara-på-smällen" :D Men det är ju tack och lov en begränsad tidsperiod.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt att ha det ordnat! Tog det lång tid för försäkringskassan att bevilja?

Jag har ordnat fram alla papper och tänkte gå igenom dem med arbetsgivaren nästa vecka o skicka in. Jag har bf 19 oktober och ska gå på semester i augusti, och sen hade jag hoppats kunnat få graviditetspenning den sista tiden. Känner redan nu att jag inte är snabb nog att få fatt i de små kvicka grisarna vid behandlingar o dylikt och någon ilsken sugga har jag ingen lust att komma i dispyt med just nu.

Mycket skönt!
Det tog precis tre veckor efter att jag skickat in alla papper.
Varför inte ansöka för 60 dagar innan? Du verkar ju ha ett väldigt fysiskt krävande jobb så du borde nog få det beviljat. Din semester kan du ju spara eller ta ut tidigare? :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja jag ansöker om 60 dagar innan tänkte jag. Jag tänkte ta 3 veckors semester från den 29 juli tom 19 augusti och sen efter det grav penning. Så har jag ju två veckors semester kvar till sen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Men din stackare! Hoppas det går över snart.

Själv råkade jag ut för mitt livs första sendrag, eller vadkramp, i går morse. Jag låg och drog mig lite i sängen på morgonkvisten och så Pang! krampade hela vaden ihop och helvete vad ont det gjorde! Jag låg och gnydde tills det släppte. Sedan dess har jag varit öm i vaden.

Jag googlade ju sendrag på en gång men det var ju som jag trodde: Det beror bland annat på vätskebrist och saltobalans. Jag har ju haft ont i huvudet varenda dag den här veckan, trots att jag har druckit ca 1,5 l per dag, men jag har antagligen druckit för lite ändå då eftersom jag haft både huvudvärk och sendrag. (I dag dock, när jag ändå suttit ute en hel del i solen och i mitt tycke inte druckit mer än jag gjort tidigare dagar, har jag inte haft ont i huvudet...)

Men det var väl min tur att drabbas av något, jag som verkar ha en oförskämt lätt graviditet (än så länge, peppar peppar ta i trä, tvi tvi tvi, och så vidare) jämfört med många av er andra.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Har inte vart så aktiv här senaste tiden... :(

Jag har också råkat ut för lite kramp i vaderna och fick tipset om magnesium av en kompis. Och jag skulle vara noga med att det var magnesiumcitrat, magnesiummalat och magnesiumaspartat och INTE Magnesiumoxid. Hittade ju givetvis bara Magnesiumoxid på apoteket, så jag har inte hunnit kolla om det funkar än. :P Skulle lägga mig runt 600-1200mg/dag, så skulle det hjälpa mot krampen.

Har börjat få lite ont i ryggen senaste veckan, men tror det beror på att jag slarvat med ridningen senaste tiden.. :mad:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Så, då har vi varit på UL :)
Datum stämde tydligen precis (5/11), i morgon blir det 18 veckor, 17+5 tror jag det stod att det var idag.

Kön frågade vi inte efter och hon sa ingenting heller.

Visade sonen bilderna och frågade om han kunde se vad det var för nåt.
Hans gissningar var: Ankor? Snigel? Är det en mus?! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hi hi, det var nästan som när vi visade det första ultraljudet för svärföräldrarna. De trodde det var en bild på mitt öga, jag hade haft hornhinneinflammation ett par veckor innan :p


För övrigt håller jag på att fundera mig gråhårig över det här med syskonvagn fast det många månader kvar :crazy:
Vi var på Babyproffsen och kikade i lördags och det fick mig att grubbla ännu mer.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Jag vill också gå på ul, jag vill se vad som gör mig så "rund o go" i stället för att bara tro att jag har ätit för många kanelbullar ;).
Fast snart, det är bara två veckor kvar till vårat ul. Två veckor går fort.

Just nu är jag uppe i norr, kombinerar ett besök hos föräldrarna med att träffa vänner och städa ur mitt hus. Provade stödstrumpor i dag när jag for fram, har haft en par kvällar med en känsla av att det bara kröp i benen. :crazy:
Det hjälpte däremot att lägga upp dem lite högre, hej hej pensionär :D

Hungern har slagit till med råge igen också...jag som trodde den hade försvunnit, nu behöver jag äta något var fjärde timme för att hålla mig i schack. Gissa hur kul sambon tyckte det var när vi åkte upp till mina föräldrar :angel: (det tar sju timmar utan släpvagn, med släpvagn och mig tog det 9.5 timmar. :D:p Jag glömde matsäcken och vi åkte så att klockan hann bli både lunch och middag :d :D )
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Här har jag en galen bebis i magen! Jag har moderkakan i bakvägg så alla bebisens rörelser ut mot magen syns väldigt tydligt. Ibland kan man riktigt se vad det är för kroppsdel som trycks ut och jag kan nästan greppa runt en fot eller en arm, ha ha!

Är i v 27 nu. Magen är stor men jag mår riktigt bra faktiskt! Rider som vanligt fortfarande och kan promenera långt utan några problem. Det börjar bli problematiskt att böja sig ner, men annars är allt toppen! Om envetna börjar mitt sommarlov och på fredag har jag således jobbat mitt sista pass på läääänge (är lärare och börjar inte jobba igen till hösten eftersom bebisen ska komma då). Känns så skönt och nu börjar jag verkligen längta efter den lilla krabaten, även om det är med en viss dos av oro oxå. Hur ska det gå med tre barn??!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Här är en pensionär till :p
Springer runt i stödstrumpor på jobbet å är jättesnygg. Speciellt nu när det är varmt och jag har kortare byxor på mig, hehe.
Får så ont i benen utan dem plus att jag fått lite årderbrock på vänster ben...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag måste åka iväg och investera i lite nya tröjor någon dag. :banghead: . Jag h a t a r att handla kläder i normala fall, gissa hur kul det känns nu. De tröjor jag har börjar kännas för korta och används mycket sällan utan ett linne under. Tittar jag mig i spegeln så ser de inte för korta ut...än! Fast det är nog bara en tidsfråga skulle jag tro.
Dessutom har jag funderat på om det är värt att införskaffa en sån där byxknäppningsförlängning (som egentligen heter något annat ;)) . Just nu har jag ett litet "spännband" i mina jobbarkläder för att kunna använda byxorna när vi gör något som innehåller mer direkt-kontakt med grisarna.
De dagar som jag har strö, skrapning och foder på listan så masar jag runt i mysbyxor :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Och hur ska man veta vilken vagn man ska välja? Är det butikerna som gäller för att klämma och känna?
Det ska vara en vagn som håller för att gå på mestadels grusvägar i alla fall, det är väl det enda jag är säker på ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Och hur ska man veta vilken vagn man ska välja? Är det butikerna som gäller för att klämma och känna?
Det ska vara en vagn som håller för att gå på mestadels grusvägar i alla fall, det är väl det enda jag är säker på ;)

Vi åkte till Beginners på Överby och sa att vi mest tittade, men fick en rundtur och visning på säkert 40 min på olika sorters vagnar. Han kändes inte dryg som försäljare vanligen gör, utan han framförde för- och nackdelar med alla vagnar.
Vi som bor på gård och bara har massa grusvägar bestämde oss snabbt för att vi ville ha en stabil duo-vagn med fasta hjul, och fastnade för Emmaljunga Edge Duo. En lite tyngre vagn men stabil och robust, åker vi bort kan de sova i liggdelen utan problem.
Så sen satte vi oss och spanade på blocket... Och efter 5-6 veckor kom en -09a ut för 2800kr i väldigt fint skick, använd till ett barn. Jag är jättenöjd och vill börja använda den NU!! :nailbiting:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi gjorde också så till det första barnet. Eftersom vi också bor på landet så kändes det inte så lockande att köpa en ny dyr vagn utan det fick bli en bättre billig begagnad. Det finns ju en stor risk att den blir lite skitig i stallet och på alla hundpromenader :D
Sen köpte vi en ny mindre sittvagn som vi har som finvagn. Båda är Emmaljunga och jag är jättenöjd med valet.
Nu när nr två är på väg funderar jag på en Emmaljunga syskonvagn men vi väntar tills rätt dyker upp på Blocket ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl
Hur gör man det roligare att vara gravid?

Jag känner mig som världens okänsligaste människa, men jag tycker bara att det suger. Har gått upp en massa i vikt, men ser mest bara fläskig ut. Mår fortfarande illa lite då och då, vilket MVC-läkaren trodde berodde på att jag har så mycket halsbränna, så ska egentligen ta brustabletter mot det också (fast det har jag inte kommit mig för, mest för att jag hatar brustabletter). Hatar att jag är en sådan bitch mot min snälle, alldeles för förstående make som gör allt för att det ska vara lättare för mig. Ja ... självömkan har helt enkelt inget stopp.

Så ... hur gör man för att tänka på annat än att allt bara suger och att man helst hade velat låsa in sig i en madrasserad cell i fem månader till?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 173
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 960
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 343
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp