Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
man kan passa på att plcka svamp eller nåt annat kul under sin upptäcktsfärd på okänd mark.
Jag tycker att det är ens skyldighet att veta iaf lite hur terrängen ser ut där man ska rida, så att den inte fastnar i just taggtråd.
Kan inte låta bliSen kanske jag kan ge med mig och erkänna att det kanske inte är att föredra vid tex fika paus, men att vänja hästen vid det på ett bra sätt ser jag inget fel i eftersom det kan rädda hästens liv och inte innebär lidande eller stress om det görs på ett bra sätt.
Lämnar väl diskussionen iom jag blir arg när hästarna ska utsättas för en massa elände för att ägaren har 70000 skräckscenarior o knappt vågar gå ut. o därmed vill dominera kusarna.
Eliminera riskerna så gott det går istället.
Det finns bara inte i min värld. Lämnar aldrig band, tråd, silageplast ............Får väl skaffa hobbles med snabbutlösning då. Egentligen skulle jag kunna skita i hobbles öht och bara öva med ett rep (som jag kan släppa efter om det behövs) men ser ändå inget direkt fel i att de används. Kanske en modell som liksom balaband i grimmor går sönder om hästen får panik, vilket naturligtvis inte ska hända.
Och hur kan du garantera att din häst aldrig kommer lös och springer utanför ditt ''eliminerade'' område? Aldrig får ett täcke runt benen? Att det aldrig blåser in ett elband eller ensilge plast i hagen som hästen fastnar i? Att det aldrig...
det kan man inte, men du menar på fullaste allvar att din häst som är van att få benen ihopbunda skulle ligga/stå där helt lugnt och vänta på dig tills du kom och tog loss den från det den fastnat i, utan en tillstymmelse till att ha panik? Naivt.Och hur kan du garantera att din häst aldrig kommer lös och springer utanför ditt ''eliminerade'' område? Aldrig får ett täcke runt benen? Att det aldrig blåser in ett elband eller ensilge plast i hagen som hästen fastnar i? Att det aldrig...
det kan man inte, men du menar på fullaste allvar att din häst som är van att få benen ihopbunda skulle ligga/stå där helt lugnt och vänta på dig tills du kom och tog loss den från det den fastnat i, utan en tillstymmelse till att ha panik? Naivt.
Berätta! Jag förstår ju att det måste finnas en anledning till din syn på "sittafastträning".Ja, tyvärr Och det är inget jag vill uppleva igen.
Det finns ju en anledning till att det är otillåtet
Klumpar ihop dom här citaten, för att dom visar att du inte förstår att allt detta hör ihop och är olika bitar i samma tänkande när det gäller att lära och vänja hästen vid olika företeelser. Detta med att binda ben är inte fel eller farligt, om det görs på rätt sätt. Tvärtom bidrar det till säkerhet för och runt hästarna.Fast nu snacker vi att binda ihop benen på hästen, inte att den enbart ska flytta sig för tryck, det är ju som päron och bananer.
Men nu är du inne på päron och bananer igen! Det är inget fel att vänja hästen vid pressenningar och etc, men det är fel och farligt att binda ihop benen på den!
Jo visst, jag jobbar också mkt med unghästar och jag tror ju inte att dom upplever som att få benen fastbundna som en kul utmaning. Jag vill vinna deras förtroende, inte missbruka det.
Det är inget fel alls!!! (päron och bananer igen) men att binda ihop benen på hästen är FEL och olagligt.
Det naiva står du för här, för just detta är vad som sker. Bevisligen!det kan man inte, men du menar på fullaste allvar att din häst som är van att få benen ihopbunda skulle ligga/stå där och vänta på dig tills du kom och tog loss den från det den fastnat i, utan att få panik? Naivt.
Japp, det följer liksom med på köpet utan att man tränar särskilt för det.Sen finns det ju en annan aspekt också, om hästen ex fastnar i taggtråd uppstår smärta eftersom det är vassa piggar på. Ska du träna hästen att vara helt lugn i smärtfyllda fastsittande situationer också?
Med lite mer livserfarenhet är man mer normalt försiktig pga kunskap. Gå o rensa stallplanen o hagarna, fixa till staketen mm. så behöver du inte oroa dig så mkt.jag är förvånad att jag inte trasslade in mig i dem och trillade av.. kan se mig själv helt ihopbunden av tyglarna till slut utan att kunna röra ett finger xD
Nej, den lär sig att det är OK att sitta fast, att kunna röra sig sakta och begränsat osv. Man lär inte hästen att just ett rep (man sätter inte ihop benen, btw) är OK runt benen, man lär den mycket bredare än så.Håller med, jag undrar också. Hur kan övningar där man sätter ihop benen så att hästen fortfarande kan galoppera iväg, men långsamt, få hästen att stå still när den har taggtråd runt dem. I hobbles kan den ju som sagt galoppera, lär den sig inte bara att om den sitter fast i benen kan den fortfarande fly?