''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Jag saknar det oxå i mångt och mycket!
" Oh Canada!
Our home and native land"

"True patriot love, in all thy sons command"

Det finns en anledning att jag har ett lönnlöv tattuerat i ländryggen och lönnlöv på schabraken. De senare i formation av tre kronor, precis som det skall bli på ryggen.

Var var du någonstans?

Själv känner jag mig hemma i Toronto med omnejd.

Ps. Noterade att du också skriver med C. När jag av misstag skriver med K tar jag fram linjalen och smäller migsjälv på fingrarna. ;)

Ingen här har sagt något om att öht lämna hästarna hobblade.

Nej, men det var vad de gjorde.

Själv tyckte jag det var utmärkt om man var lat och lät hästen klippa gräsmattan. Den tog sig fram med myrsteg medans man drack saft på verandan.

Idag skulle jag inte komma på tanken.

"True patriot love, in all thy sons command"

Det finns en anledning att jag har ett lönnlöv tattuerat i ländryggen och lönnlöv på schabraken. De senare i formation av tre kronor, precis som det skall bli på ryggen.

Var var du någonstans?

Själv känner jag mig hemma i Toronto med omnejd.

Ps. Noterade att du också skriver med C. När jag av misstag skriver med K tar jag fram linjalen och smäller migsjälv på fingrarna. ;)

*kl*

"With glowing hearts we see thee rise,
The True North strong and free!"

Jag bodde i "grenouille-country" ;) Alltså Québec. Eller ja, vi bodde i Chicoutimi och Ville de la Baie.

Farfar bor i saskatchewan och farbror i Calgary

Toronto är en FIIIN stad :love:

Ja, inga K:n här inte!!! *fy fy fy*

För att återgå lite till ämnet så är det rätt intressant att se alla för och nackdelar som alla uppvisar. Spec ni med alla nackdelar som aldrig har varit i närheten av ett par hobbles som används rätt. Man kan använda många saker fel, gramantyglar är ju ett rätt klassiskt exempel. När de används FEL av orutinerade ryttare då undrar jag verkligen hur det kan vara OK.

Eller för den delen, transporter. HUR naturligt är det för en häst att gå in i ett mörkt, trångt utrymme? Alla ni som aldrig TRÄNAR era hästar att göra saker som de från början tycker är läskiga, galopperar era hästar rätt in i transporten direkt som föl? Isf tycker jag att ni ska åka runt i världen och undervisa, för jag tror inte ens att M***y R*****s hästar gör det helt av sig själv utan hjälp och vägvisning.

Jag har nog helt missuppfattat, jag trodde vi skulle vara ledare som hästen kunde lite på, att vi skulle vägleda dem och hjälpa dem med situationer som är obekanta och lära dem vad som är farligt och inte i deras samvaro med männsikor. Att lära dem vad som är värt att fly ifrån och vad som är värt att undersöka närmare. Att ge dem alternativa handlingsplaner från deras FLY eller SLÅSS om det inte går att fly. Jisses, vad jag har misslyckats....

*kl*

Jag bodde i "grenouille-country" ;) Alltså Québec. Eller ja, vi bodde i Chicoutimi och Ville de la Baie.

För att återgå lite till ämnet så är det rätt intressant att se alla för och nackdelar som alla uppvisar. Spec ni med alla nackdelar som aldrig har varit i närheten av ett par hobbles som används rätt. Man kan använda många saker fel, gramantyglar är ju ett rätt klassiskt exempel. När de används FEL av orutinerade ryttare då undrar jag verkligen hur det kan vara OK.

Eller för den delen, transporter. HUR naturligt är det för en häst att gå in i ett mörkt, trångt utrymme? Alla ni som aldrig TRÄNAR era hästar att göra saker som de från början tycker är läskiga, galopperar era hästar rätt in i transporten direkt som föl? Isf tycker jag att ni ska åka runt i världen och undervisa, för jag tror inte ens att M***y R*****s hästar gör det helt av sig själv utan hjälp och vägvisning.

Jag har nog helt missuppfattat, jag trodde vi skulle vara ledare som hästen kunde lite på, att vi skulle vägleda dem och hjälpa dem med situationer som är obekanta och lära dem vad som är farligt och inte i deras samvaro med männsikor. Att lära dem vad som är värt att fly ifrån och vad som är värt att undersöka närmare. Att ge dem alternativa handlingsplaner från deras FLY eller SLÅSS om det inte går att fly. Jisses, vad jag har misslyckats....

:banana::banana:

Bra formulerat..

Nej, men det var vad de gjorde.

Själv tyckte jag det var utmärkt om man var lat och lät hästen klippa gräsmattan. Den tog sig fram med myrsteg medans man drack saft på verandan.

Idag skulle jag inte komma på tanken.

jag brukar lämna mina hästar lösa på gräsmattan, det finns staket runt (en tråd så det är mest för syns skull) enda problemet jag har haft är att hästen hoppar över staketet när jag går över för att gå till min mor som bor i huset brevid... och då ville hon gärna följa med in i huset oxå :rofl:

hobbles över natten är nog inte att rekomendera, men hobbles som träning är ju ypperligt!

till Axel... ang presseningar så tycker jag det arbetet är mkt viktigt då det ofta blåset iväg tält och liknande på tävlingsplatsen och står man då och pulsar så är det otroligt viktigt att hästen verkligen inte är rädd för det, för då klarar man inte pulsningen!

och ang att det skulle vara olagligt, skulle vi då få använda inspänningstyglar? det är precis samma princip! skillnaden är vad vi sätter fast, men principen är den samma.

Har aldrig varit på ngn dåligt arrangerad tävling som inte sätter fast tälten ordentligt, men även Om det skulle hända så skulle mina hästar klara av det iom att de är med mig!

ni kör med dåliga jämförelser.
Ni sätter fast benen på den- på flyktdjuret. Det kan gå hur illa som helst.

en del människor tycker det kan va oki att använda dom. -som jag
en del tycker inte. -som du.

vilken tur att alla är olika.

Att vänja den vid saker som den troligtvis kommer att råka ut för- är en sak. där ingår paraplyer för tävlingshästen.
Men att gå på en presenning:confused: Rep kring benen på en körhäst.:confused: Man börjar med bara skaklarna.
En körhäst ska inte trassla in sig i draglinorna. Om den nu skulle råka göra det så har den kommit så långt i sin utbildning att den stannar. Man behöver inte surra benen för det.

att en häst blir rädd för plötsliga saker är helt normalt. Det blir även vi.
Träna på det du själv.:grin: så blir inte hästen lika rädd.
Det som gäller är att inte bli spänd själv o ta tygeln för minsta lilla.

Vad är skillnaden på att träna läskiga saker som den kommer träffa på och läskiga saker den kan träffa på? :confused:

Sa jag att man surrar benen på en körhäst? Har jag någonstans skrivit något om att surra benen? Innan man använder skaklarna går man med draglinorna. En person med en draglina på varje sida. Helst ska då hästen kunna få linan på benet utan att få panik. Dvs den ska kunna ha rep/linor/grimskaft varsomhelst på benen och ändå vara lugn.

Min häst får gärna bli rädd. Jag är absolut inte den lättskrämda typen själv. Det är rätt sällan mina hästar är överdrivet rädda för något.

Jag tränar mest läskiga saker för att få en lydigare, mer uppmärksam, lugnare, säkrare häst och för att stärka bandet mellan oss och hästens eget självförtroende.

Du borde testa. :idea:

Då har du väl dåligt uppsatt o ej synligt staket.
Jag har haft samma staket i 11 år nu o det har aldrig gått av- trots att älgarna har varit i hagarna dagligen i perioder.

svarar som andra- man rider inte hej o hå på okänd mark- om man är lite försiktig.
Vet man om att det fiinns taggtråd i nejden är man extra försiktig o går till fots först.

eller räknar ni med att hästen ska tvärstanna om den redan har fastnat o gjort illa sig på sådant?

Äh. så nonchalant får man bara inte vara.

Dom är varken dåligt uppsatta eller ej synliga. "Dina" älgar är väl helt enkelt mer hoppavlade än "mina". :p

Har jag skrivit att jag rider hej och hå på okänd mark? Men eftersom du tog upp det. Vi har i 15 år plockat gammal taggtråd ur skogarna hemma (inte våran tråd eller skog) och ännu är det inte slut. Vi har gått måååååååånga rundor. Ändå hittar vi mer lite då och då. Den farligaste tråden är ju dessutom den som inte syns för att den är övervuxen.

Nä jag är inte så naiv att jag tror att min häst skulle tvärstanna om vi övat på att sitta fast i benen. MEN om hon har lärt sig att trasslar man in sig så trasslar man ur sig lugnt och försiktigt eller väntar på matte så lär risken iallafall inte vara större. Har ännu inte kommit dit med min pålla men är på min to-do lista.

Frågar igen: Vad är skillnaden på att vänja hästen vid bett, träns, ledas, stå instängd, uppbunden osv och att lära hästen att gå på presseningar, broar och ha rep vid fötter.?

Jag blir inte klok på att hästarna ska behöva fastna i saker:confused:
Om de har respekt för saker så kliver dem inte rätt i det, utan aktar sig- som på det sättet som de har överlevt i miljoner år. Men om man har vant dem vid att vara oförsiktiga- ja då kan de nog fastna o måste tränas på det med.
Sen är hästar hästar. Det finns inga garantier- som Zab skrev.

Vissa hästar är VÄLDIGT oförsiktiga av sig. Och samtidigt väldigt nyfikna. Jag har en sån. Hon ska fram och nosa och peta på ALLT. I första hand ser jag till att hennes miljö är så riskfri som möjligt. Men vad är fel med att också träna på saker som kan inträffa?

en del människor tycker det kan va oki att använda dom. -som jag
en del tycker inte. -som du.

vilken tur att alla är olika.

Fast axel verkar mer vara emot alla typer av träning av läskiga saker. Om det inte gäller paraplyer då. ;)

*kl*

"From far and wide, oh Canada
We stand on guard for thee."

Ah, din lyllos. Sitter du med dubbelt pass eller? Får en känsla av det. I såfall undrar jag vad i h-vete du gör här.

Du kommer med mycket klokt. Det är ju inte så att westernhästar föds som färdigtränade, lika lite som dressyr och hopphästar.

Allt måste tränas in. Och det var nog det killarna på långritten hade missat. Jag var själv inte med men hörde historien återberättad av de som sov i tälten.

(och snart kommer slutklämmen på hymnen.)

dåligt arrangerad? :rofl:

tillhör de tävlande arrangörerna nu? :rofl:
i distans har nästan alla ekipage ett eget tält med sig, de sitter inte alltid så bra eftersom möjligheterna för x antal tält är begränsade så därför lossnar de lätt.

*kl*
Men man vänjer ju alltid hästen på ett lugnt sätt oavsett vad det gäller. HUr skulle annars fölet väja sig vid grimman, lyfta på benen, stå fastbunden i stallgången (eller det har man kanske inte längre? ;)). Men vänjer den långsamt och ökar sen på tiden när den står lugnt är det inga problem.

En häst kan väl inte veta att ett paraply inte är farligt om den inte har fått veta det innan :cool:

För övrigt är inte Zab rädd för sin häst. Känner man inte personen ska man inte uttala sig om något sådant :mad:

dåligt arrangerad? :rofl:

tillhör de tävlande arrangörerna nu? :rofl:
i distans har nästan alla ekipage ett eget tält med sig, de sitter inte alltid så bra eftersom möjligheterna för x antal tält är begränsade så därför lossnar de lätt.

Då förstår jag att man måste träna på det- är tillsammans med en massa klåpare:mad: eller så blir det vardag för häststackarna.
Skaffa husvagn. Den står kvar:grin:

Står inte hästarna i boxar? Eller hobblas hela rasket...
Det är tydligt att det är en viss kategori som förespråkar detta.

Ingen hopp, dressyr eller FT människa skulle komma på ngt dylikt.

Senast ändrad:

Att vänja den vid saker som den troligtvis kommer att råka ut för- är en sak. där ingår paraplyer för tävlingshästen.
Men att gå på en presenning:confused: Rep kring benen på en körhäst.:confused: Man börjar med bara skaklarna.
En körhäst ska inte trassla in sig i draglinorna. Om den nu skulle råka göra det så har den kommit så långt i sin utbildning att den stannar. Man behöver inte surra benen för det.

att en häst blir rädd för plötsliga saker är helt normalt. Det blir även vi.
Träna på det du själv.:grin: så blir inte hästen lika rädd.
Det som gäller är att inte bli spänd själv o ta tygeln för minsta lilla.

Men eftersom jag har vant min häst vid att bli helt inpackad i en pressening kommer hon inte bli rädd om vi tex måste rida förbi en lastvagn där presseningen lossnat i hörnet och blåser i vinden. Istället för att ta itu med problemen när dom uppstår kan man förebygga dem så långt som möjligt.

När vi körde in min häst tog vi två grimmskaft på insidan av bakbenen och rörde och fladdrade med dem, för OM hon skulle råka få draglinor, tömmar osv mellan benen. Men hon rörde inte en min, eftersom jag redan hade vant henne vid att ha konstiga saker mellan bakbenen. Vad menar du med "En körhäst ska inte trassla in sig i draglinorna. Om den nu skulle råka göra det så har den kommit så långt i sin utbildning att den stannar"?? Menar du att en oerfaren körhäst inte kan trassla in sin i linorna? Det är väl snarare de som är i riskzonen för att göra det.

innan man sätter på draglinor så har den vant sig vid skacklarna.
Man gör så av en anledning- säkerheten.

jag behöver inte packa in hästen i presenningar- för att den inte ska bli rädd för fladder. Den litar på mig.

Nej, nu undrar jag verkligen.

Är själv både kör, dressyr och fd weternryttare. Har kört in MÅNGA hästar, jobbat i stora stall med körhästar, varit hästskötare åt många körproffs.
SAMTLIGA av dessa har draglinor utan SKAKLAR först. Vad händer om hästen slår mot en skakel vs en draglina?
Din metod måste nog anses höra till en ovanlighet, iaf i mina kretsar.

Så vid inkörning vänjs hästarna inte först med skaklar- släpor, utan med rep.
vilket svammel.
Fråga vilken kusk som helst hur inkörning går till.

Travfolk har inga draglinor alls!

Men eftersom jag har vant min häst vid att bli helt inpackad i en pressening kommer hon inte bli rädd om vi tex måste rida förbi en lastvagn där presseningen lossnat i hörnet och blåser i vinden. Istället för att ta itu med problemen när dom uppstår kan man förebygga dem så långt som möjligt.
Jomenvisst!
Ur ett av mina tidigare inlägg: "Precis som man lär en häst att bilar inte är farliga genom att köra omkring i familjens Volvo i hagen. Det finns somliga på Buke som säger: "jaha, och hur ska du lära den att andra bilmärken också är ofarliga då? Du kan ju inte ha alla bilmärken hemma och träna med." Vilket får en att undra ..." :confused:

Visst är det konstigt att det finns några "hästmänniskor" som inte fattar att man inte måste detalj-immunicera hästar för att dom ska bli trygga i olika situationer?
Visst är det konstigt att det finns några "hästmänniskor" som inte fattar att hästar blir säkra och trygga om man immunicerar dom?

Varför skenar hästar för att dom fått ett ben över en draglina/skakel eller för att ett stångkoppel gått av? Jo, för att dom inte immunicerats.

LIA

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama