Höpriserna borde gå upp i år

H

hästig

Det är ju inte så roligt att höja priset på hösilaget men i år betalar jag själv nästan dubbelt så mycket för dieseln, gödningen är också dyrare och plastningen kommer även att kosta mer i år. Man vill ju inte göra allt jobbet och sen inte få en enda krona över.

Ni andra som tar in hö/hösilage och säljer vad tror ni om prisutvecklingen i år?

Sv: Höpriserna borde gå upp i år

Har inte märkt ngn skillnad faktiskt.
Har alltid betalt 250-300kr/hösilageboll samt 1,50-2,50 kr/kg torrhö så salupriserna är desamma här iaf.
Gör inte eget hö kan förtydligas, men skrev ändå.

Det är ju inte så roligt att höja priset på hösilaget men i år betalar jag själv nästan dubbelt så mycket för dieseln, gödningen är också dyrare och plastningen kommer även att kosta mer i år. Man vill ju inte göra allt jobbet och sen inte få en enda krona över.

Ni andra som tar in hö/hösilage och säljer vad tror ni om prisutvecklingen i år?

Det är väl också en fråga om tilllgång och efterfrågan?
Bra höår=billigare hö

Har inte märkt ngn skillnad faktiskt.
Har alltid betalt 250-300kr/hösilageboll samt 1,50-2,50 kr/kg torrhö så salupriserna är desamma här iaf.
Gör inte eget hö kan förtydligas, men skrev ändå.

Det var ju otroligt att du redan fått in årets hö :rofl:

Det var ju otroligt att du redan fått in årets hö :rofl:

Det behöver h*n inte ha fått men det är väl inte så svårt att räkna ut ändå. Min sambo tar hö och ensilage och förra året sålde han hö för 2,30:-/kg. I år ska han kanske inte ta ngt hö för att folk inte vill betala skäligt pris utan han tar bara enslilage för husbehov och lite hö till min häst:-) Tycker inte folk ska bli förvånade om de får betala 3:-/kg.

Räknar kallt med ett saftigt ökat pris efter att ha pratat med vår silageleverantör. Alla de faktorer du nämner bidrar till att han höjer priset ordentligt.

Hur mycket är inte sagt ännu. Men eftersom spannmålspriserna går upp så blir det ju aktuellt att bryta vall för att så in spannmål, vilket ju gör att det kan komma att bli brist på vallfoder.

Chrystler skriver att h*n alltid betalat samma pris för hö ensilage och att h*n inte märkt någon skillnad på årets priser !?

Då ifrågasätter jag om han fått in årets skörd ? Eftersom du själv skrev att det troligen kommer bli dyrare i år pga av alla omkostnader ?

Så jag förstår inte ditt svar till mig ? Krångligt blev det men Chrystler diskuterar fjolårets Hö ensilage och alla andra årets ensilage hö som kommer tas in prismässigt :idea:

Mvh Mia

Vi tar 400 kr st per boll, om det handlar om en eller några stycken. Köper man många och är en återkommande kund blir det lite billigare.

Det handlar ju också om näringsinnehåll och ts-halt. Vi har ruskigt bra hösilage med ganska hög ts-halt, och det är självfallet dyrare än om det varit blött och med lågt näringsinnehåll.

Jag tror det kommer att bli större prisvariationer eftersom det fortfarande finns enstaka gamla bönder (70+ och äldre) med en gammal Volvo BM och löspress som kör in hö för att sälja till lågt pris. Däremot så går de flesta "vanliga" över till ensilage i storbal. Här finns det en ganska stor försäljning via större producenter och maskinstationer vilket ger en jämnare prisbild.

Konkurrensen om marken kan dock innebära högre priser eftersom fler väljer spannmål eftersom det kan vara mer lönsamt.

Min höbonde har redan flaggat för att årets hösilagebalar kommer att kosta 500 ist för 450 detta år.
Han kommer att ta mindre hö i år och odla mera spannmål.

mvh Eva

Om det är en bra sommar så kommer priserna gå upp eller stanna kvar där dom är nu. Om det är en dålig sommar som förra året kommer priserna bli skyhöga.

Men bönderna har ju fått sålt för 2,50kr/kg på höret detta året, och dom får ju sålt hur högt dom än höjer det tyvärr. Synd att alla priser går upp på livsnödvändiga saker nu

Jag tror det kommer att bli större prisvariationer eftersom det fortfarande finns enstaka gamla bönder (70+ och äldre) med en gammal Volvo BM och löspress som kör in hö för att sälja till lågt pris.

Även den gamle bonden måste tanka sin traktor och senast idag på nyheterna hörde jag att Diesel priset höjts till 14.19:-. Förra sommaren kunde vi få tag på diesel för 7.50:-

Som någon annan skrev att får man inte betalt för det man gör utan ska sponsra andra hästägare med billigt hösilage så kanske man bara ska ta in det man behöver själv. En jäkla massa jobb är det och får man inte betalt så kan man ju strunta i det.

Även den gamle bonden måste tanka sin traktor och senast idag på nyheterna hörde jag att Diesel priset höjts till 14.19:-. Förra sommaren kunde vi få tag på diesel för 7.50:-

Som någon annan skrev att får man inte betalt för det man gör utan ska sponsra andra hästägare med billigt hösilage så kanske man bara ska ta in det man behöver själv. En jäkla massa jobb är det och får man inte betalt så kan man ju strunta i det.

Jämför du inte priset exklusiver moms som gällde förra året med priset inklusive moms i år för diesel? Men visst diesel har blivit mycket dyrare och gödningen är också mycket dyrare.

Vi planerar inte att sälja ensilage alls i år. Priserna är helt enkelt för låga för att motivera allt merarbete. Om priserna stiger rejäls så kanske vi tänker om.

Jag tycker att priset skall upp till 500-600 kr/bal för 300 kg balar för att det skall vara intressant.

Jämför du inte priset exklusiver moms som gällde förra året med priset inklusive moms i år för diesel? Men visst diesel har blivit mycket dyrare och gödningen är också mycket dyrare.

Vi planerar inte att sälja ensilage alls i år. Priserna är helt enkelt för låga för att motivera allt merarbete. Om priserna stiger rejäls så kanske vi tänker om.

Jag tycker att priset skall upp till 500-600 kr/bal för 300 kg balar för att det skall vara intressant.

Som köpare av hö skulle jag aldrig betala så mycket för silagebalar, det är helt enkelt inte värt det om det kostar lika mycket som pressat torrhö.. Risken för fång och extra arbete med att köra och hämta 2 bollar med bil+släp, bensin till det osv.. 300-350kr/boll anser jag som kund vara "normalt"... Men vi kommer nog sluta helt med rundbalar i vårat stall för vi har nu fått tredje fallet av fång på lika många år sedan vi började med silagebalar..(för 2v sedan fick ett 3årigt shiresto fång).. Kvalitéten är helt enkelt för varierande från boll till boll, även om dom är rullade på samma träda.. Nej tack nu blir det pressat torrhö för hela slanten..

/ Fredrik

Jag skulle aldrig försöka producera hö för att sälja till de priserna som finns idag heller. Det är ju kul för hästägare att en del bönder kan sälja billigt men det är inget för mig.

Och varför skulle det vara mer problem med fång om man använder ensilage? Ensilage skiljer sig inte i näringsinnehåll om man jämför med hö. Skillnaden ligger i vad det är för sorts gräs man skördar, inte i skördemetoden.

Men jag håller med dig om att det är enklare att köpa hö en ensilage. Man kan inspektera fodret bättre. En inplastad bale är lite som att köpa grisen i säcken. Enda chansen är nog att se till att hitta en bra leverantör och köpa allt därifrån.

Senast ändrad:

*kl*

Vi har redan tingat den mäng vi behöver och gjort upp om priset, så jag får det tom. billigare än i år:) Men även jag tror att det finns en risk att priserna sticker i höjden pga alla prishöjningar samt att större areal kommer att användas till spannmål.

Nej, det var så att vår lokale Preem station hade specialerbjudande och sålde väldigt billig bensin/diesel under ca 12 timmar och det hände några gånger under sommaren. Han som jobbade där berättade för oss när det skulle vara och på så vis kunde vi handla väldigt billig diesel.

Men bönderna har ju fått sålt för 2,50kr/kg på höret detta året, och dom får ju sålt hur högt dom än höjer det tyvärr. Synd att alla priser går upp på livsnödvändiga saker nu

Det är de här åsikterna som får många bönder att tröttna på hästfolk. Om alla kostnader för produktionen stiger (diesel, gödning, plastning) och produkten blir dyrare - vad ska bönderna leva av om de inte höjer priserna till kund?!

Om det som förra året kostade 78 öre/kg att producera i år kostar 1,80 öre/kg att producera -menar du att bonden helt sonika ska sponsra med sin vinst för att hästfolk inte ska behöva betala mer?!

Sålde de förra året för 2,50 kr/kg (vilket e g är 2 kr exkl. moms, men vi bortser från det i exemplet) hade de 1,72 kr i "vinst", i mitt räkneexempel ovan får de över 70 öre om de inte höjer priserna. Ska bonden sluta äta på kvällarna för att folk egentligen inte har råd att hålla häst?!

Ja rent logiskt så borde det ju bli dyrare, blotta tanken på att tanka traktorn full ger en ju ångest!:eek:
Jag säljer inte hö men har tagit in eget i 2 år, det är väl bara att hoppas att det lyckas även i år så man slipper köpa! Här uppe i norr verkar vi för övrigt ha hö brist nu!

Vi säljer hela vår förstaskörd på rot till en ko-bonde.
Vi vill inte hålla på att ta in foder som vi får sälja till självkostnadspris, till hästfolk som gnäller varje gång de betalar.

Så nu tar vi in det vi behöver själva, inte mer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 182
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama