Höjdhoppning?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höjdhoppning?!

nej jag har inte fördomar:mad:

men oftast så är ponnyer, isisar och kallblod lugnare än stora hästar och det är av egna erfarenheter samt andra hästmänniskors erfarenheter.

Tro mig jag har ridit och hållt på med mååånga hästar, mamma föder upp isisar och har turridning samt att jag ridit och jobbat med andras isisar och jag har jobbat i hoppstall och jag har tränat både ungponnyer och unghästar, så nej beskyll inte mig för att inte veta och ha fördommar:smirk:

De stora hästarna kräver mkt mer arbete och träning för att inte vara tittiga, de mognar också mkt långsammare tkr jag.
TS häst är iaf en väldigt lugn och sjyst connemara och den erfarenheten jag har av dom är att de är rätt sjysta i skallen.

Jag hävdar bestämt att det är individuellt i kombination med hur de är hanterade ffa som unga.

Isisar ska väl helst inte ridas in före 5 års ålder? Detta för att de utvecklas långsammare, vilket jag lärt mig även gäller för ponnyraser i stort (undantag finns, precis som med allt annat).

Aldrig någonsin att jag fått "vänja av" tittighet och liknande från ett halvblod, och jag jobbar som unghästutbildare på ett stuteri.

förr red man in dom senare men inte nu längre, 4 åringar visas tex på bedömning.

Ponnyer har jag inte vart med om att man väntar med iaf ok alla har ju oklika växtperioder och vissa utvecklas senare, men om man rider in dom så sent varför finns då kvalitetstävlan för ponny som 4 åring? ska man rida in dom några månader innan o sen ska dom plötsligt kunna hoppa uppsuttet till hösten.

Bättre och börja tidigare och ta det lugnt än o hålla på och stressa fram nåt senare.

Rider man in dom som 5 o sen väntar me o tävla tills 7 då e man ju inte klar o tävla ordentligt förän hästen är 10 typ.

Kul för dig att du jobbar som unghästutbildare då, men du behöver ju inte ifrågasätta andra som har andra erfarenheter.

Min erfarenhet är att isisar över lag är mkt mkt lugnare än storhästar, varför finns de så många turridningar med snälla lugna isisar som nybörjare klarar av att galoppera på om dom e så nerviga som halvblod?

Jag har då inte sett en turridning med halvblod där folk som knappt ridit travar o galopperar i skogen.

jag tog med min skolklass som knappt ridit på turridning på ett stort turridningsställe och vi galopperade o allting för isisar är mkt mer stabila och balanserade än stora hästar.

Lika dant med ponnyer stora hästar kräver mkt mer teknik och arbete för att få balans än vad en ponny gör.
Det är tex mkt lättare att rida ponny än stor häst för de har mkt lättare med taxering och balans än de stora hästarna.

Det är därför som det blir svårare när man går från ponny till stor häst.

Nu är det ju såklart lite olika från individ till individ, men Katleen till ex som finns med i tråden har mkt lätt för att tex bedömma avstånd o så.

Visst visst du kanske e mkt bättre än mig på hästar som alla vill framhäva här på buke, men hur dålig jag nu än är så har jag också erfarenheter och känner mkt hästmänniskor.

Och jag skiter fullständigt i hur bra eller dålig folk ska få mig o verka här på buke för jag bryr mig inte om att hävda mig för det finns annat som e viktigare här i livet, finns en värld utanför hästandet också =)

Det är väl ingen som försökt få dig att verka dålig ?

Däremot är det ganska dumt att uttala sig så tvärsäkert som du gör. Det handlar ju just om erfarenheter.

Mina erfarenheter är tvärt emot dina, de halvblod jag har erfarenhet av är inte ett dugg tittiga, de har i regel inte alls svårare med taxering än ponnyer. Och en massa andra saker som du uttrycker som någon sorts sanning. Det är sanning, men det är DIN sanning.

Vad det gäller tur-ridning, så finns det islänningar av alla sorters temperament det är inte tävlingstemperamentet som går i tur-ridning, lika lite som det är tävlingsindivider som går på ridskola. Och att folk som är helt nybörjare kan rida på islänningar beror nog till stor del på att tölt är rätt mycket bekvämare än trav på en stor häst. För övrigt tycker jag att det är helt vansinning med tur-ridning som släpper iväg nybörjare på långturer, oavsett hästras.

Och för att återgå till TS, jaha, din ponny kan hoppa 140 cm, så bra då vet du det. Du verkar redan tänka på att den är ung och grön och vara på ett vettigt spår med träningen.

jag e bara allmänt trött på buke idag, ingen som skrivit nåt dumt riktat direkt mot mig:p

Jag blir bara så jäkla trött på hästmänniskor i tråd efter tråd läser man hur vissa kritiserar sönder andra och ska verka bäst själva. E piss trött på alla som ska hävda sig här. Funderar nästan på att lämna stället för gott fast de finns ju en del kul iof:D

Det jag blev irriterad på va att de lät som att jag visste inte ett piss och jag skulle hålla tyst.

JAG och många jag känner tkr iaf att de flesta ponnyer och isisar o kallblod e lugnare, stabilare och mer balanserade än stora hästar, sen får ni tycka vad ni vill de e inte mer med det men klanka inte ner på mig bara för jag har också erfarenhet:cool:

de e så ofta man ser vissa bukare skriva otroligt otrevliga saker till varandra, varför är det så stort bekräftelsebehov här??

Kan inte folk va glada och trevliga istället:idea:

allt var inte riktat till dig:p

Jag har väl inte någonstans skrivit att du är dålig på något sätt?? :confused:
Jag ifrågasätter inte dina erfarenheter mer än du ifrågasätter mina.

Det jag emotsätter mig är att du generaliserar och bestämmer dig för att stora hästar är svårare, tittigare, nervigare osv. Inget annat.

Det jag blev irriterad på va att de lät som att jag visste inte ett piss och jag skulle hålla tyst.

Antar att det är mig du syftar på här, och det var verkligen inte innebörden av inlägget.

JAG och många jag känner tkr iaf att de flesta ponnyer och isisar o kallblod e lugnare, stabilare och mer balanserade än stora hästar, sen får ni tycka vad ni vill de e inte mer med det men klanka inte ner på mig bara för jag har också erfarenhet:cool:

Ja, men skriv det då!! Att det är vad du tycker/har fått uppfattningen av osv, inte att det är så.

Fast nu är det viss skillnad på en häst som hoppar 140-banor och en ponny som hoppar 140-banor: Närmare 30 cm i mankhöjd!!

Och att de "stora" ryttarna börjar på 120 lär inte vara sant. Hästarna börjar ofta tävla som 4-åringar och får inte hoppa högre än 110/LB.

Men herregud, hästen är inte fyra hller utan sex!!

Just precis det: storleken. 140 för en 6-årig häst som ligger runt 165-170 i mkh är inte så farligt. russet svarar sofie_m_a som i sin tur inte verkar ha förstått att det rör sig om en ponny.

Att hoppa 140 med en ponny på 144 är som att hoppa 170 med ett halvblod av rätt normal storlek.

En stor häst som är 1.74 är en stor häst, 1.64 är normalstorlek och det är då 20 cm!

Nu ska jag försöka förklara. jag startade den här tråden för att jag hade problem med en KOPMIS som trodde att jag och min andra kompis skulle ha höjdhoppning bara för att båda våra ponnys kan hoppa högt och för att båda är 6 år. jag förklarade att så är inte fallet, jag och min andra kompis tävlar MED varandra, inte mot. "Vi säger väl så", ljöd svaret. Senare hoppade vi lite högre (ca 1.40 men kan lika gärna ha varit 1.30 då min tränare ibland överdriver). Då började självklart min kompis börja tjata om "Det blev visst höjdhoppning". jag ville ha hjälp med vad jag skulle säga till KOMPISEN, bara för att jag hade hoppat högre EN(!!!!!!) gång, inte flera gånger. Dessutom var alla andra hindrena på MAX 1.10. OBSERVERA EN GÅNG! När jag senare skriver att jag ska hoppa högre max en gång i månaden får jag som svar "Jag skullle inte hoppa 1.40 en gång i månaden och bla, bla, bla". MEN FATTA, högre är inte 1.40 UTAN LIKA GÄRNA 1.10 !!!! Jag förstår att det kan ha missuppfattas, men nu har jag försökt att få er att förstå! Så, tack för mig denna gång ! :bow:

PS. Bilder från hästen från i sommras, har mer muskler nu, hihi :)
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=14870

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=14869

Senast ändrad av en moderator:

Men hur mycket har kompisen tjatat då ?
Säg åt henne att ämnet är uttjatat om hon fortsätter.

Hmm... kanske var en bra idé. tack! :D

Senast ändrad av en moderator:

vilken är kompisen som tjatar?

Är det Lollo? eller är det nån annan? kom bara o tänka på henne vet inte varför:p

Tycker att du låter väldigt vettig :bow:, men förstår också att vissa kan ha missuppfattat (spec eftersom bukefolk, inte alla dock, ofta tar varje chans att "hacka ner" ibland ;), men här finns mycket kunskap också, så var inte rädd för att fråga saker! :idea:)

Men måste bara säga ett det är en otroligt fin ponny du har :love::love: Älskar uttrycket och färgen :d
Ta väl vara på den så tror jag säkert att ni kan nå långt :bow:

Vad är det för stam på ponnyn?

haha va kul att jag gissade rätt:p

Jag måste få koma förbi nån dag o pussa på bustrollet;):)

jag kan svara på de eftersom de e min förra ponny:)

Hon är connemara e:Alladin-Rolls Royce-Cosheen Finn

och du har så rätt hon e så underbar;)

Din ponny e också jätte vacker, älskargula hästar:love:

Menar du på SM eller vilken hopptävling som helst? Omhoppningen är ju alltid 10 cm högre, eller den FÅR vara det, alla hinder är ju inte det. Men på SM som är en stor tävling är det väl ganska maxat och omhoppningen borde då ligga på 140-145.

Hinder för ponny på tävling får vara max 140(bortsett från höjdhoppning då)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V