Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen
Jag var rädd för att
rida honom efter en olycka, ja. Det är väl inte så konstigt? Jag är inte rädd längre och hjälpen att rida in min häst är inte för att jag inte vågar utan för att jag inser att min skicklighet som ryttare inte räcker till, och då betalar jag hellre för att han ska få en bra utbildning från start. Men det är säkert också fel, mycket bättre att kämpa med/mot honom och rida in honom dåligt istället för att låta någon som vet vad de gör leda honom rätt. Jag har aldrig varit rädd för att hantera honom, tvärtom. Arbete från marken tycker jag är roligt och givande - för båda parter.
Så jag har inte empati för min häst eftersom jag 1. gärna ser att han betar om jag är ute och ger oss båda en paus, än binder fast honom i huvudet och 2. inte vill att han ska få panik om det händer en olycka?
Konstigt resonemang du har. Men det är klart, tycker man inte som du utan tänker annorlunda så har man ingen empati.. jaaa, nu förstår jag. Låter logiskt.
Att dessutom vara så fräck att jag startar en diskussion och ser vad folk har för erfarenheter och tycken är också empatilöst, är jag säker på. Det enda som talar mot hobbles hitintills verkar vara att hästen kan skada sig vid invänjningen (och det argumentet kommer från folk som verkar tro att enda sättet är att slänga på remmarna och släppa lös hästen), att man inte gör det längre och att det är grymt att hästen inte har full rörelsefrihet. De två senare argumenten lyssnar jag inte på eftersom det inte betyder att det är fel för att ingen gör det, och för att det inte kommit något belägg för att det skulle vara värre att minska rörelsefriheten på detta sätt än på något av alla de andra sätt vi använder oss av dagligen och som ingen har något emot. Det första argumentet är värt att tänka på, men jag tror att man kan kringå den risken om man gör på rätt sätt. Däremot har fördelarna lagts fram, framför allt säkerheten om ifall att hästen nån gång skulle fastna av en olyckshändelse, något som ändå händer relativt ofta, m.m.
Dessutom är den här tråden fortfarande helt hypotetisk sålänge jag inte vet om det är lagligt eller ej, och har tid/anledning/kunskap nog att använda dem. Vilket jag kanske aldrig får.
Hästens naturliga flyktinstinkt är inte särskilt nyttig för den i den miljö den lever i idag. Jag förstår inte varför man ska sträva efter att ha en häst som flyger i luften för minsta lilla och är rädd och nervös så fort något ovant händer? Hur gagnar det hästen?
Kan inte påstå att jag målar upp skräckscenarier eller förväntar mig att han ska fastna, men om det händer så är det ju bra om han inte sliter sönder senorna. Och händer det inte så skadar det honom inte att ha vant sig heller.
Jag vill inte alls kuva honom, han har mycket vilja kvar. Jag vill ha honom lydig, det vill väl alla? Jag vill ha en häst som kommer fram till mig i hagen istället för att springa sin väg, en häst som är lugn och harmonisk utan att för den sakens skull tappa gnistan och livslusten.
Förstår alvarligt talat inte varför jag plötsligt anklagas för att sakna empati. Och jag tror inte att min häst håller med dig heller.. han verkar iaf bli glad när han ser mig, kommer fram och ibland gnäggar han välkomnande. Trots att jag aldrig ger honom godis.