Hjälp med dessa hovar

Sv: Hjälp med dessa hovar

Det där låter inte ett dugg trovärdigt- att hästen skulle manipuleras var 14- dag o eller t o m sprutas under ett års tid.'

Så är fallet. Har journalerna framför mig!

då hade den varit utdömd långt innan.

Den bes jag beställde var just ett återbesök där vet var helt inställd på att döma ut hästen, vilket jag även skrivit tidigare i tråden.

Ring o prata med kliniken om vad de har för behandlingsmetod o om hur just din häst har blivit behandlad.
Det skulle vara trist om hästen ska avlivas pga missförstånd.
En massör kan inte hjälpa muskler som dras i hela tiden av skelettet.

Jag vet inte men skriver jag väldigt otydligt??

Har ju pratat med behandlande veterinär och han sa att de gjort MYCKET med hästen. Den har även varit inne i Skara och blivit undersökt av andra veterinärer liksom de har haft egen vet hemma.

Det har varit både och dvs massör och equiterarapeft som behandlat hästen.

Allt detta har jag skrivit innan i tråden.

Och nej här kommer ingen häst att avlivas hos mig

Japp förra ägarna som ordnat låsningarna på min. Han var halt (ordentligt pga griffelbensfraktur och gaffelbandskänning) och låst praktiskt taget hela ryggraden och bröstryggen, länden, höften och SI leden värst. Så det gällde verkligen att lägga upp träning med eftertanke och sedan behandla ofta så man verkligen bryter mönstret. Men beh blir inte till nån stor nytta om man inte hjälper till så inte musklerna drar tillbaka låsningarna.

Bra då hade du ett val, det hade inte jag. Jag köpte en häst jag förhoppningsvis skulle rida upp i svår klass som både var röntgad ua och frisk.

Så frågan är ju hur de har jobbat med hästen de förra ägarna? Om han har fått en ärlig chans att få rätsida på låsningarna?

Det kan jag inte svara helt ärligt på faktiskt

Och bevisligen verkar han ju ha problem med SI-leden eftersom de har behandlat så mycket. Så varför inte försöka få rätsida på den? Hästar påverkas ju mycket mer än man tror av att vara låst i där och det behöver inte bara visa sig i ridning. Ibland inte alls, utan att hästen blir bara helt plötsligt halt och man får inte ordning på det. Eller ett annat rörelsemönster.

Hästen har inte varit halt hos mig.

Om man vet om en ''skada'' varför inte börja orda till den iafl?

Som sagt så har hästen ingen diagnos på vad som är fel, finns flera olika symptom som inte bara härleder till bakdelen.

Och varför har du inte hältutrett hästen? Du säger den blir haltfri om den vilar, ja det är det vanliga att de blir det och sen blir halta efter att man satt igång dem. Om jag var du hade jag satt igång hästen och när den börjar kännas ofräsch - ja då åker du in och gör en fullvärdig hältutredning på hästen och tar reda på vad det är för fel på den!! Men vänta inte med SI-leden. Den är helt klart påverkande i hästens hållbarhet.

Jag kommer självklart att gå igenom hästen men som det är nu så lägger jag inte flera tusentals kronor (försäkringen tar inte detta) fören tvisten är utredd.

Hästen är inte reklamerad pga si leden, det är något som kommit upp i efterhand när vi började forska om hästens hälsostatus

Om besiktningen var ett återbesök för att se om hästen skulle bli utdömd eller inte hur, kan hästen ha gått UA och om det nu är så att DU beställde besiktningen måste ju ändå veterinären reagerat på att du skulle köpa hästen.

Om besiktningen var ett återbesök för att se om hästen skulle bli utdömd eller inte hur, kan hästen ha gått UA och om det nu är så att DU beställde besiktningen måste ju ändå veterinären reagerat på att du skulle köpa hästen.

Jadu tror du inte att vi undrar det med..

Vet hade sagt till säljaren att de var tvungna att berätta om hästens historik och det skulle de göra, men så blev det inte

Bra då hade du ett val, det hade inte jag. Jag köpte en häst jag förhoppningsvis skulle rida upp i svår klass som både var röntgad ua och frisk.

Som sagt så har hästen ingen diagnos på vad som är fel, finns flera olika symptom som inte bara härleder till bakdelen.

Jag kommer självklart att gå igenom hästen men som det är nu så lägger jag inte flera tusentals kronor (försäkringen tar inte detta) fören tvisten är utredd.

Hästen är inte reklamerad pga si leden, det är något som kommit upp i efterhand när vi började forska om hästens hälsostatus
Om hästen inte har varit halt- hur i hela friden ska du kunna reklamera:confused:

Du svarar inte på om den är manipulerad eller inte. Är det kiropraktiskt utbildade på den kliniken?
Den har så vitt jag förstår inte varit rak på hela tiden- dvs EJ åtgärdad.

Du får ursäkta men, du vill inte lägga ut pengar på den, men ändå ha den kvar.:confused:
Sålänge som man är ansvarig för hästen måste den ju få vård. Lägg massörpengarna på en vettig kiro o du kanske får en ridbar fin häst eller är massören en kompis som är gratis?
Det verkar inte som den Vet som besiktade hästen ens förstog anledningen till att kruppan var sned. Jag kan tala om att det fattade inte min supererfarna Vet. heller. Sprutade knät när den var halt högt. Din häst borde reagera högt bak på böjprov.

Om hästen inte har varit halt- hur i hela friden ska du kunna reklamera:confused:

Orsaken till reklamering är bla att de inte farit med sanning, de har sålt en häst där de inte ljugit om hästens hälsostatus och undanhållit viktig information om hästen.

Dessutom har hästen annat problem som gör den högst olämplig till fälttävlan eller annan konditionskrävande gren.

Du svarar inte på om den är manipulerad eller inte. Är det kiropraktiskt utbildade på den kliniken?
Den har så vitt jag förstår inte varit rak på hela tiden- dvs EJ åtgärdad.

Jag kan inte svara på om hästen varit sne hela tiden eftersom de utredde den för att den skruvade kraftigt bak och den andra symptomen som jag reklamerar för.

Equiterapeut i Skara är det som behandlat hästen, vet inte vem det är

Du får ursäkta men, du vill inte lägga ut pengar på den, men ändå ha den kvar.:confused:

Nej jag vill inte ha kvar hästen, men om vi skulle förlora så har jag den kvar.

Sålänge som man är ansvarig för hästen måste den ju få vård. Lägg massörpengarna på en vettig kiro o du kanske får en ridbar fin häst eller är massören en kompis som är gratis?

Just nu finns det inget att behandla eftersom hästen inte är halt i dagsläget.

För de andra symtomen är den behandlad av mig på klinik.

Det verkar inte som den Vet som besiktade hästen ens förstog anledningen till att kruppan var sned. Jag kan tala om att det fattade inte min supererfarna Vet. heller. Sprutade knät när den var halt högt. Din häst borde reagera högt bak på böjprov.

Jo jag tror nog att han förstod mkt väl, hästen är väl genomgången och veterinären är väldigt kunnig som har lång erfarenhet av travhästar och uppfödning.

Hästen hade ingen reaktion på försäljnings bes, hade den haft det så hade jag def inte köpt den. Dock tycker även vi att det är högst märkligt att man skriver ett försäljningsintyg på en häst som man behandlat under lång tid utan att nämna något om hästens problem

Men HAR han varit halt eller inte? Hur ska vi kunna komma med råd, när du ändrar dig hela tiden?

Ja dock inte under den korta tid jag haft hästen
Då finns det ingen som helst fog för att reklamera den. 5 mån. är strax ett halvår. vi pratar inte om 2 v.

Tycker synd om hästen som inte får behandling o tappar allt. Ser inte ens att du har fog för dålig skoning vid köp. Det är värre nu. Hästen är den som hamnat kläm.

Menar du att den har ett hjärtfel oxå? Du är så kryptisk o det går från en ngt snedställd hov till... ja jag fattar inte vad det handlar om .... Du lär ha bevisbördan o kan du inte visa att den har varit halt hela tiden o att skadan var från förr så. De kan rädda sig med att du godtog bes. o röntgen. Det här kan bli fasen så mkt dyrare än verklig behandling av hästen. Jag vet vad jag skulle lägga pengarna på o då en obetydlig summa i kontrast med rättegångskostnader.

Hästen har varit halt under hela tiden under utredningen, både bak och fram. Den är inte hundra nu heller därför rids den inte.

Men det spelar ingen roll vad jag skriver för ni vill ändå inte förstå.

Men det här skrev du på förra sidan.

Och du undrar varför vi inte förstår hur allt ligger till....

Men det här skrev du på förra sidan.

Och du undrar varför vi inte förstår hur allt ligger till....

Nej den är INTE hundra men dock inte HALT, den har en annan symptom som vi HAR behandlat den för och den är inte hunrda pga den symptomen

Förstår du eller vill du att jag skall skicka journalutskrift så du förstår lite bättre?

Då finns det ingen som helst fog för att reklamera den. 5 mån. är strax ett halvår. vi pratar inte om 2 v.

Tycker synd om hästen som inte får behandling o tappar allt. Ser inte ens att du har fog för dålig skoning vid köp. Det är värre nu. Hästen är den som hamnat kläm.

Nu blir jag så jälva arg så det inte är klokt :mad:

Hästen får förstklassig vård OCH allt den behöver.

Hästen reklamerades efter 8 veckor!!!!! Och jag var i kontakt med säljarna betydligt tidigare.

Nej det är INTE värre nu absolut INTE, hästen är betydligt bättre musklad än när den kom och den är betydligt jämnare bak än den kom.

Men rid då? Träna upp konditionen på den med gångarter och övningar som inte belastar för mycket, utan bygger upp hästen, sett från hästens förutsättningar.

Ge mig en orsak till det när hästen är reklamerad?

Den mår inte dåligt av att vila.

Menar du att den har ett hjärtfel oxå? Du är så kryptisk o det går från en ngt snedställd hov till... ja jag fattar inte vad det handlar om .... Du lär ha bevisbördan o kan du inte visa att den har varit halt hela tiden o att skadan var från förr så. De kan rädda sig med att du godtog bes. o röntgen. Det här kan bli fasen så mkt dyrare än verklig behandling av hästen. Jag vet vad jag skulle lägga pengarna på o då en obetydlig summa i kontrast med rättegångskostnader.

Det enda jag ville med tråden är att veta om det gick att rätta till hoven.

Jag förstår nu att ni tycker det är ok att ljuga för köpare.

Jag har tillräckligt med bevis i rättsaken på att samtliga fel förelåg innan köpet.

Bedrägeri är inte lagligt!

Nej det är mer än en sned hov. Och som jag skrivit innan så är hästen inte reklamerad för detta utan på andra orsaker. Väldigt allvarliga saker som påverkar hästens förmåga att gå fälttävlan som hästen var tänkt till.

Men enligt er så är det ju ok att ljuga för köpare inte bara vid försäljning eller kontakten där innan och även kontakten efter hemkomst med hästen.

Jag berättar gärna mer om detta och hästens problem när detta är klart, och jo jag är väldigt säker på att jag får rätt. De har redan erbjudit att prisreducera hästen. Jag har en av landets mest kunniga jurister i detta och jag tror betydligt mer på den personen än vad ni här tror.

Tråden har mynnats ut till elaka påhopp och antagande och har dessutom lämnat ursprunget så jag finner det bara enormt märkligt att ni här sitter och anser att jag gjort något fel när jag för det första blivit grundlurad och dessutom behandlat hästen för alla de andra symptom den har.

Men visst tyck att det är mitt fel att jag köpt en häst som jag trodde var en fin frisk unghäst!!!

KL I sådana här diskussioner tas ofta köparens "undersökningplikt" fram som något absolut vilket är fel.
Däremot har säljaren helt klart en upplysningsplikt när det gäller fel som denne känner till.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
904
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?