Jag är säker på antalet kilo då vi har utfodringsstationer där hästen får stå ifred och äta. Det där är värdena utan tillsatt koncentrat. Hon har varit både tunn och muskelfattig. Hur mycket protein bör tillsättas för att få en bättre kvot? Har funderat på att ta bort lite hö och ersätta med koncentrerat protein eller lucern men är dålig på att beräkna själv. Och enligt rådgivning så får hon redan för mycket…Och du är säker på hur många kg hon äter? Det brukar ju vara rätt omöjligt att veta exakt om de äter ute och inte går själva.
Det krävs väldigt mycket för att bygga upp kroppen igen när de har tappat så att hästen börjat gå upp på denna foderstat tyder ju på att den kommer kunna stå på lite mindre sen när den väl nått normalhull.
Men ni verkar ha väldigt lågt protein i höet? Den ligger ju på kvot 5 nu och då fattar jag det som att delar av intaget är från proteinkoncentrat?
Räknar jag 561/16 blir det bara 35 gsmrp/kg och då antar jag att det egentligen är ännu mindre iom proteinkoncentratet.
Det kanske är en sån häst som behöver ligga betydligt över tabell i proteinintag?
Har den både varit tunn och muskelfattig?