S

Syrsa

Hej!
Jag vänder mig till er, för att få råd men kanske allra helst för stöd?

Min valp, väldigt ung, bara drygt tio veckor, biter ihjäl mig!
(Det är värre med mig än sambon, även om hans händer och läppar råkar illa ut också.)

Vi, min sambo och jag, provar allt. Vi ignorerar, vi övar bithämning, vi säger skarpa "NEJ!", vi avleder uppmärksamhet, vi gör avslappningsövningar, vi aktiverar, vi slappar, vi berömmer när han gör rätt, vi erbjuder alternativ till det felaktiga beteendet. Ingenting tycks gå fram, nå igenom, den "bitfrenesi" som han hamnar i så fort han är vaken.

Jag har haft hund (tillsammans med min mamma och pappa och bror, så inte egna hundar) sedan jag var 10, nu är jag 27. Blandras och Welsh. Vår, sambons och min, welsh är första hunden jag mött som så hänsynslöst kastar sig efter allt som tillhör min kropp, biter, morrar, drar, sliter. Det är SVÅRT att ignorera en valp som hänger i dina jeans, sedan länge sönderbitna med blodstrimmor och blåmärken längs benen från förmiddagens "encounter".

Sedan tidigare har jag gått två valpkurser (med andra hundar), läst massor med böcker, läser forum och frågar vänner och bekanta. Alla tips och råd, ingenting når fram.

Jag VET att han inte kommer att sluta mirakulöst bara för att vi hittar rätt metod, jag VET att det har gått kort tid, jag VET att han är ung och testar sin plats i vår flock (även om de flesta säger att valpar alltid är underlägsna?), jag VET att det är konsekvent arbete under lång tid som kommer att forma en trygg och stabil hund med arbetsglädje och kärlek och tillit till oss. Vi har haft honom i snart två veckor och inget mirakel inträffar på så kort tid (bitandet startade för några dagar sedan, den första tiden var han hur snäll som, antagligen för att allt var nytt och lite otäckt. Nu tar han för sig mer av omgivningen på bekostnad av hur han lyssnar till oss.)

Problemet: Jag måste ju nå fram för att kunna komma någon vart!!!???

Om vi inte får kontakt med honom kvittar det ju vad vi gör, då blir allt bara rolig lek, uppmärksamhet eller kamp. Vill nog mest bara ha lite stöd för de senaste dagarna har jag fått stänga in mig i sovrummet och storgrina flera gånger för att det gör så ONT! (Och för att man ju vill ha den där mönstervalpen man hade för några dagar sedan...)

(De stunder han är lugnare har vi fin kontakt, ögonkontakt, lyssnar till sitt namn, håller koll på var vi är när vi är ute, tar kontakt med våra ansikten på ett mjukt sätt, lydig och läraktig.)

Jag försöker ha en lugn, bestämd och rak energi och kommunikation med honom, men ju mer han sliter sönder mig ju svårare blir det.

Hälsningar från Syrsa,
som gick från stolt valpmatte till grinande salamimonstertuggleksak på en vecka.

(Salami: han är så prickig i alla vita fält att vi kallar honom vår salami ;) )

Sv: HjÄlp!

Dessutom får han "hicka" flera gånger om dagen, är det vanligt?
Efter mat, efter vatten, efter tuggleksak, efter ingenting. Och han skäller i sömnen!

Söt liten weirdo som amn inte kan låta bli att älska ändå liksom!

Att han är busig och vill bita i er skulle jag bara byta med en leksak, åter och åter och åter igen. Leksak har man i munnen, inte mej.

Sedan att han biter i er när ni ska gå och så, då skulle jag säga NEJ. Eventuellt att jag tar i nackskinnet och markerar att det där var fel, beror ju helt på om hunden tar åt sig eller ej.

Att han hickar efter mat, vatten osv är inget konstigt och att han skäller i sömnen beror nog mest på att han drömmer om dagens händelser, inte heller så konstigt..

Hej! Tack för ditt svar!

Ja, det är ju det vi gör. Avbryter bitandet med leksak, men han spottar ut den och återgår till "inte så varsamt" bitande i mig. Om jag försöker resa på mig och gå därifrån blir han hängande morrandes i byxorna och då kan inte någon leksak i världen få honom att släppa. Förbudsord, skarpa tillsägningar, fysisk kontakt, nackskinn, "peta till"...det blir ingen reaktion och jag VILL INTE att det ska göra ont på ett sätt som känns fel. Jag vill avbryta beteendet men inte skada honom. (DVS all form av fysisk kontakt som kan likställas med "en knäpp på nosen" är uteslutet!)

Kämpar vidare!
/Syrsa

Min Nila tillhörde också den bitiga typen som valp. Vi kallade henne pirayan för hon bet i allt hon kom åt. Konstigt nog inte möbler utan bara oss o våra kläder. Jobbigt var det!

Jag gjorde som så att så fort jag hade henne i knä hade jag ett litet rakt tuggben i handen. Bet hon efter mig sa jag nej (med basröst) o stoppade in benet i munnen o berömde glatt. Hon lärde sig ganska fort även om jag fick göra så ett bra tag :D

Hon provade även att bita i mina jeans o där blev det den hårda metoden. AV MISSTAG råkade jag sparka till henne då hon kom farande.. var så liten att jag inte såg att hon kom. Efter det räckte det att jag stampade med foten om hon var på väg. :bow:

Men nu råkar min tjej vara väldigt lättfostrad också, riktigt känslig för mitt/vårt sinnesstämning. :angel::love: Kan inte säga att andra reagerar på det sättet, en del kan ju bli triggad också. Vi hade tur i oturen så att säga :p

Att ta i nackskinnet och dra till ordentligt är effektivt.Det är ju så mamman /andra hundar gör när de blir för jobbiga.

Vår hund var också ganska bitig som liten men när vi tog tag (och man tar tillräckligt hårt för att de ska pipa/gnälla till lite, och när de gör de, släpper man naturligtvis fortast möjliga) så förstod han ju att detta var fel.

En hund på 10 veckor förstår inte att du säger nej. Däremot tycker jag gott att du kan göra det samtidigt som du drar i nackskinnet.

Det låter presis som min mammas labrador valp 4 mån.
Han är helt galen att bitas. Jag har aldrig sett en valp vaa så bitig. Jag har haft 4 hundar själv.Där är ingen i de att sticka fram några händer o ta i nacke, Det hins inte då sitter han redan i handen. Han bet henne så hon fick ett stort jack i anden. Han fastnade med hugg tanden.
Han sprang även och bet i benen o rumpan.

De använde en vatten spruta. Fungerade bra i början.
Bitande i rumpan o i byxorna fick dom slut på. Dom tog en påse med grejer som skramlade . När han kom o hoppade upp. Slängde dom den bredvid hunden. Mycke efektivt va det.

Bitningen i händerna jobar dom på med fortfarande.
Detta är en mycket frammåt hund . självständig. Visade vaalp MH som är gjort.

Tack!

På något makabert sätt är det skönt att höra att andra varit med om det (även om det inte var så svårt att gissa innan så är det ändå skönt att höra andra prata om det!)

Den första stunden stampade vi i marken och fick en reaktion. Vi berömde och "tillsatte leksak" och berömde igen.

Det fungerade ungefär fyra gånger, sedan var stampet inte tillräckligt.
Igår röt jag till ordentligt med rösten. Då släppte han, lade öronen bakåt. Jag berömde och gav en leksak och skulle gå därifrån när han hängde sig i byxorna igen, morrade och slet.
Han har ganska snabb "tillvänjning" till våra korrigeringar och tillrättavisningar... ;)

Jag tar till mig alla era tips och förslag och fortsätter kämpa. Som sagt, inget mirakel händer över natt så det är bara att fortsätta. På era svar verkar det som att vi gör rätt, även om hans läraktighet även verkar åt andra hållet, så att säga...

/Syrsa, tacksam för er tid!

Dra sig undan eller säga ifrån, antar jag. Drar jag mig undan vann han, säger jag ifrån blir det en rolig kamplek? Vi har provat att med en (akta er här kommer det: ) "bett-hand alá CM" trycka till honom, snabbt och effektivt.
"DET VAR ROLIGT, GÖR SÅ IGEN!" Verkar svaret bli från honom. Alternativt "VA F*N gör du? Här ska du inte komma och försöka säga till mig vad jag får och inte får göra, j**la människa". (Kravel, kravel, morr, morr allså)

Nackskinnet så han piper, men det känns inte bra alls. det är värt ett försök.

Tack återigen alla! (Ja, jag har bosatt mig på forumet denna förmiddag. Han sover så jag tänkte ta tillfället i akt att "boosta" mitt självförtroende med metoder och tips till han vaknar och går igång på "mittpådagentugget".) ;)

Senast ändrad av en moderator:

Om byte till leksak verkligen inte funkar (och det kan ta tid att få hunden att fatta) skulle jag helt enkelt putta iväg valpen och gå därifrån. Skulle den fara efter skulle jag vända mig och ryta till, kanske knuffa undan den - dvs tydligt visa att jag inte är intresserad av att umgås om han ska hålla på så. Och säg inte att det "inte går att lämna valpen för då följer den efter"... Om du inte tror att du kommer att lyckas - så lyckas du inte heller. Om du tvivlar på dig själv så kommer du inte att kunna framstå som så säker och bestämd som den här valpen behöver se dig som för att fatta att du menar allvar.

Om du (och nu blir det känsligt) tar så illa upp av valpens beteende att du går undan och gråter så tar du det alldeles för personligt! Valpen är inte elak. Men den behöver få lära sig hur man umgås med människor vilket betyder att du och andra människor i dens närhet måste vara lugna, säkra och överseende med att valpen inte kan ännu. Om du sitter med tårar i ögonen och biter ihop så märker ju hunden det? Och tycker förmodligen att det är en skitkul reaktion!

Valpar är inga gosedjur, det är blivande vuxna hundar som behöver lära sig hur man uppför sig.

Min förra jaktgolden var som din. Svår att bryta ur blockering och var som en liten krokodil när hon var ung. Jag vet att folk gärna överdriver om sina hundar, men jag kan nästan lova att hon var bland något av det värsta när det gäller sådant beteende. Så jag vet att det går. Bara man vågar tro på det själv och är envis som synden.

Dra sig undan eller säga ifrån, antar jag. Drar jag mig undan vann han, säger jag ifrån blir det en rolig kamplek? Vi har provat att med en (akta er här kommer det:) "bett-hand alá CM" trycka till honom, snabbt och effektivt.
"DET VAR ROLIGT, GÖR SÅ IGEN!" Verkar svaret bli från honom. Alternativt "VA F*n gör du? Här ska du inte komma och försöka säga till mig vad jag får och inte får göra, j**la människa".

Nackskinnet så han piper, men det känns inte bra alls. det är värt ett försök.

Tack återigen alla! (Ja, jag har bosatt mig på forumet denna förmiddag. Han sover så jag tänkte ta tillfället i akt att "boosta" mitt självförtroende med metoder och tips till han vaknar och går igång på "mittpådagentugget".) ;)

Om man har problem med ett djur och inget annat hjälper brukar det vara så att det sätt djurarten själv löser motsvarande problem är det rätta.

Hundägare måste lära sig att prata "hundiska" :D.

Vov!

:rofl:

/KT

Tror inte en vuxen hund drar sig undan en mindre hund som biter den så det gör ont. Den morrar till och biter tag/lyfter den i nackskinnet.

Nej visst skär det lite i hjärtat när man drar så det piper, men vilken uppfostrad hund du kommer få, en smo förstår vad du menar med din handling. Tror en hund som VET om sina regler mår bättre än en som är osäker på sin rang. Morrar han mot dig om du säger till honom, ja, gör om det! Han FÅR inte lov att morra åt dig, det vet man ju hur djur är mot varandra, man morrar inte mot sin ledare!

Lycka till nu, jag tror det kommer ge resultat!!

Den första stunden stampade vi i marken och fick en reaktion. Vi berömde och "tillsatte leksak" och berömde igen.

Det fungerade ungefär fyra gånger, sedan var stampet inte tillräckligt.
Igår röt jag till ordentligt med rösten. Då släppte han, lade öronen bakåt. Jag berömde och gav en leksak och skulle gå därifrån när han hängde sig i byxorna igen, morrade och slet.
Han har ganska snabb "tillvänjning" till våra korrigeringar och tillrättavisningar... ;)

Om hunden vänjer sig vid korrigeringarna, fortsätter och ni måste öka intensiteten i dem - så korrigerar ni inte på rätt sätt. Tvärtom, ni härdar hunden. Den kommer då att bli tuffare och kommer att kunna ta mycket "skit" utan att bry sig... Så gick det med min.

Efter att du har korrigerat som ovan skulle jag inte berömma valpen för att den slutar. Jag skulle avvakta och låta hunden komma till mig och be "om ursäkt". Det måste ta. När du nu berömmer valpen så tar den det som "ok då fortsätter! men vad konstig du var nu..."

Vad gjorde du när den satt i byxbenen igen efteråt?

Dra sig undan eller säga ifrån, antar jag. Drar jag mig undan vann han, säger jag ifrån blir det en rolig kamplek?

På vilket sätt vinner hunden om hans beteende innebär att du inte längre vill leka med honom och går därifrån? Vad blir hundens belöning då menar du?

TACK!

Det behövde jag!

Jag tar inte illa åt mig, egentligen. Det är inte därför jag gråter. Jag vet att det inte är illvilja eller för att han "hatar" mig, men jag misströstar nog lite. Det är som du säger, jag får tänka på att det är nu han lär sig, inte att han redan har lärt sig och borde förstå. "Vi ska hjälpa dig att lära dig hur man umgås med människor", så får jag tänka och ha överseende trots att det gör fysiskt ont när han sliter.

(Det är därför jag drar mig undan, jag vill inte umgås med honom när jag känner mig så. För jag tror att det får fel effekt.)

"Vi ska hjälpa dig att lära dig hur man umgås med människor", så får jag tänka och ha överseende trots att det gör fysiskt ont när han sliter.

Du ska INTE ha översende för att han sliter fysiskt i dig. Tvärtom, du ska säga ifrån direkt och inte acceptera det. Är du konsekvent, envis och bestämd så kommer han att fatta.

Men precis, du kan ju inte ge upp innan du ens har börjat. ;) Vänta bara till tonåren!! :D

Attityden är jätteviktig. De allra flesta hundar känner direkt när matte är "arg på riktigt" eller när hon bara fejkar för att tillrättavisa. En känslig hund lyssnar på båda, en liten "ångvält" kör så det ryker tills det smäller ifrån ordentligt.

Vad gjorde du när den satt i byxbenen igen efteråt?
[/QUOTE]

Jag knuffar undan och ryter till. Försöker göra mig "stor och stadig". Går därifrån med en utstrålning av missnöje. Han sitter som gjuten i mina byxor igen.

Jag morrar åt honom, tar i nackskinnet, knuffar undan, ryter till ORDENTLIGT. Han hoppar tillbaka och morrar vidare. Jag försöker "trycka in" en tuggleksak i munnen på honom, alternativt lossa käkarna för nu gör det ONT. Han ignorerar.

Jag trycker skarpt ner honom i golvet för nu får det f*n vara nog. Han morrar och hugger efter mina händer. Jag reser mig och går därifrån. Han fångar mina byxor och så börjar vi om...

Härdar var det någon som sa. Jo, det kan jag lugnt hålla med om! Men vilken korrigering hjälper om han ser allt som en utmaning?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 954
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 113
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama