Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Jaha då är jag med.

Har ni börjat skaffa saker till barnet än? som barnvagn, bilbarnstol mm? eller kläder?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har inte köpt något ännu, vi har ju en del efter sonen. Men vi måste köpa/hyra en bilstol, köpa spkälsäng o sen en liggdel till vagnen. Sen lär de självklart bli mer. Men vi väntar nog ett tag, om de inte dyker upp något till superpris.
Vi ska till ullared här i början av juli oxå:D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ska också snart till Ullared en sväng. Min syster väntar också barn så vi skulle dit o shoppa lite.

Vi har spjälsäng, men vi behöver barnvagn och babyskydd till bilen. Vågar man köpa den som biltema har? har alltid köpt begagnat innan. Vi har ju två barn sen innan men har knappt något kvar alls.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har köpt rätt mycket till bebis redan. Vi har barnvagn, babyskydd, skötbord, mycket kläder och en massa småsaker.
Dels har vi tyckt att det varit bra att sprida ut kostnaderna och dels så har vi gjort det för att det får oss att förstå att det faktiskt kommer att komma en bebis. :)

Så sedan magen började synas ordentligt och jag känner sparkar varje dag så har vi handlat mycket mindre.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Inte något alls, men så är det inte dags förrän i november heller. Börjar väl titta på det efter RUL, då är det ändå nästan halvtid ...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kläder har vi fått massa begagnat, uppemot en 100 plagg i storlekarna 50-68, så där klarar vi oss. Babyskydd och bilbarnstolar kommer vi faktiskt hyra via IF. Spjälsäng och skötbord finns hemma (spjälsängen ej uppackad eller monterad). Vagn håller vi utkik på blocket utifall det dyker upp något som faller oss i smaken. Babynest har min mor erbjudit sig att sy. Så det är väl mest bara småsakerna kvar såsom blöjhink, hygienartiklar odyl. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag skulle inte köpa bilbarnstolen som Biltema har, men de är jag. Dels för att när det gäller barnsaker så har diverse tester (råd och rön, testfakta) alltid visat att man får vad man betalar för. Nu gäller ju inte just dessa test bilbarnstolar, men t.ex. vagn mm.
Jag tycker det låter ytterst märkligt att Biltema kan ha ett babyskydd för 300 spänn när mer välkända märken tar 1000 kr uppåt, visst du betalar för märket också men jag tror iaf att de gör fler tester än bara de testet dom behöver göra (samma som biltemas stol).

Sen vill jag ha bas, jag HATADE när vi inte hade bas under 1 v m sonen. Bälten som inte räcker runt bilstolen (framförallt i volvo). Med basen är det bara att klicka i och åka sen :)

Men de är min åsikt. Men vi åker bil dagligen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi hade inte bas till våra andra två, köpte då begagnat till dem. Men är det inte dumt med bas om man har två bilar? då behöver man ju två baser? annars får man hålla på att flytta runt hela tiden, då är det väl lättare att bara ha ett babyskydd ?

köper kanske något annat än biltemas då, alltid roligt att höra andras åsikter :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi hade bas i den bilen som kördes mest (min bil), o i den andra utan bas. Stolen måste ju inte ha bas utan de funkar utan med. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag är inte så anti, faktiskt. Skyddet är fortfarande säkerhetsklassat av en extern bedömare: det bör följa vad det nu finns för regler på marknaden. Sedan har jag inte satt mig in i det allt för mycket (det här är första barnet för oss och vi är inte jättesnabba :D).

Att hyra låter ju annars rätt smart. Undrar om man kan göra det här i Göteborg?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tänker också lite som du, är det godkänt för försäljning så måste det ju ha genomgått vissa tester?

Jaja, kollar lite begagnat också det är ju ingen brådska.

Men skönt att höra att man inte måste ha bas, om jag nu skulle ramla över ett lämpligt babyskydd :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Fast de är testat, MEN de är ett test som måste göras för att produkten ska få säljas, men som jag uppfattat det så är det de lägsta kraven som finns dom testar för. Övriga kända märken, gör oftast flera tester o bättre tester.
Jag tycker man ska vara kritisk när de kommer in nya billiga saker där inga har gjort några tester utöver det obligatoriska. Säkerhetsprodukter som är billiga är sällan bra, har flera tester visat, tyvärr...
:)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Lite knapplån.

Vi har inte köpt något. Har nog inte ens funderat på något heller. Första bilstolen tänkte vi hyra, barnvagn är vi inne på begagnad, säng har ena systern så vi tar det ganska lugnt ännu. Det kanske blir annat efter ul då man kanske förstår att det är någon därinne.
Det enda sambon har som krav är en traktormönstrad pyamas ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Knapplån.

Vi har handlat en hel del redan, mest för att det är så roligt :) Jag bor i Halmstad nu men bara i 3-4 veckor till så vi passade på att köra till Ullared i fredags nu när vi fortfarande har så nära dit. Där blev ganska mycket handlat, bland annat bebiskläder, sängkläder, täcke, kuddar, spjälskydd, amningskudde, filt och badbalja :)

Sedan tidigare har vi bara köpt lite kläder. Vi kollar på vagn och vet vad vi vill ha för någon så när det dyker upp en passande begagnad slår vi till :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Inte köpt något än.
Har kvar lite grejer, med betoning på lite , då vi inte skulle ha fler småttingar :o
Gett bort en massa kläder till diverse som behövt.
En sådan där "gungeligungstol" (minns ej det korrekta namnet) gav vi bort med, men fick en "ny" av mammas kompis som hade kvar en från sitt sista barn (de barnet är jämngammalt med vår son).

Så det blir till att köpa lite kläder, vilket jag ser fram emot :)
Våra andra barn fick så mycket kläder så vi hann knappt använda allt, ännu mindre köpa nått.
Om vi har tur hinner vi köpa något själva denna gång.
Ska på UL på måndag så efter det kanske man vågar börja köpa nått.

Säng har vi kvar, men madrassen tror jag vi gav bort till nån.
Vagn har vi visserligen men tror den behöver ersättas.
Liggdelen har vi kvar inomhus i en garderob så den kan kanske funka som säng till en början om det skulle vara så.
Blir det som med sonen så kommer inte spjälsäng användas alls, han sov med mig eller i vagnen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Måste man böla för ingenting, det är iaf vad jag gör nuförtiden. :) Bölar just nu, bara för att jag skriver ett tack kort från sonen till hans dagis som han slutar på idag!

O jag har jobbat dygn o kom hem för någon timma sen o är super.trött men kan inte sova.
Håller på o klistrar in ett kort på.sonen i tack kortet till.dagis, o då bölar jag för att jag saknar honom. Suck! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL
8:e Zvinto - första barnet
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:e Jettan- andra barnet

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
17:e Vår_Vinter (f.d Gra_vid) - andra barnet

November
3:e Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet
16:e Tramptass - första barnet (tidigare gravid2013)
16:e Andromedae - första barnet
21:a sprudlande - första barnet

Längesen jag skrev här. Försöker dra ner lite på mitt internettande, men har hängt med och läst i alla fall. Nu har jag fått ett ordentligt BF-datum på RUL:et. Stämde fint med när jag hade ägglossning.
Ultraljudet var kul! Där sprattlade en liten pojke! Speciellt för sambon var det stort att det äntligen blev mer verkligt vad som är på gång.

Min mage har börjat växa, men med kläder syns inte mycket än. Har haft svårt att känna några fosterrörelser, har nog mest känt av gasbubblor och lite nervryckningar. Idag har jag känt nån ny sort små puffar, utan att ha varit gasig i magen, så jag tror att det är lillen.

Nu strömmar det in grattis till mig på facebook... Jag skrev nån fråga om föräldrapenning på försäkringskassans fb-sida, och det hamnade visst på min logg :o Haha, visst var det redan officiellt, så ingen fara på det sättet, men blev lite lustigt sätt att outa det på ändå.

Imorgon tar jag sista ridturen på medryttarhästen. Jag hade nog kunnat fortsätta lite till, men för att slippa känna efter och fundera hade jag bestämt sen innan med hästägaren att jag skulle fortsätta maj ut, och det är nog ändå rätt lagom för mig. Hela paketet av 3 km promenad till stallet, stalljobb och ridning har börjat kännas lite mastigt. Men åh vad jag kommer att sakna det!

Nåt lite trist är att jag nu i vecka 19-20 börjat känna av foglossning. Det gör småont i rumpan/nedersta ryggen när jag rör mig. Än så länge går det lätt att ignorera smärtorna och gå/cykla/jobba som vanligt, men är lite orolig över hur det ska bli framöver, och om jag borde ta det lugnare, eller om det är bra att fortsätta vara igång. Är det normalt egentligen att få känningar så tidigt i första graviditeten, när man inte ens har nån mage att tala om?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Visst kan man ha foglossning så tidigt även vid första barnet. Foglossning handlar inte om hur mycket man väger, om man har mage eller ej osv. Alla får inte smärtsam foglossning heller.

Utan ett hormon som heter relaxin ligger bakom foglossning, detta hormon börjar utsöndras under de tre första månaderna och fortsätter under hela graviditeten.
Hormonet gör att bäckenet blir rörligare och så att bäckenet ska kunna vidga sig under förlossningen.

Du kan läsa mer här om tips och råd :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL
8:e Zvinto - första barnet
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:e Jettan- andra barnet

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
23:e Vår_Vinter (f.d Gra_vid) - andra barnet, flicka enligt RUL

November
3:e Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet
16:e Tramptass - första barnet (tidigare gravid2013)
16:e Andromedae - första barnet
21:a sprudlande - första barnet


Ändrar mitt BF datum till de vi fick på RUL.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL
8:e Zvinto - första barnet
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:e Jettan- andra barnet
21:e JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
23:e Vår_Vinter (f.d Gra_vid) - andra barnet, flicka enligt RUL

November
3:e Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet
16:e Tramptass - första barnet (tidigare gravid2013)
16:e Andromedae - första barnet
21:a sprudlande - första barnet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 173
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 959
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 341
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp