Höjdhoppning?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höjdhoppning?!

hm.. en 13 åring tjej som nyligen köpt ponny. Kanske inte det bästa att börja hoppa på 140cm. HOPPAS VERKLIGEN ATT DETTA SKER MED TRÄNARE NÄVARANDE:eek: Låter lite orealistiskt att hoppa 140 med en såpass grön och ung häst:cool::crazy:

Gå sakta fram, lär er tillsammans. Det funkar inte att stressa fram med allt. SM är ett realistiskt mål om några år frammåt kanske. Hästen är fortfarande unghäst och behöver tid.

Jag rekommenderar att man läser tråden innan man svarar och ge f*n i att skrika, dvs använd inte versaler, tack.

LenaH, moderator

hm.. en 13 åring tjej som nyligen köpt ponny. Kanske inte det bästa att börja hoppa på 140cm. HOPPAS VERKLIGEN ATT DETTA SKER MED TRÄNARE NÄVARANDE:eek: Låter lite orealistiskt att hoppa 140 med en såpass grön och ung häst:cool::crazy:

Gå sakta fram, lär er tillsammans. Det funkar inte att stressa fram med allt. SM är ett realistiskt mål om några år frammåt kanske. Hästen är fortfarande unghäst och behöver tid.

LÄS tråden innan du skriver på det där sättet:cool:

Det här handlar om en otroligt duktig och förståndig tjej som har hjälp av bra tränare och duktigt folk. Jag har själv sålt hästen till henne och det är en mkt speciell ponny som inte kan ridas av vem som helst.

Den här ponnyn kräver en mkt skicklig ryttare som vet vad den gör, det har varit ungar som ridit sm i ponnyhoppning som provridit när hon var till salu för det är en mkt lovande ponny, men rider man inte på rätt sätt så blir hon arg o protesterar hej vilt, så det har inte vart lätt att sälja henne.

Hon var en sväng till en annan tjej som köpte henne men det tog en månad sen va ponnyn en vildhäst som bara stegrade och bockade så denna ponnyn kräver att man abslolut inte rejsar runt och flängrider, den kräver mkt dressyrarbete och man måste rida den oerhört lugnt och harmoniskt.

Alldeles för många ponnyryttare flänger runt, drar hästarna i munnen sågar dom så dom ska gå i form (på bogarna) och de som gjorde så när de provred min fina ponny blev jag mkt arg på och de fick snällt sitta av:mad:

Amanda är otroligt mjuk och duktig när hon rider, är väldigt noga med varierad tröning efter shema (:D man får passa in rätt dag om man vill se nåt för hon ruckar inte på shemat)

När jag fick tillbaka ponnyn från de som köpte henne var hon hemsk,stegrade hade tappat alla muskler, hade underhals och var rätt tittig på hinder. jag fick ordning på henne men hade inte tid att tävla och träna henne ordentligt utan red mest i skogen.

Amanda köpte henne omusklad och inte ordentligt igång men jag är imponerad över hur väl hon tar hand om och rider henne hur duktig hon är och hur mkt framåt det har gått.

Hon har haft henne i 6 mån så jag tkr inte de va så nyss hon fick henne. Och ja 140 är väldigt högt de tkr jag me, men de va en gång o för den hästen är det inte så svårt som det låter.

Och det är heller inte super snabbt att gå fram till LB med den hästen för det är så pass lätt för henne, det är skillnad på en ponny som räcker till, till LB o en ponny som har lätt för sig.

Amanda har också stor erfarenhet trots sin ålder på 13 år och jag oroar mig inte det minsta för att det ska gå dåligt för har man träffat den lilla:devil: till ponny o Amanda så vet man hur lugnt och mjukt det ser ut, Det är verkligen inget ponnyfläng och att hon hoppar banor på 140 med henne.

Katleen är dessutom 7 år snart och har tävlat ett helt år som 5 åring och lite på hösten som 4 åring på klubbtävlingar.

Denna ponny har också vunnit treårstest i hoppning med 10p på tekniken så hon har inte så svårt för sig:)

Jag har haft hästen i 6 månader nu, jag hoppade ca 110 på träningen men min tränare tyckte att det gick såpass bra så hon höjde ETT hinder till 140 ;)

Taack Ellinor !!! <333 Jag blir så glad över de du skriver :D <33 Taack!!!

varsågod:) jag är jätteglad att du köpte henne bättre köpare går inte att hitta:bow:

tkr om dig jätte mkt gumman;)

okai då förstår jag;) Otroligt fin häs måste jag säga:love:
sen så tkr jag inte att vi ska hänga upp oss på höjden av indret så mkt. Utan det sliter mer på hästen att hoppa 110cmrs språng många gånger än att hoppa lite högre ett par språng. Jag trodde (tyckte att det framgick så i inlägget):eek: att ponnyn i fråga var väldigt grön och inte kunde så mkt. I det fallet skulle man ju vilja påpeka at man ska ta det lungt. Men de nuvarande omständigheterna (och med tränare närvarande) går det fin fint att hoppa lite högre oxå. Är glad att du fär klok nog att sitta och fila på lite lägre höjder ist för höjdhoppning som så många andra ponniryttare som har hästar med kapacitet sysslar med.
Lycka till me hästen:)
ps. skulle vart kul med film o bilder när du rider oxå:D*

okai då förstår jag;) Otroligt fin häs måste jag säga:love:
sen så tkr jag inte att vi ska hänga upp oss på höjden av indret så mkt. Utan det sliter mer på hästen att hoppa 110cmrs språng många gånger än att hoppa lite högre ett par språng. Jag trodde (tyckte att det framgick så i inlägget):eek: att ponnyn i fråga var väldigt grön och inte kunde så mkt. I det fallet skulle man ju vilja påpeka at man ska ta det lungt. Men de nuvarande omständigheterna (och med tränare närvarande) går det fin fint att hoppa lite högre oxå. Är glad att du fär klok nog att sitta och fila på lite lägre höjder ist för höjdhoppning som så många andra ponniryttare som har hästar med kapacitet sysslar med.
Lycka till me hästen:)
ps. skulle vart kul med film o bilder när du rider oxå:D*

Jo de e lätt o misstolka, men man kan fråga lite försiktigt innan man blir arg.

Sjklart ska man träna på låga hinder med mkt markarbete och bomträningar, men jag tkr också man ska träna på att hoppa bana på den höjden man tävlar då och då för att ha fått hoppa det hemma innan tävling, annars blir det lätt att man som ryttare blir lite osäker när det känns mkt högre än vad det brukar och det kan va bra även för hästen, men då säger jag då och då så att det inte misstolkas, kanske en eller 2 ggr i månaden.

Man kan ju inte hoppa bara småskutt hela tiden o så plötsligt kommer det en hel bana med en massa hinder som e dubbelt så höga som man inte är van vid:p och dessutom på en tävlingsplats det hästen mer spänd och ofta även ryttaren.

Men det krävs ju variation man behöver ju rida massa arbete med bommar och småskutt o sånt för att få hästen stark, jag ser en del här på buke som bara verkar rejsa runt och hoppa höga hinder och det är ju verkligen inte bra.

Kanske kan fixa film o fler bilder om jag får komma o hälsa på snart:) Men annars kan säkert amanda fixa oxå.

Okej, men vad bra att du förstår :) Jag ska be min tränare filma och ska försöka att ta lite kort, har knappt några alls nu.. :P tack för att du tkr hon e fin :D

du får ta ut mig o min nya kamera ;) så blir de lite bilder :)

jag har ju lite bilder på er fast de e ju liksom från början av när du hade henne o de händer ju mkt på 6 månader.

du får ta ut mig o min nya kamera ;) så blir de lite bilder :)

jag har ju lite bilder på er fast de e ju liksom från början av när du hade henne o de händer ju mkt på 6 månader.

Aha, justee :) Aa, lite skillnad, då - nu hihi :p :D

jo med tanke på att hon va typ skogsmullehäst när ni hämtade henne också:p

Då väntar jag med spänning på bilder o filmer då;):D

hehe ja :) fast de kan ta ett tag har lite mkt o göra just nu men jag ska försöka ta mig dit o hälsa på mitt lilla troll, de va ju ett tag sen nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V