Hjälp med dessa hovar

Sv: Hjälp med dessa hovar

Man ser sällan rörelsestörningar i trav o det ska visas bakifrån o framifrån.

Yttre väggen är brant o t o m lite inåtlutad- för att fixa det måste den skos.

Det är detta som är det stora problemet att det är ingen skillnad på hoven nu till när den är skodd. 1v utan sko ger ju knappast så stora förändringar.

Hästen belastar extremt mkt på utsidan och det är ju frågan varför?

Så du menar att du broddar den innan utsläpp?
När du i nästa andemening säger att det är saltat till hagen:rofl:

Vi har alla hästar broddade OCH vi saltar för att vi själva inte skall halka, dessutom har vi unghästar som INTE är skodda.

Tycker du det är underligt?

Denna häst är den enda som inte står med brodd på natten av div olika anledningar.

Även om den fortfarande skruvar så sliter den inte sin hov felaktigt. Står åtminstone rätt.

Det lustiga i detta är att hoven växer på detta sättet, den lilla tid den varit utan sko när det dessutom varit snö har den knappast hunnit slita hoven så snett.

Eller du är av annan uppfattning?

Den kan omöjligt slita ner flera cm på en vecka- sömhålen syns inte.

Det tar tid för hoven att växa ut mer rätt. 9-12 mån. den blir heller inte högre o brant på utsidan på en vecka.

Nu ändrar du inläggen hela tiden.

Sömhålen finns det lovar jag dig. Kan fota närmare så du får se dem.

Problemet har funnits LÄNGE, det har satts in åtgärder HELA tiden på hästen ändå blir det inte bättre.

Och det är därför jag skriver denna tråd. Hästen har inte ens varit hos mig i 9 månader ;) Den har varit hos mig i 5mån

Jag får inte ihop din story.
5 mån. o har skotts 2 ggr o sen varit barfota 1 v.:confused:

Stallbandage är att rekommendera eller bara boots.

Ja alltså det förvinner ju inte över dagen, hoven måste ju få rätta till sig först, och hur fort det går beror ju på hur mycket den växer, hur ofta hovvården utförs osv. Det tog nog styvt 6 månader innan allt var väck, den yttre hovväggen måste ju få en chans att växa ikapp så skruvandet kan fortgå så länge som den yttre hovväggen är lägre men kan tydligen skyddas genom att öka utlägget på den traktarmen. Om det är till priset av en och annan brodd så må det då vara så i min värld.

Det är detta som är det stora problemet att det är ingen skillnad på hoven nu till när den är skodd. 1v utan sko ger ju knappast så stora förändringar.

Hästen belastar extremt mkt på utsidan och det är ju frågan varför?
Fast när den är högre på utsidan så kommer belastningen att ske på insidan.
Den väggen vinklar sig utåt- normalt. Kan vidga sig.

den behöver ha ett stöd på utsidan för att inte trycka in utsidan. För att få en vidare normal yttervägg.

Jag får inte ihop din story.
5 mån. o har skotts 2 ggr o sen varit barfota 1 v.:confused:

Stallbandage är att rekommendera eller bara boots.

Sorry fel av mig hästen är skodd följande:

27 dec, 9nov, 24sep, 20 aug dvs tre gånger hos oss och den första gången var när vi hämtade den.

Går inte att ha någon form av bandage på hästen då den plockar allt. Har provat. Tror du att jag är novis??

Jag har i princip provat allt med denna hästen.

Har provat "allt" under 5 mån:grin:

Vad sa klinikhovisen?
Sa han att det var OK att ta bort skorna?

Fast när den är högre på utsidan så kommer belastningen att ske på insidan.
Den väggen vinklar sig utåt- normalt. Kan vidga sig.

den behöver ha ett stöd på utsidan för att inte trycka in utsidan. För att få en vidare normal yttervägg.

Orsaken varför den belastar på utsidan av hoven är det som är intressant, med tanke på att den även musklar snett. Den är kontrollerad i hela benet och rygg/bäcken utan att hitta något fel, men något måste det ju vara?

Att yttersidan måste kortas ner är helt klart och det görs även vid skoningen. Men varför?

Den lägger bara vikt på utsidan av hoven och det syns tydligt när den står stilla och när den skrittar. Ibland ser det nästan ut som om insidan "lättar".

Jag skulle försöka leta vidare. hovens utséende, muskulaturen samt rörelsestörningen visar ju på att ngt inte stämmer.

eller vad är hönan....

På med skor för det första, varför går den barfota? Om den snedbelastar så dant så måste den ha något som tar upp snedbelastningen och gör den svårare. Om hästen dessutom blir öm så för står jag inte alls varför den går barfota.

Sen 5 månader av behandling är INGET när det gäller hovar.

På med skor för det första, varför går den barfota? Om den snedbelastar så dant så måste den ha något som tar upp snedbelastningen och gör den svårare. Om hästen dessutom blir öm så för står jag inte alls varför den går barfota.

Den har endast varit utan skor i ca 1v, så den går eg inte utan skor.

VI har behandlat den under 5 mån innan dess så är det behandlad under 1,5 år, så visst borde det ha hänt saker då?

Jag skulle försöka leta vidare. hovens utséende, muskulaturen samt rörelsestörningen visar ju på att ngt inte stämmer.

eller vad är hönan....

Ja, frågan är bara vad :(

Jag har ju inte varit med från början så jag är inte insatt i vad som gjorts med den. Dock har jag läst journaler och det verkar som om de varit väldigt grundliga utan att ha hittat problemet.

Frågan är om det går att göra något??

Har provat "allt" under 5 mån:grin:

Vad sa klinikhovisen?
Sa han att det var OK att ta bort skorna?

Ja det har vi gjort under denna korta tid, har inte gått att sko den oftare och dessutom var hovarna så långa och höga att det var det första problemet att försöka rätta till.

De tror inte problemet sitter i hoven utan någon annanstans.

Den är endast rek att skos normalt :crazy:

Skorna togs endast bort bak för att det inte gick att ha den broddad. Den rör sig rätt tätt bak trots att den vrider, vilket verkar underligt eftersom dessa problem brukar härleda till hjulbenta hästar

Alltså den är inte öm utan blev öm när vi försökte att ta ner längden på hoven. När vi skodde om hästen med skor. Vi tog så mycket det gick för att kunna komma en så normal längd på hoven som möjligt

Den har starka hovar för övrigt och skulle säkert klara av att gå utan sko utan att bli öm

Var bor du någonstans?

Man ser att det är problem som varat länge då den yttersta ballen är upptryckt. Vad det beror på, vad som är grunden till problemet, kroppen eller foten är svårt att säga men uppenbarligen har inget hjälpt hästen än så länge.

Du har provat det mesta säger du, och hästen är röntgad i rygg och kors UA? Det är jättebra. Jag hade faktiskt provat att ha hästen barfota, dels för att slippa skor som tvingar den till en ställning den inte väljer själv, dels för att se hur det utvecklar sig, och dels för att då kan du verka den oftare(typ en gång i veckan) för att få ordning på dom där stora klumpiga fötterna. Det finns easyboots att trä på, och dom går även att brodda om det skulle behövas.

Många hästar som vrider bakbenen har låsningar uppe i muskulaturen. Nu när du har röntgat och letat utan att hitta något borde du köra på med massage. Ofta och regelbundet för att släppa på spänningar. Det ser inte såååå illa ut på filmen, man ser att hästen är spänd från hov upp till rygg i vänster bak dock :) Hade jättegärna velat se hästen rakt bakifrån när den skrittar och travar.

Mvh Höstmåne

Ja problemet har nog funnits väldigt länge, tror jag.

Hästen är behandlad i hela si leden och omkringliggande muskelatur. De har även haft någon massör ute till den. De har även gått in rektalt och kollat med ul liksom gjort en stor röntgen av hela ryggen, baken.

Den känns inte som en rygghäst när den rids utan är rätt mjuk och fin. Lite slänger den baken till höger och då man korrigerar det så slår den lätt i sko.

Har själv haft en ute som klämt på den (utbildad) och vi hittar inga spänningar alls vilket är märkligt.

Den är snemusklad på korset och jag tycker man ser det tydligt, dock så får man visa det för folk som kanske inte är så petig som jag är med liksidighet.

Det är tråkigt att det är så här för jag gillar hästen mkt, dock så finns problemet och jag vet inte riktigt hur man skall gå vidare.

Den behandlande veterinären sa till mig att han tyckte det inte var så mkt att göra mer än att låta den gå vidare :crazy: eller låta den bli promenadhäst. Känns synd på en ung fin häst med bra kapacitet.

Dock så finns det problem och jag anser inte att de skall vara ojämna över baken. Hästen har dessutom en del andra underliga symptom som skulle luta åt en annan diagnos, men som sagt den är testad för allt borrelia, erlichia etc etc

Mina egna funderingar lutar åt att det kanske sitter i knät ändå :(

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
905
Senast: Mearas
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?