Hoppa upp barbacka från marken?

När sommarbetet närmar sig så kommer jag att tänka på hur praktiskt vore om jag kunde komma upp på hästen från marken eftersom det inte känns så lockande att promenera i hundraelva år med en häst där linförigheten är lite sisådär.

Till frågan: Hur sjutton gör man? :confused:
( Finns inga stubbar i beteshagen så det går tyvärr inte att fuska. )

Jag har lärt mig hoppa upp barbacka genom att helt enkelt hoppa upp och landa på mage över hästen, knepet för att komma tillräckligt upp på hästen är att ta i manen med ena handen, inte vid manken utan lite högre upp, typ på mitten av halsen, och andra handen på hästens rygg. Väl på ryggen lägger jag bara benet över. Men det blir lite klängande så hästen bör vara snäll och stå still, och det är kanske inte rekommenderat att göra på detta sätt ofta. Jag lärde mig det ifall jag någon gång måste hoppa upp barbacka någonstans var jag inte har tillgång till pall (jag rider alltid barbacka). Och min häst är en islandshäst, så hon är ju iofs inte så hög...:P

Har inte läst hela tråden men är det någon som har något bra tips på vart man kan träna på att komma upp? Alltså hästen står aldrig still när jag ska hoppa upp så jag glider ner eller landar på andra sidan om jag inte är snabb nog:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 357
Senast: ako
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA