Den enklaste analys där smrp, MJ och mineraler analyseras kostar ca 600kr. Det är 1,6 kr per dag i ett år. Har man som jag 4 hästar så blir det ca 40 öre per dag per häst. Det kostar bra mycket mer att ge kraftfoder i blindo. Smrp och MJ kan man ju se med ögat på hästen om det fattas eller är för mycket. Dvs om de faller ur eller går upp i vikt. Men mineraler är ju omöjligt att veta utan analys och det är precis lika viktigt att det blir rätt.Personligen så struntar jag i att ta analys på höet, då jag anser att det är bortkastade pengar. Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Vad spelar en analys för roll då? Däremot så vill jag att höet är skördat kring midsommar då näringsvärdet är som högst. Om jag ser att dom blir tunna så ger jag lite mer kraftfoder eller tillsätter olja. Dom får kraftfoder en gång om dagen och då koncentrat så slipper jag ge dom så stora mängder.
Ett par år har vi haft så bra hö att vi inte ens behövt ge mineraler. Det hade blivit många onödiga kronor om jag istället hade utfodrat med mineraler i tron om att det behövdes. I bland har det enbart fattas protein. Då har jag kunnat köpa ett högkoncentrerat proteinfoder för att ge extra protein till låg kostnad. Tilläggas bör att mina hästar också har fri tillgång på hösilage. Då får man uppskatta ungefär hur mycket de äter och räkna utifrån det.
Är kvoten smrp/MJ fel så spelar det ju ingen roll hur mycket hö de äter, de kommer ändå att falla ur på ett eller annat vis beroende på vad som fattas. Så bortkastade pengar kan jag inte hålla med dug om att det är.
Även om man inte har möjlighet att analysera hela partiet hö så anser jag att en analys på en liten del av partiet av hö ändå är bättre än ingen alls just får att få en fingervisning om hur värdena ligger. Självklart måste man ändå använda ögat och sunt förnuft.