Hjälp med dessa hovar

Sv: Hjälp med dessa hovar

Nu får du ta det här precis som du vill, det jag skriver är inte för att trycka ner dig eller så. MEN, jag upplever att du har fladdrat lite som från blomma till blomma, aldrig givit en sak chansen. Den här typen av åtgärder som behöver sättas in tar tid, är man inte villig att ge den tiden så kanske man ska överlåta den till någon annan. Vad än folk skriver som kommer du med motargumentation att det redan är gjort osv. Hur mycket hinner man egentligen på, 1 och ½ år när detta kanske tar minst 1 år i anspråk, och du skriver själv att hästen såg ut så när den kom. Ja desto större orsak att ta tag i det på en gång när man ser det, hästen köptes som jag förstår med detta utseende på hoven.

Jag tror det kommer att vara svårt att ge dig råd, då det ändå verkar som om du inte riktigt vill lyssna och det är mycket bra råd som du tilldelats från flera håll om du bara backar och läser lite.

Jag visste inte om detta utseende på hoven faktiskt, provred inte hästen själv vilket man kan säga som man vill om (har köpt 4st hästar osett och inte haft några problem)

Hästens historik sades det inget om, jag var helt ovetande om detta tills två månader efter köpet då hästen uppvisat ett beteende som inte är normalt och då uppdagades en historia med lögner och undanflykter.

Jag köpte en tävlingshäst i full träning trodde jag. Vad jag köpte var en häst som precis varit behandlad i si leden (1 mån före köp), på sommarbete/vila och den vetbes jag beställde var eg ett återbesök för att att se om det var lönt för dem att fortsätta eller om de skulle döma ut hästen :(

Den behandlande veterinären som jag ringt upp var mycket förvånad att hästen sålts till tävling.

Nej vi har haft en rak linje att följa och inte fladdrat omkring, när hästen kom så slog den i sko var extremt lång i hovarna för att vara en nyskodd häst. Vi skodde om den och jag blev inte nöjd med resultatet av hovslagarens jobb (inte bara på denna hästen utan även på de andra) bytte hovslagare till samtliga hästar och han har skott henne två ggr. Det är dags att sko henne igen och en vecka har hon varit utan bakskor då det inte fanns broddhål i dem (vi har inte haft speciellt mkt snö eller is). Vi pratade redan från början att slå på ringskor bak men han ville prova att sko med vanliga skor först. Nu åker det på ringskor bak vid nästa skoning. Men sedan är det svårt att veta vad som kommer att ske. uppenbarligen så fungerar hästen inte att ridas då problemen kommer tillbaka när den sätts igång. Den har satts igång ett flertal gånger under denna tiden och problem har kommit tillbaka, tre olika ryttare har ridit den.

Jag försöker endast greppa halmstrån för jag gillar hästen, även om det känns hopplöst..

Ja det stämmer att någon har gett mig råd men de flesta inlägg går ut på att tala om för mig att hästen inte skall gå barfota bak, vilket ALDRIG var meningen heller.

Du skriver ju själv att du använt din egna hovslagare. För övrigt så håller jag med Boj.

Vad är det som du inte förstår i det jag skriver???

Ja jag har endast haft min hovslagare, men hästen har under lång tid behandlats där alla instanser varit inblandade. Dvs hovslagare, equi, veterinärer även ett forskarteam har undersökt hästen för en studie.

Hur mycket tycker du man skall göra till?

Det kan också vara så att hoven blivit felverkad från början, och av den orsaken har du även fått andra problem med hästen. Just i detta fall är det fn inte helt tydligt vilket som kom först, hönan eller ägget.

Fast inte brukar de väl skruva pga hovproblem?? Hästen skruvar ordentligt på detta ben och är muskelfattig på v sida kruppan

Fast inte brukar de väl skruva pga hovproblem?? Hästen skruvar ordentligt på detta ben och är muskelfattig på v sida kruppan

Jo i våran hästs fall var det faktiskt så, hoven växte i ett väldigt näbbigt utseende men hjälptes på traven genom att korta tån och ge ett litet extra utlägg på skon samt bra ridning. Resultatet har givit en betydligt rundare hov i bak, även om han fortfarande tenderar till att vilja skjuta tån så verkar hovis därefter. Han slutade skruva hoven efter ca 6 månaders hovvård och stärkande ridning.

Nej den slår inte på sig, hon går tätt men den stryker sig inte. Har idag tittat på hoven i den vinkeln som fotot är tagit i och nej då ser hoven inte utfluten det minsta lilla. När vi skodde om henne första gången såg hon precis likadan ut som hon gör på mina bilder bakifrån dock betydligt högre trakt.

Skorna har varit utlagda de sista skoningarna, på bilden jag la in sist så hade hoven vuxit utanför skon.

Två, min gamla och min nya.

Hästen såg ut så här när den kom och det är en av orsakerna att den under 1,5 år utretts för vad som orsakar vridningen i benet.

Hade hästen förflyttat sig bra med denna höga långa extremt trånga hovar så hade jag köpt ditt resonemang, men det gjorde den inte
Dina 2 hovisar lade m a o inte ut. o sen har du haft 2 klinikhovisar- om jag förstår det det rätt.
Att den inte flyter ut med tiden o blir hög behöver inte betyda att den var trång, utan stått ganska bra. Hellre det än en som är platt. Skon o sömmen håller ju ihop hoven även om den blir för hög. Vilket du borde vara tacksam för.
Jag förstår inte hur du kan ha köpt denna om den nu inte rör sig bra samt är ojämnt musklad.

jag TROR att en del har uppkommit efter att den kom till dig, annars hade du väl hävt köpet:confused:

Det är många hästar som skruvar i skritt men rör sig helt o fullt i trav o galopp.

Menar du att den har en störning i alla gångarter?

Om den är så muskelfattig i det ena lär den knappt belasta det eller åtminstone röra sig orent.

Senast ändrad:

Dina 2 hovisar lade m a o inte ut. o sen har du haft 2 klinikhovisar- om jag förstår det det rätt

Nej du har fel. Så har jag aldrig skrivit!

Att den inte flyter ut med tiden o blir hög behöver inte betyda att den var trång, utan stått ganska bra. Hellre det än en som är platt. Skon o sömmen håller ju ihop hoven även om den blir för hög. Vilket du borde vara tacksam för.
Jag förstår inte hur du kan ha köpt denna om den nu inte rör sig bra samt är ojämnt musklad.

Tycker du att den rör sig illa på den videon jag la ut..

Och hade du läst vad jag skriver så hade du fått informationen med.

jag TROR att en del har uppkommit efter att den kom till dig, annars hade du väl hävt köpet:confused:

Denna mening visar på att du INTE läser vad jag skrivit :crazy:

Läs igen!!

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15006304&postcount=74

Senast ändrad:

Det är många hästar som skruvar i skritt men rör sig helt o fullt i trav o galopp.

Menar du att den har en störning i alla gångarter?

Om den är så muskelfattig i det ena lär den knappt belasta det eller åtminstone röra sig orent.

Denna skruvar extremt mkt.

Ja den har enl journaler haft rörelsestörning i samtliga gga.

Tvivlar du på att den är sne? Det kan jag lova dig att den är, det stod även i intyget från bes

Och ändå ringde inte klockorna vid köp?

jag tycker inte att det låter så invecklat om Vet inte ens hittar hälta högt eller lågt.

Är den behandlad i SI-leden bör ju det givetvis kollas upp igen.

att ta ut en massör till en häst som har muskeldegenerering på ena bakbenet hjälper ju föga.

Man kan röntga eller scinta leden o t o m spruta den som jag förstår.

Var hästen hjulbent?

Nej det var han inte, kan sedan skriva att vår äldsta häst plötsligt blev högre på insidan mellan två skoperioder. I hans fall ökades belastningen på insidan vilket triggade igång att hoven växte, orsaken var att han hade problem med utsidan på samma ben. Så därför är det ju inte helt genom tydligt vad som är vad i erat fall, men eftersom veterinär inte hittar något så måste man utgå ifrån att hoven behöver mycket hjälp.

Och ändå ringde inte klockorna vid köp?

jag tycker inte att det låter så invecklat om Vet inte ens hittar hälta högt eller lågt.

Är den behandlad i SI-leden bör ju det givetvis kollas upp igen.

att ta ut en massör till en häst som har muskeldegenerering på ena bakbenet hjälper ju föga.

Man kan röntga eller scinta leden o t o m spruta den som jag förstår.

Men snälla varför läser du inte inläggen??

Jo självklart hade klockorna ringt OM jag fått reda på detta innan vi körde 50 mil enkel för att hämta hästen. Jag fick sagt till mig att vetintyget var helt tomt dvs inga anmärkningar. Detta litade jag på.
Att hästen haft problem sades inte och att den skruvade lite på v bak fick jag reda på vid hämtningen av hästen. Ja visst skulle vi kanske dragit öronen åt oss när vi väl var där men hästen var betald och jag var väl förblindad av den. Detta är enda gången som jag blivit lurad vid ett köp och då har en 30tal hästar inhandlats under alla år.

Den ÄR rötgad, UL och fullt genomgången. Den ÄR behandlad i si leden. Den HAR haft hälta runt om faktiskt. Den HAR haft ett underligt rörelsemönster vbak.

När den kom till mig hade den vilat, TROTS att de sa till mig att den var fullt igång. Problemen kom successivt tillbaka. Och hästen ÄR reklamerad 2 månader efter köp dvs för snart 4 mån sedan.

Och varför skulle det inte hjälpa, det kan ju vara svårt att avgöra om den muskelfattiga sidan är den dåliga sidan, den kan ju lika bra vara spänd i den andra.

Senast ändrad:

Varför hävs inte köpet?

Varför gjordes inte en grundlig genomgång av hästen vid köp? Om den är snedmusklad, vrider bak samt är deformerad i hoven så borde till och med den enklaste gårdveterinären kunna hitta det.

Och varför vill du inte behandla hästen själv? Som du skriver har DU inte gjort mer än att ta den till gamla veterinären för kontroll samt haft ute en massör och skott om hästen lika ofta som en frisk häst.

Jag tror det ända du vill med den här tråden är att du vill ha stöd för att avliva hästen så du får ut försäkringspengarna till en ny.

Men du kan ju knappast beskylla säljaren för att ha LURAT dig? Köper man en häst osedd, så är det ju sånt här som händer.

Jag har också köpt hästar osedda, och det skulle aldrig falla mig in att gnälla efteråt.

Men du kan ju knappast beskylla säljaren för att ha LURAT dig? Köper man en häst osedd, så är det ju sånt här som händer.

Jag har också köpt hästar osedda, och det skulle aldrig falla mig in att gnälla efteråt.

:grin:

Det är bara så dumt skrivet så det inte är sant :mad:

Hästen är INTE köpt osedd. JAG har inte provridit den, andra har gjort det. Jag har dessutom sett flertalet filmer på hästen.

Så du menar att om du köper en häst där säljaren sagt att hästen är ok, fullt frisk, aldrig behandlad, röntgad UA etc etc och det visar sig efter 2 månader att den varit under behandling under lång tid, har fått tillbaka symptom som den haft under hela tiden de haft hästen så skall man inte gnälla?

Anser du inte att man lurar folk genom att undanhålla viktig information om hästens hälsostatus OCH dessutom anse att den skulle kunna gå fälttävlan??

Att de ljuger rakt upp i ansiktet på dig när du ringer och frågar om saker som verkar underligt med hästen? För övrig så erkänner man senare att man ljugit.

Tycker du verkligen detta är ok??

Jag trodde att jag köpte en FRISK unghäst, röntgad UA, icke behandlad och fullt igång färdig för tävling, precis som det står i vårt köpekontrakt som DE själva skrivit under.

Jaha så du har inte ens bemödat dig att göra en veterinärbesiktning själv?

Nä du får faktiskt skylla dig själv. Folk som försöker lura bort hästar har det funnits i alla tider.

Varför hävs inte köpet?

Läste du inte svaret till dig?
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15006304&postcount=74

Där står klart och tydligt att köpet är reklamerat redan efter 2månader!

Varför gjordes inte en grundlig genomgång av hästen vid köp? Om den är snedmusklad, vrider bak samt är deformerad i hoven så borde till och med den enklaste gårdveterinären kunna hitta det.

Som sagt, hästen är vetbes på klinik, på vetintyget står att den har en svag oliksidighet i muskelansättningen över kruppan. Jag fick reda på att vetintyget var rent dvs ua och inga kommentarer!

Jag har INTE påstått att jag inte varit dum i denna affären!!!

Och varför vill du inte behandla hästen själv? Som du skriver har DU inte gjort mer än att ta den till gamla veterinären för kontroll samt haft ute en massör och skott om hästen lika ofta som en frisk häst.

Nej det har jag inte skrivit. Hästen är tagen till MIN vet. Och ingen av våra andra hästar skos så ofta som denna gjorts dvs 4-6 v.

Vad anser du skall behandlas förutom att den skall skos?

Jag tror det ända du vill med den här tråden är att du vill ha stöd för att avliva hästen så du får ut försäkringspengarna till en ny.

:rofl:

Ja du det var det mest urbota dumma jag någonsin läst!! Jag har stallet fullt av hästar så nej en till ny häst behöver jag inte!!

Och lite dumt att avliva en häst där man inte får ut ett jota på försäkringen eftersom felet fanns före köpet. :grin:

Jaha så du har inte ens bemödat dig att göra en veterinärbesiktning själv?

Nä du får faktiskt skylla dig själv. Folk som försöker lura bort hästar har det funnits i alla tider.

Var har du fått det ifrån??

Jo JAG beställde veterinärbesiktningen av hästen!! Pappret ligger här alldeles bredvid mig.

Varför inte vara med när du själv har beställt besiktningen?

Du borde ju misstänkt något när du tog över försäkringen och det fanns reservationer?

Tycker bara det här låter märkligare och märkligare.

Varför inte vara med när du själv har beställt besiktningen?

Du borde ju misstänkt något när du tog över försäkringen och det fanns reservationer?

Tycker bara det här låter märkligare och märkligare.

Jag vet inte var du läser, hästen har inga reservationer på sin försäkring. Var sjutton har du fått det ifrån??

Nej jag var inte med eftersom hästen vetbes på en känd klinik av en duktig veterinär och det är ca 50 mil dit från mig.

Tycker du att det är ok för folk att ljuga?

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
913
Senast: Mearas
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 250
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna