Höjdhoppning?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höjdhoppning?!

Nu måste jag lägga mig i den här tråden. Nu säger jag inte att alla unghästar som är 6 år ska eller klarar av att hoppa 1,40 men snälla tänk efter lite. Tror ni de stora ryttarna börjar hoppas sina hästar på 90 cm i avd.b? Och sen sagta går uppåt? Så är det inte kan jag säga. Många unghästar börjar hoppa på 1,10 1,20 i avd. b och har tränat banor på 1,40 som fem sex åringar det är inget ovanligt. Det är heller inge farligt om man vet vad man håller på med. En häst ska ha allsidig träning och bra kost, då håller de längst. Om två sexåringar en som hoppar enstaka hinder på 1,40 och den andra som inte gör det har jag mycket svårt att tro att den sex åring som hoppar 1,40 ibland kommer slitas ut snabbare. Däremot om man hoppar hästarna väldigt ofta, flera gånger i veckan, är risken större att de slits ut även om de är på låga hinder.

Så länge du och din tränare vet vad ni gör och du inte försöker forsera fram något tycker jag gått du kan hoppa högt ibland. Tänk bara på att variera träningen och att bara för att häste ska hoppa högt på tävling behöver den inte gå lika högt på träning. Du kan gått träna på 1m om han ska gå 1,35 och bara ibland hoppa de höga höjderna.

Lycka till!

rutin kommer med tiden, det kan man inte fixa på ett par månader. Rutin handlar om att många gånger upprepa samma uppgift. dvs, att hoppa lägre banor. Det är inte höjden som är det centrala, utan allt annat mellan hinderna. Jag tycker att du är väldigt omogen om du bara är inställd på höjden, och då kommer du att sitta där med en häst som antingen är halt eller inte vill hoppa längre. OCh du, om du kan tänka dig att vänta med sm i 3 år, så behöver du väl ändå inte öva på 140 nu?

Det här blir lite jobbigt, faktiskt! Ni missförstår mig, i vanliga fall så tränar vi på 90 banor, den i UNDANTAGSFALL så hoppar vi högre. Om jag tex. hoppar högre 1 gpng i månaden (Högre = 110 också!!) och hoppar 90 annars, är det så farligt?! Jag är verkligen inte en "Höjdhoppsryttare" utan jag har hoppat lågt väldigt länge och tycker att det runt själva hindrena är mycket vilktigare som tex, vägarna, anridningarna och hur man rider efter hindrena. Men det känns nu som om att bara för att man råkar KUNNA hoppa 1.40 och har gjort det en gpng så är alla emot än.... :crazy::cry:

Nu måste jag lägga mig i den här tråden. Nu säger jag inte att alla unghästar som är 6 år ska eller klarar av att hoppa 1,40 men snälla tänk efter lite. Tror ni de stora ryttarna börjar hoppas sina hästar på 90 cm i avd.b? Och sen sagta går uppåt? Så är det inte kan jag säga. Många unghästar börjar hoppa på 1,10 1,20 i avd. b och har tränat banor på 1,40 som fem sex åringar det är inget ovanligt. Det är heller inge farligt om man vet vad man håller på med. En häst ska ha allsidig träning och bra kost, då håller de längst. Om två sexåringar en som hoppar enstaka hinder på 1,40 och den andra som inte gör det har jag mycket svårt att tro att den sex åring som hoppar 1,40 ibland kommer slitas ut snabbare. Däremot om man hoppar hästarna väldigt ofta, flera gånger i veckan, är risken större att de slits ut även om de är på låga hinder.

Så länge du och din tränare vet vad ni gör och du inte försöker forsera fram något tycker jag gått du kan hoppa högt ibland. Tänk bara på att variera träningen och att bara för att häste ska hoppa högt på tävling behöver den inte gå lika högt på träning. Du kan gått träna på 1m om han ska gå 1,35 och bara ibland hoppa de höga höjderna.

Lycka till!

Tack! Äntligen någon som förstår mig! :bow:

kl

Om jag skulle satsa på SM skulle jag nog snarare träna på hästens kondition, styrka, teknik och övningar på lägre höjder.
De flesta hästar kan hoppa enstaka hinder på höga höjder, det betyder ju inte att dom är lämpade för vad som helst.

Ja, men det gör jag. Jag har tränat på det i fyra månader och har gjort det alla gånger förutom just detta ridpass, min träning är väldigt varierad och jag planerar min träning i minsta detalj. Att det är så mpnga som missförstår mig och därför skriver att jag kommer förstöra min häst gör mig väldigt ledsen :cry::cry:

är de så varje gång? för att dömma så efter en tävling låter lite hastigt....

nej, men det var min andra tävling på ponnyn, och om det dessutom går bättre i LB för att hästen hoppar mer då, då är det väl ändå inte fel att inte hoppa LB istället för LD?! Eller? Är jag heelt fel ute? Tänkte bara lägga till att dom flesta i min närhet inte heller ser någon anledning till att tävla LD! ge mig en anledning att tävla LD istället för LB när det ändå gåt BÄTTRE i LB... tack.

Vinna LD är ingen merit. :devil:
Tyvärr. Brukar bara vara ifrågasättande av hur ryttaren rider. Flåridning är det vanliga.
Att du går upp i klasserna ser jag som sunt men inte för att du vann LD.
Var rädd om din ponny. En ponny som går så bra får alltid bakslag och då måste du hantera den varsamt med kunnig tränare!

Precis, tack för ännu ett genomtänkt svar (utan att missförstå mig). Det finns lixom ingen anledning till att fortsätta att tävla LD, det går ju minst lika bra i LB så why? :)

Öh, nej?
Endast i bed A1:a får omhoppningen vara 10 cm högre, och det är upp till arrangören om man vill höja eller inte.

Det finns en maxhöjd som man aldrig får överskrida. Att en bana är maxad innebär att de flesta hindren ligger på maxhöjden, men de får aldrig vara över!!

Tack :bow:

nu har jag varken sett din ponny, eller vet hur den är tränad osv. Men jag tycker att vill du inte hoppa LD, på din 6-åring är det väl ditt eget val, och inte skulle din ponny bli förstörd/tappa lusten att sluta hoppa bara för att du går upp i LB. Om jag inte mins helt gel så krävs det väl felfria rundor i LB för att kvala 5-års champ på ponny! Det finnns ju 6-åringar som hoppar avd b i msv b. Jag tycker att om du anser att både du och din ponny är rätt tränade tror jag att du kan hoppa din ponny på den höjden utan några som helst problem!:D

hejsan gumman :) oj 140:eek: hon e ju bra 144 hög.

Låtsas som att du inte känner mig nu o att jag inte ägt henne innan:D Jag vill verkligen inte lägga mig i o va jobbig eller klaga, jag tycker ju som jag sagt tidigare att både du och ponny är jätte duktiga och passar väldigt bra ihop.

Det är jätte kul att hon kan hoppa så högt och nån gång tkr jag inte de e fel att hoppa lite högre, men att börja göra det redan regelbundet är lite för tidigt tkr jag.

Jag vet att hon är en otroligt kapabel ponny och att hon inte har minsta problem med höjder och att hon har en otrolig teknik, det är ju inte många ponnyer som får 10 på teknik vid treårstest. Men att hoppa så högt redan är inte något som är bra i själva träningsarbetet, visst det kan va kul nån gång men inte att göra det regelbundet som tex en gång i månaden.

Vänta med det och hoppa det som tränaren tycker att ni är mogna för.

Att ni är uppe på LB och tävlar tycker jag inte är fel för ponnyn är väldigt säker och det är en ganska normal nivå för den åldern, 6 årschampionatet går i LA tex, så jag tkr inte det är fel om ni har som mål att tävla LA nästa år om allting funkar och hon känns ok.

Och skit i kompisen du behöver inte tävla mot nån i stallet, du har världens finaste ponny det vet du men det behövs lite tid innan ni är klara för att hoppa så högt.

Är kompisen nån jag vet vem de e?

Ta inte de här negativt nu jag älskar er båda o de vet du, pussa henne på mulen från mig. Kram Elinor

upp till 110 tkr jag dock e ok som du sa o hoppa då och då för att träna på tävlingshöjden också, de e ju inte så högt, och det kan vara bra om ni hoppat de innan tävling så ni inte kommer på tävling sen o bara hoppat småskutt:p,men då menar jag då och då, jag hoppade bana på 110 nån gång själv med henne. 120 funkar väl också i enstaka fall men var försiktig o ha tränare med dig då så att ni inte går för fort fram.

oj flummigt men du fattar gumman:p

Ja, men det gör jag. Jag har tränat på det i fyra månader och har gjort det alla gånger förutom just detta ridpass, min träning är väldigt varierad och jag planerar min träning i minsta detalj. Att det är så mpnga som missförstår mig och därför skriver att jag kommer förstöra min häst gör mig väldigt ledsen :cry::cry:

ta inte åt dig allt, välkommen till buke;) klanka ner på alla andra landet.

LB är absolut inte för högt om man tränar på rätt sätt 6 årschampionatet går i LA och om ponnyn är rätt tränad och har rätt förutsättningar tkr jag gott den kan träna och tävla på LB-LA som 6 åring.

Ponnyn har dessutom tävlat en del som 5 åring på LD-LB så hon har visss rutin och har väldigt bra teknik.

Tkr folk har lite väl lätt att klaga o tycka att folk gör fel här, visst 140 är lite o ta i men 90-110 tkr jag de e ok att tävla och träna med en 6 åring beroende på om ponnyn är sjyst i skallen och rätt tränad.

Det att jag hoppade 1.40 var ett undantagsfall, jag vet inte ens om det var 1.40, Stina säger ibland att det är högre än vad det är. Hon är lite rolig hon. jag blir inte alls sur eller så över att du lägger dig i, jag förstår absolut att det är jätte svårt att inte göra det. Jag försöker verkligen att tänka igenom allt jag gör eftersom allt kommer att resultera sig när hon blir äldre. men tycker du att det är för högt att hoppa 110-120 1 gång i månaden eller är det lagom? Jag tycker bara att det är roligt och tar in allt som vettigt folk säger (du tex). men det finns så många teorier, vissa tycker att man kan tävla Msv med 5 åringar och vissa tycker att man inte ska börja tävla fören hästen är 7. men man får väl försöka hitta en egen filosofi, och jag tycker ändå att jag har lyckas hitta en rätt bra sådan. men ibland gör man fel och med en så ung ponny kan det ju verkligen bli jätte, jätte fel. Men jag hoppas verkligen att jag inte kommer att förstöra henne, det är det sista jag vill. katleen är min ögonsten och hon är mitt allt, ifall hon skulle bli skadad pga mig så skulle min värld rasa samman och jag skulle få väldigt svårt att få ett självförtroende. Missförstå inte och tro att jag skriver detta för att skapa medkänsla och för att folk ska tycka synd om mig. Jag skriver detta för att försöka skapa förståelse och för att jag tycker och känner så...

Lycka till!

Exakt de ryttarna som hållt på länge och tagit fram många unga hästar till högre klasser som vet vad dom gör håller inte på och hoppar 90cm i ett år innan de startar lite högre.

Vet man vad man gör och har bra tränare och allt så ser jag inget fel i att tävla LB-LA med en 6 åring. Tkr många e lite väl försiktiga här o anklagar TS när de inte har nån koll.

och att tävla 1.40 relativt snart är ju rent och fulltsagt VANSINNE. Det har jag inte ens nästan en tanke på att göra. och hon fyller ju 7 nu :)

Nej jag tycker inte det är fel att hoppa 110-120 nån gång i månaden, jag tkr det har gått jätte bra för er och jag märker att du sköter allt på ett vettigt sätt.

Men tänk på att ha tränare med dig när du hoppar lite högre och att du har koll på balans och vart hon hoppar av osv.

Jag har oxå hoppat 120-130 på nåt hinder nån gång med henne för att det är kul att hoppa lite högre, men gör det nån gång men inte regelbundet för det tar på dom väldigt mkt.

Och sen har jag ju löshoppat förut också och när vi höll på regelbundet så provade man ju lite högre nån gång och hon tar det ju helt utan problem med sin teknik och förmåga, men som sagt det var nån gång vi gjorde det men för det mesta hoppar man ju bara småskutt och sånt.

Och det är inte så fasligt högt att hoppa 110-120 ibland om man har en balanserad häst som är säker och inte tittig.

haha buke ord de betyder trådskaparen, asså den som startat tråden :p

Man ser ofta KL också o de betyder knapplån om man svarar någon men inte menar inlägget till just denna utan rent allmänt.

Nej då, så högt kommer jag bara hoppa sällan och när det går som bäst (Med tränare ;)) tack <3 :D

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar