''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Och dessutom, om hästen redan har trasslat in sig i tråden, spelar det ingen roll om den går av hästen är ju fortfarande intrasslad.
ska det vara så svårt att förstå.
Hästen ska inte kunna trassla in sig- om man byggt staketet rätt!
Det ska gå av- förstår du? Spännd tråd går av!!!! slack tråd ger bara med sig.

eller har folk nystan med elrep o tråd som ligger o skräpar:confused:

... när hästen kan få stå hobblad och beta bredvid!
Att ni försvarar ngt lagstridigt- urbota korkat.

Man undrar ju om ni oxå utsätter era barn för övergrepp för att de ska klara av en olycka bättre- om det inträffar:eek:

Ja, för alla lagar är ju väldigt genomtänkta och bra.. som lagen att homosexuella inte får gifta sig i kyrkan, eller kalla det äktenskap t.ex.
Dessutom är jag fortfarande inte säker på att det är olagligt. *suck* varför säger jag det när du ändå ignorerar det?

Det är snarare urbota korkat att vägra att ens fundera på saken. Varför är det egentligen olagligt; på vilket sätt plågas hästen av det?

Man undrar ju om ni oxå utsätter era barn för övergrepp för att de ska klara av en olycka bättre- om det inträffar
Ja självklart gör vi det. Jag brukar alltid binda ihop benen på mina kusiner och hänga dom upp och ner i träd, så att de vänjer sig om de skulle fastna och trilla nerför ett stup och fastnas i en utstickande klippa. För barn kan man ju inte heller resonera med och förbereda på saker utan att göra så. Gör inte du sånt? :O

Senast ändrad av en moderator:

Att jämföra hobbles med övergrepp, DET är urbota korkat ;)
En häst som är van vid att stå hobblad tycker att det är helt okej. Hittar man en häst som får panik av det så GIVETVIS hobblar man dem inte. Och att kalla det "binda ihop frambenen" låter så mycket värre än vad det är. Hästarna kan gå med hobbles, till och med galoppera, men med kortare steg!

Om vi är ute på långtur, och din häst är bunden i en grimma vid ett träd och min häst är hobblad och får beta, så tror jag nog att min häst mår bäst.

Att hobbles är förbjudet i sverige anser jag grundar sig i okunskap hos dem som skrev regeln (om det nu ÄR förbjudet) Det finns en anledning till varför hästmänniskor har använt detta hjälpmedel i tusentals år; för det fungerar.

Att hindra hästen från att kunna gå normalt- vad är det?

Vad händer innan den har vant sig:eek: Shit happens:mad: Den råkade bryta nacken eller benet.
Ren idioti bara.

Att cowboysarna gör så är för att de annars inte kan ta sig hem. Deras enda transportmedel. Har svårt att se att folk på picnick skulle råka ut för det- nöjestripp.
Det finns transportabla hagar som vettigt folk använder sig av. Vi behöver inga medeltida hjälpmedel.

Jag surrar inte mina hästar i träd! De får gå helt lösa i hage- som sig bör.

Så bra att du alltid tar med dig hagar ifall du skulle pausa på en ridtur.. de flesta jag känner har med sig grimmor. Brukar vara lättare att ta med, tycker det känns lite önödigt att släpa med en hel hage på en 4 timmars tur med picnick.
Antar att du har en hage att sadla hästen i också eftersom du inte kan inda den.. och den står väl lös i transporten.

Det finns metoder för att vänja hästen lugnt och säkert, man sätter inte bara på hobbles och låter hästen få panik och trilla omkull första gångerna tills den lär sig. Alla gör inte det åtminstånde.

Att hindra hästen från att kunna gå normalt- vad är det?
Dressyr :rofl:

Jag tycker inte att det är försvarbart! Varför inte kalla det för att binda ihop benen? det är ju precis det man gör!
Jag fattar inte hur endel tänker :confused: Jag skulle ju hellre rida en kortare sväng än att rida längre, behöva pausa och binda ihop benen på hästen, men det är ju jag det :grin:

Att hobbles är förbjudet i sverige anser jag grundar sig i okunskap hos dem som skrev regeln .

Eller också var dom smarta nog för att inse vad som faktiskt KAN hända när man binder ihop benen på hästen.

Ja det märks vilken skillnad på umgänge vi har:bow:

Vi som har empati för hästen.:cool:
Det var väl du som inte kunde rida in din egen häst- var rädd för den.

Då måste man vänja den vid allt tänkbart, även abstrakta saker. Målar upp skräckscenarier. Gör allt för att få bort hästens naturliga flyktinstinkt- kuvar den.

Planera en picknick där ni kan hålla till i en befintlig hage eller får ni inte tag på hästarna sen.:confused:

Jag var rädd för att rida honom efter en olycka, ja. Det är väl inte så konstigt? Jag är inte rädd längre och hjälpen att rida in min häst är inte för att jag inte vågar utan för att jag inser att min skicklighet som ryttare inte räcker till, och då betalar jag hellre för att han ska få en bra utbildning från start. Men det är säkert också fel, mycket bättre att kämpa med/mot honom och rida in honom dåligt istället för att låta någon som vet vad de gör leda honom rätt. Jag har aldrig varit rädd för att hantera honom, tvärtom. Arbete från marken tycker jag är roligt och givande - för båda parter.

Så jag har inte empati för min häst eftersom jag 1. gärna ser att han betar om jag är ute och ger oss båda en paus, än binder fast honom i huvudet och 2. inte vill att han ska få panik om det händer en olycka? O_o Konstigt resonemang du har. Men det är klart, tycker man inte som du utan tänker annorlunda så har man ingen empati.. jaaa, nu förstår jag. Låter logiskt.

Att dessutom vara så fräck att jag startar en diskussion och ser vad folk har för erfarenheter och tycken är också empatilöst, är jag säker på. Det enda som talar mot hobbles hitintills verkar vara att hästen kan skada sig vid invänjningen (och det argumentet kommer från folk som verkar tro att enda sättet är att slänga på remmarna och släppa lös hästen), att man inte gör det längre och att det är grymt att hästen inte har full rörelsefrihet. De två senare argumenten lyssnar jag inte på eftersom det inte betyder att det är fel för att ingen gör det, och för att det inte kommit något belägg för att det skulle vara värre att minska rörelsefriheten på detta sätt än på något av alla de andra sätt vi använder oss av dagligen och som ingen har något emot. Det första argumentet är värt att tänka på, men jag tror att man kan kringå den risken om man gör på rätt sätt. Däremot har fördelarna lagts fram, framför allt säkerheten om ifall att hästen nån gång skulle fastna av en olyckshändelse, något som ändå händer relativt ofta, m.m.

Dessutom är den här tråden fortfarande helt hypotetisk sålänge jag inte vet om det är lagligt eller ej, och har tid/anledning/kunskap nog att använda dem. Vilket jag kanske aldrig får.

Hästens naturliga flyktinstinkt är inte särskilt nyttig för den i den miljö den lever i idag. Jag förstår inte varför man ska sträva efter att ha en häst som flyger i luften för minsta lilla och är rädd och nervös så fort något ovant händer? Hur gagnar det hästen?
Kan inte påstå att jag målar upp skräckscenarier eller förväntar mig att han ska fastna, men om det händer så är det ju bra om han inte sliter sönder senorna. Och händer det inte så skadar det honom inte att ha vant sig heller.
Jag vill inte alls kuva honom, han har mycket vilja kvar. Jag vill ha honom lydig, det vill väl alla? Jag vill ha en häst som kommer fram till mig i hagen istället för att springa sin väg, en häst som är lugn och harmonisk utan att för den sakens skull tappa gnistan och livslusten.

Förstår alvarligt talat inte varför jag plötsligt anklagas för att sakna empati. Och jag tror inte att min häst håller med dig heller.. han verkar iaf bli glad när han ser mig, kommer fram och ibland gnäggar han välkomnande. Trots att jag aldrig ger honom godis.

Senast ändrad av en moderator:

Du missförstår mig...

Man utvecklar sin relation o därmed förtjänar förtroendet- hästen förlitar sig på dig. Den har då inte samma behov av att fly.

Var när o hur skulle den slita av sig senorna:confused::confused:

Om det finns sådan risk i hästens närmiljö eliminerar man bort den-innan det händer!

Förstår alvarligt talat inte varför jag plötsligt anklagas för att sakna empati.
Därför att du tycker att det är helt OK att använda Hobbles- för att du ska kunna slappna av själv.

Senast ändrad:

Så jag har inte empati för min häst eftersom jag 1. gärna ser att han betar om jag är ute och ger oss båda en paus, än binder fast honom i huvudet.
Beta kan ju hästen göra i hagen, utan ihopbundna ben!

2. inte vill att han ska få panik om det händer en olycka?
Så, man binder ihop benen på hästen för att "träna" inför att en eventuell olycka kommer hända :confused: också ett märkligt sätt att resonera, det håller inte helt enkelt..

Hästar är djur, man vet aldrig hur dom kommer reagera från ena gången till den andra..

Jaså?

När jag är med så visst. Men har den aldrig känt något i benen så kan vilken häst som helst bli rädd och försöka ta sig loss. Och markarbete är också ett sätt att utveckla relationen på, allt måste inte vara vid ridning.

Om den fastnar. Ja, vi har gått igenom hagarna och tagit bort all taggtråd vi kan hitta, flera gånger, även den som är nergrävd i marken. Mwen jag kan inte garantera att min häst aldrig kommer lös, aldrig hoppar till om vi rider på en kanske okänd stig och hamnar i ett dike där det kan ligga något dolt etc etc. Jag kan heller inte garantera att det inte springer en älg genom tråden på natten och att hästarna då ine tar sig ut eller rent av lyckas trassla in sig i den avslitna tråden..

Det finns fortfarande en hel del taggtråd i markerna rynt vår gård; inte i våra hagar, men i grannens, rullar som legat i flera år innan vi kommit dit som vi inte lyckats hitta etc. Det enda helt säkra stället är i hagarna och en bit runt om.

Ja, skulle aldrig binda ihop benen i hagen i vilket fall. Och visst, kan lika gärna binda honom i grimma, men ser inte felet med att använda hobbles där hästen också kan beta. Inte så att jag skulle vänja hästen vid det enbart av den anledningen (vi har ju många träd här att binda i, eller i värsta fall går det att hålla i tygeln) men om hästen nu var vand.

Jo det håller. Hästar som är vana vid hobbles är mindre benägna att få panik om de fastnar, även om det självklart inte är 100% säkert ändå. Vi har brandövningar i skolan för att träna inför brand - skillnaden är inte så stor som det kan tyckas; man tränar under säkra omständigheter för att inte få panik eller göra fel om det händer på riktigt - när det är livsfarligt att göra fel.

Älgar springer inte genom tråden- om den syns o är spänd. Även om de skulle klara av det så sitter tråden kvar i andra isolatorer o har då gått av.
Folk är bedrövligt slarviga med sina staket. Sommarhagar där tråden har släppt. Det får inte vara så iom att vilda djur kan fastna o få en plågsam död.
Se över era staket!

Har man taggtråd så går man man ur huse o letar- med grannarna- eller utan. INNAN det släpps hästar o sedan kontinuerligt.

Jag arbetar mycket med tryck och eftergift för att lära hästar omvänt att släppa på trycket.
Eftersom de är motrycksdjur som inte alltid är så bra i våra sätt att hålla, häst idag.
Ex..
Jag lär in att de ska sänka huvudet på kommando, alltså vi tryck sänka huvudet, vid tryck då den får en eftergift..

Vi har ett fullblodssto som var enorm klaustrofobisk, det gick inte att ha henne uppbunden och drog och slet till hon kom loss, jättefarligt för henne.

Men efter ett års arbete men huvudet, så kunde hon stå uppbunden..
Stod verkligen och tittade på henne, och man såg när hon höjde huvudet och linan blev spänd, så kom paniken i ögonen, men efter bara någon sekunder så var det som det blixtra till i hjärnan och hon mindes, sänker jag huvudet så blir jag inte så fastspänd, och så sänker hon huvudet och står och halvsover..

Helt fantastisk och se hur lugnet infinner sig, så visst är det bra att jobba och "utsätta" hästarna så de mår bra, i våran hantering..

Vi har brandövningar i skolan för att träna inför brand - skillnaden är inte så stor som det kan tyckas;.
JO, det är en jäkla skillnad! Vi är människor, dom är djur, vi förstår på ett annat sätt vad som händer. Och dessutom är ju brandövingar för människor "ett nödvändigt ont" eller vad man ska säga, medan man kan undvika i möjligaste mån att inte binda ihop benen på hästen bara för att man ska fika när man rider ut och förbereda den för en framtida katastrof. Jag har haft häst i storsett hela mitt liv, inte en enda häst har fastnat någonstans i tråd eller liknande. Varför? jo vi har eliminerat riskerna på annat sätt än att binda ihop benen på hästen. Så då kan det ju inte vara så stor prioritet på att träna deras "jag sitter fast utan panik" förmåga :grin::confused:

Här gäller det avbrott under ridturen, i vilket fall det sällan står en hage redo för användande.

2 Nej, man lär hästen att ha grejer runt benen, bl a att ha dom hobblade (dvs med en repstum mellan benen), sitta fast osv, inte betyder att den behöver reagera genom att försöka rycka sig loss. Förutom den händelse jag skrev om, så har en häst trampat fast i gammal taggtrådsrulle, en annan fått ett täcke runt benen mm. Man kan aldrig gardera sig mot sådana händelser, fr a inte på nya och okända platser.
Vad är det för märkligt i att man visar hästarna detta?

LIA

Därför att du tycker att det är helt OK att använda Hobbles- för att du ska kunna slappna av själv.

För att jag anser att även hästen kan slappna av med dem. Och som jag sagt är inte huvudargumentet att binda upp hästen vid fika paus, utan att göra hästen mindre benägen att få panik vid tillfälle av olycka.

Dessutom tror jag att all ''miljöträning'' och invänjning av nya saker är nyttigt för hästen och roligt för oss båda - om den görs rätt. Crow ser så himla stolt och glad ut när han lärt sig något nytt och vågat komma nära den eller den läskiga saken och får beröm. Han var skeptisk till att sätta ner fötterna i vattenhinkar först, men samtidigt intresserad. Han blev inte rädd och jag ser inte hur det kan skada att han nu kan stå med en hov i en hink. Kanske inte gör så väldigt mycket nytta heller men han verkade tycka om att göra det i alla fall.

Om jag nu hade tränat för att använda hobbles hade jag troligtvis börjat med att bara låta ett rep röra benet, sen lägga repet runt benet (som en gunga) och be honom lyfta till exempel osv tills han kunde stå stilla även om han hade repet runt fötterna och jag höll emot så att han ''satt fast'' (men var beredd på att släppa om han blev nervös). Han skulle inte behöva bli rädd under träningen. Det är nämligen det jag tycker är så kul - att vänja hästen vid läskiga saker utan att gå över gränsen för vad han går med på utan att vilja gå iväg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama