Hjälp med dessa hovar

Sv: Hjälp med dessa hovar

Har försökt läsa vad som skrivits. Har dock läst journalutdrag och annons. Hört ena sidan dvs TS.
Det som rör till det i TS berättelse är att detta med hoven inte är det enda. En stor del framkommer i slutet men inte allt.

Det jag har funderat mest på är hur veterinären som trodde han skulle" döma ut" hästen istället skriver ett nästintill felfritt intyg. Han påstår att han muntligt sagt till säljaren att om de ska sälja måste de berätta hela sjukhistoriken och då är den andra åkomman betydligt allvarligare. Detta intyg (som ngn felat med, därmed inte sagt att det är veterinären) är definitivt till köparens fördel i en tvist. förvånande om en klinik gör ett så grovtfel.

TS sits med en häst som inte kommer att kunna användas till det som är tänkt är inte så kul. Att då lägga pengar som man ev inte kan få tillbaka, ja det hade inte jag gjort. Hästen lider inte! Att den vilar nu mår denintedåligt av pga andra diagnosen. Fast egentligen hör det ju inte hit. Hoven undrade hon ju över. :)

PS! Fnissar lite åt er som tycker det är "orimligt/löjligt" att brodda av varje dag. Vi har ett sto som har broddar så sällan som möjligt, och som vi bor behövs det inte så långa perioder. Dock kan hon inte ha broddar bak inne, hon står och gnager bakhovarna mot varandra och mot benen får upp brodden under bootsen ochtrampar sej på ovansidan. :o som tur är, är hon unik hos oss, så det är bara att jobba på. :)

Senast ändrad:

Det är väl lätt för dig som tydligen är insatt i ett mål eller blivande sdnt.
Hon har fått råd ang. hoven o det borde en bra hovis kunnat fixa- ingår nog i standardförfarande vid korrigering. o då får vi väl avsluta tråden bara...
Bra att hästen har kunnat vilat sig vidare till bättre form.

Ut med hästen på lösdrift, av med järnbeslagen på fötterna, kontinuerlig verkning och så ska du se att hästen läker. Och gör den inte det, så är det nog svårt. Igen: lycka till!

Det är en annan sak som kanske inte skall tas upp här. Jag anser inte att ansvaret ligger på mig eftersom jag blivit undanhållen all information om detta, köpet är för övrig reklamerat och även om det är det så gillar jag hästen så mycket att jag eg vill behålla den och försöker hitta lösningar som skulle ev göra den brukbar igen.

Jag köpte en frisk tävlingshäst ämnad för fälttävlan inte en flera års konvalescent :crazy:

Dessutom så hittas ingen diagnos på hästen och den har varit inne på två stora kända kliniker med mkt kompetent personal som inte hittat någon orsak till hästens problem. Över 1,5 år har hästen varit inne otaliga ggr både för behandlingar och återbesök utan att komma tillrätta med problemet, hästen är även behandlad hemma av egen veterinär. Jag har varit iväg med hästen till min veterinär men där är man inte så hoppfull när det gäller symptom och den journal som finns :(

Och om du läser vad jag skriver så skall hästen skos på måndag nästa vecka och jag lovar dig att vi gör allt för att det skall bli bra (bättre).

Hästen blev reklamerad ca 2månader efter köpet dock inte för sin v bak hov och vi har även efter detta behandlat hästen med div preparat och även haft ute massör till hästen, blodanalys har gjorts grundligt. det enda vi inte har gjort är en ren hältutredning för i dagsläget är det ingen mening med tanke på att hästen är ok nu när den vilar. Problemen har kommit efter någon månads ridning och även där har vi sökt problemens ursprung utan framgång

Vad anser du att man skall göra mer? 1,5 års veterinär behandling plus denna tiden nu. När är det tillräckligt enligt dig?

Här skriver du att du köpte en frisk häst, men i tidigare inlägg berättar du hur mycket och länge förra ägaren behandlat hästen.. Köper man verkligen en frisk häst då?

kl
Bara en tanke, om man redan behandlat SI-leden väldigt regelbundet i ett år, så lär det ju knappast vara grundorsaken. Är också lite förvånad över att man ändå vågat ta så lite på hovarna utspritt på så lång tid. Om det finns så många plåtar sen tidigare så kanske det finns plåtar på hovarna också? Tänkte att då kanske hovisen vågar prova ta lite till, när man ser insidan, och ser man utifrån dagsläget (häst som man inte vågar träna) borde det väl vara perfekt timing?
Vill förtydliga att det såklart är något som ska bollas med hovslagare och ev. klinikhovslagare isåfall, och att jag är helt med på att man måste låta fötterna ta tid på sig. Men tar man onödigt lång tid på sig borde ju även resten av kroppen bli onödigt mycket sliten och obalanserad under tiden?

Här skriver du att du köpte en frisk häst, men i tidigare inlägg berättar du hur mycket och länge förra ägaren behandlat hästen.. Köper man verkligen en frisk häst då?

Jadu läser du vad jag skrivit???

Jag TRODDE jag köpte en frisk häst.... Förstår du nu? För hästen var allt ifrån frisk, de har lurat mig!!

"Som sagt så har inte bara VI korrigerat hästen. Det har skett under 1,5 år innan hästen kom till mig." - när fick du veta detta?

"Den är snemusklad på korset och jag tycker man ser det tydligt, dock så får man visa det för folk som kanske inte är så petig som jag är med liksidighet."- undrar man inte varför och tänker efter en extra gång innan köp?

"Det är en annan sak som kanske inte skall tas upp här. Jag anser inte att ansvaret ligger på mig eftersom jag blivit undanhållen all information om detta, köpet är för övrig reklamerat och även om det är det så gillar jag hästen så mycket att jag eg vill behålla den och försöker hitta lösningar som skulle ev göra den brukbar igen." - senare skriver du att du inte vill behålla hästen men om du förlorar så stannar den.

"Jag visste inte om detta utseende på hoven faktiskt, provred inte hästen själv" - litar man på att någon annan ska kolla en häst man tänker köpa kanske man ska se till att denna person är nogrann?

"Jag köpte en tävlingshäst i full träning trodde jag. Vad jag köpte var en häst som precis varit behandlad i si leden (1 mån före köp), på sommarbete/vila och den vetbes jag beställde var eg ett återbesök för att att se om det var lönt för dem att fortsätta eller om de skulle döma ut hästen" - du beställde besiktningen men ifrågasatte inte detta?

"Tvivlar du på att den är sne? Det kan jag lova dig att den är, det stod även i intyget från bes" - begär man inte att åtminstone fysiskt få se intyget innan köp om man inte kan/vill närvara?

"Som sagt så har inte bara VI korrigerat hästen. Det har skett under 1,5 år innan hästen kom till mig." - när fick du veta detta?

Som sagt som jag tidigare i tråden skrivit ca 2 månader EFTER köp

"Den är snemusklad på korset och jag tycker man ser det tydligt, dock så får man visa det för folk som kanske inte är så petig som jag är med liksidighet."- undrar man inte varför och tänker efter en extra gång innan köp?

Som jag skrivit innan så köptes hästen osedd, syns inte på någon av de videos jag sett på hästen.

"Det är en annan sak som kanske inte skall tas upp här. Jag anser inte att ansvaret ligger på mig eftersom jag blivit undanhållen all information om detta, köpet är för övrig reklamerat och även om det är det så gillar jag hästen så mycket att jag eg vill behålla den och försöker hitta lösningar som skulle ev göra den brukbar igen." - senare skriver du att du inte vill behålla hästen men om du förlorar så stannar den.

Det är väl självklart att den stannar, vad hade du tänkt att jag skulle göra med den om jag skulle förlora? Skjuta den eller :grin: Den är ju inte säljbar..

"Jag visste inte om detta utseende på hoven faktiskt, provred inte hästen själv" - litar man på att någon annan ska kolla en häst man tänker köpa kanske man ska se till att denna person är nogrann?

Jag anser att en klinik bes av hästen så borde detta stå anmärkt på protokollet. Dock fick jag reda på att pappret var blankt dvs helt utan anmärkningar eller noteringar, vilket det inte var.

"Jag köpte en tävlingshäst i full träning trodde jag. Vad jag köpte var en häst som precis varit behandlad i si leden (1 mån före köp), på sommarbete/vila och den vetbes jag beställde var eg ett återbesök för att att se om det var lönt för dem att fortsätta eller om de skulle döma ut hästen" - du beställde besiktningen men ifrågasatte inte detta?

Vad skulle jag ifrågasätta?? Som sagt visste jag INTE vid detta tillfället att hästen varit behandlad över huvudtaget!!

"Tvivlar du på att den är sne? Det kan jag lova dig att den är, det stod även i intyget från bes" - begär man inte att åtminstone fysiskt få se intyget innan köp om man inte kan/vill närvara?

Nu är det så vilket jag även tidigare i tråden skrivit (vilket alla frågor du ställt kunnat läsa om du varit noggrann) att hästen befanns sig långt ifrån mig och vi hämtade hästen två dagar efter besiktningen. Pappret hade inte hunnit hem till mig innan avhämtningen. Ägaren befann sig utomlands över helgen så ingen kunde scanna in det och skicka det på mail.

Visst det är lätt att vara efterklok och inse att man varit för godtrogen MEN du får ALDRIG som säljare medvetet undanhålla VIKTIG information som kan påverka köpet vilket är gjort i detta fallet!

Hästen är reklamerad på flera andra punkter dock INTE snedheten på kors och hov..

Ut med hästen på lösdrift, av med järnbeslagen på fötterna, kontinuerlig verkning och så ska du se att hästen läker. Och gör den inte det, så är det nog svårt. Igen: lycka till!

Men ge dej :cool:

KL

När man läser tråden är det rätt komiskt hur många världsmästare det finns på detta forum som vet precis allt....vad säger man:o

Undrar också hur det gick.

Senast ändrad:

TS har tagit bort alla bilder o har ångrat frågan.

Nej jag har inte ångrat någon fråga, men jag tänker INTE bli anklagad för saker som är så långt från sanningen som det bara går!

Hästen var inte halt när jag köpte den (veterinärbes på stor klinik) och har så inte varit det under den tiden den varit hos mig. Den får förstklassig vård omedelbart om den skulle behöva det. Den är tänkt till att bli ersättare till min svårklasshäst i fälttävlan och då finns det inget man kan lämna åt slumpen.

Orsaken till att jag reklamera hästen är att det framkom flera olika saker som säljarna inte talat om som kan påverka hästen om den ska gå upp i klasserna rent konditionsmässigt. Nu är den väl behandlad för detta och det verkar som om den är fri nu då blodproverna visar mkt bra värden igen!

Och nej jag förlorade inte tvisten, jag ville ha hästen från första början annars hade jag inte köpt den. Den har syskon i högre klasser både dressyr och fälttävlan och den är väldigt välstammad för framtida avel. Säljarna köpte sig fria och jag fick behålla hästen ett slut på den historien som jag blev väldigt nöjd med.

Sedan är den sned i bakhoven och skruvar v. bak vilket faktiskt många hästar gör. Eftersom den är genomgången ordentligt med både UL och röntgen av hela rygg, bäcken, SI-led och ben utan anmärkning (jo normala förändringar för att vara petig) så finns det inget "kliniskt" fel på hästen.

Vad jag ville med den andra tråden är att höra om ni såg någon skillnad på hoven eller inte, om det är så att vi är på väg åt rätt håll! Men istället för det så blir jag anklagad för att misshandla min häst.

Därför tog jag bort alla bilder för jag tycker att kan man inte hålla sig till konstruktiv kritik utan går till personangrepp så låter jag detta vara och bryr mig inte om att delge om hur det går med hästen! Tycker det är tråkigt att vissa bara är ute efter att anklaga andra och vill starta bråk..

Tycker du har fått ta så mycket obefogad skit i dessa trådar så det är helt sjukt!! :crazy: Jag fattar inte varför det ska vara denna mentalitet på buke. Om någon skrivet en sak så så tar alla för givet att det är värsta tänkbara scenario. Helt ofattbart. Varför kan inte folk lita på att informationen stämmer från källan?

Som ett helt sjukt exempel:
Jag skrev om en väns häst som blev ömfotad och fick mt fång. Det var oklart om det var fång eller en allvarligare sulinflammation. Veterinär tyckte inte symtomen för fång var tillräckliga utan trodde mer på sulinfl. Och jag skriver i tråden att hästen har jättefina stora strålar så jag är fundersam om det går att slå på sulor med bra resultat då det finns risk för stråltryck. Men då får jag minsann veta att hästen har överbelastade sulor och att det är horribelt att man ska hålla hästar som strasser och tro att hästen ska gå enbart på sulan osv osv.. Varifrån kom detta liksom?? Vet och hovis har hela hästens liv berömt hästens fina välutvecklade sulor och menar på att andra hästar skulle haft mer av den varan.

Men det duger inte att veterinärer och hovslagare som sett hästen tycker att den ser jättefin ut. Utan har jag sagt att den har stora fina sulor så har den bestämt överbelastade sulor och det är JÄTTESYND om hästen eftersom ägaren tror att det är en hund och ska gå på trampdynan. Say what?? Ibland blir man bara så jävla less.. Ursäkta mig.

Så jag fattar att du må vara duktigt less på alla kommentarer från självutnämnda experter som kan ge hästen diagnoser som inte ens finns på röntgen, UL eller som veterinärer som faktiskt har behandlat hästen inte kan hitta. Det känns nästan onödigt att åka till veterinär idag, man kan bara skriva två ord om en häst här så har den fått diagnosen. :grin:

Kämpa på, du gör ett toppenjobb med din häst!! :)

Tycker du har fått ta så mycket obefogad skit i dessa trådar så det är helt sjukt!! :crazy: Jag fattar inte varför det ska vara denna mentalitet på buke. Om någon skrivet en sak så så tar alla för givet att det är värsta tänkbara scenario. Helt ofattbart. Varför kan inte folk lita på att informationen stämmer från källan?

Som ett helt sjukt exempel:
Jag skrev om en väns häst som blev ömfotad och fick mt fång. Det var oklart om det var fång eller en allvarligare sulinflammation. Veterinär tyckte inte symtomen för fång var tillräckliga utan trodde mer på sulinfl. Och jag skriver i tråden att hästen har jättefina stora strålar så jag är fundersam om det går att slå på sulor med bra resultat då det finns risk för stråltryck. Men då får jag minsann veta att hästen har överbelastade sulor och att det är horribelt att man ska hålla hästar som strasser och tro att hästen ska gå enbart på sulan osv osv.. Varifrån kom detta liksom?? Vet och hovis har hela hästens liv berömt hästens fina välutvecklade sulor och menar på att andra hästar skulle haft mer av den varan.

Men det duger inte att veterinärer och hovslagare som sett hästen tycker att den ser jättefin ut. Utan har jag sagt att den har stora fina sulor så har den bestämt överbelastade sulor och det är JÄTTESYND om hästen eftersom ägaren tror att det är en hund och ska gå på trampdynan. Say what?? Ibland blir man bara så jävla less.. Ursäkta mig.

Så jag fattar att du må vara duktigt less på alla kommentarer från självutnämnda experter som kan ge hästen diagnoser som inte ens finns på röntgen, UL eller som veterinärer som faktiskt har behandlat hästen inte kan hitta. Det känns nästan onödigt att åka till veterinär idag, man kan bara skriva två ord om en häst här så har den fått diagnosen. :grin:

Kämpa på, du gör ett toppenjobb med din häst!! :)
Du skrev o visade inga bilder.

vad som är en välutvecklad stråle är väldigt godtyckligt. Detta är ett IT forum där ingen som sett det IRL kan uttala sig säkert o det måste man väl ändå begripa:confused:

Jag skrev bara det om trampdynorna som ett ex på vad folk som inte är så kunniga om hovar verka att "köpa" idag. Det har precis nyss varit en diskussion om sönderhackade hovar i en annan tråd som du kanske har missat:confused:

Nu skriver du om välutvecklade sulor:confused: Vad är det? Du skriver det inte bara EN gång, utan upprepar det om o om igen!
Klart att det blir missförstånd när man inte utrycker sig KLART i skrift!

Tunna sulor är inte samma sak som den s.k sulläderinflammationen- som enligt Strömsholm inte är en verklig diagnos. Jo jag har frågat vad det innebär.

I TS fall var hon väldigt kryptisk ang. det mesta troligen för att det var under en rättslig process.

Coari svarade henne att det var bättre, men ansåg tycligen att det fanns ngt mer som han vet att TS inte ville se/ höra.

Nej. Jag ska inte svara när folk inte ens verkar ta veterinärers svar eller ens hovisars svar som det mest riktiga. Varför ifrågasätter man deras ord överhuvudtaget o frågar här:mad:

Det är för mig den största gåtan. :confused:Är man inte nöjd med svar eller diagnos så söker man second opinion på en annan klinik- trodde jag.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
904
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund