Höjdhoppning?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höjdhoppning?!

du vet man kan inte skriva vad som helst på buke, hästmänniskor e som dom e och bukehästmänniskor e 10ggr värre.

haha:D vi blev anmälda av vår granne till djurskyddsföreningen idag för att vi hade ett halt föl i hagen, hon va helt vansinnig o psykotisk o skrek djurplågare efter mig:D

Upp till LA tkr inte jag e nåt o ojja sig över eftersom championaten går på den höjden och mång ryttare som är duktiga och har tagit fram ungponnyer startar på den höjden. men sjklart är vissa mogna för det och vissa inte. börjar man däremot tävla på msv som 6 åring kan jag tycka de e lite väl högt lite tidigt och att man kanske gått lite fort fram. Inte sjutton hoppar elit ryttarna sina unghästar på 90 cm i flera år innan de går upp i klasserna. Hästarna går ofta de högre klasserna när de är en 8-9år.

Vad jag själv tkr e lagom om man har en ponny som är rätt tränad med en ryttare som har koll på vad den gör med en bra tränare.

4år: bara träna på små hinder och bygga upp hästen, småskutt och mkt hoppdressyr, kanske starta några klubbtävlingar fram emot hösten.

5år: fortsätta träna vidare, börja vänja vid olika hinder, titthinder o sånt, börja tävla LD ocg fram emot sommaren tävla LC-LB om hästen känns mogen för det.

6år:Fortsätta på LB sen mot sommaren hösten satsa på LA om den känns redo för det.

7år:fortsätta på LB-La kanske satsa på nån msv B till hösten beroende på hur det känns.

Sen tkr jag att ponnyn ska få perioder då den får vara ledig också så den får smälta allt då och då.

Förresten har katleens 2 helsystrar vunnit 5 årschampionatet i
hoppning:)

Med risk att bli totalt uthängd som nybörjare o påhoppad efter detta inlägget:angel: buke är som buke är:p

haha, okej. :P Jaa, alla är vi olika, haha!
men det låter bra det du skriver :D, Du och jag har undefär samma filosofi. ;) nu i helgen ska hon få 3 dagars vila, jag ska på kryssning ;D

Håller verkligen med vita_n_6520 , ponnyfantast och ostbiten m.fl. !!

visste du inte det? de står ju på din lapp om hennes släktingar o så som du fick av mig:p

fast ponnyer är ju ofta stadigare i skallen än stora hästar så jag tkr ofta de krävs mkt mer omgivnings träning med stora hästar för de är ofta nervösare och känsligare än ponnyer.

jämför en isis med ett nipprigt halvblod tex, halvblodet kräver mkt mkt mer träning för att inte tycka att saker är läskiga.

Jag har ridit både unga isisar, halvblod och ponnyer och connemaror som ts häst är, är ju ganska lugna och det påverkar ju hu man kan tävla och så.

Sjklart ska man inte hålla på och hoppa 130-140 men att tävla LB och träna på LA då och då med hjälp av tränare tkr inte jag är något att ojja sig när det är en ponny med ett stabilt psyke.

Sen är det ju från individ till individ, de ponnyer som inte har så stor kapacitet behöver ju hoppa lägre klasser som unga längre tid eftersom det är svårare för dom, men det här är en ponny som har enorm kapacitet och inte har spec svårt för sig att hoppa LB, och LB är inte så fasligt högt heller.

Dessutom har hon tävlat LD-LC hela säsongen som 5 åring med lite vila och sen startade hon 2 LB på hösten som 5 åring.

Är man en duktig ryttare som har rätt träning och bra tränare så kan man gå lite fortare fram och behöver inte hoppa LD i all oändlighet.

Inte sjutton sitter våran svenska elit och rider 90-100cm på sina lovande unghäster.

Detta var inte bara menat till dig.

Jag vill inte låta gnällig om det har låtit som det i tidigare tråden.
Jag tycker oxå att det är OK att hoppa LB, LA med din 6-åring om den är redo för det, vilket det låter som den är :D det var just 140 som lät väldigt högt (även om jag tror att ponnyn håller för att hoppa några språng på den höjden)
Reagerade bara på att det lät som du hade tävling med din kompis om vem som kunde hoppa högst med era 6-åringar, har nu förstått att så inte är fallet. Vet för många ponnyer som får skador efter att ägarna hoppat och flängt för mkt, men förstår nu att det inte är så med er.
Lycka till med din ponny :D

jag reagerade också på att det lät som om de tävlade om vem som hoppade högst, och sen reagerade jag på att de hoppade på den höjden för det är väldigt högt. Men men nån gång e väl ok bara de inte ska hålla på och hoppa 140 hinder i fortsättningen utan de va den gången.

Jag har ägt ponnyn innan, haft den sen 3 år och utbildat den så jag blev förvånad för den här tjejen är väldigt duktig och nogrann och jag tror inte hon skulle ta ut hästen för hårt eller flängrida, för hon är väldigt ansvarsfull och lyssnar och så.

Tror att hennes första inlägg är lätt att missförstå och att hon menade att hon skulle hoppa högt= 110-120 då och då och inte 140.

Du skrev att du nydligen skaffat hästen. En sexårig ponny som du nyss fått, tycker jag, bör inte hoppa så högt. Satsa på lite lägre klasser först och öka sedan när ni känner varandra utan och innan. Då e de lättare o veta vad hästen klarar och då kommer ju hästen hålla längre.. tänk på att hästen ska hålla till ridningen i princip 13-14 år till... :)

Du skrev att du nydligen skaffat hästen. En sexårig ponny som du nyss fått, tycker jag, bör inte hoppa så högt. Satsa på lite lägre klasser först och öka sedan när ni känner varandra utan och innan. Då e de lättare o veta vad hästen klarar och då kommer ju hästen hålla längre.. tänk på att hästen ska hålla till ridningen i princip 13-14 år till... :)

Helst ska den ju hålla ännu längre, men det betyder ju inte att hon ska hoppa så länge mer än små skutt. :) Men sen vet jag inte heller om det var 1.40 för min tränare överdriver ibland, det KAN lika gärna ha varit 1.39 ;)

Jag vill inte låta gnällig om det har låtit som det i tidigare tråden.
Jag tycker oxå att det är OK att hoppa LB, LA med din 6-åring om den är redo för det, vilket det låter som den är :D det var just 140 som lät väldigt högt (även om jag tror att ponnyn håller för att hoppa några språng på den höjden)
Reagerade bara på att det lät som du hade tävling med din kompis om vem som kunde hoppa högst med era 6-åringar, har nu förstått att så inte är fallet. Vet för många ponnyer som får skador efter att ägarna hoppat och flängt för mkt, men förstår nu att det inte är så med er.
Lycka till med din ponny :D

Det var ju just det där med tävlingen som jag hade problem med och det var därför som jag startade tråden..

Jag skulle aldrig hoppa så högt med en ung häst, min 6-åriga D-ponny har jag låtit hoppa 90 cm med. Visst skulle han säkert klara högre, men jag vill satsa på en hållbar häst.
Även om man skulle ha planer på SM så är det inte nödvändigt att hoppa så högt med den ännu, även om det "bara" är en gång i månaden.

Jag skulle aldrig hoppa så högt med en ung häst, min 6-åriga D-ponny har jag låtit hoppa 90 cm med. Visst skulle han säkert klara högre, men jag vill satsa på en hållbar häst.
Även om man skulle ha planer på SM så är det inte nödvändigt att hoppa så högt med den ännu, även om det "bara" är en gång i månaden.

Som sagt så kmr jag inte hoppa 1.40 1 gång i månaden utan 110

Nu måste jag lägga mig i den här tråden. Nu säger jag inte att alla unghästar som är 6 år ska eller klarar av att hoppa 1,40 men snälla tänk efter lite. Tror ni de stora ryttarna börjar hoppas sina hästar på 90 cm i avd.b? Och sen sagta går uppåt? Så är det inte kan jag säga. Många unghästar börjar hoppa på 1,10 1,20 i avd. b och har tränat banor på 1,40 som fem sex åringar det är inget ovanligt. Det är heller inge farligt om man vet vad man håller på med. En häst ska ha allsidig träning och bra kost, då håller de längst. Om två sexåringar en som hoppar enstaka hinder på 1,40 och den andra som inte gör det har jag mycket svårt att tro att den sex åring som hoppar 1,40 ibland kommer slitas ut snabbare. Däremot om man hoppar hästarna väldigt ofta, flera gånger i veckan, är risken större att de slits ut även om de är på låga hinder.

Fast nu är det viss skillnad på en häst som hoppar 140-banor och en ponny som hoppar 140-banor: Närmare 30 cm i mankhöjd!!

Och att de "stora" ryttarna börjar på 120 lär inte vara sant. Hästarna börjar ofta tävla som 4-åringar och får inte hoppa högre än 110/LB.

Vad spelar det för roll om det är en häst elr ponny mer än storleken?!

Just precis det: storleken. 140 för en 6-årig häst som ligger runt 165-170 i mkh är inte så farligt. russet svarar sofie_m_a som i sin tur inte verkar ha förstått att det rör sig om en ponny.

Att hoppa 140 med en ponny på 144 är som att hoppa 170 med ett halvblod av rätt normal storlek.

fast ponnyer är ju ofta stadigare i skallen än stora hästar så jag tkr ofta de krävs mkt mer omgivnings träning med stora hästar för de är ofta nervösare och känsligare än ponnyer.

jämför en isis med ett nipprigt halvblod tex, halvblodet kräver mkt mkt mer träning för att inte tycka att saker är läskiga.

Hej hej fördommar!!?? :eek: :mad:

Finns säkerligen förhållandevis lika många nippriga isisar som halvblod!
Mina ponnyer har samtliga varit mer tittiga än alla mina stora tillsammans!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar