Hjälp mig med mattider...

Sv: Hjälp mig med mattider...

HUr gör ni andra med era 6-7 månaders som inte ammas? Hur äter de?

Sahar ater mina 7.5 manaders:

0600 ersattning, 150-180ml
0800 frukost: grot/fruktpure/macka/mjolk/yoghurt i olika kombinationer
1100 ersattning, 200ml
1330 lunch: gronsaker/pasta/kott/fagel/fisk + frukt, vatten att dricka
1700 middag: som ovan, mjolk att dricka
1830 ersattning, 200ml

Jag borjade ge mina smakportioner nar de var 18v gamla. Nar de var 6 manader at de 3 mal om dagen.

Laser du inte tidningar/bocker/internetforum? Jag fullkomligen SLUKAR information varhelst jag kan :D men har inte varit pa bvc sen de var 3v gamla :o, annat an for sprutor och sana "masten". Har en liten babyvag hemma som jag vager dem pa varannan vecka ungefar for att se att de foljer sin kurva :)

Senast ändrad:

Min sjumånaders äter bara välling och bröstmjölk. Smakar på en hel del annat, men det kan jag inte riktigt påstå att han äter.
Han får ta det i sin egen takt och jag ser ingen anledning att stressa, för han verkar inte behöva mer just nu.

Han kan gott och väl amma sig mätt trots att jag tycker det känns som att jag är "tom". Men jag har börjat amma vid båda brösten vid några tillfällen på dagen, det har jag inte behövt tidigare.
Ibland känns det inte som att det kommer något, men jag kan se på honom att det gör det.

Smyger in en fråga till emma74! Var det du som skrev om plockmat istället för bebisar för rätt längesen? Fick en känsla av att det var du...
Läser gärna länkar och någon har! :)

Smyger in en fråga till emma74! Var det du som skrev om plockmat istället för bebisar för rätt längesen? Fick en känsla av att det var du...
Läser gärna länkar och någon har! :)

Vid några tillfällen har jag skrivit om det...:angel:
men jag har tyvärr inga länkar...

:) Du har inga egna tips, något man bör tänka på?

alla sätt är bra utom de dåliga?:angel:
(varning för långt svar med virriga tankegångar... lite trött)

alla barn är olika, mina gillade helt enkelt inte nappflaskor, pureer eller att bli matade med sked

det man ska undvika till barn under ett år är salt, honung, spenat(innehåller nitrater tror jag) och rabarber...
till barn som passerat typ 6-8 mån kan man använda sig av "salta ingredienser" typ korv ett litet hörn av en buljongtärning, lite soja, oliver osv som smaksättning ibland, men hoppa över att salta vattnet till ris, potatis och pasta - allt beror ju på hur ofta man ger det... att använda sitt sunda förnuft kommer man långt med, givetvis tar inte barnet skada av att smaka några tuggor kokt korv (tänk på att tex nästan all fryst kycklingfile är saltad och den har jag aldrig hört att men ska undvika) någon gång men det är direkt olämpligt att enbart föda upp sitt barn på korv:grin:

jag har dels serverat mat i bitar som barnen själva får skyffla i sig - dels matat med fingrarna (tagit mat i nypan och stoppat i munnen på barnet) och även haft gaffel som jag spetsat mat på och låtit barnet stoppa i munnen
inget av mina två barn har satt i halsen eller stuckit ut ögonen (trots olyckskorpars kraxande)

tänk på att man kanske tycker att de äter väldigt lite - men eftersom maten inte är puread och utspädd med en massa vatten så är den mer "koncentrerad"

potatis både kokta i tärningar (lättare att mata på gaffel med) och liksom sönderkrossad (att äta med händerna)
ärtor - kläm gärna sönder skalet - annars har de en tendens att gå rakt igenom
mjukt, kokt kött i pyttebitar - skär så det inte blir långa trådar,
morötter kokta i stavar gillade lilltjejjen att proppa i sig
banan kan man trycka på så den delar sig i tre stavar - lättare att hålla i
riktigt mjukt moget päron
hallon och smultron - bara att plocka och stoppa i munnen
sonen var (är :D) galen i röda vinbär - de går oxå rakt igenom om skalet inte krossas (gissa hur jag vet:angel:)
ungsbakade palsternacksstavar med timjan (och lite chili)
pastarör eller skruvar
makaroner som får "klibba ihop sig lite"
couscous, bulgur eller ris - med eller utan sås
bönor och kikärtor - kolla så de inte är för hårda bara - dela eller kläm sönder lite
pizzakanter (ok kanske inte det bästa till en pluttis - men perfekt att hålla i handen och suga/gnaga på och så lite smak av tomatsåsen... och inte varje dag såklart)
hemlagad kyftpotatis
något slags smörgåsrån/flatbröd/knäcke/skorpa med smör på (eller en "mjuk" smörkniv med smör på - japp min smaliskille behövde extra fett och gillade inte "kladdig" mat)
små buketter av kokt broccoli och blomkål
pannkaka eller våfflor
blodpudding (lite äldre barn)
gröna bönor har perfekt form att hålla i - men kan vara "trådiga"
lite klibbigare havregrynsgröt som de får "tugga i sig" (om de inte gillar pulvergröt)
delade mandarinklyftor (annars är de så stora och har "fastna i halsen-form" och är för sega att tugga sönder)
"klyftade" vindruvor
kokt squash var dottern galen i

jag har oftast lagat samma mat till oss alla (och haft en reserv av rester i kylen när vi ätit "olämplig" mat typ stekt mat) och saltat efteråt

alla barn gillar inte sås, och vill ha alla olika saker serverade för sig... sås kan man ha i en egen liten skål att doppa i själv

(vågar jag skriva om när dottern upptäckte sin passion för kycklingben (drumsticks)...:o när hon var en 8 mån typ så hade jag väldigt duktigt lagt ett ben utan marinad eller salt på i ena hörnet på en ungsform med ben till oss andra, jag tog bort skinnet och skar i små ätvänliga bitar och ställde fram till henne - tvärilsken tjej!! :mad: nåja hon han ju inte gilla allt så hon fick väl äta det hon ville ha av det andra... sonen tyckte marinaden på hans ben var lite för stark och la ner den på bordet... inte tänkte vi mer på det... innan vi såg dottern överlycklig sitta med ett rengnagt kyckligben i handen:eek: - hon hade inte många tänder då inte)

just det - kalla gurkbitar när de får tänder är en höjdare

läs på allt du hittar om kost för små barn... så du kan "försvara" dig när du blir ifrågasatt
det kan även hjälpa att hitta på ett eget namn - jag kallade "min metod" med att stoppa in maten i munnen med fingrarna för "fågelungemetoden" och folk köpte det och utbrast oohhh och aha och såg lite småimpade ut

sen har jag många gånger tänkt på hur bekvämt det hade varit när man är på resande fot, eller när vi renoverade svärmors kök (och inte kunde laga något där) hur enkelt det hade varit att bara micra en burk eller värma en flaska

Hm osäkerhet:angel: när min son föddes så skulle de äta var fjärde timme.
Jätte enkelt eller hur;) men.. var fjärde timme från att han började äta eller från att han slutade äta:confused:jag slogs med de tankarna ett tag, tills jag upptäckte att min son hade ingen matochsov klocka inbyggd utan han ville ha mat när han var hungrig:idea:
Och kriminell som jag är bröt jag mot alla regler och gav honom mat när han var hungrig.
Sedan var det ju det här med smakisar, min son förstod inte vad det innebar, han tyckte inte alls att en tsk räckte att smaka på, han var vansinnigt förbannad när han inte fick mer, så det blev inga fler smakisar:o han fick äta så mycket han ville.
Då när han föddes skulle alla barn runt 6 månader äta gröt på morgonen kl. 8.00, mellisfrukt kl 10.00, lunch kl 12.00 absolut inte fisk, men kött gick bra och potatis, ris och pasta fick de inte äta innan 1 år. kl. 14.00 mellisfrukt (frukt=banan, ingen annan frukt)osv osv, men min son visste inte det, han ville amma mellan 6 och 7.30, sen ville han ha lunch vid 11 och ja du kan ju tänka dej, jag visste ju inte vad jag skulle tro:o

Vad jag vill säga med allt detta dravel är: Lyssna på din son, är han hungrig så ge honom den mat du känner är ok, om det sedan är amning, gröt, välling, pure eller plockmat det spelar mindre roll.

Kolla kostcirkeln och utgå från den, slappna av så kommer mjölken igång igen.

Kramar från en vilsen mamma till en annan.

Ja just det, han är idag 194 cm lång, 18 år gammal, han är helt ok och frisk på alla vis, så något måste jag ju gjort rätt:o eller så har han väl bara ärvt väldigt bra gener:angel:

Senast ändrad:

Lägger till sötpotatis och kiwi. De älskar Rasmus. Kiwi är bra för tröga magar också.

Hallon är en stor favorit här hemma! Han suger i sig och smaskar högt och det finns inget stopp ;)

Jag brukar blanda hallon med turkisk youghurt och ge som mellis tillsammans med bröd som jag bryter i små bitar med smör på. Kan inte ge honom en hel bit macka för då proppar han in allt ;)

Mariekex är en stor favorit också. Då sitter han och gnager i sig som en liten hamster, vet inte om han tycker det låter kul när han gnager i kexet med framtänderna.

Tja jag märker ju på mina bröst att de är små och slappa.

Jag ser inte det som ett självklart tecken på att mjölken börjar ta slut. Jag ser det mer som "skönt, nu kan jag sova på mage igen, trots att jag ammar!".:p

Jag ammade min första son i över två år. Det sista året varken syntes eller kändes det på mina bröst att jag ammade. Det kom bara några droppar när jag försökte pumpa. Men jag såg att sonen fick i sig mjölk, t ex om han hostade när jag ammade. Då skvätte det mjölk ur munnen på honom.

Nu är det samma sak med nya bebisen, som hunnit bli nio månader. Jag kan sova på mage och känner aldrig att det spänner. Känner inte när utdrivningsreflexen kommer igång. Ingen risk för mjölkstockning.

Jag ser inte det som ett självklart tecken på att mjölken börjar ta slut. Jag ser det mer som "skönt, nu kan jag sova på mage igen, trots att jag ammar!".:p

Jag ammade min första son i över två år. Det sista året varken syntes eller kändes det på mina bröst att jag ammade. Det kom bara några droppar när jag försökte pumpa. Men jag såg att sonen fick i sig mjölk, t ex om han hostade när jag ammade. Då skvätte det mjölk ur munnen på honom.

Nu är det samma sak med nya bebisen, som hunnit bli nio månader. Jag kan sova på mage och känner aldrig att det spänner. Känner inte när utdrivningsreflexen kommer igång. Ingen risk för mjölkstockning.
precis samma erfarenhet har jag:idea:
det är ju då det är som att glida fram på en räkmacka att amma ju:D

Är så avis på alla som kan amma så länge :( Jag har fortfarande mjölk men Rasmus sluta av sig själv vid 5 månader. Hade gärna ammat honom tills han blev i alla fall 1 år.

Jag hade nog lagt in gröten som frukost (med amning före eller efter), lunch med "riktig" mat följt av amning, fruktpuré el dyl som mellis, middag följt av amning samt välling/ersättning efter amning som kvällsmål. Runt var 3:e timme brukar de flesta barn bli hungriga (våra hade jag kunnat ställa klockan efter!).

Laser du inte tidningar/bocker/internetforum? Jag fullkomligen SLUKAR information varhelst jag kan :D

Jag har 5 barnmatsböcker. Där står det morgon, lunch, em och kväll. 4 ggr! ska han äta 4 ggr per dag!? Han är ammad varannan timme fram tills nu! Nä något stämmer inte i de böckerna... Mitt förnuft säger att han borde äta mer än så.

Min sjumånaders äter bara välling och bröstmjölk. Smakar på en hel del annat, men det kan jag inte riktigt påstå att han äter.
Han får ta det i sin egen takt och jag ser ingen anledning att stressa, för han verkar inte behöva mer just nu.

Själv vill jag hoppa på tåget när det går. Vår son sitter och dreglar efter mat och kastar sig efter våra bestick när vi äter. Jag vill utnyttja att han är så intresserad. Vi äter alltid med honom. Jag sitter sällan och bara matar honom utan jag äter mat samtidigt och matar en sked åt mig och två med honom. Har vi med honom vid bordet utan att han får mat sitter han ju nästan och dreglar och följer varende tugga med ögonen och sitter och stirrar på våra munnar.

Jag tror att jag ska försöka sikta på var 3:e timme. Jag måste börja någonstans känns det som. Eller på morgonen blir det ju lite hipp som happ eftersom att han ammar rätt så ofta tills brösten är urätna. Men jag ska försöka att erbjuda honom någon "frukost" också så blir det kanske en vana innan han får riktigt behov av det.

Nu känns det som att jag tagit ett litet steg framåt.

De börja Rasmus med redan när han var 3-4 månader, bli intresserad av vad vi äter. Och skulle han äta före oss om vår man blir sen, så äter han först sin portion mat och sen av oss.

Han är 10 månader och äter nu:

8:00 Gröt
11:00 Lunch
15:00 Mellis, gröt eller youghurt och macka
18:00 Middag
20:00 Välling (eller gröt nu när han är förkyld)

Under dagen så äter han frukt också, skär upp i bitar som jag ger honom titt som tätt. Vaknar han tidigare och sover senare på em så brukar han äta mellis vid 10, sova och sen lunch när han vaknar och någon macka om middagen också blir senare.

Jag tycker inte han gör annat än att äta.

Själv vill jag hoppa på tåget när det går. Vår son sitter och dreglar efter mat och kastar sig efter våra bestick när vi äter. Jag vill utnyttja att han är så intresserad. Vi äter alltid med honom. Jag sitter sällan och bara matar honom utan jag äter mat samtidigt och matar en sked åt mig och två med honom. Har vi med honom vid bordet utan att han får mat sitter han ju nästan och dreglar och följer varende tugga med ögonen och sitter och stirrar på våra munnar.

Det förstår jag absolut. F är väldigt intresserad av vad vi äter och vill gärna smaka. Men äter inte gärna de puréer o sånt som vi bjudit honom på. Där av min lilla trådnappning. Ber om ursäkt. :)

Har vi med honom vid bordet utan att han får mat sitter han ju nästan och dreglar och följer varende tugga med ögonen och sitter och stirrar på våra munnar.

Så blev båda våra strax efter att de blivit fyra månader. Jag hade tänkt helamma i sex månader, men det var bara att glömma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 373
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar