''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Och då har många av er, t.o.m på elitnivå, hästar som inte ens kan stå stilla bredvid er när ni håller i dem..
Här kommer jag att tänka på hur enormt imponerade Svanlund med bisittare var under USA-tjejernas vilda program i helgen i Globen. Hästarna stod ju still medan dom väntade på nästa rusch!

Tänka sig...

LIA

Ja, jag förstår egentligen inte att det ska behöva bli imponerade för att en häst står stilla.

Det händer att jag med många fler ställer upp i barrel race på våra tävlingar i klubben, och våra hästar står utan problem stilla mellan varje race.

En tränad häst ska kunna stå stilla!

ex jag tog upp gick vi omkull och hästen fastnade i tygeln och jag trillade av, det kan hända, det handlar inte om hur uppmärksam jag är, saker kan alltid hända. Hade han varit tränad på det sättet jag tränar min 3 åring så hade hans mun inte gått sönder.

Men om hon är så otroligt lugn varför känner du att hon måste utsättas för allt?
har du kvar filmen, jag är nästan helt säker på att hon lugna sig efter att stolen släppt, är det
inte meningen med ditt träningssätt att hon skulle stannat så fort hon fastnat, eller du kanske inte har kommit så lång än?:angel:

nu har du nog tittat på en annan video, hon fastnade inte och fastnar hon inte så är hon lärd att fortsätta i samma tempo som innan, vilket hon gör tills jag stoppar henne.

sluta hitta på egna historier.

du har ju sett videon redan, leta upp den igen, den finns på youtube, jag tänker inte hjälpa nån som är så otrevlig.

anledningen till att jag vill utsätta henne för allt är att jag vill vara säker på ALLT, Jag är dessutom övertygad att min häst är så lugn just för att jag utsätter henne för så mkt grejjer, hon kan stå 2 m från ett tågspår där det kommer massa tåg o bara stå o äta, trots att tåget kör över 100km/h och låter rätt rejält

får jag fråga varför du tycker det är så fel att miljöträna en häst?

jag håller med, att stå still en den enklaste saken du kan lära en häst, och det bör vara bland det första den får lära sig som föl oxå.

avskyr hästar som bara trampar runt, tex möter jag en kompis i skogen/på vägen/what ever så ska jag kunna stå stilla där, hästen ska sänka huvudet och stå lugnt o vila tills jag säger något annat.

fattar inte hur många som har detta problem, man lär ju hästen det på max 15 min liksom, iaf i vanlig miljö, är det en stressad individ kan det ju behövas mer arbete när man kommer till er främmande miljö, det problemet har dock inte jag med min 3 åring då hon åker iväg iaf 2 ggr/vecka och tar det lika lugnt varje gång :love:

men herre gud det du tar upp som ett exempel "tränar" väll vem som helst med sin häst, nu pratar vi om att binda fast hästen i BENA!

jasså? jag trodde vi pratade om att begränsa hästens rörelser. men jag hade väl fel då... :grin:

kan du vara snäll och ta fram en bild där dessa hobbels används för att binda fast benen på hästen? dom jag känner till kan hästen iallafall röra sig i...... och om jag hade haft användning för dom , skulle jag använda dom. men jag är inte en cowgirl, som jobbar ute i många dygn och är beroende av min häst på det sättet, så därför använder jag dom inte. precis som att jag inte använder ett stångbett. jag har ingen användning av den finkänsligheten i bettet för att kommunicera med min häst, utan nöjer mig med ett vanligt rakt bett för att göra dom sakerna jag behöver göra...

En tränad häst ska kunna stå stilla!
Absolut, men enligt somliga så är den då hjärndöd, apatisk, zombi etc.
Det är f ö ofta Svanlund & co blir imponerade av sådant inom hästhantering jag tycker är elementärt, men det har väl med den miljö man är van vid att göra.

LIA

Förmodligen...

Enligt mig tillhör det basic. En häst ska kunna stå stilla, fasthållen eller ej, och nu pratar jag alltså om kortare stunder. Jag lämnar självklart inte min häst i flera timmar och förväntar mig att han står kvar ouppbunden..
Men jag blir chockad när man bland eliten ser hästar som står och buffar, kliar och nästan trampar på den person som håller i tyglarna.

Kanske blev lite trådkap här, men jag tycker att det hör ihop. En häst ska inte vara en apatiskt zombie utan rakt av väluppfostrad och skolad.

De hästarna är ju VANA.

Sen är det lite skillnad på just dressyrhästar som ska gå i Globen- tror inte att många här har ridit sina hästar i sån miljö o som måste jobba med precision. det är stor skillnad om de får bara galoppera runt som hopphästarna som har mest fokus på hindren.

Sen är väl majoriteten här folk som har hästarna på lösdrift o inte ger ngn havre. Dessa hästar måste vara uppladdade för att prestera- som man gör med showhästar som ställs på box x antal dagar innan.
Betänk att många hästar flyger hit. Då är de knappast ej väluppfostrade eller har benen fastbundna- för den delen:rofl:

varför skulle showhästar ställas på box innan? en bra showhäst tränas så den vet när den ska stå still o sova och när den ska showa, står den på box skulle jag tro att det inte går alls lika bra.

KL

Att få en hel diskussion ang. hobbles hade jag väntat mig, är nästan förvånad att inte fler vänder taggarna utåt vid blotta tanken :P

Men att diskussionen skulle urarta till att miljöträna hästar, och att det faktiskt finns idioter som
1. tycker att det är fel att miljöträna för att få lugna, avspända hästar,
2. Tror att man är rädd för hästar om man tycker om att miljöträna dem,
3. tror att man kan vara 100% säker på att inget oförutsett händer eller att hästarna lyckas trassla in sig på något sätt,
4. Anser att alla olyckor som händer helt och hållet beror på ouppmärksamhet och lathet från ryttaren oavsett om ryttaren spenderar 24 timmar om dygnet hos hästen eller inte och
5. Tycker att man målar fan på väggen mindre om man trippelkollar alla staket, klagar på grannar som råkar ha en lös pressenning på si gård, går alla ridvägar innan man rider på dem etc (helst innan varje gång, ifall nåt nytt kommit dit), än någon som tar sig tid att vänja hästen vid ''konstiga'' saker så att hästen slipper bry sig om grannens pressenning..
Tja, det var faktiskt helt oväntat för mig, trots att detta är bukefalos.. xD

Sen kan jag visst förstå att inte alla bryr sig om miljöträning, men från att inte syssla med det själv till att tro att man är rädd för sin häst omman sysslar med det, eller inte tro att det har någonpositiv effekt är ju steget ganska långt. Miljöträning är ju också träning för hästen där man skapar förtroende, precis som man bör göra i all träning.

Varför kan hästen fastna i tygeln?
Då är man inte uppmärksam!

Har man dessutom ett träns som inte kan gå sönder, så SKA det bara inte ske!!!
Fattar inte varför hästen ska tränas så att människan kan vara ouppmärksam o klantig.

:eek: så det har alltså aldrig hänt en olycka under din tid med hästar? Aldrig på någon tävlingsplats, ridskola, stuteri, i ditt stall?
Isåfall kan du inte ha ridit mer än några månader och knappast på något stort stall :angel:

Jag rider gärna i några timmar åt gången på min häst ute i skogen och under hela den tiden orkar/kan/vill jag inte sitta med tyglarna så hårt i händerna att knogarna vitnar. Hästen kan snubbla på rötter eller stenar, och i uppförs- och nerförsbackar behöver den lite mer tygel så den kan se vart den går. Tappar jag tygeln i en sekund kan det räcka för att hästen ska fastna.

Om jag hoppar av och tittar bort kan hästen mycket väl rycka tyglarna ur händerna på mig (nu händer inte detta eftersom att jag tydligen är rädd för min häst = har uppfostrat den), den kan bli rädd för något och springa iväg så fort att jag inte kan stoppa den. Då kan hästen fastna i tyglarna.
Min häst är väldigt rädd för att fastna, vilket jag har märkt då hon under ett tillfälle trampade på grimskaftet och då började backa = hon höll på att fastna ännu mer, om inte jag hade stått en meter borta och stannat henne. Nu vet jag precis hur jag ska träna, tack vare den här tråden.

Många av dina argument håller en fruktansvärt barnslig nivå. Jag förstår inte ens varför du stannar kvar i tråden - har man slut på argument finns det ingen mening med att upprepa samma om och om igen.
Av vad jag vet har du fortfarande inte citerat från jordbruksverket OM det verkligen ÄR olagligt med hobbling.

Jag förstår att NH kan verka främmande eftersom att vi svenskar oftast har fruktansvärd dålig koll på våra hästar (kan inte vara med i prisutdelningar, blir rädda vid minsta ljud, kan inte vara uppbundna i en stallgång, får panik om de känner något strama åt runt benen eller om de trampar på tygeln eller grimskaftet, hoppar till om man klappar dem på rumpan etc etc), men det är bara att inse att för många fungerar detta betydligt bättre än dressyr- hopp och ft-ryttares relativt konservativa metoder (hästen får aldrig bli utsatt för något).

Det var någon (gissar på att det var du!) som tidigare i tråden sa att det bara är NH-människor som är rädda för sina hästar som vänjer dem vid saker och ting. Senare i tråden säger du emot dig själv, för du är uppenbarligen så rädd för dina hästar att du bara kan hålla dem uppbundna i stallgången med två grimskaft med panikhake. Och du promenerar alltid på vägarna du ska rida på. Vad är du så rädd för? Att hästen kanske vänjer sig vid något läskigt?

Det är konstigt att ni är så emot saker som förhindrar hästens rörelser. Förhindrar inte uppbindning hästens rörelser? och box då? Ni kanske föredrar spilta, men det gör inte jag för då kan hästen knappt röra sig över huvud taget. pessoasele? Gramantyglar? martingal? Kandar? Nosgrimmor?

Är inte för hobbling sådär och har aldrig använt det, men jag tänker definitivt börja vänja min häst vid att stanna om den trampar på grimskaftet, att inte bli rädd om den får grimskaftet runt benen m.m.
Varför får man inte vänja sin häst vid saker? Det är bland det värsta jag hört och jag har ändå hört ganska mycket.
Hur man än försöker undvika olyckor så händer de.

varför skulle showhästar ställas på box innan? en bra showhäst tränas så den vet när den ska stå still o sova och när den ska showa, står den på box skulle jag tro att det inte går alls lika bra.

Så gör man i bl.a i GB

Nej jag har på mina 30 år med hästar inte varit så oaktsam att hästen kunnat kliva på tygeln.
Behöver du hålla i tygeln så knogarna vitnar får du nog gå på kurs:grin:

Tycker hela resonemanget faller på att man vill vänja hästarna vid en massa som inte är relevant för DEN individen, bara för att människan vill kunna vara mindre uppmärksam o aktsam.

man vill vänja hästarna vid en massa som inte är relevant för DEN individen, bara för att människan vill kunna vara mindre uppmärksam o aktsam

vart står det att det är däför hon vill träna?
du kommer med så otroligt korkade uttalanden ibland, så jag blir yr....

Varför kan hästen fastna i tygeln?
Då är man inte uppmärksam!

Har man dessutom ett träns som inte kan gå sönder, så SKA det bara inte ske!!!
Fattar inte varför hästen ska tränas så att människan kan vara ouppmärksam o klantig.

Men ge dig nu... Ingen är perfekt. Olyckor händer och dom flesta människor klantar sig lite då och då. Jag föredrar att veta att OM jag klantar mig blir det ingen panik.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama