Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

HOn later lite som hasten som jag rider nar hon var unghast. Hon brukade alltid stegra sig nar hon blev sur lr nar man borjade krava lite mkt. Lamnade henne till en tranare som red henne ett tag och hon blev mkt battre. Nu stegrar hon sig (nastan) aldrig, varit tendens till det en gang, men da var det mitt fel tror jag.
Jag vet inte hur diktig du ar, men det lunde ju vara bra a lata nan annan rida henne och se om det e nan skillnad, lr om hon beter sig likadant.

HOn later lite som hasten som jag rider nar hon var unghast. Hon brukade alltid stegra sig nar hon blev sur lr nar man borjade krava lite mkt. Lamnade henne till en tranare som red henne ett tag och hon blev mkt battre. Nu stegrar hon sig (nastan) aldrig, varit tendens till det en gang, men da var det mitt fel tror jag.
Jag vet inte hur diktig du ar, men det lunde ju vara bra a lata nan annan rida henne och se om det e nan skillnad, lr om hon beter sig likadant.

Mm, jo jag är la inte så super duktig precis men.. Alla de som provat rida henne har slutat efter ett tag, även de som ridit i över 25år.. :/

//Diana

Kolla så att hon inte har ont i ryggen. Låter nästan så när hon stegrar sig i en backe !

Det kan vara så enkelt att sadeln inte passar. Ta ut vetrinär och kolla igenom ryggen ordentligt.

Och är det inte ryggen så ta hjälp av en kunnig tränare. Men akta dig för dom som bara blir förbannade på hästen. Tror inte det hjälper. Utan träna för någon som är villig att ta itu med hästens problem från grunden !

Jag syftar på att det är en myt att de tror att de spräckt hjärnan :smirk:

Skulle det vara så illa att de trodde det skulle dom garanterat falla ihop oxå, och inte bara sätta ner frambenen.

Resgjord går att prova om hästen kollats igenom, då blir det vips mycket svårare att stegra! :P Vet att det finns inom travet så det borde finnas något motsvarande inom ridning-..

Vad ska jag göra? Min häst stegrar sig för att hon inte tycker om att jobba. Hon har stegrat sig och gått runt med min kompis så att hon fick ligga på sjukhus. Nu idag när jag red och vi skulle klättra, så stegrar hon sig i början av backen, det är väldigt högt hon reser sig också. :S

Till sist så ställde hon sig och då sa kompisen att hon stog rakt upp. Jag lyckades dock få henne så att hon ramlar åt sidan, så att jag inte blir mosad. :P:S Vad gör man? Hur får jag henne att sluta stegra sig?

Mvh Diana

Sluta rida och arbeta från marken. Tömkörning logering och nh. Det är värkligen inte värt att riskera livet. Vissa kör med att man kan bara dö men det kan gå värre, hel förlamad!
Tänk om hästen har jätte ont? Skulle du då kunna förlåta dig själv? Det har jag ännu inte kunnat göra.

/Karin

Fast en resgjord kräver ju en vagn att sitta fast i så det finns nog inget liknande inom ridningen, precis som att en slaggjord inte heller skulle funka på hästar som slår bakut vid ridning då den oxå kräver en vagn att sitta fast i.
Fast nu är ju den här tråden jättegammal så det kanske redan har löst sig för Diana...

Fast en resgjord kräver ju en vagn att sitta fast i så det finns nog inget liknande inom ridningen, precis som att en slaggjord inte heller skulle funka på hästar som slår bakut vid ridning då den oxå kräver en vagn att sitta fast i.
Fast nu är ju den här tråden jättegammal så det kanske redan har löst sig för Diana...

Faktiskt så har det gjort det, i stort sett, nu kanske hon resre sig lite en eller två ggr i månaden, det är då fr'mst vid galopp vilket jag vet är väldigt jobbigt för henne, tränar för en dressyr tränare nu också så det kommer nog bli bra det här :D tack så jätte mkt alla som svarat :D

//Diana

Vad ska jag göra? Min häst stegrar sig för att hon inte tycker om att jobba. Hon har stegrat sig och gått runt med min kompis så att hon fick ligga på sjukhus. Nu idag när jag red och vi skulle klättra, så stegrar hon sig i början av backen, det är väldigt högt hon reser sig också. :S

Till sist så ställde hon sig och då sa kompisen att hon stog rakt upp. Jag lyckades dock få henne så att hon ramlar åt sidan, så att jag inte blir mosad. :P:S Vad gör man? Hur får jag henne att sluta stegra sig?

Mvh Diana

jag tror hon är lite trotsig eller att hon testar hur långt hon kan gå.
min häst höll på såhär när jag precis fått henne så hon skulle helt enkelt se vad hon kunde göra.
men jag var bestämd så hon slutade.
men det kan visst oxå ha med uppfostran o göra.

Ja, det tycker jag!

Det finns massa sätt att få en häst sluta stegra, vissa bra andra rent livsfarliga! Ditt tips är både okunnigt och farligt! :crazy:

Hmm om det nu finns så många andra bra sätt att få hästen att sluta, varför nu inte dela med dig av några av dessa istället för att bara tracka på andras sätt att tänka och deras råd som försöker hjälpa den (och oss andra) som har problemet??:confused:

Jag har dock samma problem själv med en stegrande häst så kan tyvär inte bidra med ngt råd utan hoppas kunna hitta ngt här, eller ngn hjälp med vad jag ska ta mig till.:(

Min gör så, när vi jobbar på ridbana(mycke krav)eller inte vill gå längre(inte alltid,etrema tillfällen när hon har en sån dag) när vi e ute o rider. Sen när vi står o pratar med ngn o hon blir uttråkad kan hon börja studsa.
D e bara testande hon e en envis donna,men jag ger mig inte hon ska fram bara o ta sig genom problemet. Man ska försöka ta hästen precis när dom e på gång ,dra hästen runt göra d JOBBIGT för den. Men d e inte lätt för d går fort o stegra för dom .
Min e smidig o fin inge ont (använder kiropraktor när d behövs,just nu paus i behandling). Hon vill bara komma undan man ser mönstret....:)

Senast ändrad:

En häst på ridskolan stegrade hela tiden men efter typ ett år så skickade dom dit en kiropraktor som kollade ryggen och dert var 4 kotor som låg snett:crazy:

Jag har en kompis som har en unghäst som stegrar sej ofta!
Och dom brukar styra henne åt sidan,så hon inte har nån chans att hinna stegra sej! Så fort du märker att hon börja stegra stegra sej eller har tendensen att börja stegra sej ,så ryck direkt i höger eller vänster tygel stenhårt. Då kan hon inte stegra sej =)):banana:

kl

Kan hon ha haft dåliga erfarenheter av något slag?fel inriden?Kan dem förra ägarna ha lärt henne stegra på komando,och de komandot kan vara väldigt vanligt när man rider kanske?! jag ställde bara lite frågor nu men om jag kanske kunde få lite svar så kan jag skriva mer!

Hittade den här gamla tråden nu :O Kan ju berätta att stoet i fråga har fått sitt föl nu och är igångsatt efter det. Hon reser sig tyvärr fortfarande men ska i denna månaden ta ut en Equiterapeut som ska kolla igenom henne, så får vi se vad hon säger. Det som gått framåt sen tråden startades är att hon slutat stegra vid lastning, hon går rakt på numera, stegrar inte alls i skritt, trav eller backar, utan endast innan galoppen fortfarande, så det går ändå framåt, sakta men säkert.

Återigen. tack för alla de tips jag fick i den här tråden.

//Diana

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar