rubytoo
Trådstartare
Sv: Hjälp med dessa hovar
Ja flertal
Har du haft nån erkänt skicklig equiterapeut som gått igenom hästen?
Ja flertal
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du haft nån erkänt skicklig equiterapeut som gått igenom hästen?
Alltså den är inte öm utan blev öm när vi försökte att ta ner längden på hoven. När vi skodde om hästen med skor. Vi tog så mycket det gick för att kunna komma en så normal längd på hoven som möjligt
Den har starka hovar för övrigt och skulle säkert klara av att gå utan sko utan att bli öm
Starka hovar...
Nu är det ju så att den inte sliter sina hovar perfekt utan långt där därifrån o behöver ortopediska skor.
Boots bak så kan den ha skor o då även brodd på.
Fast då skulle du väl brodda av morgon o kväll då med? Där är trovärdigheten inte så hög..
att brodda för ridning- ja, men jag vet ingen som skulle börja brodda på för enbart hagvistelse o det var nog det du menade med att det var saltat...
Men att det inte finns spänningar i muskulatur på en häst som man har valt att behandla + en häst som vrider bakben och är ojämt musklad låter för mig nästintill omöjligt. Låter jätteskumt :/
Hela den här historien låter väldigt lustig.
Hästen är alltså nyverkad för en vecka sen och jag tycker det ser ut att vara hög tid för verkning.
Den är ojämnt musklad, obalanserad i bakbenet och den vrider benet vid nedsättning men det finns inga problem i muskulaturen.
Hade det varit min häst så hade jag verkat ner hoven ordentligt och verkat den så den blir jämn. Sen hade jag satt på ringskor med sula och låtit en duktig ET kolla igenom hästen.
Det ska även halkbekämpas v b i hagen- inte bara där man går själv.
Boots är inte barfotaboots, utan skydd för mjukdelarna ovan hovdelen.
nu skriver du att den inte är öm eller missförstår jag?
Där ser ju bakfötterna mkt bättre ut, men inte så fin i fram.I hagarna har det inte varit speciellt halt faktiskt. Is har vi bara haft den senaste veckan.
Jo jag vet mkt väl vad boots är och nej det är inte meningen att den skall vara oskodd bak.
Nej den är inte öm, men den blev det när vi kortade ner den då den gått på platåfötter under en lång tid, det går ju liksom inte att kapa av "5cm" på ett bräde
Här skall hästen vara nyskodd
Vi skodde om den!!
Är den sned över korset eller bara muskulärt?Den var betydligt längre innan. Höga som bara den och långsmala. Det är knappt 6v sedan den verkades sist och skor skall på bak igen.
Hästen skruvar vänster bak extremt mycket och är dessutom oliksidig i muskelturen över bakdelen
Du får nog låta den gå ensam då för att dra av skorna så fort det kommer lite snö eller is funkar inte...
Varför har ni inte satt på ringskor tidigare då? Vad för beslag och likande har ni provat under dessa 5 månader? Jag tycker det låter skumt att veterinärer säger efter en skoning nja detta funkar inte... Som sagt det tar tid.
Där ser ju bakfötterna mkt bättre ut, men inte så fin i fram.
Jag har svårt för när folk ändrar sin story vartefter...
Är den sned över korset eller bara muskulärt?
När man tar av skorna o den får nöta ner som den har gjort så påminner det om barfotaverkning där man vill få hoven trängre- förhindra att ngt "flyter ut."
din häst behöver ju trampa ut sina fötter o det kan endast göras med skor som den står nu.
Inte sned i bäckenet endast muskulärt.
Om det bara var en vecka kvar innan skoning varför inte ta hem hovis lite tidigare då? Det är ju ganska akut med en häst som har hovproblem.
Jag skulle bytt klinik eftersom nuvarande inte kunnat lösa det på 1.5 år.
Och du undrar varför din häst er ut som den gör i bakhoven. Även muskelära problem speglar sig i hovarna, du måste alltså stärka din häst i aktern parareellt med att hovarna får en behandlingsplan som sträcker sig långt fram i tiden. Du får se det som långsiktigt, kanske behöver ni ett år på er eller så kommer det att gå fortare.
Det låter inte alls som du har kollat upp den.Hästen är behandlad i hela si leden och omkringliggande muskelatur. De har även haft någon massör ute till den. De har även gått in rektalt och kollat med ul liksom gjort en stor röntgen av hela ryggen, baken.
Den känns inte som en rygghäst när den rids utan är rätt mjuk och fin. Lite slänger den baken till höger och då man korrigerar det så slår den lätt i sko.
Har själv haft en ute som klämt på den (utbildad) och vi hittar inga spänningar alls vilket är märkligt.
Den är snemusklad på korset och jag tycker man ser det tydligt, dock så får man visa det för folk som kanske inte är så petig som jag är med liksidighet.
Det är tråkigt att det är så här för jag gillar hästen mkt, dock så finns problemet och jag vet inte riktigt hur man skall gå vidare.
Den behandlande veterinären sa till mig att han tyckte det inte var så mkt att göra mer än att låta den gå vidare eller låta den bli promenadhäst. Känns synd på en ung fin häst med bra kapacitet.