Hjälp med dessa hovar

Sv: Hjälp med dessa hovar

Det låter inte alls som du har kollat upp den.

det är väl ganska uppenbart att den har haft o kanske fortfarande HAR problem med SI-leden.

Problemet vet man ju inte utan den behandlades i si leden. Ja jag vet faktiskt inte riktigt. Vi har avvaktat eftersom vi köpte en frisk häst som visade sig betydligt sjukare än frisk :(

Varför jag la ut bilderna är att jag måste ta ett beslut nu och ville ha åsikter om den snea hoven (arna)

Sen brukar Vet inte ge upp om hästen är ohalt o t o m efter böjprov.

Jadu det svaret vill jag också veta. Den har inte varit ohalt på böjprov förens vid försäljningsbes.

Är den ung så behandlar man den, skor o sen rider den.

Precis som jag gjorde, dock visste jag inte om historiken. Hästen fungerade inte att rida och de problem som den haft tidigare kom tillbaka.

Om bilden är från förra ägaren så är det en omöjlighet att baktårna var så långa eller hela hoven så hög som du beskriver.
"VERKAD 5 cm"

Nej det är från när jag hade den och haft den i ca 4v. Som du såg så satte jag "" tecken och det vet du väl vad det betyder? Fram borde den bli betydligt kortare. Ska leta fram den bilden jag tog vid den första skoningen, dock får jag göra det senare ikväll eftersom jag inte har den på denna datorn.

Kl

För en tid sedan åkte jag till klinkhovis med min ena tjej då hon hade en hovspricka. (På inrådan av Coari). Nu är jag så glad att jag verkligen lyssnade på min mage att inte bara låta tiden gå. Väl där visade det sig att hennes "hopplösa" fötter orsakades av den mänskliga faktorn. Hon har ful hovform som tidigare ägare med hovslagare och sedan även jag med min hovis, fortsatt att försöka korrigera. Ingen av oss har tidigare förstått att hennes framhovar var i fullständig obalans till följd av alldeles för långa tår. Den här hovslagaren visade mig hur hennes hovbenspets låg och hur den borde ligga i förhållande till tån. Trakterna som tidigare ansetts vara trånga öppnades upp och plötsligt hade hon fin vidd i trakterna. Inte heller hade hänsyn tagits till hennes benställning och försöken att omforma hovarna ledde till ballförskjutning. På ett och samma tillfälle verkade klinkhovis bort mer än som tidigare gjorts under ett års tid. Säkert 3 cm i både tå och trakt. Jag förväntar mig inte se det slutliga resultatet av den nya inriktningen förrän tidigast om ett år. Med detta vill jag säga att rätt hovis och tid är viktiga förutsättningar för bra hovar. ( Min egna hovis följde med och vi är nu på samma plan vad gäller fortsatt rehab)

//

Jimma

J

Onormalt rörelsemönster tycker jag den eg inte har, förutom att den skruvar det bakbenet i skritten.

I min värld är det ett onormalt rörelsemönster om den skruvar i belastningsfasen.

Det här hattandet med broddar i broddar ur förstår jag inte alls vad det ska vara för mening med mera än att det hela tiden förändrar individens glidfas,, den får liksom aldrig hinna bli bekväm och stabil i ett rörelsemönster innan man ger den en överraskning att nu jävlar lurar jag dig för nu är det helt annorlunda,.

Som jag fattar det (även om detta är ett av dom mest förvirrande trådar med lappkast hit å dit) så är det väl just bakdelen av individen som man anser vara ur balance och ska stabiliceras upp i banaxlarna, benom balancerad skoning med korrekta understöd från skons hjälpande inverak och främst ett grepp som gör att hästen kan slappna av och få brepp på både is och lera.

Min mentor har lärt mig en sak,, Make it simple

det som jag hitills endast lyckats greppa är att du verkar krångla till saker och ting så att det leder till att problem skapas.

Tänkte mest på hästens vänster hov som trots flera bra hovslagare ser ut som den gör.

Går det verkligen att rätta till hoven så belastningen inte ligger på utsidan?

Eller ligger det något problem i hoven som gör att den ser ut som den gör?

Det borde att på ett ganska enkels sätt i alla fall börja med att se OM det går att sko den så att belastningen tas upp i benets styvaste riktning. (nu får jag skit igen men inte av dig för du förstår vad jag menar)

Verka ner insidorna så att dom i en horisontell linje på belastad hov på plant underlag uppvisar att hoven i belastningen står plant. Förflytta hästen framåt och bakåt för att förvissa dig om att den i belastningsfasen tar upp belastningen i benets styvaste riktning, (riktningen ska helst går rakt upp benom hoven och vidare upp i en rak linje genom hela benet upp till höfterna) benet ska inte i belastninge påminna om en överkokt spagetti.

Sko sedan individen bak med kort tå för snabb överrullning, ett större utlägg från tåsidodel ända bak till trakdel på hovens utsidor för att häva den onaturliga felaktiga belastningen/slitningen så hoven balanceras upp i benaxeln med hjälp av skons balancering. Sko med bakskor där skons trakt slutar i exakt vertikal linje med baksidan av ballarna.

Man har nu börjat helt basic och individen kommer (om man nu bara kan läsa det den förmedlar) hur balancerad eller var det under skoperioden har uppkommit en obalance och därefter får man söka sig vidare i mera avanserade lösningar.

Börjar man i fel ände så är det inte helt ologiskt att man framledes måste söka enklare lösningar.

En notering dock angående dagens välfärd och bristande kunskap i näringsbehov av både hästar och deras beskyddare,, när belastningen på hovarna och fötterna uppvisar en rakare yttersida så kan man notera om man höjer blicken att själva kroppsvikten inte befinner sig i balance med övriga kroppen utan mer än 50% befinner sig rakt under individens mediala linje.

Kolla gärna på bigges loosers benställningar.

Visst kan det ligga något problem i själva hoven men det är väl bättre att framtiden i så fall får utvisa det,,

som jag nämde det problemet som man kan notera i hoven brukar som mera regel än undantag bero på ett problem högre upp.

Ja jag tror helt klart att problemet ligger högt upp och så har även veterinär konstaterat dock utan diagnos.

När hästen rör sig i skritt så trampar den på vänster sidan nästan så att den bara går på yttersida, typ som på tå fast sidan.

Hovslagaren tog ner inner sidan på båda hovarna sist och skon låg i höjd med ballarna. Han kortade tån så mycket han vågade, den var extremt platålik innan

Hade du rek ringsko till denna häst?

Många hästar som vrider bakbenen har låsningar uppe i muskulaturen. Nu när du har röntgat och letat utan att hitta något borde du köra på med massage. Ofta och regelbundet för att släppa på spänningar. Det ser inte såååå illa ut på filmen, man ser att hästen är spänd från hov upp till rygg i vänster bak dock :) Hade jättegärna velat se hästen rakt bakifrån när den skrittar och travar.

Mvh Höstmåne

Och du ser det på den filmen? Kom igen! Det är snarare så att du tycker dej se nåt pga det du läst i så fall.

Sen vet jag inte hur mycket den skruvar men vi har haft två hästar som skruvat med vä bak, dock ej överdrivet mycket. Ingen av dem hade varken låsningar eller annat och det var båda hästar som fungerade bra och utan problem och där skruvandet var endast i skritt, ingen annan gångart. Helt genomgångna utan låsningar eller annat.

KL

I övrigt läser jag mest tråden med intresse och har inte så mycket att tillföra.

Här kommer bilden från när vi skodde henne första gången. då skall hon ha varit skodd knappt 3-4 veckor och där ser man tydligt att även v bak är väldigt hög och smal, liksom h fram :crazy:

A1110171336.jpg

Har ingen aning ang. hovarna. Däremot hade vi en häst som var musklade sig snett över korset till följd av spänningar -i sin tur orsakade av tandproblem hos hästen.

Nu ser man väl inte så där hejdundrande bra på bilden, men den ser bara ut att vara dags att sko- inga större avvikelser.

Vb ser heller inte sned ut-- från den här vinkeln:angel:
En häst som står bra växer ju oxå ganska rätt o blir inte lång i tårna o då låg bak.
denna växer rätt upp- vilket hästar klarar.
Skorna ser rätt slitna ut.

Jag skulle vara mer skeptisk till den nya som skott vf då noll utlägg ser ut att finnas.

Senast ändrad:

Nu ser man väl inte så där hejdundrande bra på bilden, men den ser bara ut att vara dags att sko- inga större avvikelser.

Vb ser heller inte sned ut-- från den här vinkeln:angel:
En häst som står bra växer ju oxå ganska rätt o blir inte lång i tårna o då låg bak.
denna växer rätt upp- vilket hästar klarar.
Skorna ser rätt slitna ut.

Jag skulle vara mer skeptisk till den nya som skott vf då noll utlägg ser ut att finnas.

Observera att detta är ca 3v efter det att hästen kom och den skulle vara NYskodd.

Tycker du att den ser nyskodd ut?

Nej man ser inte från den vinkeln, tittar man från den sidan så ser hoven helt rak ut, men bakifrån är den precis lika sne.

Den hovslagare som skodde hästen denna skoning har jag inte kvar, bytte då jag inte var nöjd. Den som skor hästen nu kortar ner betydligt och lägger ut ordentligt.

Man behöver kanske inte alltid byta skor och dessutom var inte skorna så slitna utan hoven har växt utanför skon

Förstår inte varför du misstror mig? Jag skriver bara det JAG fått reda på av säljaren, ATT hästen skulle vara nyskodd när den hämtades

Jag har ALDRIG någonsin haft en häst som varit så lång i sina hovar som denna var. Tycker du att det är ok så vet jag inte vilka ref du har men jag anser att den borde ha gått minst 10-12 v av hur den ser ut

Jag vet inte men jag tycker att du har en otrevlig ton när det enda jag vill är att ha synpunkter på hur och om det går att göra något för hästen :crazy:

Jag har följt tråden från start, men jag fattar fortfarande inte problemet?
Hur långa hovarna ska vara är det ju lite olika uppfattning om, ser man utländska dressyrhästar så har de hovar som är bra mycket högre än det du visat här, och de fungerar ju till det de ska göra.

Det man kan se är att innersidan inte är utfluten som nu. Det torde vara bra för en häst som slår på sig o är trång.

Hade skon varit utlagd på utsidan hade utvecklingen som skett nu inte hänt.

hur många hovisar har den haft på dessa 5 mån?

Man måste ha en plan annars kan det just bli såhär o det ganska fort.

Att folk fabulerar vid försäljning är inget nytt. Å andra sidan så kanske det var hovisen som inte tog så mkt, men iom att den är hög med står bra ändå btyda att den då inte behövdes skos ofta- ingen korrigering behövdes.

Varför hänger du upp dig på gamla försäljaren, vad som var förut är ganska ointressant i sammanhanget. Det är din häst nu och det är din skyldighet att försöka få hästen frisk.

Du har fått flera bra förslag i tråden, läs och begrunda och hitta en hovslagare som är villig att utföra någon av dessa planer under lång tid. Ungefär ett år.

Varför hänger du upp dig på gamla försäljaren, vad som var förut är ganska ointressant i sammanhanget. Det är din häst nu och det är din skyldighet att försöka få hästen frisk.

Du har fått flera bra förslag i tråden, läs och begrunda och hitta en hovslagare som är villig att utföra någon av dessa planer under lång tid. Ungefär ett år.

Det är en annan sak som kanske inte skall tas upp här. Jag anser inte att ansvaret ligger på mig eftersom jag blivit undanhållen all information om detta, köpet är för övrig reklamerat och även om det är det så gillar jag hästen så mycket att jag eg vill behålla den och försöker hitta lösningar som skulle ev göra den brukbar igen.

Jag köpte en frisk tävlingshäst ämnad för fälttävlan inte en flera års konvalescent :crazy:

Dessutom så hittas ingen diagnos på hästen och den har varit inne på två stora kända kliniker med mkt kompetent personal som inte hittat någon orsak till hästens problem. Över 1,5 år har hästen varit inne otaliga ggr både för behandlingar och återbesök utan att komma tillrätta med problemet, hästen är även behandlad hemma av egen veterinär. Jag har varit iväg med hästen till min veterinär men där är man inte så hoppfull när det gäller symptom och den journal som finns :(

Och om du läser vad jag skriver så skall hästen skos på måndag nästa vecka och jag lovar dig att vi gör allt för att det skall bli bra (bättre).

Hästen blev reklamerad ca 2månader efter köpet dock inte för sin v bak hov och vi har även efter detta behandlat hästen med div preparat och även haft ute massör till hästen, blodanalys har gjorts grundligt. det enda vi inte har gjort är en ren hältutredning för i dagsläget är det ingen mening med tanke på att hästen är ok nu när den vilar. Problemen har kommit efter någon månads ridning och även där har vi sökt problemens ursprung utan framgång

Vad anser du att man skall göra mer? 1,5 års veterinär behandling plus denna tiden nu. När är det tillräckligt enligt dig?

Jag har följt tråden från start, men jag fattar fortfarande inte problemet?
Hur långa hovarna ska vara är det ju lite olika uppfattning om, ser man utländska dressyrhästar så har de hovar som är bra mycket högre än det du visat här, och de fungerar ju till det de ska göra.

Visa mig gärna en enda hopphäst med stylthovar eller fälttävlans häst.

Jo jag har sett det i dressyren även på alla dessa hackneys :crazy: Och hur många dressyrhästar har inte problem!

Hästen slog i sko väldigt mycket när den kom, därför fungerade den uppenbarligen inte att gå på styltor.

Dessutom så var vinkeln i kotan inte bra då hon från sidan såg ut att ha en fyrkantig hov hon hade knappt 4cm mellan trakterna och strålen var smal och hoptryckt.

Det man kan se är att innersidan inte är utfluten som nu. Det torde vara bra för en häst som slår på sig o är trång.

Nej den slår inte på sig, hon går tätt men den stryker sig inte. Har idag tittat på hoven i den vinkeln som fotot är tagit i och nej då ser hoven inte utfluten det minsta lilla. När vi skodde om henne första gången såg hon precis likadan ut som hon gör på mina bilder bakifrån dock betydligt högre trakt.

Hade skon varit utlagd på utsidan hade utvecklingen som skett nu inte hänt.

Skorna har varit utlagda de sista skoningarna, på bilden jag la in sist så hade hoven vuxit utanför skon.

hur många hovisar har den haft på dessa 5 mån?

Två, min gamla och min nya.

Man måste ha en plan annars kan det just bli såhär o det ganska fort.

Hästen såg ut så här när den kom och det är en av orsakerna att den under 1,5 år utretts för vad som orsakar vridningen i benet.

Att folk fabulerar vid försäljning är inget nytt. Å andra sidan så kanske det var hovisen som inte tog så mkt, men iom att den är hög med står bra ändå btyda att den då inte behövdes skos ofta- ingen korrigering behövdes.

Hade hästen förflyttat sig bra med denna höga långa extremt trånga hovar så hade jag köpt ditt resonemang, men det gjorde den inte

Nu får du ta det här precis som du vill, det jag skriver är inte för att trycka ner dig eller så. MEN, jag upplever att du har fladdrat lite som från blomma till blomma, aldrig givit en sak chansen. Den här typen av åtgärder som behöver sättas in tar tid, är man inte villig att ge den tiden så kanske man ska överlåta den till någon annan. Vad än folk skriver som kommer du med motargumentation att det redan är gjort osv. Hur mycket hinner man egentligen på, 1 och ½ år när detta kanske tar minst 1 år i anspråk, och du skriver själv att hästen såg ut så när den kom. Ja desto större orsak att ta tag i det på en gång när man ser det, hästen köptes som jag förstår med detta utseende på hoven.

Jag tror det kommer att vara svårt att ge dig råd, då det ändå verkar som om du inte riktigt vill lyssna och det är mycket bra råd som du tilldelats från flera håll om du bara backar och läser lite.

Eh....

Tror du verkligen inte att hovslagare på klinikerna varit inblandade?

Och problemet är ju inte hoven utan något som orsakar detta

Det kan också vara så att hoven blivit felverkad från början, och av den orsaken har du även fått andra problem med hästen. Just i detta fall är det fn inte helt tydligt vilket som kom först, hönan eller ägget.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
913
Senast: Mearas
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 250
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka