Hoppa upp barbacka från marken?

Raggig_Ponny

Trådstartare
När sommarbetet närmar sig så kommer jag att tänka på hur praktiskt vore om jag kunde komma upp på hästen från marken eftersom det inte känns så lockande att promenera i hundraelva år med en häst där linförigheten är lite sisådär.

Till frågan: Hur sjutton gör man? :confused:
( Finns inga stubbar i beteshagen så det går tyvärr inte att fuska. )

När sommarbetet närmar sig så kommer jag att tänka på hur praktiskt vore om jag kunde komma upp på hästen från marken eftersom det inte känns så lockande att promenera i hundraelva år med en häst där linförigheten är lite sisådär.

Till frågan: Hur sjutton gör man? :confused:
( Finns inga stubbar i beteshagen så det går tyvärr inte att fuska. )

Eller tränar hästen att göra såhär:

1. Tar med en pall
2. Har medhjälpare
3. Går en bit tills man hittar en stubbe eller sten
4. lär sig indianhoppa. Håll i manen, ryggen mot huvudet, svinga över högerbenet.

Att ha en pall i hagen fungerar inte då en viss ponnybus kommer antingen att äta upp den, ha sönder den eller sparka boll med den.
Men att tvinga med mig en medhjälpare kanske kan fungera :)

Finns bra plastpallar från ikea att ha med och ställa utanför hagen, dessutom inte särskilt dyra så om någon korkad typ får för sig att sno den är det inte en extrem förlust. Dessutom har jag svårt att se hur hästen skulle kunna ha sönder den, den lär tappa intresset fort om det inte är en väldigt tråkig hage.

Sen är det inte så svårt att hoppa upp egentligen, bra tag i manen, kasta upp benet mycket högre än vad som känns vettigt och sen är man uppe. Ev kan man kravla sig upp också, kräver dock en tålmodig häst som står still.

Jag försöker ställa hästen lite i nerförsbacke, så jag hamnar på den högre delen av vägen, inte för att det ger så mycket skillnad, men är man inte så lång får man ta till vilka knep som helst. Eller ta med en pall som någon sa och ha den utanför hagen? Jag hade exakt samma problem som du på mitt förra stall, hästarna gick flera kilometer från stallet i en gigantisk sommarhage (hade man otur fick man alltså gå och hämta dem allra längst bort från grinden också), och det var mindre roligt att först knalla ner från stallet, hämta hästen och sen gå samma väg tillbaka upp till stallet, för att göra om hela proceduren på tillbakavägen. Fast då kunde jag åtminstone hoppa upp från pall vid stallet och rida ner. Man slipper ju gärna släpa tunga sadlar med sig till hagen.

Är hästen snäll och står still tror jag säkert du kan lära dig att ta dig upp också. Min unghäst skulle förmodligen inte uppskatta att jag försökte, men jag lärde mig efter mycket om och men att kravla mig upp på min C-ponny utan sadel, vilket säger en del om min inte fullt så ståtliga längd. Inte var det snyggt, men upp kom jag. Mvh Agda, 86 år, typ. :o

Jag har en hopfällbar pall i plast.
Den är dessutom så smidig att det finns ett handtag att bära i och med lite smidighet kan man fiska upp den från marken och rida med den i handen. Alt, man sätter ett tunt snöre i handtaget som man har med sig upp på hästryggen så man kan dra upp pallen och ta den med sig.
Den hänger med överallt :)

175cm häst kommer jag inte upp på utan fusk när jag ska rida barbacka :p

Hur stor är hästen? Jag lärde mig att backa ett par steg, springa fram och helt enkelt hoppa upp (så man landar på mage först). Har alltid funkat för mig, men jag har bara provat på hästar upp till 160 ungefär.

Jag hoppar upp samtidigt som jag har ett tag om manen. Bara man lyckas komma upp såpass att man har brösten på hästens ryggrad så kan man svinga upp benet sedan. Funkar på höga hästar också. Krävs lite träning dock.

Sen är det inte så svårt att hoppa upp egentligen, bra tag i manen, kasta upp benet mycket högre än vad som känns vettigt och sen är man uppe. Ev kan man kravla sig upp också, kräver dock en tålmodig häst som står still.

för oss som har stora hästar och korta ben så fungerar inte det att bara slänga upp benet :p, då sparkar man hästen i sidan alt bryter höften.. jag kunde när jag red ponny men hästarna är närmre en meter högre nuförtiden.

ts, jag har en ikea pall som jag tar med mig ut i hagen när jag ska rida barbacka där. har en häst som inte är så lätt parkerad, så en pall att flytta runt är mycket smidigare än att spendera 3h med att få hästen att ställa sig bredvid stocken i hagen utan att vända sig mot matte...

för oss som har stora hästar och korta ben så fungerar inte det att bara slänga upp benet :p, då sparkar man hästen i sidan alt bryter höften.. jag kunde när jag red ponny men hästarna är närmre en meter högre nuförtiden.
Fast det handlar enbart om teknik, jag är bara 165cm och har hoppat upp på hästar på det sättet som vart runt 175cm. Allt handlar om avtrampet, får man till det så kommer man högt plus ett bra tag runt manen. Det är bara att träna på, men klart, det gäller att vara lite smidig och vig så man kan få upp benet också, men även det är en träningssak.

Fyra olika sätt att hoppa upp barbacka:
Hahaha det sista sättet skulle man ju vilja kunna!
Kan inte ens kravla mig upp på något vis faktiskt, har dock bara provat det första han gjorde, så kanske ska prova de andra istället :laugh: Jag har ju i alla fall lite längd med mina 175 cm till min häst på 164 cm! Jag har dock korta ben... :meh:

Försökte få tag i ett gulligt videoklipp..verkar vara ett sätt det med men kanske inte att rekommendera för oss vuxna ryttare :p
Det är ett barn som tar sig upp på sin ponny genom att ställa fram en hink med mat framör den och sedan kravlar denne sig upp på halsen.

Försökte få tag i ett gulligt videoklipp..verkar vara ett sätt det med men kanske inte att rekommendera för oss vuxna ryttare :p
Det är ett barn som tar sig upp på sin ponny genom att ställa fram en hink med mat framör den och sedan kravlar denne sig upp på halsen.

Haha det har jag sett, tror min vikt skulle göra så hästen aldrig skulle få upp huvudet igen dock.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 357
Senast: ako
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar