Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen
Varför kan hästen fastna i tygeln?
Då är man inte uppmärksam!
Har man dessutom ett träns som inte kan gå sönder, så SKA det bara inte ske!!!
Fattar inte varför hästen ska tränas så att människan kan vara ouppmärksam o klantig.
så det har alltså aldrig hänt en olycka under din tid med hästar? Aldrig på någon tävlingsplats, ridskola, stuteri, i ditt stall?
Isåfall kan du inte ha ridit mer än några månader och knappast på något stort stall
Jag rider gärna i några timmar åt gången på min häst ute i skogen och under hela den tiden orkar/kan/vill jag inte sitta med tyglarna så hårt i händerna att knogarna vitnar. Hästen kan snubbla på rötter eller stenar, och i uppförs- och nerförsbackar behöver den lite mer tygel så den kan se vart den går. Tappar jag tygeln i en sekund kan det räcka för att hästen ska fastna.
Om jag hoppar av och tittar bort kan hästen mycket väl rycka tyglarna ur händerna på mig (nu händer inte detta eftersom att jag tydligen är rädd för min häst = har uppfostrat den), den kan bli rädd för något och springa iväg så fort att jag inte kan stoppa den. Då kan hästen fastna i tyglarna.
Min häst är väldigt rädd för att fastna, vilket jag har märkt då hon under ett tillfälle trampade på grimskaftet och då började backa = hon höll på att fastna ännu mer, om inte jag hade stått en meter borta och stannat henne. Nu vet jag precis hur jag ska träna, tack vare den här tråden.
Många av dina argument håller en fruktansvärt barnslig nivå. Jag förstår inte ens varför du stannar kvar i tråden - har man slut på argument finns det ingen mening med att upprepa samma om och om igen.
Av vad jag vet har du fortfarande inte citerat från jordbruksverket OM det verkligen ÄR olagligt med hobbling.
Jag förstår att NH kan verka främmande eftersom att vi svenskar oftast har fruktansvärd dålig koll på våra hästar (kan inte vara med i prisutdelningar, blir rädda vid minsta ljud, kan inte vara uppbundna i en stallgång, får panik om de känner något strama åt runt benen eller om de trampar på tygeln eller grimskaftet, hoppar till om man klappar dem på rumpan etc etc), men det är bara att inse att för många fungerar detta betydligt bättre än dressyr- hopp och ft-ryttares relativt konservativa metoder (hästen får aldrig bli utsatt för något).
Det var någon (gissar på att det var du!) som tidigare i tråden sa att det bara är NH-människor som är rädda för sina hästar som vänjer dem vid saker och ting. Senare i tråden säger du emot dig själv, för du är uppenbarligen så rädd för dina hästar att du bara kan hålla dem uppbundna i stallgången med två grimskaft med panikhake. Och du promenerar alltid på vägarna du ska rida på. Vad är du så rädd för? Att hästen kanske vänjer sig vid något läskigt?
Det är konstigt att ni är så emot saker som förhindrar hästens rörelser. Förhindrar inte uppbindning hästens rörelser? och box då? Ni kanske föredrar spilta, men det gör inte jag för då kan hästen knappt röra sig över huvud taget. pessoasele? Gramantyglar? martingal? Kandar? Nosgrimmor?
Är inte för hobbling sådär och har aldrig använt det, men jag tänker definitivt börja vänja min häst vid att stanna om den trampar på grimskaftet, att inte bli rädd om den får grimskaftet runt benen m.m.
Varför får man inte vänja sin häst vid saker? Det är bland det värsta jag hört och jag har ändå hört ganska mycket.
Hur man än försöker undvika olyckor så händer de.