Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen
Om hästen nu skulle fastna i taggtråd om natten. Tror du att den står kvar till du behagar att komma- oskadd?
Att en övning skulle vara samma som vid en riktig brand är inte alls samma sak.
Vi människor reagerar med vår grottmänniskodel av hjärnan- se när panik utbryter- folk trampar ihjäl varandra. Det är inte alltid vi tänker alls i såna situationer.
Hade själv en brand för 14 dagar sen- där jag kunde se att jag reagerar sunt o rätt- innan brandkåren kom. Mina hästar kände sig trygga t o m där
De vet att jag skyddar dem- till vilket pris som helst.
Fattar inte varför vi ens diskuterar. Du agerar olagligt o försvarar det.Ja, skulle aldrig binda ihop benen i hagen i vilket fall. Och visst, kan lika gärna binda honom i grimma, men ser inte felet med att använda hobbles där hästen också kan beta. Inte så att jag skulle vänja hästen vid det enbart av den anledningen (vi har ju många träd här att binda i, eller i värsta fall går det att hålla i tygeln) men om hästen nu var vand.
Jo det håller. Hästar som är vana vid hobbles är mindre benägna att få panik om de fastnar, även om det självklart inte är 100% säkert ändå. Vi har brandövningar i skolan för att träna inför brand - skillnaden är inte så stor som det kan tyckas; man tränar under säkra omständigheter för att inte få panik eller göra fel om det händer på riktigt - när det är livsfarligt att göra fel.
Om hästen nu skulle fastna i taggtråd om natten. Tror du att den står kvar till du behagar att komma- oskadd?
Att en övning skulle vara samma som vid en riktig brand är inte alls samma sak.
Vi människor reagerar med vår grottmänniskodel av hjärnan- se när panik utbryter- folk trampar ihjäl varandra. Det är inte alltid vi tänker alls i såna situationer.
Hade själv en brand för 14 dagar sen- där jag kunde se att jag reagerar sunt o rätt- innan brandkåren kom. Mina hästar kände sig trygga t o m där
De vet att jag skyddar dem- till vilket pris som helst.