''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

kl

Nu när alla ändå bråkar om hobbles är olagligt eller ej kan jag dra fram allt jag kunde hitta från Jordbruksverket.

"12 § När hästar hålls på bete får deras rörelsefrihet inte begränsas genom att
en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid hästen. Rörelsefriheten får
inte
heller begränsas genom att hästen binds upp, genom att olika delar av hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med en
annan häst."

Hittar faktiskt ingenting mer och enligt detta får man hobbla hästen, så länge man håller den under uppsikt och den inte går ute i hagen.

Edit: Ah, såg nu att ni också citerat det, men ja ja. Det tolkas hursomhelst defintivt INTE som att det är förbjudet kortare stunder under uppsikt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 372
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?