Hoppar över bommen. Hjälp!

C

Casablanca

Vänder mig till er i ren desperation och hoppas på råd och tips.

Har en ettåring, en lugn och trygg tjej som börjat hoppa över bommen i transporten. Väl hängande över är hon lugn, inte stressad eller orolig.
Inga problem att lasta eller lasta av, kliver på och av som om det vore det mest naturliga i världen!
Jag har försökt att binda henne kort, jättekort och lite lösare, men ingenting
hjälper, akrobatiskt som hon är trasslar hon ändå benen över bommen.

Vad gör jag för fel? Tips och råd någon? Snälla?

Sv: Hoppar över bommen. Hjälp!

Den är så hög som det går att få den.

Tack för svaret!

Vi hade samma problem med kompisens 08. Fick hjälp av en erfaren hästkarl som satte fast honom jättekort med transportgrimskaftet låst vid sidan om mellanväggen sen upp runt bommen och fast i hästen. Det fungerade. Men han hade inte många cm utrymme då. Men han verkade nöjd, stog snällt och stressade inte.
Vi hade dubbla bommar fram men trots det kunde han komma över så att bara höja hjälper nog inte.

Jag tycker att du ska plocka ut all inredning och köra hästen lös tills den är äldre och mer van vid att stå bunden,det är minst risk för skador på det sättet.

Att köra henne lös är väl kanske det bästa alternativ nu..
Inte är hon väl tillräcklig stor för att kunna välta släpet? Det är min fasa..
Hur länge kan man köra dom lösa?

Första gången hon hoppade över bommen stod släpet still, hon var inte uppbunden utan jag stod och höll henne. Lika den gången, verkade helt lugn
och lugnt av och på igen...

Tack för svaren!

....och jag skulle definitivt INTE köra hästen lös, utan se till att lösa problemet nu, när hästen fortfarande är liten.

När hoppar hon över bommen? Direkt efter lastning eller när ni har kört en liten bit?

Är hon van att stå bunden i andra situationer?

Hon är van att stå bunden annars.
Första gången hon hoppade stod släpet still, jag stod och höll i henne.
När vi åkte första gången efter det, en liten prov tur stod hon helt lugnt.
Nu sista gången hoppade hon över efter ca 2 km. Sen efter någon mil.
Sen tog milen hem över 1 timme, hon hoppade över så fort jag började rulla.
Men fortfarande synbart lugn, verkar inte orolig eller rädd.

Hur korrigerade du henne när hon hoppade över första gången?

Jag tror, efter vad jag läst, att det kan vara så att hon i själva verket inte är så lugn som det verkar, utan att hon bygger upp en inre stress. Vissa hästar reagerar med ett "falskt" lugn när de blir stressade, det är deras försvarsmekanism.

Kan det vara så att hon tycker att det är jobbigt att åka, att det kanske är något som låter i släpet som stressar henne under färd? Står hon brett eller smalt under färd?
Alla hästar förknippar inte själva lastningen med just att åka, så hon kan ju vara lätt att lasta i/ur även om hon upplever själva resan som något obehagligt.

Kan inte komma på något konkret tips just nu, svårt när man inte sett hästens reaktion IRL

Man kan också prova med att sätta på en halsring som man fäster i bommen.

Jag tror nog tyvärr inte att jag korrigerade henne alls första gången:crazy:
Det gick så fort så jag hann inte med. Fel av mig, jag blev helt ställd.

Du har säkert rätt i att hon inte är så lugn som hon verkar, säker är hon stressad utan visa det. Nu stog hon smalt, funderar på att ta bort mellanväggen helt. Nu fasar jag för att hon ska komma över mellanväggen för då vet jag inte hur jag ska få ner henne.

Halsring är det flera som har sagt, men jag fattar inte på vilket sätt det skulle vara bättre?

Jag har ingen fronturlastning och backa henne in skulle nog bli svårt.

Ja det är lite trixigt att backa in dom. Vet inte hur många gånger jag fick backa in min gamla D-ponny för att hon vägrade gå in med huvudet först. Så det går men det är trixigt som sagt.

En kompis till mig hade två transport grimskaft på sin häst som kunde få för sig att kliva över bommen ibland. Det ena satt i bommen och det andra var fäst i väggen typ i ögonhöjd på hästen har jag för mig

Om inte annat så kan du ju köra henne baklänges, då är det svårt att hoppa över bommen :D

Det är inte tillåtet att köra hästar baklänges i en transport som inte är avsedd för baklängesåkning.....
Kopierat från http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf , sidan 16:

När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

Jag tror nog tyvärr inte att jag korrigerade henne alls första gången:crazy:
Det gick så fort så jag hann inte med. Fel av mig, jag blev helt ställd.

Du har säkert rätt i att hon inte är så lugn som hon verkar, säker är hon stressad utan visa det. Nu stog hon smalt, funderar på att ta bort mellanväggen helt. Nu fasar jag för att hon ska komma över mellanväggen för då vet jag inte hur jag ska få ner henne.

Halsring är det flera som har sagt, men jag fattar inte på vilket sätt det skulle vara bättre?

Mitt tips är att dels gå tillbaka några steg i transportträningen (ta några tillfällen då du bara lastar henne, låter henne stå en stund i stängt släp och sedan lastar ur igen utan att ha åkt en endaste meter), dels att låta henne åka med mellanväggen ställd på sniskan. Jag upplever det som att många hästar, och allra helst ovana unga hästar, åker bättre med det stödet för bogen som de får av mellanväggen, men ofta vill kunna bredda sig rejält bak.

Jag tolkar det som om man visst får det däremot betyder lagen att man inte får transportera hästen utan bom när hästen står framåt vänd.

Har erfarenhet av en häst som alltid klev över bommen, provade tre linor, halsring men fick inget bra resultat.
Tog sen bort bommen och satte fast hästen i båda sidor av grimman. Har inte haft något problem sen dess.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 560
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 992
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama