Din rätt att freda din kropp väger tyngre än hans rätt att väckas på ett behagligt sätt. Din rätt att sova tryggt väger tyngre än hans intresse att sova utan reflektion kring vad som händer när han somnat.
Visst kan man göra dumma saker i djupsömnen, och visst kan det ta en stund (upp till minst fyra minuter beroende på sömnfas) tills hjärnan fungerar igen och man minns det som hänt sen man vaknade. Men det är han som är ansvarig för sig själv och sitt beteende i livets alla lägen OCH han är ansvarig för sin del av relationen. Just nu tar du ansvar för båda.
Jag är ärligt talat chockad över vissa svar du fått här. Din reaktion TS är helt rimlig, oavsett vilka erfarenheter du har med dig faktiskt. Absolut behöver ni en praktisk lösning på vad som sker i sömnen, men det handlar också om vad som händer med er relation i detta och där förstår jag inte hur folk bara kan vifta bort parterapi. Det stora problemet är ju att han lämnar dig helt ensam i detta och vägrar ta ansvar för sig själv, sitt beteende och vad som händer med er relation till följd av hans beteende.
Sen vill jag återigen säga att din kropp är precis lika viktig och förtjänar att respekteras precis lika mycket som barnet som samsover med er ibland. Dvs. det är inte okej att du agerar buffert, OCH det är heller inte okej att han på något vis riskerar att ta på barnet på samma sätt.