Nog för att en gastroskopi kan vara lämplig i vissa fall men att bara ge en foderstat uträknad på tabellhästen en chans, utan justeringar och utan några symptom på magsår skulle jag inte göra.
Ts häst är ju träckprovad och kollad/åtgärdad i munnen och då tycker jag man kan ha mer is i magen än om hästen inte hade varit kollad av veterinär alls. Jag utgår ifrån att om veterinären hade misstänkt magsår så hade hen föreslagit en gastroskopi.
När man räknar ut en foderstat första gången så går man på tabellhästen för ingen vet ju i dagsläget vad Ts häst har för behov och då utgår man ifrån tabellhästen. En svårfödd i detta fallet visserligen men den svårfödda tabellhästen behöver inte ha samma behov som Ts häst. När man börjar ge en uträknad foderstat så väger alternativt mäter man lämpligen hästen ungefär var tredje vecka, känner över hästen för hullbedömning (googla på hullbedömning häst) varje vecka. På så sätt kollar man hur hästen svarar och höjer alternativt sänker utefter hästens svar. När man har gett en foderstat tre-fyra månader och har justerat den ungefär var fjärde vecka utan svar, då hade jag konsulterat veterinär.