Höjdhoppning?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höjdhoppning?!

okeej. tänkte väll om du skulle satsa på SM till nästa år.. Men LB så fort? varför? är inte de lite onödigt att gå så fort frammåt? Du harde ju inte haft den så länge.

Man har inte hela livet på sig att tävla ponny. Jag tävlade min 6-åriga D-ponny i LA. Om ponnyn i fråga går som en klocka och hon klarar av den, tycker jag att hon ska hoppa den höjden, förutasatt att det går BRA alltså!

Ärligt talat, varför hoppa 1.40 med en 6 åring? Jag har själv en 6 åring (dock stor häst), som precis börjat gå 120. Hästen ska väl ändå hålla, och när den är sex är den forfarande till stor del en bebis. Det är ju nu du ska ha lagt alla grunder och komma igång, inte hoppa 140. Jag är av den åsikten att man inte ska pressa sina unghästar på det sättet.
Vill du hoppa SM så borde du ha en annan mer rutinerad häst. Min åsikt, inget annat...

Ärligt talat, varför hoppa 1.40 med en 6 åring? Jag har själv en 6 åring (dock stor häst), som precis börjat gå 120. Hästen ska väl ändå hålla, och när den är sex är den forfarande till stor del en bebis. Det är ju nu du ska ha lagt alla grunder och komma igång, inte hoppa 140. Jag är av den åsikten att man inte ska pressa sina unghästar på det sättet.
Vill du hoppa SM så borde du ha en annan mer rutinerad häst. Min åsikt, inget annat...

Word:bow: Precis så resonerar jag oxå.

Om din tränare tycker att du och ponnyn är mogna för att hoppa på de höjderna, ska du självklart lita på det tränaren säger. Då ska du inte alls bry dig om vad din kompis säger, utan försöka ta det med en nypa salt så gott det går. :crazy:

Men någon måste ju göra hästarna ryttinerad så att dom kan gå SM eller hur? Mitt MÅL är att rida Sm, sen om det är om tre eller fem år, det får man ju se, eller hur?

Man har inte hela livet på sig att tävla ponny. Jag tävlade min 6-åriga D-ponny i LA. Om ponnyn i fråga går som en klocka och hon klarar av den, tycker jag att hon ska hoppa den höjden, förutasatt att det går BRA alltså!

Nj precis, jag vet en sexåring som hoppat LA i år, hon är hoppad räött mkt. men när dom rönktgade HELA hästen hade hon ingenting :P Så jag tkr som du:)

Jag kan hålla med "båda sidorna" i den här diskussionen, men om man har så långtids plan som 3-5 år så tycker jag nog de låter lite onödigt att hoppa 1.40 redan nu eftersom den bara är 6 år :)

rutin kommer med tiden, det kan man inte fixa på ett par månader. Rutin handlar om att många gånger upprepa samma uppgift. dvs, att hoppa lägre banor. Det är inte höjden som är det centrala, utan allt annat mellan hinderna. Jag tycker att du är väldigt omogen om du bara är inställd på höjden, och då kommer du att sitta där med en häst som antingen är halt eller inte vill hoppa längre. OCh du, om du kan tänka dig att vänta med sm i 3 år, så behöver du väl ändå inte öva på 140 nu?

Varför skulle omhoppningen vara 10 cm högre :confused: Har jag aldrig varit med om?

Menar du på SM eller vilken hopptävling som helst? Omhoppningen är ju alltid 10 cm högre, eller den FÅR vara det, alla hinder är ju inte det. Men på SM som är en stor tävling är det väl ganska maxat och omhoppningen borde då ligga på 140-145.

Jag kan hålla med "båda sidorna" i den här diskussionen, men om man har så långtids plan som 3-5 år så tycker jag nog de låter lite onödigt att hoppa 1.40 redan nu eftersom den bara är 6 år :)

Ja alltså jag sa emot någon som tyckte att LB var superhögt för en 6åring. Jag tycker att SM/140 kan vänta ett par år, kanske tills TS är 18 om behövs, jag vet ju inte hur gammal hon är.

kl

Om jag skulle satsa på SM skulle jag nog snarare träna på hästens kondition, styrka, teknik och övningar på lägre höjder.
De flesta hästar kan hoppa enstaka hinder på höga höjder, det betyder ju inte att dom är lämpade för vad som helst.

Menar du på SM eller vilken hopptävling som helst? Omhoppningen är ju alltid 10 cm högre, eller den FÅR vara det, alla hinder är ju inte det. Men på SM som är en stor tävling är det väl ganska maxat och omhoppningen borde då ligga på 140-145.

Öh, nej?
Endast i bed A1:a får omhoppningen vara 10 cm högre, och det är upp till arrangören om man vill höja eller inte.

Det finns en maxhöjd som man aldrig får överskrida. Att en bana är maxad innebär att de flesta hindren ligger på maxhöjden, men de får aldrig vara över!!

För att första gången jag tävlade LD i avd. A så vann jag med 2 sek. Och jag tycker att det blir tråkigt då... :(

Om man vill att hästen ska hålla länge så kanske man får vara såpass oegoistisk att man står ut med att ha lite tråkigt ibland!!

För att första gången jag tävlade LD i avd. A så vann jag med 2 sek. Och jag tycker att det blir tråkigt då... :(

Vinna LD är ingen merit. :devil:
Tyvärr. Brukar bara vara ifrågasättande av hur ryttaren rider. Flåridning är det vanliga.
Att du går upp i klasserna ser jag som sunt men inte för att du vann LD.
Var rädd om din ponny. En ponny som går så bra får alltid bakslag och då måste du hantera den varsamt med kunnig tränare!

Varför är vinna LD ingen merit? Allt är ju relativt, att vinna LD är en merit jämfört med den som inte får hästen runt banan felfritt i en LD.

Vart tycker du att man har en merit på för höjd då?

Det är sant, men jag ville se hur hon reagerade. Dessutom kommer jag verkligen inte hoppa på dessa höjder ofta! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar