''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Jag har väldigt svårt att se Stig H hobbla sina för att vänja dessa tusentals unghästar vid skaklarna. De vänjer sig- utan att sitta fast- prova:idea:

man kan passa på att plcka svamp eller nåt annat kul under sin upptäcktsfärd på okänd mark.
Jag tycker att det är ens skyldighet att veta iaf lite hur terrängen ser ut där man ska rida, så att den inte fastnar i just taggtråd.

Jag har ögonen med mig när jag rider. Men jag kan lika gärna missa en taggtråd som ligger under en lövhög när jag går förbi som när jag rider förbi.
I sommar planerar jag en långritt (om min häst har fått upp kondition etc tills dess, och nej, jag tänker inte binda fast fötterna på honom) på flera dagar, en upptäcktsfärd till häst.Något jag tycker är riktigt roligt just för att man kommer längre och snabbare fram på hästryggen. Jag kommer inte promenera hela rundan först för att leta faror i dikena, men jag kommer ha en karta med mig, följa stigarna och se upp så gott det går. Sen går jag inte och väntar på att hästen ska hoppa till och dessutom lyckas hamna i en taggtrådsrulle som plötsligt ploppar upp, men faktum är att det kan hända.

Sen kanske jag kan ge med mig och erkänna att det kanske inte är att föredra vid tex fika paus, men att vänja hästen vid det på ett bra sätt ser jag inget fel i eftersom det kan rädda hästens liv och inte innebär lidande eller stress om det görs på ett bra sätt.
Kan inte låta bli:angel:

Jag ser på det helt annorlunda iom att jag eliminerar riskerna:cool:
Är du 100 på att det räddar den liv o inte precis tvärtom- om den blir rädd? :eek:
Tänk om din tanke slår slint:eek:
Finns det ngn snabbutlösning av hobblen? Skulle inte tro det. Fram med kniven o skär- även om det även tar lite på hästen.

Fråga din Vet. huruvida det är att rekommendera. De brukar ha rätt stor erfarenhet av skador- av alla de slag.

:bow:

Lämnar väl diskussionen iom jag blir arg när hästarna ska utsättas för en massa elände för att ägaren har 70000 skräckscenarior o knappt vågar gå ut.:grin: o därmed vill dominera kusarna.

Eliminera riskerna så gott det går istället.

Där kom det igen... utsättas för elände? På vilket sätt är det ett elände att de vänjer sig, under lugna, icke-stressade former, vid att benen kan sitta fast utan att de håller på att dö av det?

Varför betyder det att jag är rädd för min häst? Som sagt; hade jag varit rädd hade jag undvikit allt som var ovant för att inte riskera att hamna i en läskig situation.
Jag älskar att rida ut och är inte rädd att något ska hända, eller förväntar mig olyckor, men jag vet att det kan hända och ser inget fel i att träna för säkerhets skull.

Jag vill ha en lydig häst, men inte en undergien maskin som tappat livsglädjen som du tycks tro. Synd att du är så trångsynt och inte ens kan försöka se det från ett annat håll. Men det är du som förlorar på det, antar jag.

Får väl skaffa hobbles med snabbutlösning då. Egentligen skulle jag kunna skita i hobbles öht och bara öva med ett rep (som jag kan släppa efter om det behövs) men ser ändå inget direkt fel i att de används. Kanske en modell som liksom balaband i grimmor går sönder om hästen får panik, vilket naturligtvis inte ska hända. (för den delen kan hästar resa sig även om de skulle ramla med hobbles på. Naturligtvis ska de inte riskera att ramla eftersom det i sig skulle kunna skada dem.. men risken att en häst ramlar om den får panik i en grimma finns ju också, tex om den reser sig, grimskaftet/balabandet går av och hästen slår omkull. Men som sagt, inget man förutsätter.)

Och hur kan du garantera att din häst aldrig kommer lös och springer utanför ditt ''eliminerade'' område? Aldrig får ett täcke runt benen? Att det aldrig blåser in ett elband eller ensilge plast i hagen som hästen fastnar i? Att det aldrig...

Senast ändrad av en moderator:

Får väl skaffa hobbles med snabbutlösning då. Egentligen skulle jag kunna skita i hobbles öht och bara öva med ett rep (som jag kan släppa efter om det behövs) men ser ändå inget direkt fel i att de används. Kanske en modell som liksom balaband i grimmor går sönder om hästen får panik, vilket naturligtvis inte ska hända.

Och hur kan du garantera att din häst aldrig kommer lös och springer utanför ditt ''eliminerade'' område? Aldrig får ett täcke runt benen? Att det aldrig blåser in ett elband eller ensilge plast i hagen som hästen fastnar i? Att det aldrig...
Det finns bara inte i min värld. Lämnar aldrig band, tråd, silageplast ............
Täckena sitter väl, kollar staketen regelbundet, strömmen på .....Säkerheten -Kurtan;)

det kan man inte, men du menar på fullaste allvar att din häst som är van att få benen ihopbunda skulle ligga/stå där helt lugnt och vänta på dig tills du kom och tog loss den från det den fastnat i, utan en tillstymmelse till att ha panik? Naivt.
Sen finns det ju en annan aspekt också, om hästen ex fastnar i taggtråd uppstår smärta eftersom det är vassa piggar på. Ska du träna hästen att vara helt lugn i smärtfyllda fastsittande situationer också?

NEJ!
Det skulle jag säga till om i såna fall, men nu har jag en ansvarsfull granne:bow:

det kan man inte, men du menar på fullaste allvar att din häst som är van att få benen ihopbunda skulle ligga/stå där helt lugnt och vänta på dig tills du kom och tog loss den från det den fastnat i, utan en tillstymmelse till att ha panik? Naivt.

Som jag skrivit tidigare i tråden så ja. Det finns flera fall där hobbles tränade hästar har stått lugnt och vätat i flera timmar på att få hjälp att komma loss. Det har hänt med icke-hobbles tränade hästar med, men andelen hobbles tränade hästar som stått stilla är mycket större.
Sedan kan det naturligtvis hända att de får panik ändå, men eftersom träningen inte är stressande eller smärtsam (om man tar det lugnt och gör rätt) så finns det ju ingen egentlig anledning att inte göra det.

Nej, nu ska jag gå och sova en stund. Det har varit intressant att diskutera med er.

Men du kan aldrig garantera att det aldrig blåser in något någonstans ifrån eller att hästarna lyckas fastna i nåt eller att ett täcke skulle gå sönder. Du kan minska risken men aldrig garantera det.
Sen behöver du ju inte känna dig tvungen att vänja hästen för just den situationen, man kan ändå aldrig vänja dem vid allt som skulle kunna ske. Men tycker man om den sortens arbete och kan utföra det på ett säkert sätt är det ju heller inte fel att göra det. Det tror jag nästan att du kan hålla med om, även om du kanske inte anser att det finns et säkert sätt?

Ja, tyvärr Och det är inget jag vill uppleva igen.
Det finns ju en anledning till att det är otillåtet
Berätta! Jag förstår ju att det måste finnas en anledning till din syn på "sittafastträning".

Fast nu snacker vi att binda ihop benen på hästen, inte att den enbart ska flytta sig för tryck, det är ju som päron och bananer.

Men nu är du inne på päron och bananer igen! Det är inget fel att vänja hästen vid pressenningar och etc, men det är fel och farligt att binda ihop benen på den!

Jo visst, jag jobbar också mkt med unghästar och jag tror ju inte att dom upplever som att få benen fastbundna som en kul utmaning. Jag vill vinna deras förtroende, inte missbruka det.

Det är inget fel alls!!! (päron och bananer igen) men att binda ihop benen på hästen är FEL och olagligt.
Klumpar ihop dom här citaten, för att dom visar att du inte förstår att allt detta hör ihop och är olika bitar i samma tänkande när det gäller att lära och vänja hästen vid olika företeelser. Detta med att binda ben är inte fel eller farligt, om det görs på rätt sätt. Tvärtom bidrar det till säkerhet för och runt hästarna.

det kan man inte, men du menar på fullaste allvar att din häst som är van att få benen ihopbunda skulle ligga/stå där och vänta på dig tills du kom och tog loss den från det den fastnat i, utan att få panik? Naivt.
Det naiva står du för här, för just detta är vad som sker. Bevisligen!

LIA

Sen finns det ju en annan aspekt också, om hästen ex fastnar i taggtråd uppstår smärta eftersom det är vassa piggar på. Ska du träna hästen att vara helt lugn i smärtfyllda fastsittande situationer också?
Japp, det följer liksom med på köpet utan att man tränar särskilt för det.
Genom ett allsidigt hanterande och tränande på konstigheter och "farligheter" får man en häst som inte stressar upp sig i första taget, som löser problem själv och när den inte kan göra det, väntar på hjälp.
Jag tycker den hanteringen är smartast och säkrast för alla. Vad tycker du?

LIA

Det känns som om Ancor har upplevt det hårda sättet; att sätta fast remmarna och lämna hästen till att fundera ut situationen själv utan att ha vants vid något liknande tidigare. Vilket ganska lätt resulterar i panik och en stor skade risk.
Har jag rätt eller fel, Ancor?

Men det finns ju andra mycket lugnare och säkrare metoder där hästen hela tiden har e chans att säga ifrån om man går för fort fram.

Håller med, jag undrar också. Hur kan övningar där man sätter ihop benen så att hästen fortfarande kan galoppera iväg, men långsamt, få hästen att stå still när den har taggtråd runt dem. I hobbles kan den ju som sagt galoppera, lär den sig inte bara att om den sitter fast i benen kan den fortfarande fly?

Då är kanske repet runt foten bättre övning... men det är nog än mer olagligt i Sverige (även om jag också kan hålla med om att det inte är djurplågeri för arbetande hästar i Australien).

Det är i övrigt inte alls säkert att hobbles är förbjudet i Sverige för att vi inte känner till det. Det kan ju lika gärna vara för att det användes under 1800-talet och man kom fram till att det var dåligt av ngn orsak. Helt enkelt en lag pga kunskap snarare än okunskap. Men jag vet inte, vet inte vad det heter på Svenska så kan inte kolla.

Såg nu att jag hade rätt med att folk som gör detta målar upp :devil: på väggen- om allt:grin:
jag är förvånad att jag inte trasslade in mig i dem och trillade av.. kan se mig själv helt ihopbunden av tyglarna till slut utan att kunna röra ett finger xD
Med lite mer livserfarenhet är man mer normalt försiktig pga kunskap. Gå o rensa stallplanen o hagarna, fixa till staketen mm. så behöver du inte oroa dig så mkt.
Lycka till med Pålle:laugh:

Kl
Jag tycker att vi surrar fast rädda ryttare i sadeln- för att de ska vänja sig:bump:

Senast ändrad:

Håller med, jag undrar också. Hur kan övningar där man sätter ihop benen så att hästen fortfarande kan galoppera iväg, men långsamt, få hästen att stå still när den har taggtråd runt dem. I hobbles kan den ju som sagt galoppera, lär den sig inte bara att om den sitter fast i benen kan den fortfarande fly?
Nej, den lär sig att det är OK att sitta fast, att kunna röra sig sakta och begränsat osv. Man lär inte hästen att just ett rep (man sätter inte ihop benen, btw) är OK runt benen, man lär den mycket bredare än så.
Precis som man lär en häst att bilar inte är farliga genom att köra omkring i familjens Volvo i hagen. Det finns somliga på Buke som säger: "jaha, och hur ska du lära den att andra bilmärken också är ofarliga då? Du kan ju inte ha alla bilmärken hemma och träna med." Vilket får en att undra ...

Hur man lär hästen att vara hobblad kan variera, själv använder jag grundprincipen att immunicera mot allt och alla. Det finns inte många lösa grejer på gården som jag inte använt till det. Så hästarna bryr sig inte om vad det är dom får runt benen. Kan dom gå ut ur det, lugnt och fint, så gör dom det, annars väntar dom på hjälp.
För skojs skull tog jag med ett rep till hagen för en stund sedan och snodde runt ben och bål på unghästen. Hon glodde undrande på mig, sedan fortsatte hon att beta. Jag gick en runda och hon brydde sig inte, inte heller när jag plockade av repet. Detta är trygghet och säkerhet för mig.

LIA

Du är nästan konsekvent:grin:
Läste någonstans att du egentligen skulle behöva surra fast dig själv i sadeln för att inte kana av:bow: Bra idé:idea:

Skämt åsido.

Iom ditt funktionshinder kan jag förstå att du behöver du en lugn o trygg häst. Då blir det mer förståerligt, om ändå inte helt ursäktat.
Jag har en vänninna som är förlamad från bröstryggen o ner, men inte behöver hon hobbla sin häst för det:confused: men hon är rutinerad sen före olyckan.

Men suck, du kan då vända på allt. Förstår att du inte vet vad xD-smileyn betyder ;)

Som jag sa, hagarna är rensade, närområdet är rensat etc etc men jag har lite svårt att rensa hela skåne, blekinge och halland. Och jag förutsätter inte att något ska hända, men jag blundar inte för att risken finns. Den som intalar sig att det aldrig händer olyckor med hästar är blind, och inte på det fysiska planet. Så svara nu är du snäll; VARFÖR ska jag INTE vänja hästen vid att ha saker runt benen OM jag kan göra det på ett säkert sätt utan att stressa hästen och om jag tycker att miljöträning and the like är roligt? På vilket sätt är det ett elände som skadar hästen?
Och innan du svarar ''det är olagligt'' som om det täckte allt, så menar jag inte nödvändigtvis med hobbles nu. Jag har tex redan beskrivit ett annat sätt som också kan funka; en invänjning till hobbles som man naturligtvis kan avsluta utan att faktiskt använda handklovarna.

Men visst, vill du gå runt och tro att jag är rädd för min häst och försöker göra om honom till en viljelös maskin, så gör du det. Det måste ju alla som gillar markarbete vara, eller hur?

Dessutom svarar du bara på de inläggen du vill svara på..intressant.

Jag undrar över logiken i detta, bland alla andra konstigheter i tråden.
"Men visst, vill du gå runt och tro att jag är rädd för min häst och försöker göra om honom till en viljelös maskin, så gör du det."

Om du vore rädd för hästen, skulle du väl näppeligen våga och kunna ge dig på såna där "hemskheter"? :confused:

LIA

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama