''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Ja, skulle aldrig binda ihop benen i hagen i vilket fall. Och visst, kan lika gärna binda honom i grimma, men ser inte felet med att använda hobbles där hästen också kan beta. Inte så att jag skulle vänja hästen vid det enbart av den anledningen (vi har ju många träd här att binda i, eller i värsta fall går det att hålla i tygeln) men om hästen nu var vand.

Jo det håller. Hästar som är vana vid hobbles är mindre benägna att få panik om de fastnar, även om det självklart inte är 100% säkert ändå. Vi har brandövningar i skolan för att träna inför brand - skillnaden är inte så stor som det kan tyckas; man tränar under säkra omständigheter för att inte få panik eller göra fel om det händer på riktigt - när det är livsfarligt att göra fel.
Fattar inte varför vi ens diskuterar. Du agerar olagligt o försvarar det.

Om hästen nu skulle fastna i taggtråd om natten. Tror du att den står kvar till du behagar att komma- oskadd?

Att en övning skulle vara samma som vid en riktig brand är inte alls samma sak.
Vi människor reagerar med vår grottmänniskodel av hjärnan- se när panik utbryter- folk trampar ihjäl varandra. Det är inte alltid vi tänker alls i såna situationer.
Hade själv en brand för 14 dagar sen- där jag kunde se att jag reagerar sunt o rätt- innan brandkåren kom. Mina hästar kände sig trygga t o m där:bow:

De vet att jag skyddar dem- till vilket pris som helst.

JO, det är en jäkla skillnad! Vi är människor, dom är djur, vi förstår på ett annat sätt vad som händer.

Måste hästen förstå ''detta gör jag för att inte få panik om något händer'' då? Vad är det för fel att hästen lär sig att sitta fast om den inte blir skrämd eller får ont öht under invänjningen eller senare?

Som LIA skrev - man kan inte gardera sig för att inget någonsin händer.

Jag arbetar mycket med tryck och eftergift för att lära hästar omvänt att släppa på trycket.
Eftersom de är motrycksdjur som inte alltid är så bra i våra sätt att hålla, häst idag.
Ex..
Jag lär in att de ska sänka huvudet på kommando, alltså vi tryck sänka huvudet, vid tryck då den får en eftergift..

Vi har ett fullblodssto som var enorm klaustrofobisk, det gick inte att ha henne uppbunden och drog och slet till hon kom loss, jättefarligt för henne.

Men efter ett års arbete men huvudet, så kunde hon stå uppbunden..
Stod verkligen och tittade på henne, och man såg när hon höjde huvudet och linan blev spänd, så kom paniken i ögonen, men efter bara någon sekunder så var det som det blixtra till i hjärnan och hon mindes, sänker jag huvudet så blir jag inte så fastspänd, och så sänker hon huvudet och står och halvsover..

Helt fantastisk och se hur lugnet infinner sig, så visst är det bra att jobba och "utsätta" hästarna så de mår bra, i våran hantering..
Fast nu snacker vi att binda ihop benen på hästen, inte att den enbart ska flytta sig för tryck, det är ju som päron och bananer.

Måste hästen förstå ''detta gör jag för att inte få panik om något händer'' då? Vad är det för fel att hästen lär sig att sitta fast om den inte blir skrämd eller får ont öht under invänjningen eller senare?

Som LIA skrev - man kan inte gardera sig för att inget någonsin händer.

Sitta fast i grimman på gången fastsatt med panikhakar - Inget fel alls
Ihopbundna ben - Känns lite.....fel :confused:

Fattar inte varför vi ens diskuterar. Du agerar olagligt o försvarar det.

Olagligt? Knappast, jag har aldrig i hela mitt liv använt det. Dessutom har jag fortfarande inte fått se paragrafen som säger att det är olagligt (anat än vid beteshållning)

Om hästen nu skulle fastna i taggtråd om natten. Tror du att den står kvar till du behagar att komma- oskadd?

Det är just det - Hästar som har vant sig vid hobbles har i en hel del fal stått i flera timmar och väntat på hjälp. En del hästar som inte är vana vid hobbles har också gjort det, men andelen hobbles tränade hästar som gjort det är klart större.

Att en övning skulle vara samma som vid en riktig brand är inte alls samma sak.
Vi människor reagerar med vår grottmänniskodel av hjärnan- se när panik utbryter- folk trampar ihjäl varandra. Det är inte alltid vi tänker alls i såna situationer.
Hade själv en brand för 14 dagar sen- där jag kunde se att jag reagerar sunt o rätt- innan brandkåren kom. Mina hästar kände sig trygga t o m där:bow:

Nu missförstår du mig - läs mitt inlägg igen och försök se att jag inte jämför en brand övning med en riktig brand, utan en övning inför ev. olycka med en annan övning inför en ev. olycka.

De vet att jag skyddar dem- till vilket pris som helst.

Så bra att du nått dit utan att göra annat än att rykta och rida. Synd att vi som gillar att arbeta med hästen och vänja den vid allt från pressenningar till nya miljöer ses ner på och gör fel.

. Förutom den händelse jag skrev om, så har en häst trampat fast i gammal taggtrådsrulle, en annan fått ett täcke runt benen mm. Man kan aldrig gardera sig mot sådana händelser, fr a inte på nya och okända platser.
Vad är det för märkligt i att man visar hästarna detta?

LIA

Personligen skulle jag inte rida på "okänd mark" utan att ha vart där och tittat först, just efter gammal taggtråd osv.

Ett av de vanligaste problem många möter när man ska köra in en häst, är att den skyggar för föremål mot benen. Den slår, den skuttar undan osv och ibland sitter detta så djupt att inkörning är omöjlig.
En häst som vants vid att benen berörs och sitter fast, som vid hobbelträning, bryr sig inte om skaklarna heller. En positiv sidoeffekt.

Jag sitter här och undrar över din reaktion visavi "sittafastträning". Vad är det som är så hemskt just med detta? Du har tydligen inga problem med att man binder fast hästens huvud?
Har du sett en hobblad häst? Har du varit med om att lära/träna/visa en häst vad sitta fast innebär?

LIA

Synd att vi som gillar att arbeta med hästen och vänja den vid allt från pressenningar till nya miljöer ses ner på och gör fel.

Men nu är du inne på päron och bananer igen! Det är inget fel att vänja hästen vid pressenningar och etc, men det är fel och farligt att binda ihop benen på den!

Sitta fast i grimman på gången fastsatt med panikhakar - Inget fel alls
Ihopbundna ben - Känns lite.....fel :confused:

Och det hade så mycket med inlägget du svarade på att göra.
Varför är det fel - för att du inte är van vid tanken?
Och återigen - huvudargumentet för är inte för att slippa grimman, utan för att hästen är mindre benägen att skada sig om den fastnar samtidigt somn träningen i sig inte behöver inbegripa rädsla eller smärta.

Fast jag svarade på detta: att träna inför att en eventuell olycka kommer hända också ett märkligt sätt att resonera, det håller inte helt enkelt..

Hästar är djur, man vet aldrig hur dom kommer reagera från ena gången till den andra..

Jag ville ha sagt att det går att träna inför eventuell olycka..

Lite kul övningar mellan ridpassen, hästarna gillar att "leka" med olika utmaningar..
Det viktigaste är att visa hästen att jag leder den säkert fram och ska lita på mig i olika situationer..
Jobbar mycket med unghästar på detta vis och har bara positiv erfarenhet av detta..

Jag sitter här och undrar över din reaktion visavi "sittafastträning". Vad är det som är så hemskt just med detta? Du har tydligen inga problem med att man binder fast hästens huvud?
Har du sett en hobblad häst? Har du varit med om att lära/träna/visa en häst vad sitta fast innebär?

LIA

Ja, tyvärr :crazy: Och det är inget jag vill uppleva igen.
Det finns ju en anledning till att det är otillåtet.

Lite kul övningar mellan ridpassen, hästarna gillar att "leka" med olika utmaningar..
Det viktigaste är att visa hästen att jag leder den säkert fram och ska lita på mig i olika situationer..
Jobbar mycket med unghästar på detta vis och har bara positiv erfarenhet av detta..
Jo visst, jag jobbar också mkt med unghästar och jag tror ju inte att dom upplever som att få benen fastbundna som en kul utmaning. Jag vill vinna deras förtroende, inte missbruka det.

Vi som tävlar vänjer hästen vid vad som komma skall- inte en massa annat som inte har ngn relevans. Hästens vardag.
Vad DENNA häst kommer att träffa på.
Sen är hästar individer- alla är olika.
Jag tar itu med ev. problem- OM o NÄR de uppkommer.

Fladdrande plastpåsar utlöser sällan några större bekymmer.

Inte om man gör det på ett bra sätt och med den positiva säkerhets aspekten bakom.

Och jag promenerar tyvärr inte ut flera timmar på stigar som inte kan nås annat än till fots eller på hästrygen för att försöka vara säker på att det inte ligger någon taggtråd gömd, eller har blåst dit nåt gammalt elband sen senast jag var där..

Vi som tävlar vänjer hästen vid vad som komma skall- inte en massa annat som inte har ngn relevans. Hästens vardag.
Vad DENNA häst kommer att träffa på.
Sen är hästar individer- alla är olika.
Jag tar itu med ev. problem- OM o NÄR de uppkommer.

Fladdrande plastpåsar utlöser sällan några större bekymmer.

Men om man tycker om att vänja hästen vid saker, vad är det för fel på att göra det?

Jo visst, jag jobbar också mkt med unghästar och jag tror ju inte att dom upplever som att få benen fastbundna som en kul utmaning. Jag vill vinna deras förtroende, inte missbruka det.
:bow:

Lämnar väl diskussionen iom jag blir arg när hästarna ska utsättas för en massa elände för att ägaren har 70000 skräckscenarior o knappt vågar gå ut.:grin: o därmed vill dominera kusarna.

Eliminera riskerna så gott det går istället.

Jag har inte sagt att jag binder fast, utan gör övningar grundligt så hästen blir en säkrare och tryggare häst, inför olika situationer..
En helt annan femma!

Jag svarade bara på att det går att öva, olika trängsel övningar , och klaustrofobiska övningar, så hästen blir lugn och trygg.

Men om man tycker om att vänja hästen vid saker, vad är det för fel på att göra det?

Det är inget fel alls!!! (päron och bananer igen) men att binda ihop benen på hästen är FEL och olagligt. Det finns en anledning till att det är just förbjudet, om man tänker efter lite så kommer nog poletten trilla ner :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Och jag promenerar tyvärr inte ut flera timmar på stigar som inte kan nås annat än till fots eller på hästrygen för att försöka vara säker på att det inte ligger någon taggtråd gömd, eller har blåst dit nåt gammalt elband sen senast jag var där..

man kan passa på att plcka svamp eller nåt annat kul under sin upptäcktsfärd på okänd mark.
Jag tycker att det är ens skyldighet att veta iaf lite hur terrängen ser ut där man ska rida, så att den inte fastnar i just taggtråd.

Nej, polletten trillar inte ner så länge jag är övertygad om att hästen kan vänjas vid det långsamt utan stressade situationer och rädsla, och så länge jag tror att det kan gagna hästen om den mot all förmodan skulle fastna. För det är inte bara hästar till vårdslösa ägare som fastnar i saker.

Men eftrsom du är så säker på att det är olagligt, kan du citera lagtexten där det står att man inte får binda ihop hästens ben vid träning/hantering? Ingen annan verkar kunna det, inte ens jordbruksverket har svarat eller hänvisat mig till nån annan jag kan fråga. Säger inte att det inte är olagligt, bara att jag inte är övertygad om det.

Sen kanske jag kan ge med mig och erkänna att det kanske inte är att föredra vid tex fika paus, men att vänja hästen vid det på ett bra sätt ser jag inget fel i eftersom det kan rädda hästens liv och inte innebär lidande eller stress om det görs på ett bra sätt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama