Höstföräldrar 2013 del 2

Londonresan gick bra men nu är vi inlagda på sjukhus för öron och lunginflammation. :(
God jul på den...

Nej! Stackars!

Björn är också sjuk, har kräkts varje natt i en vecka och har feber till och från.

Såhär är det den här tiden på året, bara att tugga i sig...

Idag åker sambon och pojkarna till farmor och farfar och jag ansluter på tisdag. Kommer sakna barnen men också skönt att vara hemma själv, har tänkt ta tag i lite grejer som jag har svårt att ta tag i annars typ måla och storstäda.

Vi skulle också åkt till mina föräldrar på tisdag och jag har längtat sedan mitten av november för det var så längesedan allt stämde och jag kunde vara där minst en vecka. Tji fick jag, nu är vi förhoppningsvis utskrivna då.

Plutt är trött, febern vill inte riktigt släppa greppet men lungorna lät bättre så det känns skönt.

Tja höstföräldrar 2013! Hur går det för er?

Idag blir lilleman 15 månader. Älskade prins :love: Fast efter en veckolång magsjuka var jag inte alls lika bebissjuk längre. Det är så sjukt skönt att ha ett barn när hela familjen är sjuka ... :idea:

Tja höstföräldrar 2013! Hur går det för er?

Idag blir lilleman 15 månader. Älskade prins :love: Fast efter en veckolång magsjuka var jag inte alls lika bebissjuk längre. Det är så sjukt skönt att ha ett barn när hela familjen är sjuka ... :idea:

Det går bra! Min man är föräldraledig måndagar och övriga dagar går Björn på fsk 8.30-15.30. Han trivs jättebra och personalen verkar också tycka att det går bra. Han är en sjukt glad unge som vet vad han vill. Han älskar att åka pulka, snowracer och skidor (ja åka och åka, han stapplar fram!).

Det är fortfarande jobbigt med storebror dock, blir mycket bråk.

@Diskurs Gilla på att det går bra, förstås. Inte gilla på bråk med storebror. Här (Göteborg) vet jag att det finns kurser man kan gå via VC för just "familjehantering". Ni kanske har något liknande där du bor?

@Diskurs Gilla på att det går bra, förstås. Inte gilla på bråk med storebror. Här (Göteborg) vet jag att det finns kurser man kan gå via VC för just "familjehantering". Ni kanske har något liknande där du bor?

Ja det finns säkert här. Har funderat på det faktiskt, men tror inte att de kommer säga något vi inte redan vet. Storebror behöver mer egentid med oss föräldrar. Vi försöker få till det så ofta vi kan, varje kväll blir det lässtund och lite lek på rummet och ibland åker en av oss till badhuset eller så med bara honom. Det blir verkligen helt annorlunda då, inga konflikter alls.

Tja, här rullar väl vardagen på. Lilleman blir 18 månader på söndag och är just nu inne i världens utvecklingsfas och vi misstänker talet är på gång nu. Han sover som en kratta och han har aldrig sovit såhär illa.. Han vaknar flera gånger och oavsett läggtid kliver han vissa dagar upp 04, har jag tur kliver han upp 05... :banghead: Inte många timmars sömn för denna mamman med andra ord.. Han trivs äntligen på dagis igen, efter att ha haft en period innan jul som han grinade säkert halva dagen efter jag lämnat honom. Helt bottenlös verkar han vara också, då han äter hur mycket som helst! Dubbla portioner på dagis och även hemma, ibland äter han mer än mig! Igår hade han dessutom lite otur och blev nypt i fingret av kaninen, efter att vi sagt åt honom x antal gånger att inte sticka in fingrarna till kaninen (och speciellt inte när man precis hållit i en gurka!). Ett par timmar senare lyckades han slå hakan i vardagsrumsbordet så han bet sig själv i läppen. :(

@Zvinto Men arma unge :( Håller tummarna för att han snart inser att sömn är en fantastisk grej!

Apropå kaninen, lite halvt knapplån, hur är det för er med barn och djur sådär i allmänhet? Katterna här hemma är mycket kärleksfulla mot lilleman (speciellt efter att vi har lärt honom att "klappa snällt" ...). De bara går sin väg om de tycker att han är jobbig (och accepterar både kramar och pussar). Vet i och för sig inte om jag tycker att det är odelat positivt - nu lär ju ongen inte ha någon som helst erfarenhet av att djur säger från.

Här är det fullt ös och ett sjuhelvetes humör! Han börjar upptäcka att man får och inte får göra saker och när vi kommer till inte får så sätter han sig ner och skriker en stund tills han upptäcker något annat roligt som man får leka med.
Jaja, det är väl en fas.

I morgon ska vi träffa barnläkare för uppföljning sedan mardrömsveckan på sjukhus. Ska även ta upp lite funderingar om ev känslighet mot mjölk. Mycket fisar och gråt om han får i sig kall mjölk/grädde. Är det lite i en sås reagerar han inte lika.

Han äter som en häst. Vill gärna äta själv till hundens stora förtjusning ;). Äter han med fingrarna går det bra men när han försöker med sked hinner en del ramla av på vägen... Fick tips om att prova med en böjd sked för att underlätta men det fungerade inte alls då den var anpassad för höger hand och lilleman föredrar att hålla bestick med sin vänstra.

Vår hund går undan, inte särskilt imponerad av den där lille tvåbeningen som springer runt, så lilleman blir överlycklig när det kommer en hund som man kan ta på. Katt har han bara träffat svärmors och den försöker leka med honom så det är väl inte det mest optimala katten att stifta bekantskap med. Å andra sidan kan han sitta ganska länge och bara titta på henne utan att försöka röra så den biten är väl ganska bra.

Jag är inte jättepepp för tillfället. Storebror är 3,5 och lillebror 16 månader och det är så jobbigt med två speciellt när ingen av dem uppskattar att vara ute några längre stunder. Lillebror stör storebror hela tiden. På eftermiddagarna går han omkring och skriker och gnäller om man inte ger honom 100% uppmärksamhet. Så storebror får vara mycket själv. Det går knappt att prata med honom förrän lillebror är där och stör och förstör och gnäller.

Så synd om storebror. :( Jag pratade knappt ett ord med honom på hela eftermiddagen igår utan han bara satt framför tv:n när jag höll på med den lille. Mamma kan vi läsa säger han, och jag försöker med lillebror kommer och vill sitta med och sliter och drar i boken och skriker när han inte får som han vill. Bygga med duplo funkar inte, lillebror vill bara ha storebrors grejer hela tiden och nöjer sig inte med sitt eget och jag kan inte prata med storebror för då är det gnäll och skrik.

Lillebror vill sitta på storebrors stol, vill ha hans grejer, drar honom i håret, skriker och gnäller. Ibland har storebror en kompis hemma och kompisarna tycker också att det är jobbigt med lillebror, att han kommer och förstör och stör leken. Så det blir väldigt splittrat och okoncentrerat.

Dock stod de nästan en timme igår efter kvällsmaten och hade vattenlek vid diskhon och det gick rätt bra.

Under en flygresa förra veckan hörde jag en mamma bakom mig berätta om samma problem hemma hos henne och hennes lilla var 2 år så jag har ingen förhoppning om att det kommer bli bättre det närmsta året i alla fall.

Inget roligt nu alltså, jag känner mig som världens sämsta. Hur gör de som tycker att det är så mysigt och härligt att vara hemma med flera? Vad gör jag för fel? Jag bara bröt ihop och grät igår för jag kände mig så dålig.

@Andromedae vi har ju en terrier som dock har bott hos mina föräldrar sedan i augusti. Hon blev ett ständigt dåligt samvete och kom alltid i sista hand. Storebror var inte alls förtjust i henne, lillebror tyckte om henne men hon fick inte vara ifred. Vi har en trerumslägenhet så det fanns inte jättemycket plats för henne att gå undan.

Inget av barnen är rädd för djur men storebror är dock rätt ointresserad märker jag när vi träffar andra hundar.

På lördag ska vi ha barnvakt för första gången, en tjej från en barnvaktsförmedling. Hon kommer hit och säger hej och träffar oss och barnen på fredag eftermiddag. Hon verkar trevlig och gullig och det känns jättespännande! Vi har bokat in henne 4 lördagar i vår mellan 10 och 15. Min man och jag ska gå och äta lunch, promenera, simma, gå på museum och sånt. Vi ses nästan aldrig bara vi två förutom när barnen sover på kvällen.

Björn (lillebror) har förresten haft borrelia och vi ska på återbesök på fredag. Han fick en röd ring på kinden i höstas och trots två läkarbesök hos två olika läkare trodde inte läkarna att det var borrelia trots att han såg exakt ut som på bilderna på 1177. Men i julas blev han röd och svullen på en örsnibb vilket också stämde med bilderna på 1177 så jag bokade ett nytt besök, kom till en ny läkare som absolut tyckte att det såg ut som borrelia. Så han fick antibiotika.

Nu var det ett tag sen här...
Vad läskigt med borrelian Diskurs! Dåligt av dem att inte ta det på allvar första gången, men bra att han fick sin antibiotika. Ibland är det visst bra att vara självgooglare, men så borde det inte behöva vara. Hoppas det känns lite bättre med syskonen. Kan säga att jag hade nog inte tyckt det varit så mysigt och härligt att vara hemma med flera barn. Har flera gånger kommit på mig själv med att tänka "åh vad skönt det ska bli att åka till jobbet imorgon", och då har jag bara en unge att fokusera på.

Bob har haft en jobbig period av förkylning och kindtänder som ska fram, och förmodligen även nån utvecklingsfas. Han har vaknat en gång i timmen nätterna igenom och varit gnällig och svår att hålla nöjd. Men nu verkar det ha vänt för denna gång.

Med förhårdnader på knäna efter att ha krupit sen i somras så började Bob till sist gå i februari, drygt 15 månader gammal. Det gick jättefort när han väl satte igång. Nu går han snabbt och stadigt såväl inne som utomhus, men allra roligast är det att gå i t.ex. köpcentrum. Han tycker mycket om att bära runt saker, sopa och moppa golvet. Finmotoriken börjar ta sig, då han fixar att dricka ur mugg utan pip och äta mat av kladdkonsistens med sked. Och så har vi fått en egen stylist nu. :)Han kommer ofta med ett plagg han tycker mamma eller pappa ska ha på sig, och gnäller tills vi gör som han säger, och då blir han så nöjd.

Men så är jag lite fundersam över hans språkutveckling. Han verkar höra bra, säger några ord, Titta, Hej, Mamma (i betydelsen mat), Dä och Wooo (betyder hund eller katt). Han är social och lätt att kommunicera med genom tonfall och kroppsspråk. Han visar vad han vill på olika sätt, t.ex. tar på sig mössan när han vill gå ut, hämtar pappas jacka för att visa att han vill att inte bara mamma utan även pappa ska följa med. Har en härlig humor och skrattar mycket, och gillar att krypa upp i famnen och läsa pekböcker. Så långt verkar ju allt helt normalt. Men så är det ordförståelsen som han faktiskt inte visar alls, förutom de nämnda sociala orden han själv säger, och att han reagerar på sitt namn. Redan på 10månaderskontrollen frågade bvc-sköterskan om han kunde förstå några ord. "nä, inte vad vi kan se" sa vi då. Nu är han 17 månader, och reagerar fortfarande inte på frågor som "var är pappa?", "var är lampan". Jag tycker inte heller att han följer "uppmaningar" om det inte är sånt som ändå lätt kan förstås genom gester och sammanhang. Jag undrar om han förstår men bara inte visar det? På vilket sätt ser ni att era barn förstår vad ni säger?

Det är ju snart 18månaderskontroll så kan ju ta upp detta då.

Åh va roligt att ni håller liv i vår tråd :)

Har inte haft tid att hänga här så mycket innan.
Lille Sid började inskolningen på dagis efter nyår och tre veckor senare började jag jobba igen.
Det var med skräckblandad förtjusning.
Skönt med lite riktiga rutiner men tråkigt att inte kunna vara hemma mer med barnen.

Både Sid och storebror trivs på dagis och de går i samma hus så det underlättar lämning och hämtning.
Sid har ett hiskeligt humör och blir dunderarg när han inte får som han vill.
Bråken mellan han och storebror har minskat sen Sid började gå. Nu kan de leka och ha kul med varandra nästan hela tiden.
Han äter som en häst men har inget bordsskick :p
Får alltid med en påse med kladdiga kläder hem från dagis... :angel:
Vill göra allt som storebror gör så han både kissar och bajsar på pottan om man sätter honom där i tid.
Sover gott om nätterna och minst 2 timmar vid middag.
Dräglar en massor gör han fortfarande... Byter haklapp flera gånger om dagen.
Han har fått fyra kindtänder men inga hörntänder.
Har börjat prata en del men vi förstår knappt hälften.
Är en riktig buse och ger lika många skratt som gråa hår.

Just nu är han inne i en klätterperiod. Ska upp på allt och lyckas för det mesta :cool:

1743596_566520176784539_7484205382390561088_n.jpg

Fler som njuter i vårsolen ser jag!

Bob tog sin första promenad häromdan. Vi tänkte leka lite ute på gården, och så travar han bara iväg längs med vägen, ögonen bara lyser på honom, som att han för första gången inser att det finns en hel värld att utforska och han kan gå precis vart han vill! Han gick en bra bit, vurpade tiotalet gånger men det var bara upp igen, och till sist var vi tvungna att stoppa honom då han kom ut till en lite för trafikerad väg. Men det var så härligt att vara med om det, kändes större än hans första steg.

@hljomalind
På vilket sätt ser ni att era barn förstår vad ni säger?
Ofta för att han gör som jag säger till honom, eller helt enkelt för att jag ser att han hör (ofta uppmärksammar mig genom att titta på mig) och sedan struntar i att göra som jag säger :D

S förstår väldigt mycket när det kommer till direktiv (typ, "lägg den på bordet och kom bort till mig sedan"). Oftast vill han också göra som man säger. Ibland inte lika gärna, men jag tror att han i allmänhet är ganska mycket av en lagspelare. Jag har en kompis vars barn är väldigt mycket mer av "min väg eller ingen väg", så det handlar nog mycket om personligheten :D

Sedan tror jag (observera att det här bara är en tes, haha) att barn utvecklar och visar på olika färdigheter olika snabbt beroende på vad som intresserar dem och vilken sorts personligheten de har. Min lilleman är ju lite försiktig av sig så han går inte själv (hålla handen eller gå med gåvagn är helt okej!), men däremot är mer pilliga grejer intressanta och han är mycket resonabel (för att vara 16 månader i alla fall :D). Bob är väl väldigt "fixig"? :) Då kan det ju vara så att han helt enkelt inte har tid att leka "peka på lampan" för att han redan har ett "eget projekt" på gång? Fast som sagt, det är bara en tes. Det borde väl vara dags för artonmånaders för er snart så då kan du ju få ett riktigt pro-svar ;)

Sedan tror jag (observera att det här bara är en tes, haha) att barn utvecklar och visar på olika färdigheter olika snabbt beroende på vad som intresserar dem och vilken sorts personligheten de har. Min lilleman är ju lite försiktig av sig så han går inte själv (hålla handen eller gå med gåvagn är helt okej!), men däremot är mer pilliga grejer intressanta och han är mycket resonabel (för att vara 16 månader i alla fall :D). Bob är väl väldigt "fixig"? :) Då kan det ju vara så att han helt enkelt inte har tid att leka "peka på lampan" för att han redan har ett "eget projekt" på gång? Fast som sagt, det är bara en tes. Det borde väl vara dags för artonmånaders för er snart så då kan du ju få ett riktigt pro-svar ;)

Jag tror du har rätt! Han har många fixiga projekt som du skriver, och har nog inte alltid tid att bry sig om vad vi snackar och frågar om. Men det har hänt mycket nu senaste månaden, och jag tror också vi blivit mer medvetna och lyhörda för att prata med honom och se vad han faktiskt förstår. Han följer uppmaningar som "kan du slänga blöjan?" "ska vi läsa en bok/hämta en annan bok?" , och "lägg den där". Häromdan när vi var ute och lekte och jag sa "ska vi hem och äta mat?" så sa han "mamma mamma" (betyder fortfarande mat, inte mamma) och började gå hemåt. När han är fokuserad och intresserad kan han peka ut "näsan" och "foten". Och inget av detta är nåt vi direkt "tränat på". Så jag är inte längre fundersam över hans språkutveckling, den verkar gå framåt precis som den ska. :)

Här kommer en liten uppdatering från oss!

Idun är nu 19 månader och vild och galen :) Den värsta "klättra på allt som går att klättra på och röja ut allt som går att röja ut-åldern" har så sakteliga passerat, men hon är ändå en väldigt energifylld unge!

Vi har varit i Mexico hela familjen på två veckors semester. Heeeelt underbart!! 12 timmars flyg gick hur bra som helst med alla tre barnen, och Idun charmade alla runt omkring sig :) I Mexico njöt vi av mycket som och bad och Idun var väldigt förtjust i de apor, tvättbjörnar och leguaner som sprang omkring utanför vårt hotell. Helt orädd är hon för alla djur!

Vi skaffade en hundvalp i höstas, och har sen tidigare tre katter och en häst och hon älskar dom allihop! Hon vill gärna vara med och fixa med mat, och hon styr lilla valpen lätt som en plätt med sitt bestämda sätt :)

Nu ser vi fram mot sommaren med många varma dagar, för Idun älskar att vara ute. Hon kan vara ute hela dagarna om hon får, oavsett väder! Det är bara jag som längtar lite efter värmen igen :)

Kommer en liten uppdatering från oss också. Birk blir snart 21 månader gammal och växer så det knakar! Nu tror jag faktiskt att han är i princip längst på sin avdelning (åldrarna 1-3)! :eek: Han går på förskola och verkligen stortrivs! Vi trivs också jättebra med förskolan och även pedagogerna, vilket är oerhört skönt. :) Han får "komplimanger" för sin fina både grov- och finmotorik, bland annat att han håller i pennor såsom vi vuxna gör (vilket han lärt sig helt själv). Talet kommer, ett ord i taget, sakta men säkert. För det mesta är det dock "hääää" och så pekar han på det han vill. :p Hundarna är just nu hans favoriter och speciellt tiken. När jag hämtar honom kan han säga "Ia?" och syftar då på tiken (heter Evi). Hundarna är också extremt tålmodiga med honom.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 869
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 850
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 519
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?