Hoppar över bommen. Hjälp!

Sv: Hoppar över bommen. Hjälp!

Kolla gamla trådar.
Det finns länkar till en försäljare- såvitt jag kommer ihåg.

Jo jag kollade på sådana, men inte hittat något ställe som säljer sådana. Jag som har en bomhoppar häst hade gärna skaffat en sådan, men då måste man kunna hitta en sådan sele.

Någon som ve tom de överhuvudtaget går att få tag på?

Jag har letet på nätet, men bara hitat artiklar och tester om denna sele.
Inte någon försäljare än.

Eeeh? :confused:
För att du kör hästen felaktigt kanske?

Du HAR ju ett problem om du inte kan få hästen att stå på transport på ett BRA sätt.
Hade du inte haft problem hade hästen stått tryggt och säkert även med bom(!!).

Han är ju lugn och trygg när vi åker utan bom, varför skulle jag ändra på detta när det var bommen som störde honom.

Kanske göra som man läser här i denna tråd, binda upp honom stramt ev halsring och rent utav ett rep över manken.......Verkar ju förnuftigt!

Du bryter medvetet mot djurskyddslagen - det kan faktiskt göra att du blir av med din tävlingslicens.

Av säkerhetsskäl finns just denna lag med bom framför hästen, det är inget man kan applicera efter eget gottfinnande. Lagar gäller ALLA, dig också. Även om du tycks anse dig stå över det för att det är viktigt för dig att komma iväg och tävla.

Uppdatering!

Skulle härom kvällen lasta busan, bara lasta för att se så hon inte blivit skrämd. Jag höll i grimskaftet och bakdörrarna var öppna. Pratade och klappade, och utan förvarning hoppade hon över igen!
Plockade ner henne och gjorde om samma procedur två gånger till och då var det inga problem...
Jag blir gråhårig!

Kan du försöka att ställa den ända framme med bogen mot bommen o sen vända på huvudet?

Om jag hade en sdn skulle jag montera fästen på båda sidorna o sen spänna en brandslang över manken.:angel:

Vänder mig till er i ren desperation och hoppas på råd och tips.

Har en ettåring, en lugn och trygg tjej som börjat hoppa över bommen i transporten. Väl hängande över är hon lugn, inte stressad eller orolig.
Inga problem att lasta eller lasta av, kliver på och av som om det vore det mest naturliga i världen!
Jag har försökt att binda henne kort, jättekort och lite lösare, men ingenting
hjälper, akrobatiskt som hon är trasslar hon ändå benen över bommen.

Vad gör jag för fel? Tips och råd någon? Snälla?

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden så detta kanske blir en störande upprepning men har du provat att INTE binda upp hästen?

Hade en 1-åring som också antingen hoppade över bommen eller försökte lägga sig ned. Det upphörde per omgående när jag slutade binda upp henne. Däremot lyckades hon vända sig om i transporten och åkte baklänges men det var egentligen inget problem alls i jämförelse.

Några år senare gick det alldeles utmärkt att binda upp henne och hon stod snyggt och prydligt utan att vare sig hoppa över bommen eller försöka lägga sig ned.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 560
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 992
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama