''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Delvis KL
Blir trött på folk som hela tiden ska vänja hästarna vid allt möjligt elände- bara för sin egen bekvämlighet:mad: Arbetande hästar på Prärien är en annan femma.

Att jämföra med språnglinor är barockt. De gör bara att hingsten skyddas- om stoet har spelat högbrunstig. De kan gå obehindrat! Idag semineras dock de flesta.
JA ja vet inte allas vad du har erfareheter men vi hobblar våra hästar vid behov och det funkar väldigt bra t ex om vi jobbar med kor i många timmar och vi behöver ta matrast mitt ute utan träd att binda i då kan de få gå och beta istället medans vi äter lite Och sen undrar jag vad du har för erfarenhet av fribetäckning....????

Jag tror nog de faller under "kan skada". Vet inte riktigt vad jag tycker om dem egentligen.

När jag red islandshäst på tur i Norge en gång så användes dessa. En tjock läderremm runt varje framfot och så en läderrem, eller kedja, minns inte, 15-20 cm lång däremellan. De användes eftersom turen var en vecka lång och gick genom fjällmark utan hagar, varje lunch och kväll släpptes hästarna med "hobbles" eller vad de nu kallade dem. Hästarna kunde galoppera med dem på men hade problem med skritt och trav. De togs in med vallhund och grimskaftsring (vi höll i grimskaften till en "ring" och hästarna drevs in i den), det gick absolut inte att springa ifatt dem (om man inte var border collie). Säkert helt underbart att få gå helt fritt ute i fjällen en natt, mycket bättre än en liten sandpaddok eller en box, men samtidigt såg de för ynkliga ut när de försökte hoppa långsamt. Nog fullkomligt omöjligt att använda om det finns en motorväg på mils avstånd och om man inte har vallhund, de kommer väldigt långt på en natt.

Skada gör de definitivt, skavsår runt karlederna. Antar att man får väga frihetskänsla mot öppna sår på vissa hästar (de fick bandage såklart men ändå). Har svårt att föreställa mig hur man skulle kunna använda dem alls i syd och mellansverige.
Finns ju olika hobbles de som gör minst skada är ju ej de av läder...

Nej jag har på mina 30 år med hästar inte varit så oaktsam att hästen kunnat kliva på tygeln.
Behöver du hålla i tygeln så knogarna vitnar får du nog gå på kurs:grin:

Tycker hela resonemanget faller på att man vill vänja hästarna vid en massa som inte är relevant för DEN individen, bara för att människan vill kunna vara mindre uppmärksam o aktsam.

:rofl: det där var ganska patetiskt. Man vill inte vänja hästen vid något som inte är relevant. Man vill vänja hästen vid olika saker så det blir en tryggare och säkrare individ som inte får panik lika lätt som andra hästar.
Man gör inte det för att kunna vara mindre uppmärksam och oaktsam, man gör det för att hästen inte ska bryta nacken OM det skulle hända något.

Tycker hela ditt resonemang faller på att du är så otroligt konservativ och vägrar acceptera att alla inte är perfekta. Imorgon kanske du råkar tappa tygeln och din häst går omkull och bryter benet. Då kanske du också önskar att du hade slutat vara så trångsynt.

Det finns inget facit på hur hästar ska reagera in en faktisk situation.

Har sett alldeles för mkt hända hästar tack vare klantiga människor.

Föl som släpps ut första gången via en ej städad stallgång som har gjort illa sig o fått stå på box i flera månader- tack vare det:mad:

Föl som fastnat i sin egen eller mammas grimma o sen inte varit brukbara för resten av livet. Fruktansvärt. Eller ska man träna på nyfödda föl?

Tycker att det oftast skylls på att hästen är klantig- ingen självkritik överhuvudtaget:mad:

Den enda som sagt att man ska vara oaktsam för att man miljötränar är du.. föl som springer och skadar sig har öht inget med hobbling eller miljöträning att göra så jag fattar inte varför du drar upp det.
Smitande från ämnet igen.

Därför att ditt argument till anledningen till varför hobbling är att rekommendera var för att den skulle kunna fastna i allt skräp som man har i sin närmiljö eller att man skulle kunna klanta sig.

Vid vilken ålder bör den börjas att tränas- enligt dig? Mkt kan hända innan dess- uppenbarligen.

miljöträning är INTE till för att människan ska kunna beté sig hur som helst eller sen vara trygg i att den inte drar sig loss när den har fastnat i taggtråd.

Senast ändrad:

miljöträning är INTE till för att människan ska kunna beté sig hur som helst eller sen vara trygg i att den inte drar sig loss när den har fastnat i taggtråd.

Missuppfattar du med flit? Det är INGEN här som påstått det.

Ja, det HAR jag och ja det KAN jag.

Som ett skräckexempel ur verkligeheten, fast jag eg inte känner att jag behöver försvara mig.

Jag säger inte att allting är språnglinornas fel, men de hjälpte inte precis till.

Det var en VÄLDIGT otäck upplevelse.

Ljulius... (klippte av citatet då det blev så långt här)
Det du erfarit med språnglinorna är en fruktansvärd händelse.
Men frågan är..tycker du att hantering av sto och hingst var helt ok i detta sammanhang innan hon betäcktes?

Språnglinor, rätt använda av erfaret folk..
Hingstar, rätt hanterade av rätt folk..
Ston, brunstiga och rätt hanterade..
Skapar INTE en sådan situation.

I 5 generationer har det bedrivits avel här hemma och inte en gång har det uppstått en liknande situation.
Kan väl erkänna att sedan två år tillbaka har vi gått över helt till semin.
Men än, har vi den tjänsten att om någon ägare kommer med sto och hingst så handbetäcker vi under kontrollerade former..
Ok?

De kan ju fastna i taggtråd som är gömd i backen och inte hittats, eller strömlös elrep, taggtråd eller kanske fårstängsel om de hoppar till från vägkanten, eller kommer lösa, eller....
Det kanske tom kan rädda en häst från att få panik och dra omkull sig efter att ha fastnat med benet i grimskaftet när det jar en aning för långt vid uppbindning (har sett detta; hästen stressade upp sig mer och mer och lät ingen komma fram och lossa förräns den hade fällt sig själv med grimskaftet.. hade den varit van vid att benen sitter fast hade den troligtvis inte stressat upp sig på det viset..)

Jag kan väl säga så här..
Fastnar hästen med benen i taggtråd så skadar den sig ganska mycket.
Tror du att hästen är smart nog att tänka så här:
-Aj som f-n. Slet just av mig senor m.m men om mjag ligger still nu så kommer nog nån och klipper av tråden..

Nää.. Så här är det.
När hästen fastnar i taggtråd t.ex så är skadan redan skedd.
Vid smärta så stänger hästen av hjärnhalvorna och blir still.

Om man t.ex är med vid ett benbrott så syns detta tydligt hur dom "knäpper av skallen"
Dom kan stå på plats, naturligtvis, benet är tvärt av, men ändå äta ur havrehink eller tycka det är skönt att bli kliad..

Att fastna i grimskaft är också ett exempel.
Spilthästar kan ju av diverse anledningar trä in benen i repet. Oftast för att repet i sin tur sitter på fel sätt.
Hästen sliter inte som en galning utan blir stillastående med t.ex en fot i krubban.

När det gäller hästtransporter så blir jag bara fundersam på hur ni lastar, binder upp och kör.
Vi har sk säkerhetsknut som gör att den går upp ifall något händer.
Har en häst på något sätt ramlat omkull så är den hängandes i nacken..inget vidare..nä.
Har den fastnat med benen över bommen så har man satt bommen för lågt och/eller bundit hästen med för långt rep.

Vidare...
Om nu hästen är så skrämd att den måste braka ner och fastna i ett fårstängsel..
Tror ni att ni kan lämna hästen kvar i diket för att fixa fram en avbitartång?
Eller ni har kanske en sådan i fickan hela tiden?

En skrämd häst blir inte harmonisk och lugn bara för att den fastnar i ett staket.

På nåt vis blir allt bak och fram.

En timmerbil kommer-hästen brakar ner i ko-bondens taggtråd-får panik och sliter sönder sig.
Nu ska vi lära oss hobbling så att hästen inte får panik.
(enklare vore ju att lägga ner allt jobb på att få den trafiksäker)

Hästen fastnar i grimskaftet och slår runt.
Nu ska vi lära hästen hobbling.
(enklare vore det att lära ägaren hur grimskaftet skall vara eller lära hästen att stå/gå utan grimskaft)

När det gäller fastna i box så kan man ringa vilken klinik som helst.
En av dom största olyckorna i box är fläkning och att hästen fastnat med underkäken i täckeshängaren som sitter på boxdörren på utsidan.
Underkäken är då oftast av och i sämre fall kan även en bunt framtänder släppt.
(Ingen av dessa två fall kräver vana att sitta fast, utan mer strö och en skruvmejsel som tar bort hängaren)

Jag tycker att hela tråden har blivit lite märklig faktist..
Och att det är ytterst få, som här i denna tråd förespråkar hobblings fördelar, som verkligen har erfarenhet och kunskap om detta.

Det finns folk i denna tråd, som förespråkar hobbligs fördelar, utan att ens veta hur en unghäst fungerar....

Lia hobblar, det vet jag sedan tidigare, men h*n är en av dom få som kanske också vet vad h*n gör..har erfarenhet i ämnet och tränat hästöga sedan år tillbaka.
(Och detta skriver jag trots att våra åsikter oftast går i sär i det mesta)

Men hur är det med kunskapen hos dom övriga här?

Själv hobblar jag inte som ni säkert förstått...

AM

Vid vilken ålder bör den börjas att tränas- enligt dig? Mkt kan hända innan dess- uppenbarligen.

miljöträning är INTE till för att människan ska kunna beté sig hur som helst eller sen vara trygg i att den inte drar sig loss när den har fastnat i taggtråd.[/QUOTE]

Det går jättebra att börja smått jobba med föl, (imprint training) inför kommande uppgifter..

Man tränar inte pga av att människan skall kunna vara slarvig, sen och andra sidan är det mänskligt att göra fel..

Men att träna sina hästar att inte vara rädd för att sitta fast är mycket bra, speciellt för att slippa klaustrofobi..

Lia hobblar, det vet jag sedan tidigare, men h*n är en av dom få som kanske också vet vad h*n gör..har erfarenhet i ämnet och tränat hästöga sedan år tillbaka.
(Och detta skriver jag trots att våra åsikter oftast går i sär i det mesta)
Bäst att vara tydlig här, tänker jag. :) Jag har inte använt mig av hobbling i Sverige, dvs inte låtit hästar tillbringa timvis på det viset som det används enligt bokstav. Däremot ingår "hobbling" bland en massa annat tok för att bygga upp hästars självförtroende och acceptans för det oväntade. Nyttan av detta återkommer jag till nedan.
Tack för berömmet, det värmer.

Fastnar hästen med benen i taggtråd så skadar den sig ganska mycket.
Tror du att hästen är smart nog att tänka så här:
-Aj som f-n. Slet just av mig senor m.m men om mjag ligger still nu så kommer nog nån och klipper av tråden..

Nää.. Så här är det.
När hästen fastnar i taggtråd t.ex så är skadan redan skedd.
Vid smärta så stänger hästen av hjärnhalvorna och blir still.
Nu tar jag det bokstavligt och svarar därefter. Det scenario du skissar kan mycket väl stämma, men skillnaden blir i min syn på händelseförloppet är att hästen fastnar men inte blir skadad! Den sliter alltså inte sönder sig.
Jag har skrivit tidigare om min häst som fastnade i en taggtrådsrulle och lugnt och stilla tog sig ur densamma innan jag hann fram. F ö samma häst som klev igenom brunnslocket. Flera hästar har också hamnat i situationer, som inte utvecklats just för att dom antingen lugnt och behärskat tagit sig ur dom själva eller väntat på assistans. Som den som fastnade med svansen i fjädergrinden och knallade omkring på gården med en massa spiraltråd släpandes efter sig, eller den som klev fast i en hink och gick och busade med den i hagen osv.

Att fastna i grimskaft är också ett exempel.
Spilthästar kan ju av diverse anledningar trä in benen i repet. Oftast för att repet i sin tur sitter på fel sätt.
Hästen sliter inte som en galning utan blir stillastående med t.ex en fot i krubban.
En spiltvan häst lär sig att trä benet både ut ur såväl som in i repet. Jag har stått och studerat detta bl a på Strömsholm, där en av spilthästarna klättrade över repet först år ena sedan tillbaks och åt andra hållet för att försöka vända sig om. Lugnt och metodiskt.

Shit happends, vilket vi alla vet, och man kan inte gardera sig mot allt, ej heller räkna ut i detalj hur skeenden ska utveckla sig. Analogt med detta så immunicerar jag hästarna brett, hoppas meningen med det förstås.
En logisk fråga blir förstås om hästarna har dom lugna egenskaperna i sig själva, medfött, eller om/i vilken utsträckning vår hantering skapat dom. Det är svårt att veta, men ett jag vet är att hästarnas svar ändrats under resans gång.

När det gäller hästtransporter så blir jag bara fundersam på hur ni lastar, binder upp och kör.
...
Har den fastnat med benen över bommen så har man satt bommen för lågt och/eller bundit hästen med för långt rep.
Blir även jag ofta fundersam över i verkligheten. :) Ett tredje alternativ: man har inte lärt hästen hur det ska vara!

Om nu hästen är så skrämd att den måste braka ner och fastna i ett fårstängsel..
Tror ni att ni kan lämna hästen kvar i diket för att fixa fram en avbitartång?
Absolut. Efter att ha förklarat för hästen vad man förväntar sig av den.

Hästen fastnar i grimskaftet och slår runt.
Nu ska vi lära hästen hobbling.
(enklare vore det att lära ägaren hur grimskaftet skall vara eller lära hästen att stå/gå utan grimskaft)
Nä, nu är det för sent. Att "sitta fast", skulle redan varit etablerat. I övrigt håller jag med dig.

När det gäller fastna i box så kan man ringa vilken klinik som helst.
En av dom största olyckorna i box är fläkning och att hästen fastnat med underkäken i täckeshängaren som sitter på boxdörren på utsidan.
Underkäken är då oftast av och i sämre fall kan även en bunt framtänder släppt.
(Ingen av dessa två fall kräver vana att sitta fast, utan mer strö och en skruvmejsel som tar bort hängaren)
En välkonstruerad fälla, liksom många andra dumheter i stallmiljö, vilket mest av allt talar emot att ha hästar instängda. Man kan inte "hobbla" bort allting, vilket väl ingen påstått??

Jag tycker att hela tråden har blivit lite märklig faktist..
Och att det är ytterst få, som här i denna tråd förespråkar hobblings fördelar, som verkligen har erfarenhet och kunskap om detta.
Hobblat i Sverige har jag alltså inte gjort, däremot i USA när så gick bl a av trafikhänsyn, och det var vida mycket bättre än att ha hästarna uppbundna. Här hemma binder jag ihop och fast på alla möjliga sätt som information till hästarna att "det här är inget att hetsa upp sig över". Plus massor av annat.
Man får så mycket på köpet sas. Köra in-problem finns inte, bara att hänga på grejerna och köra. Allt vad beröring, ljud etc heter är ju redan avklarat.

LIA

*kl*

nej, jag har aldrig hobblat. men jag har i tid och otid klängt runt, satt fast saker, ryckt och klämt och utmanat min häst.
resultat ett:
jag tappa tygel, hästen trampar på den, så det rycker till ganska duktigt i munnen. ingen panik, bara backa bak och sen stå still och vänta in mig.
resultat två:
använda ett annat täcke än normalt på hästen och när jag skulle ta av det, glömde jag helt bort bensnörena (har inga på hennes vanliga)... när jag drar med täcket bak och börjar gå iväg med det sitter det kvar i hennes bakben. inte en gnutta panik eller ens en reaktion.
resultat tre:
innetäcke på mitt kombitäcke gick sönder i bogen och kröp bakåt. när jag kom till stallet gick hon med en mantel bakom sig. ingen panik, ingen reaktion.

hade hon varit så lugn om jag inte hade tränat och vant henne vid att olika saker faktiskt kan hända?????
nej, jag tror inte det........

där är nyttan med att miljöträna hästen. att förbereda både sig själv och hästen på att olika saker kan ske! aldrig med vilje, men sanningen är att alla kan klanta sig. både hästar och människor.

men för guds skull, man tränar väl inte för att kunna va slarvig? för att avskriva sig ansvar?

hjälm, benskydd, säkerhetsväst och transportskydd använda ju i förebyggande syfte, så varför skulle det vara så fel att träna hästen i förbyggande? saker händer, hur noga man än är!

axel:
ingen annan än du påstår att man ska träna hästen för att kunna vara slarvig....
känner du någon IRL som gör det?
har träffat X hästmänniskor genom åren, ingen jag har träffat har gjort det iallafall.....

Läs den danska forskningsrapporten på hur hästar funkar.
Den visar iofs inte på ngt nytt, men....

Där kom man fram till att hästen kan vänja sig vid fladdrande saker- typ silageplast, men om fladdret var av annan färg o form så var det som ngt nytt.
Hästen- vanedjuret.

Det går inte att träna på saker som hästen kanske bara drabbas av vart 5-e år.
Sen är hästar olika. Det som den ena blir livrädd för- struntar den andre blankt i- vice versa.

Man bör lära sig i vilken ordning som täcken ska sättas fast/ knäppas av.
Det ska alltid sitta fast framtill. Kan vara väldigt bra om hästen behöver kläs på i hagen o inte har grimma på sig- säkerhetstänk- om - utifall!!! hästen far iväg av ngn anledning.

*kl*

resultat två:
använda ett annat täcke än normalt på hästen och när jag skulle ta av det, glömde jag helt bort bensnörena (har inga på hennes vanliga)... när jag drar med täcket bak och börjar gå iväg med det sitter det kvar i hennes bakben. inte en gnutta panik eller ens en reaktion.

hade hon varit så lugn om jag inte hade tränat och vant henne vid att olika saker faktiskt kan hända?????
nej, jag tror inte det........

Har faktiskt hänt med mig två olika ponnyer där jag slarvat och glömt bensnörena, båda två vände sig om och tittade föfrvånat på mig och undrade vad sjutton jag höll på med. Släppte då täcken på golvet och båda två så lite fundersam ut sedan lyfte dom bakbene lite högre så dom kom ur täckena och gick in i sin box.
Tränat dom för det? nej och det gick väldigt bra ändå.

Men ju fler olika saker en häst vänjer sig vid, desto lättare är det att vänja den vid nästa sak. Så när hästen lärt sig att både grön och gul plast är ofarlig, får den inte spader över den röda. Har hästen bara i sitt liv vant sig vid att ica kasar är ok, och inget mer, blir konsumkassen säkert jättefarlig.. men har samma häst vant sig vid soptunnor, ensilageplast, täcket, postlådr, bildäck, rep som snuddar fötterna, vattenpölar, bli borstad med kvastar etc, så behöver den troligen inte ens vänja sig vid matköpskassarna alls.
Det har både min och många, många andras erfarenheter visat över åren.

Och som du redan fåt svarat ett flertal gåner; det är bara du i hela tråden som påstått att man ska vara oktsam och tumma på säkerheten för att man miljötränar.

Nu var det inte frågan om normal miljöträning, utan om att lära den sitta fast med benen- om den skulle fastna i en det ena med det tredje.
En presenning är inte samma sak som en plastpåse som kommer flygande, men som sagt- detta vållar sällan problem- om man inte gör affär av det- stissar upp sig.

Din häst är förmodligen en fd travare- som redan har en god grund av normalt förekommande miljöträning. Behövs det mer?

Det är du själv som lett in samtalet på miljöträning i allmänhet så försök inte slingra dig nu.

Jag har för länge sedan i tråden skrivit att jag 1. fullt förstår motståndet till hobbling och 2. vid närmare eftertanke insett att det finns bättre sätt att lära dem sitta fast utan att använda hobbles, även om jag fortarande inte är motståndare till det fullt ut.

Att lära hästen att bli berörd och senare påverkad (tex sitta fast eller vara omvirad av en pressenning) tillhör vanlig miljöträning och har precis samma nytta.
Dels hjälper det till att bli en av konstigheterna som gör att hästen är mindre benägen att bli rädd vid nästa konstighet, dels har det nytta om hästen skulle fastna eller något oförutsett händer. I mycket högre procent än icke tränade hästar håller sig hästen lugn och undviker skada tills den får hjälp eller kommer loss, om den är miljötränad och van att det kan sitta saker runt fötterna.

Påpekar det igen (va fabian, du har ju påstått det så många gånger nu så jag får väl också upprepa mig) att det bara är du som påstått att man ska skippa säkerhetstänk pga att man miljötränar.

Din häst är förmodligen en fd travare- som redan har en god grund av normalt förekommande miljöträning. Behövs det mer?
Påhopp kallar jag det där, vad har min hästs ras med saken att göra?
Jag tycker att det är roligt att miljöträna, precis som folk tycker det är roligt att rida, plus att det dessutm har en positiv och lugnande effekt på min före detta stressade travare som visserligen antagligen varit med om en del, men knappast på ett lugnt sätt där man lyssnat på honomnär det börjat bli för mycket. Miljöträning handlar inte om att tvinga hästen att stå still oavsett vad om händer, utan att lära hästen att den kan vara lugn när något händer.
Och kom inte med ditt ''mina hästar litar på mig så jag behöver inte miljöträna'', det är väl kul för dig, men miljöträning är ju ett sätt att få hästen att lita på dig, på samma sätt som all annan träning bör leda till det. Miljöträning är bara lite mer effektivt och precist på den punkten.

Vill också inflika att min travare aldrig startat eller snabbjobbats.. och jag har tvivel om hur mycket övrig träning han fått. Han var lydig men nära till panik när jag hämtade honom.. nu är han lydig och lugn.

Just travare är mer hanterade än andra iom att deras utbildning börjar tidigt.

Det är även ett måste att de står still iom att de oftast selas med vagn i stallgången.

Mer hanterade betyder inte nödvändigtvis bättre hanterade. Dessutom skriver du som om miljöträning var något negativt, men du har inte kunnat berätta varför. Annat än att du tror att alla som miljötränar skiter i säkerheten. Du sa kanske något om kuvad också, men det får jag inte ihop i verkligheten. För mig åtminstånde är en häst som står stilla men darrar i hela kroppen och svettas floder mer kuvad än en som lugnt och nyfiket tittar på vad som händer.. För det är lugnet och iaf i mitt fall nyfikenheten man vill ha fram, inte en hjärndöd maskin. Stor skillnad.
För att inte prata bort mig själv undrar jag fortfarande vad som är fel med miljöträning eftersom man inte får göra det med travare som lärt sig stå still?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 372
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?