''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Nu var du ute o cyklade.
Polishästarna ska klara av ett ARBETE- inget som våra hästar ska behöva råka ut för eller räknar ni med att det ska bli ett upplopp i byn:rofl:

Va? Jag räknar med att mina hästar ska klara av diverse konstiga saker pga säkerhet ja. Jag kan inte styra omvärlden men jag kan styra hur jag och min häst reagerar på den.

Det är mer vardagliga saker polishästarna tränas för också. Det är inte bara ifall det blir upplopp. :)

Vad gör du om t ex det kommer en cross i full fart bakifrån? Eller en unge slänger en snöboll precis jämte/på din häst? Eller en plastpåse kommer blåsande runt fötterna på hästen? Skulle du inte då vilja att din häst tog det lugnt? Eller har du hellre en häst som sätter av i full fart? Jag vet vad jag föredrar.

/Maria - som miljötränar alldeles för sällan nu för tiden

ska det vara så svårt att förstå.
Hästen ska inte kunna trassla in sig- om man byggt staketet rätt!
Det ska gå av- förstår du? Spännd tråd går av!!!! slack tråd ger bara med sig.

eller har folk nystan med elrep o tråd som ligger o skräpar:confused:

Ja för man rider ju bara på sin egen mark. :p

Gör allt för att få bort hästens naturliga flyktinstinkt- kuvar den.

Så vad är skillnaden på att vänja hästen vid sadel, eltråd, stå i box, ledas i grimma osv och att vänja den vid att ha en pressening under fötterna, en prasslande påse vid benen, rep jämte bakbenen (vilket man även vänjer en häst som ska köras vid) och allt annat man kan hitta på.

Det jag sett om och läst om NH så kuvar dom inte på något sätt hästen. Tvärtom den får själv klura och lösa problemet. Men utnyttjar bl a hästens naturliga nyfikenhet.

Om hästen inte längre är rädd för paraplyer för att man vant den så behöver den ju inte fly längre såklart. Det betyder ju inte att man kuvat den. Bara att den slipper bli rädd varje gång den ser ett paraply.

KL

Som distansryttare kan jag inte kolla överallt där jag ska rida, finns inte en möjlighet, ska man kolla allt så måste man kolla varenda mm i ca 100 meter åt varje riktning där man har tänkt att rida, om man ska vara säker.

att göra det hemma, men framförallt på tävlingsplats är helt omöjligt!! finns inte en möjlighet att jag skulle tänka tanken att göra det!

I övrigt är jag en person som utsätter mina hästar för allt som jag bara kan komma att tänka på, nyårsraketer, tåg, lastbilar, stora presseningar, rida i sjö när det är halv storm och ca 50 cm stora vågor, ja allt jag bara kan tänka mig!

även att sätta fast hästen! oavsett vad jag sätter fast den i... nu har jag inte provat hobbles på min häst, men jag har hållt fast ett ben i taget med grimskaftet och hon sänker bara huvudet och väntar på att jag ska släppa då hon är lärd att ju mer man sänker huvudet desto fortare försvinner den trycket (ni skulle se mig klippa håret vid öronen... sitter på huk o gör det :rofl:)

jag tycker bara det har med säkerhet att göra, jag vill inte ha en häst som hoppar fram för att nån någon mil bort inte har tagit in ensilage plasten och den flyger fram o tillbaks, jag vill inte ha en häst som springer o letar efter farliga saker, för det är det värsta jag vet! jag avskyr att hamna bakom en häst på en tävling som helt plötsligt kastar sig åt sidan, tvärstannar eller liknande, den enkla anledningen till det är att det är en enorm skaderisk! visst kan man rida om, men de som har röd rosett i svansen är man mindre pigg på att rida om...

det kan alltid hända saker!

och sluta tjafsa om att det är olagligt för det är det INTE!!!! i hagen ja, under träning nej!

Jag undrar över logiken i detta, bland alla andra konstigheter i tråden.
"Men visst, vill du gå runt och tro att jag är rädd för min häst och försöker göra om honom till en viljelös maskin, så gör du det."

Om du vore rädd för hästen, skulle du väl näppeligen våga och kunna ge dig på såna där "hemskheter"? :confused:

LIA

Jag försöker ju säga det men axel tror mig inte.. hon tror nog att jag en spn där självmordsbenägen typ som försöker ta livet av mig genom att göra alla dessa saker jag tror är livsfarliga..:P

Konstiga älgar vi har runt där jag bor då. Det händer titt som tätt att dom springer av tråden. Våra hagar gränsar till skog.

Ja.. våra älgar ochtom rådjur gör också det.. och tråden/repet går faktiskt av för den är tom ordentligt spänd :P

Håller med, jag undrar också. Hur kan övningar där man sätter ihop benen så att hästen fortfarande kan galoppera iväg, men långsamt, få hästen att stå still när den har taggtråd runt dem. I hobbles kan den ju som sagt galoppera, lär den sig inte bara att om den sitter fast i benen kan den fortfarande fly?

För att den lär sig att även om något tar emot i benen betyder inte det att den är i livsfara. Visst med hobbles kan den gå lite, men den känner ju av att det sitter runt benen. Fastnar den sen så känner den att den sitter fast, och blir kanske förvånad över att den inte kan gå, men den får inte panik för att något hindrar rörelsen för den är redan van vid att något hindrar rörelserna även om det inte är så mycket.
Eller; de flesta hobbles tränade hästarna får inte det, sen finns det naturligtvis undantag.

KL

Som distansryttare kan jag inte kolla överallt där jag ska rida, finns inte en möjlighet, ska man kolla allt så måste man kolla varenda mm i ca 100 meter åt varje riktning där man har tänkt att rida, om man ska vara säker.

att göra det hemma, men framförallt på tävlingsplats är helt omöjligt!! finns inte en möjlighet att jag skulle tänka tanken att göra det!

I övrigt är jag en person som utsätter mina hästar för allt som jag bara kan komma att tänka på, nyårsraketer, tåg, lastbilar, stora presseningar, rida i sjö när det är halv storm och ca 50 cm stora vågor, ja allt jag bara kan tänka mig!

även att sätta fast hästen! oavsett vad jag sätter fast den i... nu har jag inte provat hobbles på min häst, men jag har hållt fast ett ben i taget med grimskaftet och hon sänker bara huvudet och väntar på att jag ska släppa då hon är lärd att ju mer man sänker huvudet desto fortare försvinner den trycket (ni skulle se mig klippa håret vid öronen... sitter på huk o gör det :rofl:)

jag tycker bara det har med säkerhet att göra, jag vill inte ha en häst som hoppar fram för att nån någon mil bort inte har tagit in ensilage plasten och den flyger fram o tillbaks, jag vill inte ha en häst som springer o letar efter farliga saker, för det är det värsta jag vet! jag avskyr att hamna bakom en häst på en tävling som helt plötsligt kastar sig åt sidan, tvärstannar eller liknande, den enkla anledningen till det är att det är en enorm skaderisk! visst kan man rida om, men de som har röd rosett i svansen är man mindre pigg på att rida om...

det kan alltid hända saker!

och sluta tjafsa om att det är olagligt för det är det INTE!!!! i hagen ja, under träning nej!

Du är helt säker på det? :) Jag tycker inte att det vore vara olagligt under träning med tanke på allt annat vi använder vid träning (tror inte det är lagligt att släppa ut hästen i hage med språnglinor eller halsförlängare heller men det får ju användas vid träning) men ingen tycks veta säkert.

Håller med dig, förstår inte vad det är för fel att vänja hästarna vid saker.. jag är ju tydligen rädd för min häst eftersom jag gör det, tom om vi inte pratar hobbling.. är du också rädd för din häst? :rofl: Man lär sig så mycket om sig själv i såna här trådar.

*kl*

ojoj, va ni bråkar...... :crazy:
huruvuda det är olagligt eller inte - rätt eller fel vet jag inget om. men jag skulle inte heller ha problem med att lära min häst att ha bundna ben. ser absolut inget fel med det!!! att lära alltså, inte regelbundet använda.

eftersom vi inte har cowboys 'n cowgirls i sverige finns det ingen egentlig användning för hobbels hos oss. våra hästar kommer in i en hage eller box varje dag/natt, så det behover finns inte i sverige.

men alla som hojtar högt och ljudligt över detta, tänk på alla som dagligen använder utrustning felaktigt och på så sätt orsakar häster stort lidande.

att glömma bort att hästen varit lindad i 3 dygn (ja, det har inträffat) känns som en värre synd än att lära hästen att ha begränsad rörelsefrihet och använda detta när så behövs.......

Eller; de flesta hobbles tränade hästarna får inte det, sen finns det naturligtvis undantag.

I westernryttarnas vagga i sverige skulle den lokala westernklubben (då en av två) på långritt med övernattning. De hobblade hästarna vid lägerplatsen, slog upp sina tält, startade lägerelden och kokade sitt kaffe, satt på kvällen, sjöng sina cowboy sånger (följebilen hade tagit med en gitarr), tog sig några supar och somnade gott. Sov så fint så de hörde inte att det blåste ganska rejält under natten så tältdukarna piskade i vinden.

När de vaknat, krupit ur tälten och gnuggat sömnen ur ögonen såg de att inte en häst fanns kvar på lögerplatsen. Inte en j*vla hobblad häst.

Det var bara att kalla på Hiawatha och spåra djuren. De hittades ett antal kilometer bort med diverse skavsår från hobbles remmarna. Tydligen hade de terre-a-terre hopat från lägerplatsen.

Nästa sommars långritt hade följebilen med sig ett portabelt staket.

Att vänja den vid saker som den troligtvis kommer att råka ut för- är en sak. där ingår paraplyer för tävlingshästen.
Men att gå på en presenning:confused: Rep kring benen på en körhäst.:confused: Man börjar med bara skaklarna.
En körhäst ska inte trassla in sig i draglinorna. Om den nu skulle råka göra det så har den kommit så långt i sin utbildning att den stannar. Man behöver inte surra benen för det.

att en häst blir rädd för plötsliga saker är helt normalt. Det blir även vi.
Träna på det du själv.:grin: så blir inte hästen lika rädd.
Det som gäller är att inte bli spänd själv o ta tygeln för minsta lilla.

Konstiga älgar vi har runt där jag bor då. Det händer titt som tätt att dom springer av tråden. Våra hagar gränsar till skog.
Då har du väl dåligt uppsatt o ej synligt staket.
Jag har haft samma staket i 11 år nu o det har aldrig gått av- trots att älgarna har varit i hagarna dagligen i perioder.

svarar som andra- man rider inte hej o hå på okänd mark- om man är lite försiktig.
Vet man om att det fiinns taggtråd i nejden är man extra försiktig o går till fots först.

eller räknar ni med att hästen ska tvärstanna om den redan har fastnat o gjort illa sig på sådant?

Äh. så nonchalant får man bara inte vara.

Senast ändrad:

I westernryttarnas vagga i sverige skulle den lokala westernklubben (då en av två) på långritt med övernattning. De hobblade hästarna vid lägerplatsen, slog upp sina tält, startade lägerelden och kokade sitt kaffe, satt på kvällen, sjöng sina cowboy sånger (följebilen hade tagit med en gitarr), tog sig några supar och somnade gott. Sov så fint så de hörde inte att det blåste ganska rejält under natten så tältdukarna piskade i vinden.

När de vaknat, krupit ur tälten och gnuggat sömnen ur ögonen såg de att inte en häst fanns kvar på lögerplatsen. Inte en j*vla hobblad häst.

Det var bara att kalla på Hiawatha och spåra djuren. De hittades ett antal kilometer bort med diverse skavsår från hobbles remmarna. Tydligen hade de terre-a-terre hopat från lägerplatsen.

:bow:
Det är ju när stadsmänniskan vill bli cowboy för en dag som man hittar på sånt- idioti.

På Prärien är det svårt att bygga hage varenda natt.

Ang. paraplyträning så behöver man inte stå o vifta med det. hästen kommer likförbaskat att titta på ett som inte ser likadant ut eller som snurra på håll. hästar ser ganska dåligt rakt fram:grin:

Jag brukar vänja dem naturligt:rofl:
NÄR det regnar- tar jag med paraplyet. De brukar få skydda sig o vara med under det:banana:

Sen är hästar vanedjur. Det som det ser dagligen är inget, men om det sker sporadiskt- en annan femma.

Jag blir inte klok på att hästarna ska behöva fastna i saker:confused:
Om de har respekt för saker så kliver dem inte rätt i det, utan aktar sig- som på det sättet som de har överlevt i miljoner år. Men om man har vant dem vid att vara oförsiktiga- ja då kan de nog fastna o måste tränas på det med.
Sen är hästar hästar. Det finns inga garantier- som Zab skrev.

Senast ändrad:

Ingen här har sagt något om att öht lämna hästarna hobblade.

(Det jag sett om och läst om NH så kuvar dom inte på något sätt hästen. Tvärtom den får själv klura och lösa problemet. Men utnyttjar bl a hästens naturliga nyfikenhet.)

Mycket bra skrivet, det är precis vad det handlar om:laugh:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama