''hobbles'' - binda ihop benen

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Tycker inte illa om hobbles om de används rätt, skulle vara guld värt om man vant hästen vid det om som innan nämndes den fastnar i någon tråd eller dylik.

Tror att dom flesta gångerna som hästar fastnar i "tråd" så gäller det igentligen elrep.

Ingen vits att hobblesträna då..
Eller har man ström på dom också??

AM

Ja, det HAR jag och ja det KAN jag.

Som ett skräckexempel ur verkligeheten, fast jag eg inte känner att jag behöver försvara mig.

Jag var 17 år och jobbade på ett av sveriges större stuterier. Stoet togs ut på gårdplanen och förbreddes för hingst dvs fick lindad svans, "tofflor " på bakbenen och språnglinor på sig. Detta var andra språnget i brunsten.

Hingsten kommer som en furie ur hingststallet, och han som håller försöker få ordning på hingsten ifråga med misslyckas, varpå hingsten kommer lös.
Han vräker sig fram mot stoet (som var superbrunstigt kan tilläggas) som försöker gå undan. Han kommer med sån kraft att han slår omkull henne, varpå hon i panik försöker resa sig. Han har bara en sak i huvet och är på henne med hugg och bett, hon gör allt hon kan för att resa sig, men lyckas inte, utan drar linorna bara hårdare runt halsen.
Hingsten lackar ur helt på stoet, som vid det här laget har rejäla bit och trampsår (för att inte tala om brännsår av linorna) och vänder och slår mot henne. På ngt helt overkligt sätt lyckas han betäcka henne där på marken, och går sedan iväg så de kan fånga in honom.
Vi skär loss stoet och får henne på fötter, att beskriva hur hon ser ut går bara inte. Hon hänger med huvudet, blodet rinner från otaliga sår på kroppen och hon ser helt färdig ut.

Vi hade veterinär på plats för seminering som tur i oturen, som efter undersökning snabbt förordar transport till djursjukhus. Väl där konstateras att hingsten perforerat stoet och de gör vad de kan. Stoet räddas som genom ett under till livet, dock utan chans till fler föl då ärrbildningen blev för kraftig (och ägarna inte ville utsätta henne för det)

Jag säger inte att allting är språnglinornas fel, men de hjälpte inte precis till.

Det var en VÄLDIGT otäck upplevelse.

De kan ju fastna i taggtråd som är gömd i backen och inte hittats, eller strömlös elrep, taggtråd eller kanske fårstängsel om de hoppar till från vägkanten, eller kommer lösa, eller....
Det kanske tom kan rädda en häst från att få panik och dra omkull sig efter att ha fastnat med benet i grimskaftet när det jar en aning för långt vid uppbindning (har sett detta; hästen stressade upp sig mer och mer och lät ingen komma fram och lossa förräns den hade fällt sig själv med grimskaftet.. hade den varit van vid att benen sitter fast hade den troligtvis inte stressat upp sig på det viset..)

Till ett tidigare svar: 'vänja hästarna vid en massa elände för vår bekvämlighets skull''? Du har alltså helt missat säkerhets aspekten som jag försökt påskina? Det är största anledningen till att jag eventuellt vill vänja min häst vid dem. Dessutom anser jag att ju mer hästar vant sig vid, ju säkrare är de att hantera.

Tror att dom flesta gångerna som hästar fastnar i "tråd" så gäller det igentligen elrep.

Ingen vits att hobblesträna då..
Eller har man ström på dom också??

AM

De kan fastna i något i transporten, de kan fastna i något i boxen (galler t.ex), de kan fatsna eller gå ner sig när man är ute och rider, du kan ramla av och de kan fastna i gammalt staket etc, de kan fatsna precis överallt där man inte tror att de kan de. Man ska aldrig underskatta en häst som blivit rädd.
Därför förstår jag inte hur man kan tala EMOT hobbles, det har räddat SÅ många senor från att bli sönderskärda, så många hästar att skada sig mer än nödvändigt osv. För hästen har redan fått lära sig -Sitter jag fast ska jag vänta på att någon tar loss mig.

Kl
Och ärligt talat, vad är det för skillnad på hobbles och binda hästen till en vägg? Ingen egentligen, bara det att så fort det dyker upp något annat än det som ''vi alltid har gjort'' så blir folk som tokiga.
Men nu är det ju tyvärr olagligt. Konstigt att folk är så måna om säkerheten men inte om att våra hästar klarar sig helskinnade ur alla situationer. (Syftar på lagstifningen)

jag tycker det är bra att vänja hästar vid att sitta fast med benen, ett bra sätt att undvika allvarligare skador.
har varit med om att en häst fastnat i eltråd(utan el), denna hästen var inte tränad på något sätt(unghäst) men väldigt lugn med allt, vi kom ut på morgonen och såg hästen stå nära staketet i hagen, gick närmare och såg att hästen satt fast med båda bakbenen i tråden, men hästen hade stått helt stilla med bakbenen, ingen vet hur länge, däremot frambenen hade hon använt till att gräva ett stort hål i snön och marken framför henne.
det fanns inte en skråma på hästen!
men alla hästar är inte så lugna och reagerar inte med att vara stilla, just därför kan detta var ett bra träningssätt.

Försökte googla språnglinor, men fick bara bilder på själva linan. Hur används den?

Jag vet inte själv vad jag skulle använda dessa hobbles till, men jag tränar mina hästar på ett annat sätt så de lär sig att hålla sig lugna när de fastnar. Men jag ser däremot inget fel med att använda dem i syfte att vänja dem vid att sitta fast eller när man tar en paus eller liknande i ridturen. Finns väl ingen som inte binder upp sin häst i grimma & det är uppenbarligen helt okej, trots att om hästen blir rädd rycker den i grimmskaftet och får skador på nacken. = "kan skada". Hur är det med alla hjälptyglar vi har i ridningen? Många av dem gör skada. Språnglinan "kan uppenbarligen skada". Ridspöet då? Det är något som förvånar mig! Det är OKEJ att slå sin häst! & då menar jag inte att slå den när den är farlig i självförsvar utan tex alla som hoppar. Hästen stannar, i princip alltid pga ryttaren & sedan gör väldigt många så att de skrittar fram den stackars hästen, slår den några gånger (säger åt den att gå fram, men där står det ett hinder:confused:) och sedan ber hästen hoppa igen. USCH säger jag bara! Detta är okej. Så gör "alla". Har haft hästar i stallet som jag sett kommit in med märken efter piskrapp, något som borde anmälas, men inte skulle leda någon vart.
Har haft en ponny som stannade på alla hinder i princip, oavsett hur perfekt ryttaren red, alla tränare och alla som såg tyckte hästen skulle få stryk, för det fanns verkligen "ingen anledning" att stanna. Varje gång den stannade kastade den sig upp i luften och rullade ögonen. Ingen anledning? Hästen var vrålhalt visade det sig när jag till sist lyckades övertala dem att ta den till vet. Inget syntes hemma, men den var halt i 1,5år efter det, idag hoppar han allt.

Så varför inte? Kan ni använda hobbles på ett förnuftigt sätt så kommer ni aldrig få problem. Finns inget att anmäla & ingen som bryr sig inom rättsväsendet. Men snälla sprid dem inte till människor som kan sprida dem vidare & tappa kunskapen på vägen. Jag kommer inte börja använda dem, men det är ändå så okej med allt annat så jag ser ingen anledning att inte använda dessa när de används bra och inte skadar.

(Gled ifrån ämnet lite kanske..)

Mestadels för att skydda hingsten från att stoet sparkar, men även den som håller i hingsten och eventuella medhjälpare.

Det var väldigt vanligt tidigare, men jag upplever det som om många har gått ifrån det. Iaf i sverige. Men jag kan absolut ha FEL, bara min upplevelse.

Här finns en tråd som bland annat tar upp språnglinor, och även en film som visar dem på (ganska långt fram i filmen)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=919964&page=2

Din historia är ju en hemsk olycka- kanske beroende av klantigehet- inget säkerhetstänk.

Kl
Fattar inte varför hästen ska öutsättas fastna i grimskaftet eller eltråden:confused: då har man varit oaktsam. bundit illa, lämnat hästen o tråden SKA gå av!

Dessutom anser jag att ju mer hästar vant sig vid, ju säkrare är de att hantera.
Jaha. Det här säger väl allt.:mad: Bara NH-folk som är rädda för sina hästar säger så.

Kl
en sak angående stängsel.

För att tråden ska kunna gå av ska den fästas i isolatorerna. Ej bara löpa igenom.Stoplarnas enda funktion blir annars att bara hålla upp tråden från marken.

Om man inte sätter fast tråden på 50 m så får tråden/ repet..... ett visst mått av elasticitet o går då ej av. Den bör sitta fast vid varannan stolpe.

Tillägg!
Det är väl som med allt annat... man måste förbjuda allt i lagen, för att folk inte kan tänka själva.

Var tog lite sunt förnuft vägen?

Språnglinor som används 5 min. används väl ändå av folk som har en massa hästkunskap o rutin- inte kreti o pleti.
Ljulius ex. var väl ett skräckexempel på okunskap.

Senast ändrad:

Hobbles kanske används 10-20 min.. hemskt va?

Jaha. Det här säger väl allt. Bara NH-folk som är rädda för sina hästar säger så.
Oh ja.. jag är såååå rädd för min häst, det är därför jag vill att han inte ska bli rädd när något händer utan vänja sig vid det på ett lugnt och säkert sätt. *suck* Folk som är rädda för sina hästar brukar väl undvika att göra något som eventuellt kan trigga en liten reaktion = utför bara sina rutiner på exakt samma sätt hela tiden och hoppas att inget ska hända..
Jag sysslar inte ens med sk NH - bara vanligt sunt förnuft. Men jag gillar att vänja hästen vid saker för jag ser hur han blir lugnare och tryggare i sig själv.

Fattar inte varför hästen ska förutsättas fastna (...)
Ingen förutsätter väl att hästen ska fastna? Men faktum är att olyckor är ganska vanliga, så vad är det för fel att göra vad man kan för att mildra konsekvenserna?

Bara folk som är rädda för det de inte ''alltid har gjort'' säger så :P

Jaha. Det här säger väl allt.:mad: Bara NH-folk som är rädda för sina hästar säger så.

Är polisen rädda för sina hästar med då? :confused:

Jag håller inte på med NH men jag gillar att vänja mina hästar vid läskiga saker. Dels för att stärka deras eget självförtroende och dels för att stärka förtroendet mellan oss.

Gick ett bra program på svt för ett tag sen om det här. Smarta djur hette det och handlade om hästar. Speciellt polishästar. Där satte dom bl a pulsmätare på två olika hästar. Den som snällt gick förbi det läskiga hade skyhög puls och var rädd men litade på sin ryttare och gick ändå.

Orkar man inte hålla i sin häst i 10 min- utan att surra ihop benen så...:mad:

Det ÄR förbjudet! Av en anledning!
Är det svårt att förstå?

Orkar man inte hålla i sin häst i 10 min- utan att surra ihop benen så...:mad:

Det ÄR förbjudet! Av en anledning!
Är det svårt att förstå?

Det är förbjudet för att folk inte tänkte längre än ''binda ihop benen = hemskt''. DET måste vi förbjuda. Hade folk tänkt ett steg längre så hade det inte varit förbjudet.

Precis som att hästen måste ledas i träns på en tävlingsplats. Där har inte heller folk tänkt längre än näsan räcker utan ska kringå problem istället för att lösa dem. En häst som inte kan sköta sig i grimma, har inget på en tävlingsplats att göra. Nej, men då ska ägarna få rycka och slita i bettet istället.
En häst som inte lärt sig sitta fast DEN DAGEN OLYCKAN HÄNDER (Du verkar vara den typen som tror att olyckor aldrig händer) vet hästen att om den står still kommer någon och släpper lös den. Motivera varför det är fel?
Motivera också skillnaden med att binda en häst till en vägg än att ha den lös men bunden så att den endast kan ta små steg? Varför är det senare alternativet så mycket värre?

Och dessutom, om hästen redan har trasslat in sig i tråden, spelar det ingen roll om den går av hästen är ju fortfarande intrasslad.

Jag är fortfarande inte säker på om det verkligen är förbjudet vid träning med tanke på att man får binda ihop hästens kroppsdelar på annat vis vid träning så..
Och jag har fortfarande inte fått svr från jordbruksverket... eller är det någon annanstans man ska fråga? (i så fall kan dom väl iaf svara att jag skickat det fel och hänvisa till nån annan)

Och jag hävdar fortfarande att mitt intresse huvudsakligen är för hästen säkerhet vid tillfälle av olycka, men du ignorerar det fullständigt.

Orka hålla hästen i 10 min? Tja, lätt att packa upp mat, äta etc samtidigt som man håller i hästen och håller koll på tyglar etc... det går men varför göra det svårt för sig?
Varför binda upp hästen i grimma i 10 min medans man ryktar? Lathet?

Vid träning/utbildning finns nog inget förbud mot att binda ihop etc så länge det ej är plågsamt för djuret. Ett sådant förbud skulle ju strida mot sunda förnuftet (inga garantier för att det inte finns iofs :angel: ), men för att lära och vänja hästen vid olika situationer måste ju "extrema" sådana kunna användas.
Jag har upplevt och hört om många fall då hästar kommit fel och fastnat på olika sätt. I en del fall har hästarna kommit oskadda från äventyret, i några har dom skadats svårt med åtföljande avlivning.
Kan berätta om en av mina hästar som trampade igenom gallret till avloppsbrunnen i stallet. Tack vare att vi alltid hittar på och vänjer hästarna vid konstigheter, så slutade det äventyret med små skrap eftersom hon lugnt tog sig upp och ur brunnen. Det kunde annars ha gått mycket, mycket värre.

För mig är en allsidig miljöträning av hästar och hundar en självklarhet. :idea:

LIA

Jag är fortfarande inte säker på om det verkligen är förbjudet vid träning med tanke på att man får binda ihop hästens kroppsdelar på annat vis vid träning så..
Och jag har fortfarande inte fått svr från jordbruksverket... eller är det någon annanstans man ska fråga? (i så fall kan dom väl iaf svara att jag skickat det fel och hänvisa till nån annan)

Och jag hävdar fortfarande att mitt intresse huvudsakligen är för hästen säkerhet vid tillfälle av olycka, men du ignorerar det fullständigt.

Orka hålla hästen i 10 min? Tja, lätt att packa upp mat, äta etc samtidigt som man håller i hästen och håller koll på tyglar etc... det går men varför göra det svårt för sig?
Varför binda upp hästen i grimma i 10 min medans man ryktar? Lathet?

... när hästen kan få stå hobblad och beta bredvid!

Är polisen rädda för sina hästar med då? :confused:

Jag håller inte på med NH men jag gillar att vänja mina hästar vid läskiga saker. Dels för att stärka deras eget självförtroende och dels för att stärka förtroendet mellan oss.

Gick ett bra program på svt för ett tag sen om det här. Smarta djur hette det och handlade om hästar. Speciellt polishästar. Där satte dom bl a pulsmätare på två olika hästar. Den som snällt gick förbi det läskiga hade skyhög puls och var rädd men litade på sin ryttare och gick ändå.
Nu var du ute o cyklade.
Polishästarna ska klara av ett ARBETE- inget som våra hästar ska behöva råka ut för eller räknar ni med att det ska bli ett upplopp i byn:rofl:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama