Hoppar över bommen. Hjälp!

Sv: Hoppar över bommen. Hjälp!

Menar du att du körde utan bom? Utan något som stoppar i fram?

Naturligtvis ska du ta tag i problemet,men jag anser att det är för farligt att köra runt en häst i en transport fastbunden om den beter sig så.Öva länge hemma,utan att åka någonstans,och kör den lös om du måste ut och åka.

Man får inte köra utan bom fram om hästen är bunden.Vad jag vet får man köra unghästar lösa i transporten, men då utan inredning.

"Fordonets längdriktning" innebär att hästen står på längden (framåt- eller bakåtvänd) och alltså inte åker diagonalt eller sidledes (som många hästar gör när de transporteras i lastbilar och i vissa för det ändamålet byggda trailers)

Ska försöka bena ut hur jag tänker.

När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
Alltså en hästtransport
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning,
NÄR Märka väl NÄR! Det står inte att de SKA MAO gäller regeln om bom bara om hästen åker i fordonets längdriktitning lagen nämner inte ens att hästen inte får åka baklänges
framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen.
Ja men eftersom hästen nu åker baklänges så behövs ingen bom framför hästen men väl en bakom (även om det inte står i lagen men det sundaförnuftet säger iallafall det)
Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande
Det här biten var bra tycker jag! Jag förespråkar ett förbud av för gamla transporter som inte går igenom en säkerthets kontroll var annat år.

Ska försöka bena ut hur jag tänker.

NÄR Märka väl NÄR! Det står inte att de SKA MAO gäller regeln om bom bara om hästen åker i fordonets längdriktitning lagen nämner inte ens att hästen inte får åka baklänges

Men även en häst som åker baklänges åker i släpets längdriktning, och ska således ha en bom framför sig, minst 60 cm från väggen

Ja men eftersom hästen nu åker baklänges så behövs ingen bom framför hästen men väl en bakom (även om det inte står i lagen men det sundaförnuftet säger iallafall det)

Som sagt, även en baklängesåkande häst åker i släpets längdriktning

Jag förstår hur du tänker, men för att en häst inte ska åka i släpets längdriktning krävs det att det åker antingen på tvären eller står diagonalt. En baklängesåkande häst står fortfarande i släpets längdriktning, däremot inte i släpets färdriktning. Det är två helt skilda saker.

Ja ! Han stod som ett ljus när bommen var borta.

Du får alltså inte transportera en häst utan frambom.

Den funkar som ett säkerhetsbälte- för att den inte ska komma ut genom framväggen vid ev. kollision/ nödbroms.
Den kan även bryta nacken- om väggen mot förmodan skulle hålla.

Om man vet att en hund blir som en elefants vikt vid inbromsning, kanske man kan föreställa sig krafterna när en halvtonnare kommer i rörelse:eek:

Bara föl får åka lösa- liten vikt.

Vi- som väger 10-15% mot en häst samt sitter- behöver bälte. Trodde att alla begrep anledningen till det- idag:crazy:

Det må så vara att någon skrivit att man inte får göra så, men så länge det blir behagligare för hästen (lugn, står still, svettas inte) så kommer jag fortsätta med denna transportform.

Ibland är lagar och regler inte alltid förenligt med verkligheten!

Vid problem med bomhoppare har jag en halsring vars grimskaft går under bommen fram till öglan (hindrar hästen att komma upp) och en grimma vars grimskaft går över bommen fram till öglan man knyter fast det i. Vid mycket besvärliga hästar har jag även grimskaft ut till sidan av spiltan.

Nu förutsätter jag att hästen inte grips av panik när den känner att den sitter fast och voltar i släpen.

Jag skulle aldrig köra utan frambom. Kan du inte iallafall ha någon form av "bilbälte" framför hästen. Tex ett uppbindningsgrimskaft av starkt gummi el liknande.

Nej man ser en del som har babyn i knät o barnen skuttar runt i bilen.
Såna har 0 koll på fysikens såväl som trafiksäkerhetslagar o är inte ett smack rädd om de sina- det går säkert bra. Barnen gillar det skarpt:bump:

De väger dock en bråkdel av en häst.

Jag tror nog att de som har skrivit den där lagen har större hum om "verkligheten" än du.

Är det inte bättre att träna på att få HELA transporteringssituationen bekväm istället?!

Bind henne i främre väggen. Det brukar finnas ett lågt fäste.

Ha bommen lite för högt ett tag o se till att den måste stå med bogen ända framme vid den.
Den har då fortsatt rörelsefrihet i sidled med huvudet.

Hoppar den- knäpp loss fort som attan o stäng främre dörren. Öppna lilla luckan bak, så är chansen stor att den går ner igen. Knäpp fast igen o kör!

Jag har ett permanent fastknutet grimskaft i min, för att det är rätt anpassad längd. Jag är dessutom usel på att knyta.

Har en säkerhetshake som man måste vrida på ett halvt varv o snabbutlösningsbara bommar- utifrån- vilka jag aldrig har behövt använda *peppar peppar*

Har alltid extra grimma- grimskaft, träns, kniv o lina med plus en massa annat bra att ha- reflexer mm:angel:

Har erfarenhet av en häst som alltid klev över bommen, provade tre linor, halsring men fick inget bra resultat.
Tog sen bort bommen och satte fast hästen i båda sidor av grimman. Har inte haft något problem sen dess.

även om de var tillåtet borde inte väghållning oxh sånnt bli sämre då?! eller tänker jag helt galet?!

Det påverkar inte väghållningen. Han står som ett ljus.
Innan bommen togs bort, gungade det rejält i vagnen av alla försök att kliva över. Kanske ska nämna att jag kör med kamra övervakning i släpet.

Det som är risken är väl att jag inte är uppmärksam på hur mina medtrafikanter kör. Men det gäller ju oavsett om jag har vagn eller inte!

Jag har vid några tillfällen innan bommen försvann fått lov att stanna längs vägarna för att ta ner hästen som klivit över bommen. Lovar dig att på E4 var det inte kul. Lossa den främre bommen när långtradare dundrar förbi i 90km gör inte hästen lugn precis. Samt att jag fått vända hem vid ett tillfälle då hästen fick panik när jag lossade bommen(åsamkade sig en sårskada på benet) Bara ringa och stryka från tävlingarna.

Mitt val kommer att förbli utan bom på denna individ såläng jag inte har råd att köpa mig en buss.

Om man vet med sig att hästen klättrar över bommen, så ger man sig inte ut på större vägar- om man inte måste.
Sen får man byta till ett släp med snabbutlösning av frambommen.

För att förtydliga, jag visste inte att hon hoppade över bommen innan jag körde iväg, hon är körd några gånger hos uppfödaren och ett par gånger hos mig och har då stått lugnt utan försök att hoppa.
Jag har ett relativt nytt släp, ljust med ok ventilation och snabbutlösning av frambommen, tack och lov.

Jag provade i går att lasta på henne och stod framme hos henne när medhjälparen stängde luckan. Hon studsade över på en gång, utan förvarning.
Tyvärr landade hon med ena hoven på min axel, så några mer försök blev det inte.

En annan fråga, på vilket sätt är det lämpligt att korrigera henne?

Tack för allla tips och ideér!

Nu var mitt tidigare inlägg till en som åkte o tävlade med en häst som klättrar.

din häst ska inte korrigeras, utan vänjas om.

Gnisslar luckan- smörj!
Var mkt försiktig o ta upp luckan jättesakta o stå ej framför den.
Böj dens hals så den tittar bakåt o ser vad som sker.. Den kan då heller inte hoppa.
Stäng ej lilla lucka i det skedet.

Vet inte hur du tänker, men jag åker inte med hästen på nöjesresor.
Släpet är av märke UME med front urlastning årsmodell 2008. Alltså finns snabbutlösning på främre bommarna.
Vet inte om att småvägar är bättre än raka fina stora vägar. Min uppfattning är att hästar korrigerar sig vid svängar såvida de inte står ihopklämda utan att kunna röra sig, vilket jag aldrig skulle tillåta.

En häst som klättrar kan man åka med på sämre vägar, då de måste fokusera på att lära sig hålla balansen.

Att tävla är nöjesresor. Till klinik är ett måste.

Så det enda som tar emot framåt är- grimskaften i sidorna:eek:

De flesta hästarna slutar att hoppa- om man är enträgen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 560
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 992
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama