Hjälp med dessa hovar

Sv: Hjälp med dessa hovar

Men hästen har väl varit ofräsch efter två månader i träning hos TS, och detta pga att hon fått fel info om hästen som egentligen inte alls var redo för att ridas fullt ut? Nu har den vilat pga detta och är fräschare igen och det var därför hon inte ville ta den på en utredning nu, eftersom att den ändå inte skulle visa på nått. Hon har väl sagt att den satts igång några ggr hos henne och varje gång har samma problem uppstått efter X antal veckor?
Det hon vill uppnå med tråden, vad jag fattar det som, är att hitta ev lösningar/metoder som inte har testas än för att förebygga/komma ifrån att hästen blir halt/ofräsch igen.

Men vad är problemet? Jag fattar inte.
Hästen är inte halt. Veterinär, kiropraktor och liknande hittar inget fel. Vad är det dom ska hitta?
En ohalt häst som ingen hittar fel på är det väl bara att rida på?

Att sen hovarna ser lite skumma ut är väl som det är, och inget man ska ändra på alltför snabbt.

Hästen har varit halt under hela tiden under utredningen, både bak och fram. Den är inte hundra nu heller därför rids den inte.

Det är andra symptom som gör att hästen inte är fullt ridbar och att den är reklamerad.

Men det spelar ingen roll vad jag skriver för ni vill ändå inte förstå.

Hade du köpt en häst tänkt till fälttävlan som under 1 år inte varit ohalt fören på den bes du beställt?

Men hästen har väl varit ofräsch efter två månader i träning hos TS, och detta pga att hon fått fel info om hästen som egentligen inte alls var redo för att ridas fullt ut? Nu har den vilat pga detta och är fräschare igen och det var därför hon inte ville ta den på en utredning nu, eftersom att den ändå inte skulle visa på nått. Hon har väl sagt att den satts igång några ggr hos henne och varje gång har samma problem uppstått efter X antal veckor?
Det hon vill uppnå med tråden, vad jag fattar det som, är att hitta ev lösningar/metoder som inte har testas än för att förebygga/komma ifrån att hästen blir halt/ofräsch igen.

Ja en väldigt bra förklaring på hur det är, dock så tyckte jag att den var lite väl dåligt musklad för att vara igång så jag red den som efter vila och därför upptäcktes inte problemen fören efter ca 2 månader

Står den verkligen jämnt under sig med bakbenen på rumpbilden?

Om så, så lutar t o m svansen

För mig är det då solklart en sned häst. SI-ledsproblematik som måste manipuleras/ rättas till. då kommer även musklerna att bli liksidiga.
Ser du inte så gå bakom den. Tömkör 10 m.
Titta högst upp vid ryggraden.

Fixa till det där o den blir bra.

Klart att du får en massa sekundära skador o att den inte kan röra ena benet som den ska.

Ring Mossen.erg eller ngn liknande.

På min kände jag direkt när jag satt upp o skrittade några steg.

den fick oxå problem i fram.
För min häst blev det en omedelbar förändring- uppsynen. Hela hästens uppenbarelse blev förändrad. bajsade inte en enda gång på hela vägen hem

Rörde sig sedan som förr- väldigt bra o blev villig.
Akupunktur är viktigt o kanske laser för att inte musklerna ska dra tillbaka felläget- det som troligen har hänt.

Senast ändrad:

Det tråkiga i det hela är att den är behandlad i si leden flertalet gånger :(

Och det återkommer väldigt frekvent efter behandling och det var det som behandlande vet sa till mig att kom det tillbaka så snart igen så tyckte han att det var svårt att komma tillrätta med det och då var det tyvärr inte så mycket att göra om det är tävlingshäst den skall vara.

Det positiva är att det inte finns några förändringar på röntgen, ul att påvisa i alla fall

Fast inte brukar de väl skruva pga hovproblem?? Hästen skruvar ordentligt på detta ben och är muskelfattig på v sida kruppan

De kan mycket väl skruva pga hovproblem. Det kan också bli drastiskt bättre om man åtgärdar felverkningen.

Som jag skrev är akupunktur o / eller laser viktigt efteråt.

Om du inte litar på säljaren så skulle jag nog inte tro att den är behandlad flera gånger.. heller.

På min som gick sned ett bra tag har det inte återkommit på 7 år o den rids inte som en FT-häst, men jobbar bra o går i stora hagar o racar fortfarande frekvent.

Lundell är oxå bra. E-tuna.

Har tyvärr läst journalerna, säljaren har inte sagt något alls till mig. Vet att den varit i skara hos si experten där flera ggr.

Har själv pratat med behandlande vet när detta kom till min kännedom så jag vet vad de gjort med hästen i form av beh. Min vet har även fått tillgång till journalerna och läst den med ett pessimistiskt besked till mig vad han tycker

Men hur frekevent har SI-leden behandlats? Hos min häst satt en djup coh krävande låsning som behövdes behandlas var tredje vecka i flera månader och med det övningar och massage varje dag!! Och dessutom lägga om träningen helt för att främja att musklerna börjar arbeta med SI-leden och inte mot.

Hur har din hästs rehab sett ut vid behandling? Det är rehabben som är viktig - inte att den behandlas. För uppföljs det inte så är det HELT bortkastat!

Har tyvärr läst journalerna, säljaren har inte sagt något alls till mig. Vet att den varit i skara hos si experten där flera ggr.

Har själv pratat med behandlande vet när detta kom till min kännedom så jag vet vad de gjort med hästen i form av beh. Min vet har även fått tillgång till journalerna och läst den med ett pessimistiskt besked till mig vad han tycker

Hur har den behandlats av den där sk. SI-ledsexperten?

Nu låter det som om du gett upp innan...

Hur har den behandlats av den där sk. SI-ledsexperten?

Tyvärr har jag inte fått reda på mer än de journaler, men den är både sprutad flertalet ggr och även någon form av massage/kiropr och där inbegriper det både nålar och laser vad jag förstod.

Jag får ju som sagt inte veta så mycket eftersom de inte vill berätta mer och att vi tvistar :(

Men hur frekevent har SI-leden behandlats? Hos min häst satt en djup coh krävande låsning som behövdes behandlas var tredje vecka i flera månader och med det övningar och massage varje dag!! Och dessutom lägga om träningen helt för att främja att musklerna börjar arbeta med SI-leden och inte mot.

Hur har din hästs rehab sett ut vid behandling? Det är rehabben som är viktig - inte att den behandlas. För uppföljs det inte så är det HELT bortkastat!

Under 1års tid har den frekvent behandlats ca 2ggr/mån

Detta låter ju inte speciellt kul, speciellt som jag trodde jag köpte en frisk häst :(

Övningarna och massagen gjorde jag ju själv efter instruktion. Så det var inga större problem. Och jag fick rida på som vanligt 5 dar efter beh fram till nästa. Bara det att jag skulle ägna mig åt övningar som stärkte hästen. Tänka om lite. Inte svårare än så. :)

Ja i princip har väl jag gett upp, dock så tar jag tag i det om hästen blir kvar hos mig. Nu kör vi på med skoning med beslag och så får min massör komma ut och kolla över henne så att det inte blir värre. Dock så får hon vila vidare.

Köpte denna hästen som påläggskalv för min gamle som fick en fraktur i ett bakben i maj. Henne höll vi på med ända tills nu i oktober innan vi tog beslutet att triangla henne och sätta henne i avel. Känns ju inte speciellt upplyftande att börja om med en ny häst som man trodde var frisk.

Hade de bara talat om detta för mig så hade jag haft ett val om jag ville försöka ge mig på det eller inte. Jag hade inte köpt hästen med den historiken speciellt inte till fälttävlan, men nu står hon här och tills tvisten är avgjord så får hon den vården hon behöver för att må bra

Övningarna och massagen gjorde jag ju själv efter instruktion. Så det var inga större problem. Och jag fick rida på som vanligt 5 dar efter beh fram till nästa. Bara det att jag skulle ägna mig åt övningar som stärkte hästen. Tänka om lite. Inte svårare än så. :)

Fast köpte du denna häst såhär?

Jag köpte en häst som skulle gå fälttävlan, det är tillräckligt påfrestande utan att behöva ha med sig en massa skit i bagaget som måste underhållas.

Dock så tycker jag väl inte att hästen visat så mycket rent ridmässigt av de symptom som beskrivs på si hästar. Hon har absolut inte svårt att samla sig och bära vikt bak. Hoppar väldigt trevligt och det var en fantastisk ridkänsla och hopp i henne i terrängen. Det var andra saker som gjorde att jag började fråga ut säljarna om hästens hälsostatus.

Tillägg, masserar gör jag själv på alla hästar jag tävlar har haft en "höft" häst tidigare. Jeppe har jag använt mig av till mina hästar och sedan gjort själv hemma enl anvisningar

Fast köpte du denna häst såhär?

Jag köpte en häst som skulle gå fälttävlan, det är tillräckligt påfrestande utan att behöva ha med sig en massa skit i bagaget som måste underhållas.

Dock så tycker jag väl inte att hästen visat så mycket rent ridmässigt av de symptom som beskrivs på si hästar. Hon har absolut inte svårt att samla sig och bära vikt bak. Hoppar väldigt trevligt och det var en fantastisk ridkänsla och hopp i henne i terrängen. Det var andra saker som gjorde att jag började fråga ut säljarna om hästens hälsostatus.

Tillägg, masserar gör jag själv på alla hästar jag tävlar har haft en "höft" häst tidigare. Jeppe har jag använt mig av till mina hästar och sedan gjort själv hemma enl anvisningar

Japp förra ägarna som ordnat låsningarna på min. Han var halt (ordentligt pga griffelbensfraktur och gaffelbandskänning) och låst praktiskt taget hela ryggraden och bröstryggen, länden, höften och SI leden värst. Så det gällde verkligen att lägga upp träning med eftertanke och sedan behandla ofta så man verkligen bryter mönstret. Men beh blir inte till nån stor nytta om man inte hjälper till så inte musklerna drar tillbaka låsningarna.

Så frågan är ju hur de har jobbat med hästen de förra ägarna? Om han har fått en ärlig chans att få rätsida på låsningarna?

Och bevisligen verkar han ju ha problem med SI-leden eftersom de har behandlat så mycket. Så varför inte försöka få rätsida på den? Hästar påverkas ju mycket mer än man tror av att vara låst i där och det behöver inte bara visa sig i ridning. Ibland inte alls, utan att hästen blir bara helt plötsligt halt och man får inte ordning på det. Eller ett annat rörelsemönster.

Om man vet om en ''skada'' varför inte börja orda till den iafl?

Och varför har du inte hältutrett hästen? Du säger den blir haltfri om den vilar, ja det är det vanliga att de blir det och sen blir halta efter att man satt igång dem. Om jag var du hade jag satt igång hästen och när den börjar kännas ofräsch - ja då åker du in och gör en fullvärdig hältutredning på hästen och tar reda på vad det är för fel på den!! Men vänta inte med SI-leden. Den är helt klart påverkande i hästens hållbarhet.

Under 1års tid har den frekvent behandlats ca 2ggr/mån

Detta låter ju inte speciellt kul, speciellt som jag trodde jag köpte en frisk häst :(
Det där låter inte ett dugg trovärdigt- att hästen skulle manipuleras var 14- dag o eller t o m sprutas under ett års tid.'

då hade den varit utdömd långt innan.
Ring o prata med kliniken om vad de har för behandlingsmetod o om hur just din häst har blivit behandlad.
Det skulle vara trist om hästen ska avlivas pga missförstånd.
En massör kan inte hjälpa muskler som dras i hela tiden av skelettet.

KL

Jag tycker att det är skrämmande många som uttalar sig "Det är bara att..." utan några som helst betänkligheter om vad en förändring utav skoning/verkning kan innebära för hovben mm.

Jag är varken veterinär, hovslagare, kotknackare eller dylikt, så här kommer min högst lekmannamässiga åsikt.

Har hoven sett likadan ut sedan födsel, eller har den ändrat sig? Hur ser plåtarna ut? Går det att förändra något utan att det påverkar något annat?

Kastar in några exempel om att det inte alltid är så lätt att hitta felet...

Häst 1: Återkommande kotledsinflammationer fram. Behandlande klinik vill döma ut hästen. Hästen behandlad fram samt sprutad SI. Ägaren åker till annan klinik (4-5 dagar senare) där de hittar "felet" - ett inflammerat bakknä. Kotledsinflammationerna fram försvinner och hästen förblir ohalt.

Häst 2: Diffusa hältor, och röntgen visar inget. Åker till en annan klinik, där de hittar en käkledsinflammtion - > hältorna försvinner.

Häst 3: Det här har jag bara via hörsägen. Hoven "rasade". Endast hovis på kliniken får sko. Det tas plåtar före och under varje skoning under flera månaders tid, för att veta hur många mm som hovis kan ta utan att det påverkar lederna. Tyvärr vet jag inte hur det har gått med hästen. Tappade kontakten med ägaren.

Sedan är det alltid trist med tvister och jag hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
905
Senast: Mearas
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?