Hjälp med dessa hovar

Sv: Hjälp med dessa hovar

"Och lite dumt att avliva en häst där man inte får ut ett jota på försäkringen eftersom felet fanns före köpet. "

Alltså borde det funnits en reservation. Såvida hästen inte stått oförsäkrad.

Nej jag tycker inte det är ok men det betyder inte att det inte finns folk som ljuger.

Jag tror du får stå ditt kast med denna affären tyvärr och försöka göra det bästa av situationen istället för att skylla ifrån dig.

För övrigt så kan du ju inte ens avliva en häst som är reklamerad.

Senast ändrad:

Ursäkta mig men nu tycker jag att du är rätt korkad faktiskt.

Nej försäkringen täcker inte eftersom vi bytte bolag då de hade något lokalt bolag.

Jag har aldrig någonsin skrivit att jag har någon som helst önskan att avliva hästen.

Och nej jag tänker inte stå mitt kast för jag har inte gjort något fel i affären alls!!!!

Skylla ifrån mig när det gäller vad då?

Vem betalade för bes?
Varför fick du inte bes. protokollet.
O när du fick det- ringde du Vet?

Sen är iallafall 2 mån.-60 dagar.

jag anser att det är ganska sent att reklamera.

Jag har reklamerat en o det gjorde jag efter 4 dagar.
säljaren hade då inga pengar, men jag föreslog då att sälja den till en ridskola:o

Hämtade hästen 2dagar efter vetbes, fick det då.

Ja jag betalade.

Hästen reklamerades när det uppdagades att de ljugit.

Har under denna tiden haft kontakt med säljaren om saker som jag tyckte inte stämde.

Om det nu var en tävlad häst så hade man ju lätt kollat upp den i databasen.
Om den inte har startat sista året finns det nog en orsak/ orsaker.

Priset säger ju oxå en del.

Om jag betalade för en klinikbes. had jag krävt att kliniken skickade det direkt till mig- inte för att jag nu skulle köpa en häst som man inte ens har sett i ögonen än mindre ridit.

HMM. Jag som bara har köpt oinridna unghästar:o

Det är inte jag som har köpt häst utan att gå igenom grundförutsättningar.

Jag förstår faktiskt inte vad du talar om.

Jag har inte gjort något fel i affären utan precis som jag brukar. Det enda jag inte gjort är att provrida hästen men jag anser att jag har så pass stor ridkunskap att jag inte är rädd för att chansa om den nu inte skulle passa mig. Har fortfarande inte haft en enda häst som jag inte har kunnat rida och jag hade inga problem att rida denna hästen heller.

Jag har själv tagit upp egna uppfödningar upp till svår klass och en gäng andra unghästar likaså.

Tror nog att mitt ombud är mer kunnig än du när det gäller att avgöra om jag fullföljt undersökningsplikten eller inte..

Om det nu var en tävlad häst så hade man ju lätt kollat upp den i databasen.
Om den inte har startat sista året finns det nog en orsak/ orsaker.

Självklart och det frågade jag också och det fanns en mkt legitim orsak till att hästen inte tävlat, så det fanns ingen som helst anledning till att misstro dem.

Priset säger ju oxå en del.

Priset var tillräckligt högt för att man inte skulle ha någon misstanke ocm något fel.

Om jag betalade för en klinikbes. had jag krävt att kliniken skickade det direkt till mig- inte för att jag nu skulle köpa en häst som man inte ens har sett i ögonen än mindre ridit.

HMM. Jag som bara har köpt oinridna unghästar:o

Intyget hade då kommit efter det att jag hämtat hästen. Visst jag har varit godtrogen och det erkänner jag villigt. Att provrida hästar har jag hoppat över många gånger. Jag brukar forma dem som jag vill ha dem och har aldrig stött på problem med det. Jag rider alla typer av hästar och trivs inte på någon speciell utan allt är lika roligt att rida, unga som gamla

OK.

Jag skulle nu ta den till en erkänt skicklig kiro o ta med plåtarna.
Hoven borde inte vara så svårt att fixa till.

Se till att man gör som Coari skrev, så...Verkningen o utlägget är viktigare än ringsko.

när min häst hade gått omkull o var sned så kom vi hem med sprutat knä.
Den hade då hunnit bilda en fettdepå så det var svårt att se skillnad på muskelstatusen. däremot så kände jag ju direkt uppsuttet hur läget var.

Hela symptombilden låter ju som just SI-ledsproblem om knäproblematik är utesluten.

Det jag reagerar på är att du inte var närvarande under besiktning och hur kunde det ta 60 dagar innan du såg problemet med bakbenet?

Hej! Din fina häst verkar frisk förövrigt, som jag kan tyda av det som tidigare skrivits.
Den verkar dock ha bekymmer med sina hovar, som du beskriver och det kan jag även se på bilderna. Den förutsättning den behöver för att få ordning på detta är att först få bort järnskorna och verkas kontinuerligt av en kompetent hovvårdare. För att hoven (och även kroppen) skall läka behövs rätt levnadsförhållande, möjlighet till att ströva, att hålla hästen på lösdrift. Det skapar den cirkulation som behövs för läkningen. Det tar tid, och man skall ha tålamod. Har hästen snedhet i kropp/muskulatur, så är arbete vid hand, från marken väldigt rehabiliterande. Det här grejar du!;)

Det jag reagerar på är att du inte var närvarande under besiktning och hur kunde det ta 60 dagar innan du såg problemet med bakbenet?

Du läser inte mina inlägg så snart ger jag faktiskt upp i att svara dig!

50 mil enkel resa, nej jag tyckte inte att jag ville åka den sträckan för en bes som skulle göras på en stor känd klinik.

Liksom jag inte åkte till England när jag köpte irländaren eller att jag inte åkte till Estland när jag köpte estländaren för att vara med på bes där.

Hästen är INTE reklamerad pga bakbenet utan av en helt annan sak!

OK.

Jag skulle nu ta den till en erkänt skicklig kiro o ta med plåtarna.
Hoven borde inte vara så svårt att fixa till.

Se till att man gör som Coari skrev, så...Verkningen o utlägget är viktigare än ringsko.

när min häst hade gått omkull o var sned så kom vi hem med sprutat knä.
Den hade då hunnit bilda en fettdepå så det var svårt att se skillnad på muskelstatusen. däremot så kände jag ju direkt uppsuttet hur läget var.

Hela symptombilden låter ju som just SI-ledsproblem om knäproblematik är utesluten.

Hur det än nu kommer att bli så kommer hästen självklart att utredas om den blir kvar hos mig.

Det första blir att sko den.

jag tog faktiskt lite nya bilder på den och säg gärna vad du anser om dessa?

A120222012.jpg

A120222011.jpg

A120222014.jpg

A120222016.jpg

A120222017.jpg

A120222027.jpg

Jag visste inte om detta utseende på hoven faktiskt, provred inte hästen själv vilket man kan säga som man vill om (har köpt 4st hästar osett och inte haft några problem)

Hästens historik sades det inget om, jag var helt ovetande om detta tills två månader efter köpet då hästen uppvisat ett beteende som inte är normalt och då uppdagades en historia med lögner och undanflykter.

Jag köpte en tävlingshäst i full träning trodde jag. Vad jag köpte var en häst som precis varit behandlad i si leden (1 mån före köp), på sommarbete/vila och den vetbes jag beställde var eg ett återbesök för att att se om det var lönt för dem att fortsätta eller om de skulle döma ut hästen :(

Den behandlande veterinären som jag ringt upp var mycket förvånad att hästen sålts till tävling.

Nej vi har haft en rak linje att följa och inte fladdrat omkring, när hästen kom så slog den i sko var extremt lång i hovarna för att vara en nyskodd häst. Vi skodde om den och jag blev inte nöjd med resultatet av hovslagarens jobb (inte bara på denna hästen utan även på de andra) bytte hovslagare till samtliga hästar och han har skott henne två ggr. Det är dags att sko henne igen och en vecka har hon varit utan bakskor då det inte fanns broddhål i dem (vi har inte haft speciellt mkt snö eller is). Vi pratade redan från början att slå på ringskor bak men han ville prova att sko med vanliga skor först. Nu åker det på ringskor bak vid nästa skoning. Men sedan är det svårt att veta vad som kommer att ske. uppenbarligen så fungerar hästen inte att ridas då problemen kommer tillbaka när den sätts igång. Den har satts igång ett flertal gånger under denna tiden och problem har kommit tillbaka, tre olika ryttare har ridit den.

Jag försöker endast greppa halmstrån för jag gillar hästen, även om det känns hopplöst..

Ja det stämmer att någon har gett mig råd men de flesta inlägg går ut på att tala om för mig att hästen inte skall gå barfota bak, vilket ALDRIG var meningen heller.

Nu får du inte ta detta personligt men det är just det du själv delger och skriver i detta inlägg som kommer reta ännu mera gallfeber på dom användarna som till varje pris med näbbar och klor försöker få mig bannad för otrevligt bemötande när jag skriver att i bland blir man mörkrädd över många av dagens hästmänniskors hästkunskap.

Du är det levande beviset som ytterligare styrker min tro och jag bara :love:

P.S. Plötsligt fick jag en flashback på både hovarna och främst teckningen på v.b. Visst det kan finnas mer än en individ med exakt samma teckning men det förefaller som osanolikt,.

Vill du så får du gärna skicka ett pm med individens ålder kön och namn.. för om det är samma individ så har jag skott den tidigare under så många år att jag om ngn borde känna till historiken och skadeproblemen.

Är det samma häst så är det oxå mitt fel att den är diagonalt halt v.b. h.f.

kl

Jag har inga åsikter om hovarna eller om hästen skulle köpts eller inte. Det jag undrar är: hatar alla i denna tråd ts? Eller är alla allmänt tröga och icke läskunniga. Jag har inga problem med att få ts berättelse att hänga ihop, det jag inte fattar är att alla verkar välja att tolka och hitta på saker som ts inte har sagt. Vad är det ni inte fattar? Tagga ner, luta er tillbaka och läs vad ts skriver, blir helt förfärad över vad folk går igång:eek:

kl

Jag har inga åsikter om hovarna eller om hästen skulle köpts eller inte. Det jag undrar är: hatar alla i denna tråd ts? Eller är alla allmänt tröga och icke läskunniga. Jag har inga problem med att få ts berättelse att hänga ihop, det jag inte fattar är att alla verkar välja att tolka och hitta på saker som ts inte har sagt. Vad är det ni inte fattar? Tagga ner, luta er tillbaka och läs vad ts skriver, blir helt förfärad över vad folk går igång:eek:

Vill bara inflika här, att jag inte tillhör den skara folk du beskriver. Men om man nu räknar bort mig själv, som endast vill bidra med konstruktiva råd, verkar det som att du har rätt i dina misstankar. Egendomligt, men det finns väl många "världsmästare":D

kl

Har suttit och tänkt precis samma sak, vad är det som dom inte förstår?
Själv har jag heller inget att komma med när det gäller hästens problem, tyvärr.

Men vad är problemet? Jag fattar inte.
Hästen är inte halt. Veterinär, kiropraktor och liknande hittar inget fel. Vad är det dom ska hitta?
En ohalt häst som ingen hittar fel på är det väl bara att rida på?

Att sen hovarna ser lite skumma ut är väl som det är, och inget man ska ändra på alltför snabbt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
905
Senast: Mearas
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?