Jag har läst en del av tråden nu. Inte riktigt allt, då det känns som att det bara är samma saker som upprepas hela tiden.
Jag ska försöka delge av mina tankar kring hobbles. Jag har jobba i Kanada och sett dom användas när hästarna är släppta. Inte konstant hela dygnet, men en stor del av dygnet. Dom kan röra sig ganska fort och ganska långt med dom, men det är ju absolut inte så lätt och snabbt som i vanliga fall. Men i sån mån att de kan ta sig omkring och söka föda på egen hand.
Jag tycker inte det är kul o se en häst som försöker ta sig fram med hobbles - det är ett väldigt ynkligt syn. Och jag vill inte tänka på vad som händer om de träffar på varg eller björn i Kanada vildmark när de har hobbles på sig.
Men när det är sagt ska jag säga att jag har svårt att se något annat sätt att hantera hästarna i den miljön. Det går ju bara inte att ha hagar överallt när de använder hästen på det viset som de gör där och att binda upp dom vore förskräckligt!
Hästarna verkar acceptera det och verkar ganske harmoniska ändå. Jag har aldrig sett en som hade skador från hobbles. Dessa var gjorda av en sorts gummiring som satt runt karleden och jag har inte sett några skavsår efter dom.
Jag vet tyvärr inte hur det gick till att vänja dom vid hobbles, men jag fick i alla fall höra från många att man sällan såg skador som var orsakade av hobbles.
Jag har alltså lite svårt för hobbles, men kan ändå se nödvändigheten och det praktiska i dom och som situationen ser ut, där jag jobbade, tror jag att det var bästa alternativet för hästarna.
Jag förstår dock inte riktigt varför man skulle använda dom här i Sverige.
Jag kan se meningen med att man vill lära sin häst att inte få panik om den traslar in sina ben i någonting, men jag tror inte att man behöver hobbles för att lära hästen sånt. Det finns vanligt rep för sånt.
Jag har inte något speciellt emot användningen av hobbles om det sker på ett smart och smärtfritt sätt, men jag har lite svårt att förstå anledningen till att man vill i vanlig svensk hästhållning.
Om dom är olagliga har jag ingen aning om.