Hjälp ! Min häst backar :S

Celoty

Trådstartare
Hej ! Har en unghäst-valack på 6 år som jag nyss flyttat till nytt stall och när jag ska rida ut själv så stannar han nästan alltid och backar. Han kan backa ner i diken, in i buskar och träd, ja överallt. Det är svårt att bara driva för då backar han mer och det är en ganska trafikerad väg som man måste över för att komma till skogen. Han bryr sej inte om bilar och sånt men han vill inte gå. Ibland kommer man lite längre och ibland ingenstans. Första gången jag skulle ut i skogen på nya stallet gick han ordentligt. Han har gjort såhär på andra ställen jag har haft honom på också men förra stället slutade han och vi kunde ta roliga turer i skogen.. Han gör inte så här när man har med sig nån. spelar ingen roll om den personen rider elr går. Men jag måste ju kunna rida ut själv ockåe ! Nån som har något tips ? Behöver verkligen det !:confused:

Sv: Hjälp ! Min häst backar :S

Försök rida honom på den minst trafikerade vägen, och direkt när han börjar backa så istället för att driva, så ryter du till och börjar backa honom med tydliga hjälper istället! Backa, backa, backa, backa, fastän han försöker gå fram ska du backa, gärna förbi stallet på andra hållet om det går. Sen när du känner att du har backat honom klart släpper du efter i handen, och smackar en gång. Går han fram då så beröm massor och ge honom så långa tyglar du vågar!

Funkar inte det kan det vara en bra idé att hoppa upp i sadeln vid stallet och istället för att rida fram så backar du honom (alltså rider baklänges på den tänkta ridvägen) tills du känner att han är måttligt trött på det. Då vänder du honom rätt och ger valmöjligheten att gå framåt, och väljer han inte den så backar du ännu mer.

Meningen är att hästen ska tro att du har kontrollen, att det är du som ber honom att backa mot stallet, och inte att han väljer det själv.

Hoppas du förstår! :bow:

så mycket unghäst kan han väl inte anses vara,han är ju ändå 6 år?!?dumheter skulle jag kalla det.:)

Ja! istadigheter:mad:

Rid på annan plats än att rida på trafikerade vägar.
eller tömkör den- den ska framåt!!!!

Håller inte med. gillar inte straff backning.

lägg ribban där man som ryttare kan kontrollera hästen istället. dvs man kan aldrig med råstyrka få den att gå framåt, däremot kommer alltid ett läge då hästen stannar och står still. Låt den då stå still och glo - låt den har riktigt jävla tråkigt. stilla och titta rakt fram, inte på fåglar och annat :angel: sitt lugnt och vissla inombords och läs en god bok :angel: (mentalt) . sen kan man prova igen och driva på lite framåt. går den fram då så berömmer man och sen är det frid och fröjd. börjar den backa igen ochslår på bromsen gör man samma igen, får den bara att stå stilla. och sen upprepa samma procedur.

brukar inte ta lång tid innan hästen väljer att gå framåt.

Hade en som höll på så för 15 år sedan. Ända tills han backade ner i diket mot ett ko-staket med el han inte såg. Jag satt ovanpå - livrädd för vad som komma skulle men han hoppade upp på vägen igen och backade aldrig mera ute.

Uppmanar inte till detta även om det var effektivt på den hästen.

Hade en som höll på så för 15 år sedan. Ända tills han backade ner i diket mot ett ko-staket med el han inte såg. Jag satt ovanpå - livrädd för vad som komma skulle men han hoppade upp på vägen igen och backade aldrig mera ute.

Uppmanar inte till detta även om det var effektivt på den hästen.

Det skulle ju kunna bli en riktigt effektiv träningsmetod haha:rofl:

Ja men de räknas ju faktiskt som unghäst tills de är 7 år ;)

Det är för att de ska kunna tävla bland jämnåriga.

Att kunna gå framåt- gäller för en 3-åring.

Ja! istadigheter:mad:

Rid på annan plats än att rida på trafikerade vägar.
eller tömkör den- den ska framåt!!!!

Man måste tyvärr över den vägen och är man på marken så går han utan problem -.-'

Det är för att de ska kunna tävla bland jämnåriga.

Att kunna gå framåt- gäller för en 3-åring.

Ja, han kan faktiskt gå framåt men han bråkar bara och därför vill jag ha lite tips på hur man kan göra (:

Har haft en häst som skenat bakåt- in i träd o uppför sandtag- bakåt:eek: fort gick det.
Folk stannade o tittade på spektaklet. de fattade inte att de kunde vara i fara.

Den gick inte framåt- så då fick den nog backa mer- kommer inte ihåg- mer än 20 år sen.

Vet att jag resonerade- klarar jag inte av den på 3 dar- får jag skicka iväg den. Nu blev det 1-0 till mig.
Dagen efter red min kompis- tuffing som bara fick en liten back vid en broövergång. 3-e dagen red jag- då gick det snabbt 3-0. Sen gjorde den aldrig mer så.

Tömkör den- du har då lättare att komma åt den utan att den o du kan komma till skada.
Välj att leda den förbi vägen o du måste ha lite ytor för att lösa konflikten.

Beröm massor o håll inte på för länge.
var inte långsint eller spänd däremellan.

Okej, tack för tipsen ! Ska nog testa igen imorrn om det är lite bättre väder. han blir nämligen värre när det regnar -.- :S

Om den har står idag skulle jag nog longera- igångsättning- nu eller på en gång- beröm o avsaktning o upprepa. Var bestämd.
den ska svara direkt!!!!

den bör inte ha överskottsenergi när du ska ta dig över en tröskel.

Om den har står idag skulle jag nog longera- igångsättning- nu eller på en gång- beröm o avsaktning o upprepa. Var bestämd.
den ska svara direkt!!!!

den bör inte ha överskottsenergi när du ska ta dig över en tröskel.
Jag har också back-problem med min unghäst. Hon är två år. När hon inte får som hon vill backar hon. T.ex när selen ska på, träns, o dylk. Men när väl sele är på o så är det cool lugnt. Men det är jätte jobbigt att sela på henne själv när hon slänger sej bakåt. Vet inte hur jag ska göra mer, har provat det mesta t.es att lära backa på komando som funkar på mina andra hästar men inte henne. Ska börja sitta på henne nu, bara hon inte kastar bakåt då,det kan bli farligt. Men annars funkar att backa på kommando bra, då burkar dom bara backa när jag säger till, Men har ju kommit på att alla häatar är mycket olika i det :/ Hopaps det går bra med din häst!

Det låter som du är lite för häftig.

man måste kunna se skillnad på om hästen är rädd eller om den bara inte tycker om det.
Var varsam o beröm den.

Ett sto jag red till gjorde så också. Hon stannade av ren istadighet och backade om jag ville ha fram henne. I början vände jag helt enkelt på henne (nosen=hem) och backade henne åt det hållet istället. När jag backat en bit vände jag om henne igen och skänklade på. Gick då fram. Tog dock inte många gånger innan hon fattade att hon blivit lurad och det slutade funka också :angel:

Det jag gjorde då var att när hon stannade lät jag henne stå. Inte röra sig någonstans och stå med huvudet rakt fram. Inte stå och vila på 3 ben heller, utan stå i givakt :D Första gången stod hon en timme innan hon gick fram, andra gången en halvtimme och sen slutade hon med dumheterna.

På en häst som inte är så tuff mentalt och som beteendet inte sitter så djupt hos kan det räcka med ett pet på rumpan med spöet.

Det jag gjorde då var att när hon stannade lät jag henne stå. Inte röra sig någonstans och stå med huvudet rakt fram. Inte stå och vila på 3 ben heller, utan stå i givakt :D Första gången stod hon en timme innan hon gick fram, andra gången en halvtimme och sen slutade hon med dumheterna.

Precis! :bow:

Hej ! Har en unghäst-valack på 6 år som jag nyss flyttat till nytt stall och när jag ska rida ut själv så stannar han nästan alltid och backar. Han kan backa ner i diken, in i buskar och träd, ja överallt. Det är svårt att bara driva för då backar han mer och det är en ganska trafikerad väg som man måste över för att komma till skogen. Han bryr sej inte om bilar och sånt men han vill inte gå. Ibland kommer man lite längre och ibland ingenstans. Första gången jag skulle ut i skogen på nya stallet gick han ordentligt. Han har gjort såhär på andra ställen jag har haft honom på också men förra stället slutade han och vi kunde ta roliga turer i skogen.. Han gör inte så här när man har med sig nån. spelar ingen roll om den personen rider elr går. Men jag måste ju kunna rida ut själv ockåe ! Nån som har något tips ? Behöver verkligen det !:confused:

Hah ja känner grymt igen mig. Det låter garanterat som om han testar dig! Min häst gjorde precis likadant, fyfan va less ja va men så tänkte ja
- då ska du fan få backa också.
Så ja drev han bakåt bakåt bakåt. De är såklart jobbigare för en häst att gå bakåt än framåt men skulle han backa så skulle han fan backa också! Sådär höll ja på, sedan bad ja han gå fram några steg, o de gjorde han också tills han stannade igen, då backade jag honom likadant igen. Så höll ja på kanske i 2-3 dagar så gav han upp och gick framåt. Låt han backa i diken o all skit, ok inte så lämpligt på trafikerad väg men försök någon annanstans?

Jag är säker på att den metoden är görbra ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 666
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar