Höstföräldrar 2013 del 2

Apropå litenhet så var vi på BVC idag också. Lilleman står fortfarande på ensiffrigt (9-någonting) när det kommer till vikt och så är han 77 centimeter lång. Så han är lång och slank, precis som mig! (*hrm harkel host nästan åtminstone*)

Ni som har syskon till era barn, kände ni att "nu är det dags" eller var det mer "två år - nu får vi börja" känsla?

Eftersom jag var 35 när jag fick första så ville jag inte vänta för länge till nr 2.
Ego som man också är ville jag att det skulle passa med inridningen av min unghäst :angel:
Så det blev precis 2 år och 3 dagar mellan mina pojkar.
Det är stundtals jättejobbigt med två små men jag hoppas och tror att jag har igen det sen när de är lite äldre.
Första barnet var så lätt, andra var inte lika lätt plus att nr 1 blev stökig när nr 2 kom :p

@Andromedae
Tack säger vi här =)
Nu är det ganska exakt ett år sedan vattnet gick & lillan ville ut <3 så i morgon blir det lite firande av vår goa Sara.

Vi ska till bvc på fredag så vet inte exakta måtten på henne, men för ca en månad sen var hon 73 cm & vägde ca 9,300g

Joar tackar för grattis. Obegripligt att han redan blivit ett år.

Han har börjat gå lite försiktigt och korta sträckor. Han "pratar" mycket, det som är begripligt är mamma, pappa, titta och där. Sedan låter han som en häst och ko. :)

På tal om syskon. Så får Joar en lillebror i slutet av februari om allt går bra. Vi ville helst inte ha mycket mer än två år mellan barnen, men det gick lite snabbare än vi tänkt så blir 18 månader emellan.

@Thalia Men grattis! Vad roligt!

18 månader är inte så mycket, men det blir åtminstone liiite mer än min kompis. Hon har ett barn fött i mars -14, och nu är nästa beräknat i april -15. För vissa är det snabba ryck :D

Lite uppdatering

Snart blir Eirah 1 år. Mammas lilla pyggis. Smeknamnet för att hon bara är 69 cm o väger 7200 gram :)
Hon började ta sina första steg för 3 v o går nu mer än hon kryper o går från ett rum till ett annat utan att ramla.
Så söt är hon när hon stapplar fram o hon är ju så liten så alla blir förvånade över att hon går REDAN (tror hon är 7-8 mån).
Charmar alla som ser henne :)

Jag har börjat jobba lite smått extra som personlig assistent hos mina gamla brukare o nästa vecka ska jag gå intro hos en ny o jobba 3-4 pass där i oktober, perfekt då ett pass är 24 tim (sovande jour så bara betalt för 19) :)

Det känns skönt. Gjorde ett pass förra veckan o det var rena semestern :)

Vi va i Turkiet för 3v sen, under den varmaste veckan på flera år. Eirah o sonen älskade det o vi låg i poolen hela dagarna. Inget gnäll från barnen trots 47 grader (vi gnällde desto mer :p). Sonen var i paradiset med allt vad o söka rutschkanor o vill tillbaka (vi med). Eirah vart en stor favorit både hos personal o andra turister, charmade alla :)

Ja lite uppdatering :)

Tack för svaren kring syskontankarna. Jag och sambon har pratat mer kring det hela nu och är överens om att vi ska undvika augusti och september som bf-månad om det går (man kan ju försöka planera, sen kommer den ju ut när den behagar) för då arbetar han oftast 06-24 och kan inte ta ut de tio första dagarna så det känns inte som någon hit.
Jag tror inte jag kommer bli mer redo för en till graviditet, förlossning och amning än såhär och får lite "ja, men gör vi det nästa år så blir det gjort" (om det nu vill sig och nej, det låter inte särskilt bra men jag är övertygad om att jag kommer älska barnet i alla fall även om jag inte längtar efter de tre delarna :))
Åldern är väl inte på vår sida så himla länge till heller då vi är 33 och 40.
Jaja, än återstår några månader innan det är dags att bestämma sig.

Lilleman kryper, dras med en envis förkylning, jag och farmodern har våra meningsutbyten igen, lilleman ställer sig mot det mesta och glömmer ibland av sig och står utan stöd så när han kommer på det trillar han av upptäckten, han är lite blyg mot okända, har kommit på att det kan finnas saker under, i och bakom andra grejer, gråter när pappan går ut, är hiskeligt mammig om han ser/hör mig och är världens goaste i största allmänhet :love:.

På tal om syskondelen så pratade vi om något och så säger sambon "vi kanske ska se hur det blir med den tredje hästen innan vi försöker på allvar med att få en till" :eek: (Pålle tre har landat på obestämd tid, minst till nästa sommar, och tagit sambon med storm så inte vet jag vad han har för planer med den ;):p)

1898259_10152504091659426_3444348065930562681_n.jpg

I fredags fyllde Elvira 1 år! Tänk vad tiden går fort. Snart dags för dagmamman.... inskolning pågår.

Grattis ettåringarna!

Bob fyllde också för ett par veckor sen. Blev både jordgubbs- och chokladtårta. :)
okt2014%2B111.JPG

Vad händer med era småttingar just nu då? Har inte varit så mycket uppdateringar här nu på ett tag.

Bob är fortfarande härligt nyfiken och pigg på livet. Han går inte än, och det kommer nog dröja lite till. viljan finns, men inte stabiliteten. Men han är väldigt rörlig annars. Kryper långa sträckor både ute och inne, går med sin gåvagn, klättrar både uppför och nedför trappor med bra kroppskontroll, och favoriten just nu är att åka rutschkana själv på mage. Det började med små, och sen har det blivit större och större.

Prat och ordförståelse verkar han vara lite sen med, men första ordet Mamma verkar nu vara etablerat. Det betyder dock inte mamma, utan mat. Han säger det så fort han ser en macka eller hör ljudet av micron. :) Och idag försökte han säga Tack tack när vi lekte ge och ta. Sjunga tycker han också är kul, han ah-ar med när vi sjunger, eller när en bra låt kommer på radion. Så kul att se hur han greppar mer och mer hur världen funkar för varje dag som går, och vilket samspel man kan ha med honom. Den där intensiva kramen man får mitt i en skrattig lekstund går ju inte av för hackor heller.

Mindre kul är att han är extremt mammig nu om nätterna. Gick så bra förut för pappa att natta. Nu kan det bli upp till två timmars skrik ifall jag inte är hemma. Han söker ingen närhet alls hos pappa, vill bara krypa iväg och leta efter mig. Vi intalar oss att det är en period, och det är lika bra att jag tar nattning och omnattning så mycket jag kan tills det lugnat ner sig. Men ibland går det ju inte när jag jobbar konstiga tider, och det är tufft för oss alla att Bob blir så ledsen. :(
På dagarna går det däremot bra att vara med pappa.

Grattis ettåringarna!

Bob fyllde också för ett par veckor sen. Blev både jordgubbs- och chokladtårta. :)

Vad händer med era småttingar just nu då? Har inte varit så mycket uppdateringar här nu på ett tag.

Antar att alla ni andra mammor har lika fullt upp som jag :angel:
Har man dessutom en storebror så är det fullt röj HELA TIDEN!

Lille Sid är extremt mammig dagtid när jag är med.
Då duger inte pappa och andra går inte alls.
Är jag inte hemma så funkar det kanonbra även om han blir ledsen när jag går och när jag kommer tillbaka.
Han klättrar och kryper överallt, reser sig från golvet så snart traskar han nog iväg.
Är ganska kräsen med maten och vill bara leka med det storebror leker med, helst med samma bilar, vilket slutar i ständiga slagsmål eftersom storebror blir galen! :p
Han har väldigt mycket humör och visar tydligt vad han vill och inte vill. Det har han tydligen från mig ;)

Hur stökig en dag än kan kännas så njuter jag av dessa stunder när de visar att de faktiskt gillar varandra :love:

10710898_518377578265466_7950879116186529047_n.jpg

Morgonmys!

Senast ändrad:
Nog finns det sysselsättning .

Jag har en buse som inte gillar när man kommer för långt bort. Sitter jag på golvet så leker han hur bra som helst, försöker jag göra något annat i samma rum hänger han i mina byxor men det verkar mest handla om nyfikenhet på vad jag gör högt där uppe som han inte ser.

Humör har han, helst när det är något han inte får göra. Milde himmel så arg han kan bli. Det kommer omöjligt från mig ;)

Här är det verkligen fullt upp om dagarna. Har precis avslutat en veckas sjukstuga, där både jag och gossen varit sjuka. För 3:e gången sen inskolningen i början på sept..

Lillgossen så gott som springer numer och närhelst han inte får som han vill blir han kinkig, lite beroende på vad det gäller. Vaknar fortfarande runt 2 gånger om nätterna för att äta och kliver sen upp kl 05.. :down:

Han säger inga ord ännu, men verkar däremot köra "veckans bokstav" och den här veckan kör han på R. Så här hemma hörs nu mest bara "Rrrrrrrrrrrrrrrr" i olika tonlägen. :laugh:
fs_518970148_55719_1413491992.jpg

På fem veckors tid har vi gått från tandstatus 0 till tandstatus ... 4 :o
Plötsligt blev det uppenbart varför det har varit så många dregglisar i tvätten på sistone ...

Så var det för Bob med, när tänderna till sist kom så var det 4 på en gång, och snart ytterligare två.

Jag har haft en familjefri helg igen. Denna gång har jag inte bara hetsat med att passa på att städa, sortera garderober, laga barnmatlådor osv. Igår hade jag en inga måsten, inget internet-dag. Så skönt! Tog en rejäl långpromenad längs icke barnvagnsvänliga stigar, åkte till stan och handlade i slow motion, och slappade sen i soffan med katten och drack glögg. Idag fick jag rida båda medryttarhästarna i det härliga vädret. Med den ena blev det en gosig barbackatur. Så visst har jag det bra, men gud vad jag ändå längtar efter min lille skrutt!

För en vecka sen pekade Bob plötsligt på lampan och sa "Titta!" och det var ett så gulligt litet Titta att jag nästan blev tårögd. Vi kan inte minnas att vi sagt en massa Titta till honom (men det måste vi ju ha gjort), så det var lite oväntat att det var just det ordet som kom. Nu säger han det hela tiden och verkar helt ha hajat vad det innebär. Så stor han blev!

Nu i veckan ska vi hälsa på förskolan där han ska börja när han är 15 månader. Han ska gå max 15 timmar /vecka, då han har rätt till det med en hemmavarande förälder som har sjukersättning. Jag har grubblat lite kring om det känns rätt att han ska börja så tidigt när det egentligen inte är helt nödvändigt. Men min sambo är väldigt positiv till det, och jag tror också det blir bra.

Nu har vi också en ettåring i huset :).
Hur gick det så fort?

En aktiv kille med humör som heter duga. Till helgen ska jag lämna honom i mer än en natt (vilket bara hänt två gånger hittills) för första gången för vi ska åka till London i tre dagar (jobbrelaterat, annars hade han fått åka med). Jag gruvar mig redan samtidigt som jag ser fram emot att åka bort. Han har kul hos farmor, det är nog värre för mig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 850
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar