Hjälp med dessa hovar

Sv: Hjälp med dessa hovar

Du skrev o visade inga bilder.

vad som är en välutvecklad stråle är väldigt godtyckligt. Detta är ett IT forum där ingen som sett det IRL kan uttala sig säkert o det måste man väl ändå begripa:confused:

Jag skrev bara det om trampdynorna som ett ex på vad folk som inte är så kunniga om hovar verka att "köpa" idag. Det har precis nyss varit en diskussion om sönderhackade hovar i en annan tråd som du kanske har missat:confused:

Nu skriver du om välutvecklade sulor:confused: Vad är det? Du skriver det inte bara EN gång, utan upprepar det om o om igen!
Klart att det blir missförstånd när man inte utrycker sig KLART i skrift!

Tunna sulor är inte samma sak som den s.k sulläderinflammationen- som enligt Strömsholm inte är en verklig diagnos. Jo jag har frågat vad det innebär.

I TS fall var hon väldigt kryptisk ang. det mesta troligen för att det var under en rättslig process.

Coari svarade henne att det var bättre, men ansåg tycligen att det fanns ngt mer som han vet att TS inte ville se/ höra.

Nej. Jag ska inte svara när folk inte ens verkar ta veterinärers svar eller ens hovisars svar som det mest riktiga. Varför ifrågasätter man deras ord överhuvudtaget o frågar här:mad:

Det är för mig den största gåtan. :confused:Är man inte nöjd med svar eller diagnos så söker man second opinion på en annan klinik- trodde jag.

Blir lite distraherad då jag sitter på jobbet och skriver. Strålar ska det såklart vara. :)

Om det är väldigt godtyckligt för dig vad en stor fin välutvecklad stråle är så må väl veterinärer och hovslagares omdömen duga för att veta att de är fina och välutvecklade?? Och inte överbelastade? Vad mer behövs för att bevisa för bukeveterinärerna att strålarna inte är sjuka?

Hur kan du ens jämföra en sönderhackad strasserhov med en kanonfin hov med jättefina strålar?? Vart drogs den parallellen liksom?? :confused:

Om de har en blodsprängd sula och är märkbart halta vad är det för diagnos enligt dig då? Enligt veterinärer och hovslagare som behandlar hästen idag så är det en sulinflammation, men de kanske har hittat på? De kanske inte vet vad det är de behandlar? Hitte på?? Fast det är klart, de har ingen bukeutbildning så de vet inte vad de pratar om..

Och jag är inte dum i huvet som tror att en tunn sula är lika med sulinflammation (sulläderhudsinflammation, läderhudsinflammation, sulläderinflammation - verkar finnas många namn??), utan det som är beskrivet är att hästen HAR tunna sulor och verkar ha FÅTT en inflammation i hoven pga tryck i sulan som den inte klarar av. Eller vad har hänt hästen?

Folk kanske vill ha mer information, andras erfarenheter och så vidare angående de utfall de fått på sina hästar. Det är väl inte så konstigt att man vill lufta sig och diskutera de problem man har. Det är väldigt utvecklande för en själv som kanske står med problemet och sjukdomen för första gången. Då är det inte helt fel men lite nya ögon.

Men enligt buke brukar ju aldrig veterinärerna ha rätt och ägaren är dum i huvet som inte utrett hästen fast den är under veterinär behandling.

Senast ändrad:

Nu var det ju inte ens din häst. Hörsägen!

Infon om "blodsprängda sulor" har inte funnits med.. förrän nu.
Hur 17 kunde hon ge sig ut på grusvägar överhuvudtaget med en sdn:crazy:

Men den har ju känts lite öm, fram för allt på grusvägar i galopp har den varit lite stötigare än normalt sista två veckorna om jag förstod ägaren rätt.

Jäkligt konstigt eller hur? Hur är kunskapsnivån på din kompis? 2 veckor:eek:
Hur försvarar man det agerandet?

Hur vet du om hästens inte har fått blödningarna av att ha ridits på grusvägar/ makadam?

Jag känner mig säkerligen nöjd med svaret från en av Sveriges duktigaste hovisar som arbetar på ett av de största djursjukhusen där jag ställde en SPECIFIK fråga. Ingen luddig fråga som fick ett dito svar.

alla i stallet (flera av dem har 30 årig erfarenhet av tävlingshästar och jobbar med hästar) har inte sett ett fel på honom. Han har sett ut precis som vanligt när de sett honom i hagen. De skrattar och säger att inte fasen är det då fång iafl.
Jag kan nog bara instä'mma.

Rider man utan att ha hövvet med så....

Galopp på grusvägar med en häst som är blodsprängd i sulan.:mad:
Det första man gör är väl att tagga ner o o inte fortsätta att utsätta den o tycker att hästen är pissed när den sagt till upprepade gånger, men får inget gehör.

Citerar Coari- Stackars häst

Har du varit med när den undersökts av Vet o hovis?

Vad sa ägaren? Kom det fram att den fortsatts galopperats på grusvägar trots att den visade ömhet?
skulle inte tro det.....

Många hästägare friserar sin utsaga för att de vet att det inte varit riktigt klokt o då är det självklart att man inte kan få rätt diagnos heller.

Senast ändrad:

Nu är det ju bara några dagar sedan som hon fick veta hur sulorna såg ut, så hon hade ju ingen aning om det. Hade hon vetat det hade ju hon garanterat inte ridit honom. Det enda hon känt är att den stått emot lite och hon har inte förstått varför. Hästen är lite lat och så sommartid vanligt vis. Det enda som gjort att hon funderat är att den känts stötig, lite kantid, I nedförs. Och grusvägarna här är gräsväg med lite fint grus och med någon liten sten (gör inte en liten sten till ett bärg nu) och travarna tränar utan problem på dem vägarna. Så det är inget fel på underlaget.

Eftersom hästen varit prickfri på alla andra underlag och fungerar prickfritt I träningen så har hon inte förstått vad som var problem. Men hästen är ju under vård nu. Du vill ju få det till att låta som att hästen fått en dom av veterinär och ändå sitter och rider hästen för fullt, vilket inte är fallet. Nu har inte jag all info så varken du eller jag kan spekulera I hur hästen ridits eller hur hon agerat så det kan vi bara lämna. Punkt.

Och för att klargöra ännu mer så är det I skritt på lite grövre grusväg som den ömmat till nedför, men den har alltid varit lite känslig så hon har väl kanske inte tänkt mer på det utan ridit I gräset I kanten istället.

Det var samma dag som kontaktade veterinär och ställde in hästen på box som den kändes halt och har inte ridits efter det! Hästen kändes endast halt I galopp efter två dagar på box blir den halt I skritt. Hon har verkligen inte ridit hästen med en känd hälta. Men nu lämnar jag henne och hennes häst. Hon har gjort det hon kan och hästen är under veterinär behandling. Mer kan jag inte spekulera I och knappast du heller. :)

Det är ju även väldigt möjligt att jag förstått eller fått helt fel information eftersom det inte är förstahandsinfo jag berättar. Hon har varit helt uppgiven så hon kan helt klart säga en sak som jag uppfattar som något annat. Så det är omöjligt att spekulera I nu I efterhand. Så jag lämnar den diskussionen eftersom hästen är haltfri idag. Så vi lämnar det nu.

Det jag diskuterade var stora fina strålar och hur dem helt plötsligt på buke med automatik är överbelastade fast ingen veterinär eller hovis någonsin påpekat det. Det kan du fortsätta spekulera I ;)

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
904
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund