Reklam vet jag inte var du får ifrån. Jag har inte skrivit något om reklam.Då
Jag är väl medveten att man i första hand provar att ge mer grovfoder. Men äter inte hästen mer får man ge något annat.
Reklam? Ja tycker inte att det är reklam att skriva i en tråd pm potatisprotein. Det tippsas pm oöika foder från krafft, granngården betfober odv det är väll reklam i sånna fall? Då borde många häst tidningar stoppa sin foder reklam.
Jag tycker givetvis att man tar reda på om fodret man tänker ge extra. Har inte skrivit att det handlar om stora mängder potatisprotein heller. Givetvis fasar man in nytt foder långsamt.
Olja är inte ovanligt att ge till hästar o och vilken sort, det lär diskuteras i evigheter. Det är upp till var och en stt göra den bedömningen.
Men för oss som har hästar som är känsliga för stärkelse och socker funkar inte färdiga blandningar och ej heller lucern, betfiber sorter med lite socker osv. Då är det olja och potatisprotein som är utan socker och stärkelse som fungerar att ge.
Sen anser jag att givetvis gör man en analys på grovfodret. Då vet man grunden och vad man ev behöver tillsätta i fodret.
Eftersom potatisprotein är så starkt så bör man veta att hästägaren har tillräcklig kunskap, att det finns grovfoderanalys och att ägaren kommer räkna innan man tipsar om det. Många tror att det är som vilket kraftfoder som helst och du kan ju fundera på vad som händer om någon ger en häst ett kilo... Det här är ett internetforum och då får man helt enkelt vara försiktig med vad man tipsar om.
Nej olja är inte ovanligt att ge men de lärde tvistar fortfarande om ifall hästen ens kan ta upp det. Vad gäller sort så handlar det inte om diskussion, dvs. tycke och smak utan om fakta vilket jag håller mig till.
Fortfarande, lucern och betfiber utan tillsatt melass innehåller inte varken en massa socker eller stärkelse. Lucern innehåller ca 5% socker och betfiber utan tillsatt melass innehåller ca 5%. Vad har ditt grovfoder för sockerinnehåll? Det finns en hel del annat också som inte innehåller varken socker eller stärkelse så det kan man inte påstå är det enda.