Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen
Ja, det HAR jag och ja det KAN jag.
Som ett skräckexempel ur verkligeheten, fast jag eg inte känner att jag behöver försvara mig.
Jag säger inte att allting är språnglinornas fel, men de hjälpte inte precis till.
Det var en VÄLDIGT otäck upplevelse.
Ljulius... (klippte av citatet då det blev så långt här)
Det du erfarit med språnglinorna är en fruktansvärd händelse.
Men frågan är..tycker du att hantering av sto och hingst var helt ok i detta sammanhang innan hon betäcktes?
Språnglinor, rätt använda av erfaret folk..
Hingstar, rätt hanterade av rätt folk..
Ston, brunstiga och rätt hanterade..
Skapar INTE en sådan situation.
I 5 generationer har det bedrivits avel här hemma och inte en gång har det uppstått en liknande situation.
Kan väl erkänna att sedan två år tillbaka har vi gått över helt till semin.
Men än, har vi den tjänsten att om någon ägare kommer med sto och hingst så handbetäcker vi under kontrollerade former..
Ok?
De kan ju fastna i taggtråd som är gömd i backen och inte hittats, eller strömlös elrep, taggtråd eller kanske fårstängsel om de hoppar till från vägkanten, eller kommer lösa, eller....
Det kanske tom kan rädda en häst från att få panik och dra omkull sig efter att ha fastnat med benet i grimskaftet när det jar en aning för långt vid uppbindning (har sett detta; hästen stressade upp sig mer och mer och lät ingen komma fram och lossa förräns den hade fällt sig själv med grimskaftet.. hade den varit van vid att benen sitter fast hade den troligtvis inte stressat upp sig på det viset..)
Jag kan väl säga så här..
Fastnar hästen med benen i taggtråd så skadar den sig ganska mycket.
Tror du att hästen är smart nog att tänka så här:
-Aj som f-n. Slet just av mig senor m.m men om mjag ligger still nu så kommer nog nån och klipper av tråden..
Nää.. Så här är det.
När hästen fastnar i taggtråd t.ex så är skadan redan skedd.
Vid smärta så stänger hästen av hjärnhalvorna och blir still.
Om man t.ex är med vid ett benbrott så syns detta tydligt hur dom "knäpper av skallen"
Dom kan stå på plats, naturligtvis, benet är tvärt av, men ändå äta ur havrehink eller tycka det är skönt att bli kliad..
Att fastna i grimskaft är också ett exempel.
Spilthästar kan ju av diverse anledningar trä in benen i repet. Oftast för att repet i sin tur sitter på fel sätt.
Hästen sliter inte som en galning utan blir stillastående med t.ex en fot i krubban.
När det gäller hästtransporter så blir jag bara fundersam på hur ni lastar, binder upp och kör.
Vi har sk säkerhetsknut som gör att den går upp ifall något händer.
Har en häst på något sätt ramlat omkull så är den hängandes i nacken..inget vidare..nä.
Har den fastnat med benen över bommen så har man satt bommen för lågt och/eller bundit hästen med för långt rep.
Vidare...
Om nu hästen är så skrämd att den måste braka ner och fastna i ett fårstängsel..
Tror ni att ni kan lämna hästen kvar i diket för att fixa fram en avbitartång?
Eller ni har kanske en sådan i fickan hela tiden?
En skrämd häst blir inte harmonisk och lugn bara för att den fastnar i ett staket.
På nåt vis blir allt bak och fram.
En timmerbil kommer-hästen brakar ner i ko-bondens taggtråd-får panik och sliter sönder sig.
Nu ska vi lära oss hobbling så att hästen inte får panik.
(enklare vore ju att lägga ner allt jobb på att få den trafiksäker)
Hästen fastnar i grimskaftet och slår runt.
Nu ska vi lära hästen hobbling.
(enklare vore det att lära ägaren hur grimskaftet skall vara eller lära hästen att stå/gå utan grimskaft)
När det gäller fastna i box så kan man ringa vilken klinik som helst.
En av dom största olyckorna i box är fläkning och att hästen fastnat med underkäken i täckeshängaren som sitter på boxdörren på utsidan.
Underkäken är då oftast av och i sämre fall kan även en bunt framtänder släppt.
(Ingen av dessa två fall kräver vana att sitta fast, utan mer strö och en skruvmejsel som tar bort hängaren)
Jag tycker att hela tråden har blivit lite märklig faktist..
Och att det är ytterst få, som här i denna tråd förespråkar hobblings fördelar, som verkligen har erfarenhet och kunskap om detta.
Det finns folk i denna tråd, som förespråkar hobbligs fördelar, utan att ens veta hur en unghäst fungerar....
Lia hobblar, det vet jag sedan tidigare, men h*n är en av dom få som kanske också vet vad h*n gör..har erfarenhet i ämnet och tränat hästöga sedan år tillbaka.
(Och detta skriver jag trots att våra åsikter oftast går i sär i det mesta)
Men hur är det med kunskapen hos dom övriga här?
Själv hobblar jag inte som ni säkert förstått...
AM