Sv: HjÄlp!
Halloj allesammen!
Dagen igår artade sig bra, tills sambon var ute med honom och kom in med halva fingerspetsen hängande. Blodet forsade. Så var det med den metoden, valpisen tyckte det var en rolig lek och kom morrandes, skuttandes rytandes som en skottspole (det är ett så bra ord så jag fortsätter använda det!) och högg igen.
Så var jag borta några timmar och när jag kom hem hade vi fått besök. Valpen hade hunnit stissa upp sig och när jag kom innanför dörren blev det för mycket. Jag försökte att inte hälsa så översvallande, sa hej och tog människorna först. Så satte jag mig på huk och blev hälsade med några hugg och jag sa ifrån. Inte roligt med en sådan uppvisning inför sambons kollega, men så får det bli. TRE gånger på raken fick jag säga ifrån, sen kissade han inne, vi bar ut och där ute hade en soptunna gått sönder och spritt sitt innehåll över hela gräsmattan. Stissiga valpen numero uno! =)
(Jag TROR en bit folie slank ner utan att jag hann stoppa det, men han har mått bra hela natten och verkar som vanligt idag och har inte ont när man tar honom på magen?)
När vi kom in gjorde jag en avslappningsövning och därefter stensov han. (Tror jag det! Hela kvällen hade ju gått i 180!)
Avslappning är han bra på! När jag sätter mig med honom i knät och stryker honom på bringan och talar sådär lugnt, då liksom rister det i hela kroppen, bragar riktigt i honom och han börjar pipa och gnyla. Men han åmar sig inte, försöker inte komma undan. Jag behöver egentligen inte ens hålla i honom men det gör jag för närhetens skull. Så, jag har fått för mig att han redan vet vad det betyder och att han faktiskt gillar det bara det att det är så himla svårt att ta kontroll över en kropp och ett sinne som går för högvarv. Så efter en stund hänger han sig över mina ben, jag lägger ut dem "rakt, i ett V" och han sträcker ut sig längs med högerbenet (alltid högerbenet), lägger hakan över vristen på mig och drar en djup suck. Sakta stannar darrningarna och han sover. Ibland tar det inte ens två minuter.
Jag vet inte, jag kanske gör övningen fel, men lugnet som infinner sig när vi sitter där och "rider ut stormen" (som jag tycker det känns, kan inte svara för honom
) är himla behagligt och mysigt och det känns fint. Sen finns det säkert massa regler kring avslappningsövningar för hundar (får de somna, tex? De ska ju helst inte vi människor göra när vi har avslappningsövningar?) men jag struntar just nu i dem. Detta är ett sätt för oss att få lugn. Det är viktigt.
(Jag kommer att fortsätta avlägga rapport i ärendet, men de hamnar i min gästbok. Spana in där om ni vill veta hur det går
(VÄLDIGT spännande för alla, eller hur?
)
Stor kram,
Syrsa
(Någon ogillade denna metod. Jag tar gärna emot tips från denne på hur jag hellre ska göra? Så jäkla ont som det gör och så hysteriskt som det kan bli... Jag är villig att pröva i stort sett allt så länge det inte skadar valpen eller brister i förtroendet. Just nu (ännu, kanske?) känns det inte som att metoden har "sabbat" något, han lyssnar, följer och leker jättefint och koncentrerat när han är lugn. Men, så har det bara gått ca ett dygn
)