Hoppar över bommen. Hjälp!

Sv: Hoppar över bommen. Hjälp!

*KL*
Min ponny nöjde sig inte att hänga sig över bommen. En gång hade han slagit runt och låg på rygg med kroppen framför bommen och benen uppåt och liggande typ på nacken fortfarande fast i grimskaftet...
En annan gång hade han kommit över bommen, kramlat sig runt till andra sidan mellanväggen och stod och hukade med rumpan under frambommen.
Det var aldrig några problem att lasta honom och han visade inga tecken på stress, men stå snyggt och prydligt var det inte tal om.
Provade att ha honom lös, med eller utan mellanvägg, bunden på olika sätt, framlänges och baklänges.
Det som funkade bäst var när han fick åka med bommen i högsta läge, bunden så kort att hakan var fixerad mot bommen och sen fick man köra som en biltjuv, snabbt och ryckigt, bromsa lite extra då och då, svänga så det kändes ordentligt och aldrig "förvara" honom i transporten.
Vilket var det knöligaste eftersom vi åkte runt på en hel del tävlingar och det oftast inte gick att hyra box på tävlingsplatserna.
// Smirk

Att åka på tävling är ingen nöjesresa, mycket som händer och stort fokus på detta. Nöje för mina hästar är när de får gå i grönhagen heladagen-nöje är att kunna njuta och koppla av ta dan lite som den kommer.
Tränar tre - fyra dagar i veckan tävlar 2-3 ggr i månaden.

Det är ju så att han ska energi kvar när vi kommer fram och det blir dags för start. Den ska inte läggas bort i en transport.

Nej det är inget nöje för hästen- uppenbarligen, men tävling är ditt nöje.

Träna på själva åkningen oxå.

*kl*

Jag hade ett russ här över vintern. Hon gick över bommen när hon åkte hit, så jag lasttränade henne några gånger och det gick bra. Sen ska hon hem och in i transporten var inte något problem. Hon stod jättebra. Jag hade grimma och halsring. Halsringen binds kort i bommen fram och grimman i främre delen av transporten. Jag kollade henne och det såg bra ut, när jag sätter mig i bilen så brakar det till och jag ser en rygg i fönstret.. Hon har alltså hoppat över utan att kunna lyfta upp huvudet utan hoppat med baken och slagit runt. Jag tog ett annat grimskaft och band i fästena fram där bommen sitter och sen i mittenstolpen i transporten (Har IFor) så grimskaftet gick snett över ryggen på henne.

Hon gjorde två utbrottningsförsök under de 10minutrarna det tar att skjutsa hem henne, så jag stannade båda gångerna och kollade till henne, hon kom inte över pga grimskaftet.

Hon har gjort så att om hon inte fått som hon vill så försöker hon resa sig och det var därför jag band henne kort, men glömde att hon kan hoppa 1,5meter rakt upp.. Så det kan ju vara värt att prova..:)

Men du skrev att du åker inte med hästen på nöjesresor. Vilket du ju gör :p

Om man ska ge sig ut och tävla är det ju viktigt att träna (bra) transportering.
Precis som med lastning. Har man en svårlastad häst måste man ju träna.

Det där med grimmskaftet över ryggen lät som en väldigt smart lösning! Det ska jag lägga på minnet om jag skulle få en bomhopparhäst!

Jag vet inte om jag drömt , men jag har läst nånstans om en båge som man kunde sätta ovanför manken så att hästen inte kunde komma upp med ryggen och hoppa.

Jag anser att tävlingar är ett nöje

Har en häst som hoppar över bommen. Henne har jag slutat tävla. Hur kul är det att vara nervös en hel vecka innan bara för transporten. JAG har valt att sluta tävla och ha kvar hästen. Hon säljs inte. Men det är jag det. Alla gör ju som dom vill.

Klinikbesök är ett bekymmer. Undviker det i största utsträckning. Risken är stor att hon kommer fram mer skadad än hon var från början. Och måste vi åka får distriktaren komma och ge domosedan.

Min häst är 13 år och har du en ettåring så är det helt klart värt att öva. (Hade också övat om jag hade en transport)

Jag vet inte om jag drömt , men jag har läst nånstans om en båge som man kunde sätta ovanför manken så att hästen inte kunde komma upp med ryggen och hoppa.

Det finns några olika typer. Det kan vara en båge, men det är farligt om du skulle köra omkull med trailern....

Det finns riktiga "selar" och remmar som man fästar över manken som gör att hästen inte kommer upp o då inte kan gå över ;)

Ett kort grimskaft hjälper inteom dom verkligen vill över eller får panik för dom kan komma upp med kroppen även om huvudet är fäst lågt el kort...

Är det en unghäst så skulle jag kanske "backa bandet" lite o träna lastning i lugn o ro.
Har du dessutom fronurlastning så hade jag öppnat upp hela vägen igenom med väggen åt sidan så du får så mkt öppna ytot som möjligt.. Träna på att gå in, stå still (godishink..) gå ut. Allt i små etapper, lugnt o stilla. Få hästen att känna sig trygg i släpet.. Är den ovan o rädd så hjälper det inte att tvinga eller våldhålla.....

Russ brukar vi köra utan inredning för då står dom oftast stilla :p Det rolida är att alla ponnies som vi kört lösa står alltid baklänges när vi kommer fram ;)
Har du möjlighet att prova köra i en bakåtåkare så är det nog oxå en bra lösning..

Var säker på att din trailer inte är för lite för hästen så det är den som skapar problemet......

Senast ändrad av en moderator:

Det finns oxå ett säkerhetsbälte som ser ut som en bogskavs-BH som man sen sätter fast lite längre bak- på ngt vis:angel:

Jag är ganska övertygad om att Axel syftade på att tävlingar faktiskt är något som du gör för nöjes skull medans ett klinikbesök kan vara livsviktigt. Skillnad på att åka till jobbet (som kanske inte är så nöjsamt, men du beskrev ju tävingar som annat än en nöjesresa :)) och att åka till sjukhuset om du har livshotade skador. Om man ska hårddra det.

Förstår inte vad du menar?? Han åker ju alldeles utmärkt nu, varför skulle jag ändra på det?

Det är ingen nöjes resa utan en arbetsresa när vi är iväg och tävlar.

Kanske för dig, men så är det inte för mig. Är väl för mycket tävlingsinriktad jämfört med dig.

Om nu hästen skulle vara så sjuk skulle jag i första hand ta ut ambulatoriska, före att ställa hästen i en transport.

Hemresan kan däremot vara ett nöje om nu hästen har presterat bra. Det är ju ett kvitto på att träningen (arbetet) varit den rätta.

Du förstår inte- Det är LAG på att hästen ska vara lastsäkrad- för övriga trafikanters säkerhet!

I lastbil åker den mkt säkrare än i släp.
Det är av en anledning som inget fordon med släp får färdas i mer än max 80 KM/ H.

släpet/ kroken kan lossna. Får mkt lättare sladd eller annat då ingen hjuldrift finns. Jämför med 4 WHD.

Det finns oxå ett säkerhetsbälte som ser ut som en bogskavs-BH som man sen sätter fast lite längre bak- på ngt vis:angel:

Jo jag kollade på sådana, men inte hittat något ställe som säljer sådana. Jag som har en bomhoppar häst hade gärna skaffat en sådan, men då måste man kunna hitta en sådan sele.

Någon som ve tom de överhuvudtaget går att få tag på?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 560
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 992
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama