Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och skogsridning, vilket var perfekt för mig. Han har tyvärr flyttat lite överallt under sina år och en period precis innan jag köpte honom gick han som ridskolehäst. Så han har ett väldigt lugnt och tryggt temperament och beskrevs alltid som den snällaste hästen i stallet, och det tycker verkligen jag med när jag köpte honom, men allt oftare på sistone har jag åkte gråtandes ifrån stallet flera gånger. Vi flyttade till ett litet och lugnt stall ute på landet där det inte fanns ridbana utan bara skog och mark att rida på, vilket var perfekt och han älskar sitt nya hem och sina kompisar. I början kunde vi rida ut lite var som helst och han tyckte det både var kul och spännande och var alltid positivt. Sen som det vände över en natt försvann det. Nu kan jag nästan inte alls rida ut länge. Vi kommer en liten bit ifrån stallet sen tvärstannar han och verkligen VÄGRAR gå framåt, spelar ingen roll om man mutar med godis eller beröm, han ska inte fortsätta vidare utan vill genast vända hemåt. Och då har vi ändå ridit den rundan flera flera gånger innan det. Jag är snäll men bestämd och blir aldrig elak eller våldsam men det slutar ändå alltid med att jag får hoppa av och leda honom resten utav vägen eller att jag måste vända hemåt, trots jag vet att man inte ska ge upp, men verkligen ingenting fungerar längre. När jag är ute och promenerar med honom så kliver han på, han kan fortfarande va lite att han inte vill gå framåt men jag får alltid runt honom rundan utan att behöva stå fastklistrad i marken i 20 minuter. Jag är verkligen så ledsen över detta då det känns som jag aldrig mer kommer kunna rida min häst igen. Jag har köpt horsemanships böcker och sitter och läser igenom dom nu men ville fråga här med. Jag vill verkligen inte ge upp då jag älskar honom med hela mitt hjärta. Men idag kände jag att det var droppen och jag måste söka hjälp när han börjar beter sig stressat och annorlunda när han stod inne i stallet själv i någon timme medans kompisarna var i hagen, vilket han ALDRIG har gjort innan, varken i hagen eller stallet. Kan även tilläga att han är inte farlig eller gör ”dumma” saker när vi rider ut som att kasta av mig eller skena hemåt, utan han vägrar bara gå framåt, så jag känner ingen rädsla för honom. Skulle vara jätte tacksam för hjälp!!
Smekmånaden är över. Du själv måste vara trygg i dig själv annars känner hästen din osäkerhet.
Du nämner ridturen med rundan. Går ni samma väg hela tiden?
Ta hjälp av någon instruktör så ridningens problem minskar men hela hanteringen av hästen spelar stor roll. Det är bättre att ta hjälp än att det blir fel och något händer. Alla kan vi behöva hjälp i bland på ett eller annat vis.
Det är alltid bra att kunna hantera sin häst från marken också. Det är inte bara att leda till och från stall till hage.
Ha longerlinan eller ett långt grimmskaft på 3-4 meter gärna en grimma som är rätt anpassad.
Och gå rundan men tag hjälp av någon som är van med att hantera häst från mark, så du kan få tipps och idéer. Finns även klicker träning för häst. Det är bra träning för människan också.
Gå slalom, finns koner eller billiga plasthinkar ( ta bort handtaget så ingen hov fastnar) att gå slalom på ex stallplan, skogsväg.
Ställa frambenen i en rockring.
Små lätta saker att ta fram och faktiskt ökar kommunikationen med dig och din häst.
Gör inte det till nått stort utan ha som första mål att du och hästen går slalom till samnans. Sen kan man minska mellanrummet mellan koner, hinkarna.
Börja ha roligt och känn dig trygg.
Hoppas du hittar glädjen igen med din häst.