''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Snart tror jag inte på sådana inlägg längre..
Så fort man läser inlägg om nån ridtjej som tagit hand om travare så visar det sig att hästen i fråga är et nerv-vrak, livrädd och misshandlad....

Urselt fegt av ridflickorna att inte anmäla före detta ägarna för djurplågeri. :mad:

Om man sedan läser lite på just din historik så måste jag tyvärr säga att man behöver mycket större kunskap om hästar INNAN man skriver vitt och brett om hobbling.

AM

Varför ska man binda ihop häststackarna hur som helst??? Nu är det ju på "tapeten" om travet är plågsamt,kolla ridsporten säger jag.Knäppa ideer.....

Alltså jag säger så här:

Har man en vältränad häst, med 100 procent samspel ihop med ägaren.

Och man har otroligt stor och långvarig erfarenhet om hur hästar fungerar i olika situationer..
Så varsågod. Bind ihop frambenen om man tycker det är nödvändigt..

Själv har jag hållit på i väldigt många år med väldigt många olika typer av hästar men skulle inte våga.
Detta därför att jag inte är 100 procent säker på att jag skulle kunna lösa problemet om hästen inte är med på noterna.

Skulle det hända något så skulle jag aldrig någonsin förlåta mig själv.

Och jag blir lite nojjig på att det kanske finns flickor som tror sig veta mycket och då testar hobbling..
Ett mycket farlig test..

AM

Snart tror jag inte på sådana inlägg längre..
Så fort man läser inlägg om nån ridtjej som tagit hand om travare så visar det sig att hästen i fråga är et nerv-vrak, livrädd och misshandlad....

Urselt fegt av ridflickorna att inte anmäla före detta ägarna för djurplågeri. :mad:

Om man sedan läser lite på just din historik så måste jag tyvärr säga att man behöver mycket större kunskap om hästar INNAN man skriver vitt och brett om hobbling.

AM

Normalt sett tror jag att travare har det bra, men han hade märkliga nästan läkta sår på bakdelen (vilket iofs kan ha kommit av ett han råkat fastna i ett staket eller vad som helst så jag säger inte att det är ägarnas fel eller misshandel), en sko och en hov som var på tok för lång på den hoven. Det har jag bild på. Sen stod han och darrade när han skulle in i transporten och trampade runt väldigt stressat när vi tittade på honom. Han var sjöblöt efter de 20min det tog att köra hem, han har aldrig blivit det någon annan gång senare, inte ens efter två timmars transport åkande. Men du behöver inte tro mig.
Jag tror inte att hans fd ägare var sadister, men de gav inget seriöst intryck.

Jag skapade tråden för att ställa eb fråga, och skriver sen hur jag ser på det efter att ha läst en hel del i ämnet, och efteratt ha dragit paraleller med sådant jag har erfarenhet av. Vitt och brett.. tja, vill du kalla det det så.
Min historik? Vad är det förfel på den?

Varför tror du att den hade EN sko o att just den var så lång?

Man brukar Vet. besikta o fråga om hästens historik eller höra med tidigare ägare- för att få förståelse om hur hästen har haft det o hanterats. Inte bara gissa hur den har haft det.:confused:

Alltså jag säger så här:

Har man en vältränad häst, med 100 procent samspel ihop med ägaren.

Och man har otroligt stor och långvarig erfarenhet om hur hästar fungerar i olika situationer..
Så varsågod. Bind ihop frambenen om man tycker det är nödvändigt..

Själv har jag hållit på i väldigt många år med väldigt många olika typer av hästar men skulle inte våga.
Detta därför att jag inte är 100 procent säker på att jag skulle kunna lösa problemet om hästen inte är med på noterna.

Skulle det hända något så skulle jag aldrig någonsin förlåta mig själv.

Och jag blir lite nojjig på att det kanske finns flickor som tror sig veta mycket och då testar hobbling..
Ett mycket farlig test..

AM

Jag har aldrig testat hobbling. Jag har haft tankarna på det, men om du läst igenom tråden ser du att jag övergett iden eftersom den enda nytta jag egentligen skulle haft av det kommer lika bra/bättre med förberedelserna man gör för att vänja hästen innan man hobblar (enligt det sätt jag ''fastnat'' för när jag läst om olika metoder, och den metod som jag redan ''kan'' om jag tänker efter) nämligen att vänja hästen vid att det finns rep runt fötterna och till slut strama åt så att hästen känner att den sitter fast. Med ett långt rep istället för hobbles kan man lägga det så att om hästen blir orolig är det bara att släppa efter och den är lös = ingen risk (eller i varje fall inte större än med all vanlig träning) och hästen lär sig ändå att det inte är farligt att sitta fast. Påminner om att lära föl sitta fast i grimman genom att ha ett långt grimskaft genom en ring och hålla emot tills fölet är lugnt, men kunna släppa efter så att det inte får panik om det behövs.

Jag är fortfarande lite nyfiken på vad som är fel med min historik? jag vet att jag inte är en duktig ryttare än, men när det kommer till att hantera hästar från marken är jag ändå rätt hyfsad eftersom jag intresserat mig mer för det samspelet än för att rida bra.
Flicka.. tack ska du ha. Alltid kul att känna sig ung.

Det jag stör mig på är att väldigt många människor fullt och omedelbart accepterar allt som är ''tabu'' utan att tänka efter och veta anledningen till det. Som med hobbling; det är ett tabu att binda hästar annat än med grimma, men jag blev intresserad, sökte fakta och åsikter och fann ut att det fanns en fördel med det. Jag funderade på om risken (som är liten när träningen/förberedelsen är noggrann och en viss risk finns med allt) var värd fördelen (en häst som har större chans att klara ett snedsteg ner i taggtråd/rep utan att skada sig) eller ej. Då skapade jag bl.a. denna tråden.
Och efter ett antal svar hit och dit tog det inte jättelång tid att inse att det finns bättre sätt att uppnå den fördelen, utan samma risk som det medfört att använda hobbles. Fine! Hobbles är onödigt och ganska dumt i vårt land och vårt sätt att hantera hästar = tabu är ok. Men nu vet jag varför och kan stå upp för den åsikten, jag har helt enkelt blivit lite klokare.

Sen spårade tråden ut och handlade om allmän miljöträning istället, och det kan jag inte hitta någon anledning att sluta med, tvärtom.

Men det är väl mitt stora fel att jag är så förbaskat nyfiken och vill resonera och diskutera saker, vända dem hit och dit och inte kan acceptera ett tabu, eller något som ska vara ''bra'' för den delen, utan att ha tänkt igenom det och sett om det verkligen håller och är rätt och riktigt. Det hade varit mycket lättare att leva i en svartvit värld där man blint accepterar allt som är tabu eller bra och norm utan att fundera så mycket på det.. jag har försökt och jag driver mig själv till vansinne med mina funderingar och tankar, och oförmåga att bara acceptera något som inte är ordentligt utrett i mitt huvud, men jag kan inte sluta vända och vrida på allt.

Varför tror du att den hade EN sko o att just den var så lång?

Man brukar Vet. besikta o fråga om hästens historik eller höra med tidigare ägare- för att få förståelse om hur hästen har haft det o hanterats. Inte bara gissa hur den har haft det.:confused:

För att ägarna inte brytt sig om att antingen ta av den skon eller sko om de andra fötterna, utan låtit honom springa av sig skorna när de inte tänkt använda honom mer.

Ja, köpet var inte helt genomtänkt, och det var inte heller tänkt att han skulle bli annat än sällskapshäst. Väl omhändertagen sällskapshäst, men det var inte viktigt om han höll som ridhäst eller inte (för vi behövde inte rida honom om det skulle vara så att han hade något fel) och tja, vi hade bråttom. Fick reda på att han inte var startad eller snabbjobbad, och oinriden.Till skillnad från dig som aldrig gjort något fel på 30 år är inte jag perfekt. Men det slutade väl.

Bäst jag tillägger att han blev vet. besiktigad innan vi började rida honom.

Senast ändrad av en moderator:

Din häst är förmodligen en fd travare- som redan har en god grund av normalt förekommande miljöträning. Behövs det mer?

Alltså wtf?

Vad har hästens ras att göra med miljöträning?
Låter mest som ett patetiskt försök att komma in på ett annat ämne när man inte har något kvar att komma med.

Men visst, för att diskutera ras..

Min häst var 5 år, hingst, och knappt hanterad när jag köpte honom.
Milt uttryckt kan man säga att han var smått ouppfostrad och rätt lynnig. Reagerade starkt på det mesta i början, alltifrån postlådor till stenar.
Idag kan han stå inlindad i en pressening, rids längs hårt trafikerad väg, tävlas framgångsrikt i western och används också till tornerspel, utan några som helst problem.

Iofs så är han en av de allmänt känt lugnaste raserna bland hästar.
Arabiskt fullblod...

Har faktiskt hänt med mig två olika ponnyer där jag slarvat och glömt bensnörena, båda två vände sig om och tittade föfrvånat på mig och undrade vad sjutton jag höll på med. Släppte då täcken på golvet och båda två så lite fundersam ut sedan lyfte dom bakbene lite högre så dom kom ur täckena och gick in i sin box.
Tränat dom för det? nej och det gick väldigt bra ändå.

och varför var dom så lugna då?
dom var antagligen tränade på att ha täcke på sig. :grin:

återigen, tränad för att klara en situation som för hästen inte är normal?
varför tror du vi kan rida hästen? köra hästen? ha en grimma på hästen? en sadel? stuva in i en transport? hoppa fram på bakbenen, som en pippi?

allt har med träning att göra och för mig är det viktigt att miljöträna. det bygger ett bra förtroende mellan mig och hästen.

Så det är alltså bara så att alla andra är klantiga och gör fel, men du är perfekt, gör aldrig fel och vägrar acceptera att andra är annorlunda?

Suck.

Jag är inte perfekt, men jag tänker alltid- på HÄSTENS säkerhet o skyller aldrig på den- som många andra i tråden gör- om man läser deras historik.

Jag har läst en del av tråden nu. Inte riktigt allt, då det känns som att det bara är samma saker som upprepas hela tiden.

Jag ska försöka delge av mina tankar kring hobbles. Jag har jobba i Kanada och sett dom användas när hästarna är släppta. Inte konstant hela dygnet, men en stor del av dygnet. Dom kan röra sig ganska fort och ganska långt med dom, men det är ju absolut inte så lätt och snabbt som i vanliga fall. Men i sån mån att de kan ta sig omkring och söka föda på egen hand.
Jag tycker inte det är kul o se en häst som försöker ta sig fram med hobbles - det är ett väldigt ynkligt syn. Och jag vill inte tänka på vad som händer om de träffar på varg eller björn i Kanada vildmark när de har hobbles på sig.

Men när det är sagt ska jag säga att jag har svårt att se något annat sätt att hantera hästarna i den miljön. Det går ju bara inte att ha hagar överallt när de använder hästen på det viset som de gör där och att binda upp dom vore förskräckligt!:eek: Hästarna verkar acceptera det och verkar ganske harmoniska ändå. Jag har aldrig sett en som hade skador från hobbles. Dessa var gjorda av en sorts gummiring som satt runt karleden och jag har inte sett några skavsår efter dom.

Jag vet tyvärr inte hur det gick till att vänja dom vid hobbles, men jag fick i alla fall höra från många att man sällan såg skador som var orsakade av hobbles.

Jag har alltså lite svårt för hobbles, men kan ändå se nödvändigheten och det praktiska i dom och som situationen ser ut, där jag jobbade, tror jag att det var bästa alternativet för hästarna.

Jag förstår dock inte riktigt varför man skulle använda dom här i Sverige.
Jag kan se meningen med att man vill lära sin häst att inte få panik om den traslar in sina ben i någonting, men jag tror inte att man behöver hobbles för att lära hästen sånt. Det finns vanligt rep för sånt.

Jag har inte något speciellt emot användningen av hobbles om det sker på ett smart och smärtfritt sätt, men jag har lite svårt att förstå anledningen till att man vill i vanlig svensk hästhållning.

Om dom är olagliga har jag ingen aning om.

Kapitel 2, § 11 och 12.

Det står inte uttryckligen om hobbling där, utan det går att använda sig av rörelsebegränsningar om hästen inte "hålls på bete", vilket jag tyder till att det inte inkluderar tillfälliga och kortare tider.

Vidare får hästen endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än i spilta och då vara under uppsikt. Frågan är hur man drar gränser för "hållas bunden".

LIA

Vad betyder då olika delar av hästens kropp inte får bindas samman ? Sista meningen i §12.

Så om man ska fika en timme och inte har nåt träd att sätta fast hästen i och man inte vill hålla den själv, då kan man hobbla den en stund alltså? För då går den inte på bete.

Jag har läst en del av tråden nu. Inte riktigt allt, då det känns som att det bara är samma saker som upprepas hela tiden.

Jag ska försöka delge av mina tankar kring hobbles. Jag har jobba i Kanada och sett dom användas när hästarna är släppta. Inte konstant hela dygnet, men en stor del av dygnet. Dom kan röra sig ganska fort och ganska långt med dom, men det är ju absolut inte så lätt och snabbt som i vanliga fall. Men i sån mån att de kan ta sig omkring och söka föda på egen hand.
Jag tycker inte det är kul o se en häst som försöker ta sig fram med hobbles - det är ett väldigt ynkligt syn. Och jag vill inte tänka på vad som händer om de träffar på varg eller björn i Kanada vildmark när de har hobbles på sig.

Men när det är sagt ska jag säga att jag har svårt att se något annat sätt att hantera hästarna i den miljön. Det går ju bara inte att ha hagar överallt när de använder hästen på det viset som de gör där och att binda upp dom vore förskräckligt!:eek: Hästarna verkar acceptera det och verkar ganske harmoniska ändå. Jag har aldrig sett en som hade skador från hobbles. Dessa var gjorda av en sorts gummiring som satt runt karleden och jag har inte sett några skavsår efter dom.

Jag vet tyvärr inte hur det gick till att vänja dom vid hobbles, men jag fick i alla fall höra från många att man sällan såg skador som var orsakade av hobbles.

Jag har alltså lite svårt för hobbles, men kan ändå se nödvändigheten och det praktiska i dom och som situationen ser ut, där jag jobbade, tror jag att det var bästa alternativet för hästarna.

Jag förstår dock inte riktigt varför man skulle använda dom här i Sverige.
Jag kan se meningen med att man vill lära sin häst att inte få panik om den traslar in sina ben i någonting, men jag tror inte att man behöver hobbles för att lära hästen sånt. Det finns vanligt rep för sånt.

Jag har inte något speciellt emot användningen av hobbles om det sker på ett smart och smärtfritt sätt, men jag har lite svårt att förstå anledningen till att man vill i vanlig svensk hästhållning.

Om dom är olagliga har jag ingen aning om.

Fetade en bit; det var väl den nyttan jag såg av det också, men ganska tidigt i tråden drog jag samma slutsats som du; det finns bättre sätt. Sen halkade hela tråden in på miljötränings vara och icke vara.

Jag är inte perfekt, men jag tänker alltid- på HÄSTENS säkerhet o skyller aldrig på den- som många andra i tråden gör- om man läser deras historik.

Eftersom min historik dragits upp innan - när harjag skyllt på hästen?:grin:

Tycker faktiskt det var en konstig kommentar, du ska inte ta av dig av den..:)
Det är väl ingen här som skyllt på sin häst..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?