Sv: HjÄlp!
Rapport från eftermiddagen:
Vi var ute för några timmar sedan, kisserunda och lite lek. Jag hade satt upp som regel att vi inte skulle hälsa på andra, för han taggar alltid upp sig så då.
(Två stycken dök ner och gosade honom fast jag sagt "Ja, han är jättesöt men vi hälsar inte idag." Sånna människor borde skjutas.)
Jag hade leksaken med och gjorde några lugna "lek och släpp" övningar för att få honom att lyssna i ett lugnt sinnestillstånd.
På väg hem kom grannen förbi och ville hälsa som vanligt. Vi, jag och voffsen, satt just då i ett hörn vid vårt kvarter och övade. I samma stund som hon stack ner handen och skulle gulla honom lyckades jag få henne att förstå att "nej, vi hälsar faktiskt inte idag trots att vi brukar det" och hon drog sig undan. Han släppte leksaken och dök rakt på mitt lår. (Lugnet som jag lyckats bevara sprack i det ögonblicket.)
I samma stund som han greppade min byxa rök jag tag i nackskinnet ganska ordentligt och tryckte ner honom ganska kvickt i gatan. Han pep till (inte så mycket, men ändå ett litet "oj, nej"), granntanten gick därifrån med orden "Oj, är hon hård mot dig idag" (Jag tänkte *censur*) och sedan dess har han bara varit gullig!
Vi får naturligtvis göra om detta några gånger innan en mildare korrigering "tar" (som jag sagt tidigare så tror jag inte på mirakel) men jag har analyserat situationen och tror (för er som orkar läsa, annars är det ju bara att sluta
) :
* Jag tog kanske i i överkant denna gång men jag nådde fram. Istället för att eskalera till tuffare korrigering medan hans frenesi hänger med och vi till slut är två helhispiga varelser räckte det med en...
* ...vilket innebar att jag kunde bevara mitt lugn genom hela situationen.
* Jag är den som leker mest och umgås mest med honom, vilket kanske gör att han ser mig mer som lekkamrat och sambon mer som flockledare. Därför är det mig han testar mest med, och "leker hårdhänt" med. (Flockledaren i en grupp hunddjur kanske inte leker så jättemycket med valparna, jag vet inte?)
* Framförallt var jag bestämd från början. Jag startade inte med att "prova" om han tänkte lyssna för att sedan misströsta när han skiter fullständigt i mig. "Visualisera" lade någon till på min lista. Eftersom jag redan före promenaden(vilken ju inte är så lång när han är så liten. Ett kvarter till gräsmattan bara)/lekstunden/utevistelsen bestämt mig för några mål, varav "lugnet bibehållet" var ett, kunde jag ligga steget före honom.
Jepp, återkommer med fler lägesrapporter! Detta blir mitt jobb de kommande månaderna.
/Syrsa